Bukefalos 28 år!

Lasta 2 hästar i en transport

Cdbl88

Trådstartare
Jag är ute efter en ny hästtransport.
Vilket märke finns det för hästtransporter som kan ha dessa vikter...

1. Max totalvikt 1950kg
2. Tjänstevikt 600kg-800kg
3. Maxlast 1100kg


Min nästa fråga är, ni som kör två hästar

1. Vad för hästtransport kör ni?
2. Kör ni lagligt på maxlasten för er bil?

Tacksam för svar..
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Mitt Thule lastar runt 1200 om du väger upp det till 1990. Det är en enklare modell som väger 720 kg tom (tror jag, efter snabb huvudräkning..)

Nu har jag bara B-kort (fortfarande.. suck!) så det står på 1500 kg och lastar 780. Alltså mina två lastar jag helt lagligt (fjord 450 kg, minishettis 180 kg) med min bil som också får dra 1510 oavsett körkort.
Alltså inte mer om jag tar fler behörigheter.

De flesta "normalstora" eller mindre släp väger runt 7-800 kg tomvikt, några väger mer än så, men det borde vara många olika som får lasta upp till runt 1100 i alla fall :)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har en Henra Caliber. Totalvikt 1990 kg, tjänstevikt 790 kg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Vi har ett Fautras Provan, totalvikt 2 ton, minns inte tjänstevikten exakt, men vi kör två hästar + sadlar lagligt (med BE förstås). Då vi ofta kör två hästar har vi valt bil och släp för detta.
Edit: kollade upp tjänstevikten, den är 750 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har ett Umesläp B60 med ungefär dessa vikter du nämner.
Men har du Be-kort får släpet väga mera för då får du bara lasta mindre.
Mitt släp väger 1990 och den ena bilen får dra 2000. Men hade jag t.ex haft ett släp med 2400 vikt så får jag strunta i att lasta dom sista kilona.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Ska förtydliga att..

Jag får dra:
MAX TOTALVIKT 1950kg!

För att kunna lasta så mycket som möjligt vill jag ha en tjänstevikt på släpet på max 800kg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Ska förtydliga att..

Jag får dra:
MAX TOTALVIKT 1950kg!

För att kunna lasta så mycket som möjligt vill jag ha en tjänstevikt på släpet på max 800kg.

Har du BE, vilket sannolikt krävs för att kunna dra så tungt på ett bra sätt, är du ju inte beroende av en totalvikt på just 1950.

Jag har en Star Trailer Ringo Star, totalvikt 1990, maxlast 1100. GIVETVIS kör jag lagligt!!
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

För att göra det extra tydligt, vilket körkort har du? Utökat B eller BE?

Har du be så spelar det ingen roll vad du reggar släpet på för totalvikt bara du inte lastar mer än ditt körkort+bil tillåter.
Exempel: mitt boj bravo seh väger 890 kg, och har totalvikt på 2500 kg. Maxlast 1610 kg således.
Min bil får dra 2300 kg.
Jag har BE kort och får därför dra mitt släp fast totalvikten är högre än bilens dragvikt.
Jag får däremot inte lasta mer än 1410kg eftersom bilen får dra max 2300 kg. 1410+890=2300 kg.

Nu var jag kanske övertydlig och det är absolut inte meningen att dumförklara någon. Tänkte bara att eftersom det kommer trådar om dragvikter och körkort ganska ofta så är det lika bra att vara görtydlig :)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Eftersom du måste ha BE för den vikten, kan du strunta i totalvikten. Huvudsaken är att bruttovikten fungerar. Du kan alltså koppla ett släp med totalvikt 2500 kg eller mer så länge inte bruttovikten överstiger 1950 kg. Och med det så kommer du ju ha många släp att välja mellan.

Själv drar jag Boj Classic (totalvikt 2100 kg) med Volvo XC70 (max dragvikt 1800 kg). Eller så tar jag stora dragbilen som får dra 3500 kg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Har du BE, vilket sannolikt krävs för att kunna dra så tungt på ett bra sätt, är du ju inte beroende av en totalvikt på just 1950.

Jag har en Star Trailer Ringo Star, totalvikt 1990, maxlast 1100. GIVETVIS kör jag lagligt!!

Jag har B utökat och det betyder att jag max får köra ett ekipage med totalvikt på 4250kg.
På reg. beviset på min (V70) står det max släpvagnsvikt B-utökad 1950kg.
Bilens dragkrok får max ha bruttovikt på 1800kg.

(ska förtydliga att jag är trafiklärare och har koll på vad jag får köra, min fråga var:
-om det finns en transport som har följande info.. läs längst upp i tråden)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Mitt böckmann har 1360kg i maxlast.
2400kg i totalvikt dock, är ett gammalt släp.

Har bil som får dra 2200kg, men blir ändå så att man får ta 2 stora hästar(dock inte så jätte hästar stora kanske).
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Ytterst tveksamt, särskilt då många transporter är vägda utan inredning såsom gummimatta och mellanvägg. Allt väger mer än vad man tror.. är man dessutom trafiklärare som TS skulle jag inte våga chansa på det. (för som lärare får man inte ha några trafik förseelser eller)?

Fasen det räcker att båda hästarna kanske gått upp 10-15 kg var så kan det vara kört :D
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Fast du kan ju skita i totalvikten helt, så länge det funkar med last- och bruttovikt.


FÖRTYDLIGAR YTTERLIGARE.. (då jag tror att vi är många som kör med överlast, och jag vill vara laglig men känns som det inte går att vara det)

Jag har bara B utökad (totalvikten ökar då från 3500kg (som är på Bkörkort) till 4250kg) så måste ha koll på totalvikten!!!

4250kg (max totalvikt på ekipaget)
minus
2300kg (bilens totalvikt)
blir
1950kg (släpets totalvikt)

Men sen måste man kolla vad draget tål, kan inte köra släpet fullt utan bara 1800kg (står på reg. beviset)

I mitt fall är det ett släp som jag måste ha:
Jag får lasta ett släp som har totalvikten max 1950kg på mitt körkort, men bilen klarar bara av 1800kg bruttovikt så om släpet väger 800kg (släpets tjänstevikt) så får jag lasta max 1000kg häst.

Min fråga är vad väger ert släp (tjänstevikt) och hur mycket väger era 2 hästar som ni lastar?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Tack för ditt förtydligande. Eh.


Nå, av 2100 kg totalvikt (tidigare 1370 kg) är 840 kg tjänstevikt. Vi körde två hästar (ett fullblod och ett halvblod) och hamnade precis på gränsen (1260 kg lastvikt). Två halvblod hade aldrig gått, om de inte varit väldigt, väldigt små (har själv aldrig haft ett halvblod på under 600 kg)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Tack för ditt förtydligande. Eh.


Nå, av 2100 kg totalvikt (tidigare 1370 kg) är 840 kg tjänstevikt. Vi körde två hästar (ett fullblod och ett halvblod) och hamnade precis på gränsen (1260 kg lastvikt). Två halvblod hade aldrig gått, om de inte varit väldigt, väldigt små (har själv aldrig haft ett halvblod på under 600 kg)

Tack, men redan där är jag olaglig då jag inte får köra ett så tungt släp.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Du bör klara det med ett umesläp. B45:an vi hade innan hade en tjänstevikt på 780kg, vårt var typat till 1990kg men bör ju finnas på 1950kg eller typas om. Tror också de är rätt ärliga med vikterna, säkrast är såklart att kontrollväga. Hoppas jag förstått frågan rätt.
Edit: Såg på deras hemsidan att man kan välja 1850kg totalvikt.

Apropå maxlast så du som är trafikskolelärare kanske vet hur det är med vikten som dragkulan får belastas med. Är det något som kan "dras av" från bruttovikten på släpet? I så fall vinner man kanske lite där men belastar ju såklart maxlast bil.

Kör idag B50, tj vikt 930kg, typat 1990kg så 1060kg last.
Dragbilar Audi Allroad 2100kg
VW Passat Alltrack 2000kg
Mercedes G-wagen 2000kg
Både jag och min fru har BE-kort såklart

MVH Thomas
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Ytterst tveksamt, särskilt då många transporter är vägda utan inredning såsom gummimatta och mellanvägg. Allt väger mer än vad man tror.. är man dessutom trafiklärare som TS skulle jag inte våga chansa på det. (för som lärare får man inte ha några trafik förseelser eller)?

Fasen det räcker att båda hästarna kanske gått upp 10-15 kg var så kan det vara kört :D

Ja fast kör jag 2 hästar så har jag tillgång till bil som drar 3000kg, men kommer oftast köra en häst då häst nr 2 är en bredåkare. :p.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag tror du får extremt svårt att få ihop ekvationen på 1800 kg. Mina halvblod på ca 164 resp 167 väger kring 520 resp 550 kg. Kissa innan avfärd alltså ;-)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 566
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 427
Fordon Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar? Jag vill kunna köra transport...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: Robina
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp