Bukefalos 28 år!

Lasta 2 hästar i en transport

Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Tack Thomas, blev själv nästan osäker. Men att det är gränsfall det är vi fullt medvetna om, vi får inte byta ut våran lilla häst helt enkelt. ;)

..och ja det är en fantastisk dragbil! Har en Volvo V70 AWD också och den tas av vinden med ett så högt släp bakom. :(
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Finns flertalet familjebilar som du kallar det som får dra 2000 kg och över..
Bmw 5serie volvo xc70 samt xc60
Volvo v70 awd, passat, mercedes, audi a6 osv

Samtliga av dessa har varianter som får dra 2 ton..
Nyare xc70 d5 2100 kg och audi a6 3.0 allroad 2013 får dra hela 2500 kg...

Vill man ha en billigare suv som drar mellan 2000-2500 kg så finns olika versioner av hyndai santa fe tex...
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag vet inte om jag förstår riktigt, det här är vad jag får upp om jag slår på bilen på transportstyrelsen:
Skattevikt, kg: 1930
Tjänstevikt, kg: 1939
Totalvikt, kg: 2505
Ursprunglig totalvikt, kg: 2505
Max vikt för släpkärra, kg: 2000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 995
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1745
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4505
Max lastvikt, kg: 566
Kopplingsanordning : KULA
Största belastning koppling fordon, kg: 90
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Största belastning koppling, kg: 90

Så jag eller poliserna i detta fallet kan inte se att vi körde olagligt iom att de vägde släpet till 1910kg, jag får lasta upp till 1990 för släpet och bilen får dra 2000kg. Men har du en annan åsikt?

Förutsättning att du ha BE så kör du ett 1990kg släp lagligt.
På B kort får du endast ha ett släp med totalvikt på 995kg (dvs ingen transport)
På Butökad får du ha en transport som väger max totalvikt 1745kg (vilket innebär att det är svårt att lasta två hästar då de flesta transporter har en tjänstevikt på 800kg och en häst väger ca 550kg. Då de blir mer än 1745kg)

Vad jag har lärt mig av detta är att Butökat räcker inte för att köra 2 hästar utan att det krävs BE, dock finns det väl undantag då man kan typa ner/upp släp efter olika behov.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jo men nu har jag ju BE så det fungerar ju, vilket jag skrev i mitt inlägg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Finns flertalet familjebilar som du kallar det som får dra 2000 kg och över..
Bmw 5serie volvo xc70 samt xc60
Volvo v70 awd, passat, mercedes, audi a6 osv

Samtliga av dessa har varianter som får dra 2 ton..
Nyare xc70 d5 2100 kg och audi a6 3.0 allroad 2013 får dra hela 2500 kg...

Vill man ha en billigare suv som drar mellan 2000-2500 kg så finns olika versioner av hyndai santa fe tex...

att det finns bilar som får dra är det inga tvivel om, men jag får inte överstiga 4250kg på ett Butökat körkort. och om jag har en bil som får dra 2000kg så lär bilens totalvikt vara mer än 2000kg och innebär då att jag endast får koppla på ett släp med totalvikt på 1450kg och ett släp väger ca 800kg och då innebär det att jag får lasta max 659kg häst...

känns som en lång förklaring men tror jag fick till den,
så om jag vill kunna lasta 1100kg häst måste jag ha ett släp som har totalvikten på 1800kg (det är vad draget klarar av) men bilens totalvikt är 2300kg så jag har rätt att på ett Butökat att sätta på ett släp med totalvikt på 1950kg men bruttovikten får max bli 1800kg när jag kör.
Vilket innebär att om jag sätter ett släp med totalvikt 1990kg på bilens totalvikt 2300kg överstiger jag 4250kg och kör då olagligt på ett Butökat. men om jag hade haft BE hade jag kört lagligt men hade då fått lasta desamma 1100kg häst och max 1800kg på draget.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

BE är samma som förut ingen skillnad på utformningen.
Stämmer inte då körkort som är utfärdade efter 19 januari 2013 inte får dra en släpvagn med högre vikt än 3500kg, har man tagit BE innan dess får man väl dra släp oavsett vikt?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Stämmer inte då körkort som är utfärdade efter 19 januari 2013 inte får dra en släpvagn med högre vikt än 3500kg, har man tagit BE innan dess får man väl dra släp oavsett vikt?


Helt rätt. Men lär inte köpa ett släp som väger mer än 3,5ton :)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Vilket innebär att om jag sätter ett släp med totalvikt 1990kg på bilens totalvikt 2300kg överstiger jag 4250kg och kör då olagligt på ett Butökat. men om jag hade haft BE hade jag kört lagligt men hade då fått lasta desamma 1100kg häst och max 1800kg på draget.

Fast det där stämmer ju inte? Såvitt jag vet gäller det samma där med B96 som med BE, att du får räkna på tågvikten och inte totaltvikt. Så säger iallafall transportstyrelsen, liksom deras släpvagnskalkylator och de som säljer hästtransporter.

Enligt det kan jag med B96 dra min transport med en xc90 men då bara lasta en häst, eller välja att ta en xc70 istället (som då väger mindre) och därmed få lasta mer. Allt medans transporten har samma totaltvikt, det enda som ändras är hur mycket jag får lasta beroende på vad bilen väger.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Med B96 måste du fortfarande kolla på totalvikterna för båda ekipagen och ej överstiga 4250kg, lastade eller ej.

Gamla BE oberoende av totalvikt endast att bruttovikt släp inte överstiger max dragvikt på bil/krok

Nya BE är ju begränsningen totalvikt 3500kg, gamla BE uttaget före 19/1 2013 finns ej detta tak.

Att kalkylatorn går igenom för dina (Hjefr) kombinationer beror nog mer på vad ditt släp har som totalvikt.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf

Har tittat lite på olika bilar om man ska vända på det och VW har varit rätt bra på registreringen = 2000kg dragvikt även med B96 på vissa Tiguan

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Därför jag skapat tråden, för vem kör lagligt med 2 hästar?
Oavsett om du har B, Butökat eller BE så krävs det en stor bil med hög dragkroksvikt som får ta mer än 2000kg för att lasta lagligt 2 hästar.
Dvs INGEN normal familjebil får dra 2 hästar lagligt....

Jo jag tror att du klarar det med både passat, Honda crv och vw tiguan som alla är vanliga familjebilar. Alla dessa får du dra stora vikter på tex utökad

Volvo går fetbort idag.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har (sedan igår kväll) en Atec Starline XL i aluminium som har en tjänstevikt på endast 770 kg. Den är reggad för 1990 kg, så BE är ett måste, men det skulle funka med två mindre stora hästar i det :)


Med min bil hade jag klarat att köra detta släp med två hästar i på mitt utökade :D
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

KL
Jag har BE-kort (det gamla) och kör oftast med en Volvo XC60 som får dra 2000kg. Har ett UmeB60 med totalvikt 1990, 1100kg i maxlast. Jag har blivit invinkad och således kontrollvägd med dubbla hästar i släpet, ena 160cm och andra 168cm, normalbyggda tävlingshästar. Jag var ganska övertygad om övervikt, men vågen visade 1910kg, och polisen förklarade att ca. 100kg låg på kulan så vi klarade oss. Känns bra men visst blir det tight med full packning, nu var vi som tur var på väg hem efter meeting så allt hö var uppätet. :D

Som parentes var poliserna till en början ganska snorkiga och sa 'ja med det här ekipaget kör ni ju inte lagligt' öhmmf...var ganska skönt att trycka upp E-kortet genom rutan då.. :D

Men jag gissar att det är oerhört vanligt med övervikt eller rent av olaglig körning med både hästsläp och husvagn, även om jag tycker det verkar som om folk har fått bättre koll och också är mer noggranna med att köra lagligt numera, jämfört för några år sedan.

Är du helt säker på att du får dra så mycket med xc60?

Har tittat på en hel drös sådana men de har alla en Max släpvagnsvikt på 1800kg!
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Xc60får dra olika beroende på om det är manuell eller automat-växellåda.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jo, man kanske kan dra det på utökat också med rätt körkort, men vi planerar att köpa en lite tyngre bil. Totalvikten kommer då att landa runt 4300 kg. :)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jo jag tror att du klarar det med både passat, Honda crv och vw tiguan som alla är vanliga familjebilar. Alla dessa får du dra stora vikter på tex utökad

Volvo går fetbort idag.

Tyvärr har jag en volvo på max släpvagnsvikt på 1800kg och
en audi på max släpvagnsvikt på 1600kg.

Jag letar därför efter en transport som på (Butökad) kan dra två (2) hästar med Volvon och en (1) häst med Audin och är då begränsad till totalvikt 1950kg på släpet, men skulle även klara mig med en totalvikt på 1800kg (max bruttovikt på släpet)

Varav min tråd.. hur lastar ni som INTE har BE på era bilar med max släpvagnsvikt på 1800kg 2 hästar?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Tyvärr har jag en volvo på max släpvagnsvikt på 1800kg och
en audi på max släpvagnsvikt på 1600kg.

Jag letar därför efter en transport som på (Butökad) kan dra två (2) hästar med Volvon och en (1) häst med Audin och är då begränsad till totalvikt 1950kg på släpet, men skulle även klara mig med en totalvikt på 1800kg (max bruttovikt på släpet)

Varav min tråd.. hur lastar ni som INTE har BE på era bilar med max släpvagnsvikt på 1800kg 2 hästar?

I ditt fall gör det ju ingen skillnad om du har BE eftersom bilarna sätter begränsningen. Jag vet inte vad du har för storlek på hästar men jag skulle inte ens fundera på att klämma in två stora hästar på 1800 kg. Den transporten finns inte, och om den finns så vet jag inte om jag vill köra häst i den. Thule prestige har en tjänstevikt på 770 kg det ger 1020 kg lastvikt. Två små hästar kan funka men inte om man vill ha marginal.

Skulle jag köra två stora hästar vill jag upp i minst 1500 kg lastvikt, minst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 570
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 427
Fordon Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar? Jag vill kunna köra transport...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: Robina
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp