Transportera ohanterad ettåring

Agent Orange

Trådstartare
Ska snart hämta hem en hyfsat ohanterad ettåring. Den är lasttränad men har aldrig åkt ensam. Färden tar ca 3 timmar.

Hur skulle ni göra? Många har tipsat mig om att låta den åka löst så att den kan vända sig om eller ligga ned. I detta fall tänker jag ha mittstolpe och frambommar kvar. Detta alternativ känns kanske bäst för hästen men inte speciellt säkert ur trafiksynpunkt. Sedan kan det bli knepigt när hästen ska fångas och lastas ur..

Alternativ 2 är att låta honom åka smalt med mellanvägg. Isåfall tror jag att jag packar upp med halm framför bommen så att han inte kan gå över. Eventuellt får han stå löst så att han inte får panik över att sitta fast, men vänd framåt.

Alternativ 3 är att lasta in och låta honom åka baklänges och smalt med mellanvägg. (Har fronturlastning).

Så, vad säger experterna? Hur har ni lastat era ettåringar de första gångerna?
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Jag hämtade en 8 månaders som enbart åkt transport en gång i sitt liv, som liten.
Tog bort allt inuti, la in massa halm, och in med hästen. Hon valde att stå med rumpan i färdriktningen (hon vände alltså i transporten) och sen körde vi hela vägen hem (tog ca 3 timmar). Inga problem på hela vägen.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Är den van att vara uppbunden i stallgången så hade jag bundit upp den.
När jag köpte min som 1 åring så körde jag honom smalt och uppbunden som vanligt. Inga som helst problem, resan tog ca 3,5 timmar.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Båda våra var vana vid grimma och viss uppbindning så båda åkte uppbundet och brett. Den ena 2 och den andra 6 timmar. Inga problem med någon av dem.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Min åker smalt och ordentligt fastsatt. Ett rep från under bom och en över som vanligt för hon inte ska kunna hoppa bommen. Hon står jättebra.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Alt. 3 låter bäst tycker jag, känns säkrast. Plus att den ska sitta fast.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

När jag hämtade min 10 åriga vallack då han var ett så tog vi bort allting i transporten och la halm längst fram. Så fick han åka helt lös, det gick jättebra. Då hade jag noll unghästvana.

I år transporterade jag ettåring igen. Men min egna som jag känner och han hade stått uppbunden i stallet. Han fick åka smalt och jag band upp honom kort och rejält. Det kändes faktiskt säkrare än med första hästen. Då kommer dom varken framåt eller bakåt och man binder upp dom för att dom inte ska komma över eller under bommen. :)
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

När jag i mars hämtade min 8månaders fölis så tömde vi transporten, ställde höbalar framför lilla dörren och fönstret, sen fick lillan åka helt lös. Det var bara 10min färd så jag åkte med henne. Hon vandrade ett varv eller två för att sedan parkera med huvudet intill mig. Det känns som att vi bondade rejält där! Jag var tryggheten o hon stod lugnt o snällt. Hon var aldrig lastad innan, knappt grimvan eller ledvan. O det gick hur bra som helst! Vi lastade ur stallet, dvs lämmen låg intill dörröppningen så hon gick nästan rakt på.

ratransp.jpg

Jag hade köpt mig världens sötaste nallebjörn... Men nuförtiden liknar hon en häst.
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Jag hämtade en 8 månaders som enbart åkt transport en gång i sitt liv, som liten.
Tog bort allt inuti, la in massa halm, och in med hästen. Hon valde att stå med rumpan i färdriktningen (hon vände alltså i transporten) och sen körde vi hela vägen hem (tog ca 3 timmar). Inga problem på hela vägen.

Exakt så gjorde jag när jag hämtade min 8-månaders (fick dock åka tillbaka med honom två dagar senare då det visade sig att dom inte vänjt av honom och var halvt tokig för att han letade efter sin mamma och inte åt han heller)...

Men det var inga problem att köra så, han vände sig också om och stod med rumpan "framåt"
 
Sv: Transportera ohanterad ettåring

Hur kan en ettåring vara ohanterad om den nu är lasttränad? :confused:

AM

Med "hyfsat ohanterad" menade jag inte mycket hanterad. Lastränad endast på min begäran.

Men, hästen står nu hemma i stallet sedan 3 veckor. Till sist bestämde vi oss för att köra den löst med halm framför bommen. Gick hur lugnt och bra som helst! Så tack ALLA för era tips!
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 395
Senast: Robina
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: eldkyss
·
Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 058
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp