Lasta ohanterad

Jag skulle köra utan mellanvägg men gärna möjlighet till bom eller väggar bakom. Sen är det en extra säkerhet att ha en veterinär du kan ringa och få ge lite lugnande vid behov, som backup :).
 
Jag skulle köra utan mellanvägg men gärna möjlighet till bom eller väggar bakom. Sen är det en extra säkerhet att ha en veterinär du kan ringa och få ge lite lugnande vid behov, som backup :).
Det tror jag också på, ingen mellanvägg, bom bak och sån gele som vet skriver ut "just in case".
 
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.
Som exempel de stora lastbilarna där hästarna står i spiltor är de ofta lösa i och det är helt OK. Både då enligt Jordbruksverkets regler och trafiksäkerhetsreglerna. Men som exempel har sett när en person fick böter och inte fick köra vidare med en stor häst lös i B-kortsbil utan mellanvägg. Det berodde på lastsäkringsregler som inte var uppfyllda när hästen kunde röra sig fritt i bilen. Hela bilen gungade när hästen gick runt i den.
Samma regler gäller för släp att man ska uppfylla kraven på lastsäkerhet och det gör man sällan med en lös stor häst.
 
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.
Som exempel de stora lastbilarna där hästarna står i spiltor är de ofta lösa i och det är helt OK. Både då enligt Jordbruksverkets regler och trafiksäkerhetsreglerna. Men som exempel har sett när en person fick böter och inte fick köra vidare med en stor häst lös i B-kortsbil utan mellanvägg. Det berodde på lastsäkringsregler som inte var uppfyllda när hästen kunde röra sig fritt i bilen. Hela bilen gungade när hästen gick runt i den.
Samma regler gäller för släp att man ska uppfylla kraven på lastsäkerhet och det gör man sällan med en lös stor häst.

Detta står under Allmäna krav för längre transporter:
  • Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Det står ingenstans att dom måste stå uppbundna och gällande last så ska all last vara säkrad så att den är säker.

Min trasportering av min häst var säker trots att det var utan mellanvägg och med lös häst pga att transporten inte hade bommar utan en hel vägg och hade väggar bak med istället för bom.

Jag såg alltså till att min last var säkrad genom dessa åtgärder.
 
Detta står under Allmäna krav för längre transporter:
  • Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Det står ingenstans att dom måste stå uppbundna och gällande last så ska all last vara säkrad så att den är säker.

Min trasportering av min häst var säker trots att det var utan mellanvägg och med lös häst pga att transporten inte hade bommar utan en hel vägg och hade väggar bak med istället för bom.

Jag såg alltså till att min last var säkrad genom dessa åtgärder.

Jag har inte skrivit att det står att dom måste vara uppbundna. Utan att det handlar om lastsäkerhet d v s att transporten vid en olycka klarar av att hålla hästen kvar på plats i transporten. Samt att hästen inte kan röra sig så att den påverkar köregenskaperna för transporten. Ingenstans har jag skrivit att dom måste vara uppbundna om dessa krav uppfylls.
B-kortbilen jag hänvisade till med en lös stor häst uppfyllde definitivt inte kravet på att köregenskaperna inte påverkades. Även B-kortsbilen hade hela väggar runt hästen men det var när den rörde sig som bilens köregenskaper påverkades så att det blev trafikfarligt.
 
Detta står under Allmäna krav för längre transporter:
  • Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.
Det står ingenstans att dom måste stå uppbundna och gällande last så ska all last vara säkrad så att den är säker.

Min trasportering av min häst var säker trots att det var utan mellanvägg och med lös häst pga att transporten inte hade bommar utan en hel vägg och hade väggar bak med istället för bom.

Jag såg alltså till att min last var säkrad genom dessa åtgärder.

Det beror på bil och övriga förutsättningar. Kan hästen röra sig så det påverkar trafiksäkerheten, har du inte lastsäkrat tillräckligt. Det är ingen gissning, det är fakta.

Föl FÅR du inte binda. Tama hästar ska ha grimma. Det är djurskyddsbestämmelser (som du kopierat från). Sedan har man skyldighet att iaktta trafiksäkerhetsbestämmelser, och det är där det kommer in med lastsäkring etc.

Har du tillstånd som transportör får du gå igenom detta (i alla fall när jag tog tillståndet)
 
Det beror på bil och övriga förutsättningar. Kan hästen röra sig så det påverkar trafiksäkerheten, har du inte lastsäkrat tillräckligt. Det är ingen gissning, det är fakta.

Föl FÅR du inte binda. Tama hästar ska ha grimma. Det är djurskyddsbestämmelser (som du kopierat från). Sedan har man skyldighet att iaktta trafiksäkerhetsbestämmelser, och det är där det kommer in med lastsäkring etc.

Har du tillstånd som transportör får du gå igenom detta (i alla fall när jag tog tillståndet)

Det är väl klart att hästen inte kunde röra sig så det påverkar trafiksäkerheten! Jag gissar inte heller....
 
Jag har inte skrivit att det står att dom måste vara uppbundna. Utan att det handlar om lastsäkerhet d v s att transporten vid en olycka klarar av att hålla hästen kvar på plats i transporten. Samt att hästen inte kan röra sig så att den påverkar köregenskaperna för transporten. Ingenstans har jag skrivit att dom måste vara uppbundna om dessa krav uppfylls.
B-kortbilen jag hänvisade till med en lös stor häst uppfyllde definitivt inte kravet på att köregenskaperna inte påverkades. Även B-kortsbilen hade hela väggar runt hästen men det var när den rörde sig som bilens köregenskaper påverkades så att det blev trafikfarligt.

Mitt sto kunde inte röra sig så hon påverkade säkerheten. Annars hade jag aldrig haft henne lös i transporten.
 
Jag har erfarenhet av ohanterade hästar (unghästar som endast blivit hanterade vid verkning, vaccinering, avmaskning och hagbyte 3-4ggr per år).. det är så vi håller våra hästar innan de rids in.

Kör hästen utan mellanvägg, övrig inredning och lös! En häst som inte riktigt är van att stå uppbunden och åka transport kommer med stor sannolikhet att försöka komma ut om den står "instängd" som i en spilta och bindas upp. Lös och utan inredning är säkrare och lugnare för hästen.
Jag har använt spännband runt transporten för att hästen inte ska få upp någon dörr eller lucka ;)
 
Angående lastsäkring, så ska det klara hela vikten framåt, halva bakåt och åt sidorna. Dom uppfyller man inte om hästen kan röra sig fritt, det är nästan lite liknande med människor, vi får inte åka utan säkerhetsbälte (ur säkerhetsaspekt).
Men ja, man kan nog ha hästen lös i en spilta, för sett ur lastsäkringssynpunkt så gör grimskaftet varken till eller från, men ur ett säkerhetsperspektiv kan grimskaften se till att hästen t ex inte klättrar över bommen osv.
Är man osäker kan man alltid fråga polisen, de ska ha koll på vad som gäller. Det tror jag att jag hade gjort, för man vill inte göra fel medvetet, i alla fall inte jag. :)

Till TS, lycka till med nya hästen. :up:
 
Jag har erfarenhet av ohanterade hästar (unghästar som endast blivit hanterade vid verkning, vaccinering, avmaskning och hagbyte 3-4ggr per år).. det är så vi håller våra hästar innan de rids in.

Kör hästen utan mellanvägg, övrig inredning och lös! En häst som inte riktigt är van att stå uppbunden och åka transport kommer med stor sannolikhet att försöka komma ut om den står "instängd" som i en spilta och bindas upp. Lös och utan inredning är säkrare och lugnare för hästen.
Jag har använt spännband runt transporten för att hästen inte ska få upp någon dörr eller lucka ;)

Håller med dig i stort, men tänker vidare- är det islänningar ni har? Även om islänningar är nog så starka och kraftfulla så är det ändå rätt stor skillnad med en nordsvensk, om den är av den maffiga modellen.... de är tunga och starka som tusan, och jag funderar på om de inte kan välta ett släp och sparka upp en vägg om de försöker ta sig ut....

Jag hade aldrig vågat köra en ohanterad nordsvensk i ett vanligt släp. Jag hade definitivt bokat en lastbil.
 
En stor hästbuss lär den inte spränga, och de påminner dessutom mer om ett stall. Men, jag vet inte. Bara en tanke. Har ofta skickat hästar med hästbuss, eller lastbil eller vad man nu kallar det. Tror nog att de är vana vid det mesta.
 
En stor hästbuss lär den inte spränga, och de påminner dessutom mer om ett stall. Men, jag vet inte. Bara en tanke. Har ofta skickat hästar med hästbuss, eller lastbil eller vad man nu kallar det. Tror nog att de är vana vid det mesta.

Nej det menar jag inte heller. Jag har också skickat många hästar med lastbil och jag är tveksam till att de blir glada för ett fall som man inte vågar köra i ett vanligt släp.
 
Jag tror att det som kom fram när Görel frågade inte har med Jordbruksverket att göra, utan med typen av transport och trafiksäkerhet.
Som exempel de stora lastbilarna där hästarna står i spiltor är de ofta lösa i och det är helt OK. Både då enligt Jordbruksverkets regler och trafiksäkerhetsreglerna. Men som exempel har sett när en person fick böter och inte fick köra vidare med en stor häst lös i B-kortsbil utan mellanvägg. Det berodde på lastsäkringsregler som inte var uppfyllda när hästen kunde röra sig fritt i bilen. Hela bilen gungade när hästen gick runt i den.
Samma regler gäller för släp att man ska uppfylla kraven på lastsäkerhet och det gör man sällan med en lös stor häst.

Jag hade för mig att du var med i den diskussionen och hoppades att du skulle se det jag skrivit. Tack, så var det ju!
 
Håller med dig i stort, men tänker vidare- är det islänningar ni har? Även om islänningar är nog så starka och kraftfulla så är det ändå rätt stor skillnad med en nordsvensk, om den är av den maffiga modellen.... de är tunga och starka som tusan, och jag funderar på om de inte kan välta ett släp och sparka upp en vägg om de försöker ta sig ut....

Jag hade aldrig vågat köra en ohanterad nordsvensk i ett vanligt släp. Jag hade definitivt bokat en lastbil.

Både jag och @saraaandersson har islandshästar.
 
Hej på er! Nu kan jag äntligen uppdatera er om hur det har gått :)
Efter lite magsjukor och annat som skjutit upp hämtandet blev det äntligen dax igår.
Vi var 2 tjejer som åkte dit, farbrodern som har hästarna är lite skröpplig så han hade ringt dit en annan till att hjälpa oss.
Tog bort mellanväggen i släpet.
Min kille var lite rädd och tyckte det va läskigt att lämna sin flock som han gått med sen han föddes, 4 år gammal nu.
Mannen som hjälpte oss hämtade den äldsta hästen de hade, gammal o sliten men väldens coolaste.
När han gick in i släpet följde min lilla efter :)
Sen backade han ut och vi stängde om min som snällt stod kvar.
Så det hela gick nog på en kvart typ!
Sen stod han som ett ljus hela vägen hem, märkte knappt att v hade med honom!
En riktig lugn häst som kommer bli kanon att hålla på med!
Gamla hästkarlar är fantastiska med sina djur!

Så helt ohanterad, han har bundits upp när han kastrerades o när han verkats ute i hagen men det är all hantering han fått, kliver på släpet efter några minuter med lite draghjälp och är hur cool som helst!

Jag är bara van vid lite hetare halvblod så jag var förberedd på att allt möjligt kunde hända men han är hur lugn som helst, muta med lite foder så följer han efter som en hundvalp ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: axel
·
Hästhantering Hur hade ni lagt upp er plan? Alla är vi olika, med ofta helt annorlunda synsätt, erfarenheter osv. Så det är alltid kul att höra andras...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Bebben
·
Hästhantering Ska snart hämta hem en hyfsat ohanterad ettåring. Den är lasttränad men har aldrig åkt ensam. Färden tar ca 3 timmar. Hur skulle ni...
Svar
10
· Visningar
3 091
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp