Bukefalos 28 år!

Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

usch jag själv är livrädd för lastbilar, både när ja rider och kör bil.
men jag har inget ont mot lasbilschafförer, ja känner flera stycken själv, men tycker
fortfarande de är lika äckligt att möta lastbilarna. Man vet aldrig vem som sitter
bakom ratten och vad dom tänker!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det är klart att man ska visa respekt för alla i trafiken.
men du skirver om 12 åriga tjejer, barn alltså!!! dom kanske va osäkra på hur dom skulle göra?, kanske dom var rädda för att hästarna skulle bli rädda även om dom inte var de? såklart skulle dom svängt in men ändå.

Såklart finns det idioter överallt här i värden, i trafiken. Ryttarna oxå. Men dessa tjejerna visste väl antagligen inte vad dom skulle göra även om valet skulle vara uppenbart för en själv.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Om olyckan är framme, kan chauffören fällas om man hinner få bilnumret. Är han anställd får åkeriet stå för kostnaden. Det kan bli dyrt. Personskador och eventuella hästskador. Alla måste hjälpas åt, men att avsiktligt försöka skrämma en häst med ryttare är så fruktansvärt dumt och okunnigt.
LÄSTE EN NOTIS EN GÅNG, EN HÄST SOM INTE ÄR TRAFIKSÄKER HAR INGET PÅ VÄGEN ATT GÖRA! Men hästar måste få chansen att bli trafiksäkra. De kan som någon skrev, bli rädda för det som händer omkring dem, i diket eller i skogspartiet.
Så mitt tips är att när ni möter eller blir omkörd av en bil som kommer i för hög fart, påkalla med handens hjälp att de ska sänka hastigheten. Titta chauffören i ögonen, om ni hinner.
Blir ni inblandade i trafikolyckor, som hänt på grund av okunniga chaufförer, sätt åt chaufförerna. Och som ryttare måste vi också uppföra oss enligt konstens alla regler, naturligtvis.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

*KL*

Usch, blir så förbannad. Var med om någonting liknande i veckan, när hästen och jag var ute... Hästen var, av en helt annan orsak, helt i upplösningstillstånd och hade backat ut från en lågtrafikerad väg till en annan. Han snurrade runt med högt huvud, stegrade sig och grejade. Plötsligt ser jag en lastbil som kommer dånandes och inser att han INTE tänker stanna eller sakta ner trots att vi står mitt i vägen och jag uppenbarligen kämpar som en idiot för att få kontroll över hästen igen. Det slutar med att jag hoppar av i sista sekund, sliter med mig hästen och blir passerad av lastbilen med bara någon meters mellanrum, varpå hästen sliter sig och skenar, tack och lov över den äng som ligger bredvid... Jag blev så förbannad, jag vet att jag inte har mitt på vägen att göra och att lastbilschauffören inte kunde veta säkert (även om JAG tyckte att det var uppenbart) att hästen var panikslagen och svår att kontrollera. Men man kan väl ändå använda sitt vett och inte bara susa förbi på det där sättet? Kan inte en del förare (även personbils- och bussförare) sluta se ett ekipage på vägen som någonting jobbigt och istället se oss som en MÄNNISKA och ett djur?

MEN! Måste ändå ge en eloge till alla som visar hänsyn, och de som försöker så gott det går. Min häst är kolugn i trafiken, med enda undantaget just lastbilar, och blir sällan rädd eller ens orolig. Var ute på en tur och red genom ett litet samhälle där de tydligen höll på att spränga ut en ny tomt. Jag kom skrittandes och såg lite längre bort att där stod en grävmaskin. Har aldrig ridit förbi en grävmaskin med hästen innan så visste inte hur han skulle reagera men man får ju aldrig veta om man inte provar och grävmaskiner står ju i alla fall still så...
Men så, när jag var kanske tjugo meter bort, så ser en av de byggarbetare som står på marken att vi kommer, han vinkar till sin kompis i maskinhytten och de stänger av maskinen. När jag skrittar förbi så ler jag stort och vinkar och ropar "tack!" varpå alla gubbarna (de var fem eller sex stycken) vinkar tillbaka och ler lika stort! Nu brydde sig ju Faxi föga men gesten var så himla schysst! Fortsatte framåt och då kommer det såklart en lastbil som tillhör byggarbetarna... förbereder mig genom att rida upp och stanna på en liten gräsmatta vid vägkanten. När lastbilen kör förbi så saktar han av till gångfart, vevar ner rutan och säger "Funkar det? Ska jag stanna?" Faxi brydde sig inte och jag kunde leendes säga att nej, kör på, tack så hemskt mycket!

Man blir ju så glad när folk är schyssta. I trafiken måste alla kunna hjälpas åt lite för att göra det så lätt som möjligt för alla trafikanter. Blir så otroligt glad när bilar stänger av motorn och rullar förbi, bussar och andra stora fordon kör förbi i lite lägre fart än vanligt och framför ALLT med bra avstånd (som ekipage rider i alla fall jag ändå alltid så nära diket som jag bara kan och kan inte väja undan mer...) osv. Och tänk vad mycket en vink och ett leende kan göra... Hoppas verkligen att ALLA ryttare har för vana att alltid tacka ordentligt när någon faktiskt stannar upp och tänker efter. Tyvärr finns det idiotryttare också.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag tycker inte det bara är problem med bilar som kör för fort, vissa som försöker vara snälla kan ju också ställa till det genom att köra för långsamt. Då kan ju hästen bli stressad av det med, att någon krypkör i baken på en!
Hästrädda människor existerar också bakom ratten, sånna har man mött då o då... tex på en bred grusväg (2-filig typ) mötte jag en som backade jag vet inte hur länge för att hitta en annan väg att svänga in på:crazy:
Idag tex red vi på en smal väg, var precis där det finns en avfart så det var ganska brett just vid det stället. Möter en bil som krypkör fram till oss, och stannar precis innan avfarten precis där vägen smalnar av... hade hon kört förbi oss hade det varit flera meter mellan oss nu var det kanske en meter... hoppas ni fattar vad jag menar...:grin:;)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

För det mesta brukar alla bilar ta hänsyn där jag bor, finns enstaka som kör som galningar men dom är få.

Men en händelse som hände en sommar för kanske 2 år sedan, då var jag så j*vla arg på en lastbil, vissa är helt enkelt inte riktigt kloka! Den gången va vi på väg hem med våran 3-åring i transporten och det var bland dom första gångerna han åkte själv. Vi kommer på E4:an och for precis ut från ett samhälle kanske 70 km/h där, inga mitträcken men det var vägren. Ur en kurva kommer vi och har en raksträcka framför oss samt på våran utsida en moped lite längre fram (dom fick köra på den sträckan), då kommer det en lastbil bakom oss som försöker köra om och kommer inte förbi utan ligger bredvid oss och då ser vi att det kommer en lastbil i möte och denna lastbil fortsätter försöka köra om men lyckas inte och chauffören ser lastbilen i möte men ger sig inte, vi kan inte direkt tvärbromsa med släp och inte gå ut i vägrenen för då hade vi kört på mopeden.
Men den j*veln i lastbilen fortsätter köra och mötande lastbilen lägger sig på tutan och vi försöker singnalera att han ska sakta ner igen och lägga sig bakom oss men vägrar. Så till slut är det våran bil, lastbilen och mötande lastbilen i BREDD på vägen, det var millimeter från att vi alla hade krockat, hade någon av oss vinglat till några cm hade vi krockat och de kan jag säga hade inte slutat lyckligt!! Tack och lov skötte sig våran häst, hade han fått panik hade det inte varit roligt!

Vi lyckas ta regestreringsnumret och polisanmälde chauffören men vet ej hur det gick! Men såna gånger vill man spy på lastbilar men drar ändå inte alla över en gräns utan de finns bra också!

Men saktade ni inte ned då när han försökte köra om och ni såg den mötande lastbilen? Det låter i inlägget som om ni borde kunnat sakta ned till åtminstone 30 km/h utan att behöva bromsa kraftigt och så att lastbilen lätt hade hunnit om, istället fortsätter ni köra i samma hastighet och vinka till lastbilen bredvid att den ska lägga sig bakom er igen? :confused:
Jag förstår inte, var det för att han löpte risk att krocka med mopeden framför er eller varför underlättade ni inte omkörningen som det står i körkortsböckerna att man ska göra? Tycker det ni gjorde låter väldigt farligt, även om lastbilschaffisen var synnerligen korkad som inte lade sig bakom er igen när han märkte att ni inte tänkte låta honom komma förbi.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Men saktade ni inte ned då när han försökte köra om och ni såg den mötande lastbilen? Det låter i inlägget som om ni borde kunnat sakta ned till åtminstone 30 km/h utan att behöva bromsa kraftigt och så att lastbilen lätt hade hunnit om, istället fortsätter ni köra i samma hastighet och vinka till lastbilen bredvid att den ska lägga sig bakom er igen? :confused:
Jag förstår inte, var det för att han löpte risk att krocka med mopeden framför er eller varför underlättade ni inte omkörningen som det står i körkortsböckerna att man ska göra? Tycker det ni gjorde låter väldigt farligt, även om lastbilschaffisen var synnerligen korkad som inte lade sig bakom er igen när han märkte att ni inte tänkte låta honom komma förbi.

Kanske jag skrev lite dumt men iaf, de va 90 km på den vägen och inte 70 , dom har ändrat till 70 km nu för att det varit så många olyckor där, men vi körde 80 eftersom vi hade hästläp och när lastbilshchauffören började köra om så saktade vi ner lite men inte mycket för de va ingen uppförsbacke och då brukar inte behövas och det såg ut som att han skulle komma om men sedan när vi såg mötande lastbilen så avvaktade vi lite först eftersom vi inte visste om lastbilen skulle sakta ner eller inte, om chauffören märker att inte lastbilen klarar att köra om så saktar man juh ner, iaf tycker jag att man gör så (chauffören kan juh tänka på annat sätt men de visste vi juh inte innan) och saktar vi då ner så ligger vi ändå jämnsides.

Men när vi märke att han skulle fortsätta så såklart saktade vi ner men klarade ändå inte att sakta av tillräckligt, raksträckan var inte så himla lång och den mötande lastbilen körde kanske 90/100 km, svårt att uppskatta farten helt men omkring de. så vi hann helt enkelt inte undan så de alla 3 fordon va i bredd, lastbilen va juh såklart lite före våran bil eftersom vi saktade men inte tillräckligt långt fram för att hinna svänga in på rätt körfil! hoppas du förstod lite bättre nu, är inte super på att förklara :P
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Rätta mig gärna om jag har rätt eller fel men när man är ute o kör hoj på 70 och 90 väg så händer det att man möter hästar.

Så som jag brukar göra när jag upptäcker dem är att dra in kopplingen (för att få bort ljudet) och sänker farten, men inte till gång fart utan kanske nånstans mellan 30-50, på så sätt så passerar jag hästen någorlunda snabbt och utan en massa ljud.
Och självklart så håller jag mig så långt bort från hästen som möjligt, gära i andra körfältet med för den delen och men bromsen berätt om det skulle hända något.

Om detta inte är rätt.. snälla berätta
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

fy fan vilket jävla pucko rent ut sagt! Man blir ju förbannad!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

förlåt men vad menar du?? :confused:
jag har inte svarat på något av dina inlägg, eller klagat på att du har gjort något fel?
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Rätta mig gärna om jag har rätt eller fel men när man är ute o kör hoj på 70 och 90 väg så händer det att man möter hästar.

Så som jag brukar göra när jag upptäcker dem är att dra in kopplingen (för att få bort ljudet) och sänker farten, men inte till gång fart utan kanske nånstans mellan 30-50, på så sätt så passerar jag hästen någorlunda snabbt och utan en massa ljud.
Och självklart så håller jag mig så långt bort från hästen som möjligt, gära i andra körfältet med för den delen och men bromsen berätt om det skulle hända något.

Om detta inte är rätt.. snälla berätta

Personligen så tycker jag att det där är det bästa sättet... De flesta hästar jag ridit i trafik har ju trots allt inte varit rädda för själv fordonet utan för ljudet och för det faktum att det nästan blir påkört... Jag tror alla förstår att man kanske inte kan sakta ner till gångfart när man kör och många vill heller inte det eftersom ett fordon som kryper upp i rumpan på hästen ofta är läskigare (och mer stressande för mig som ryttare) än ett fordon som kör förbi, håller avstånd och inte typ gasar, varvar eller tutar precis bredvid...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag blir helt j*vla skogstokig på såna IDIOTER :devil:!!! Har själv råkat ut för liknande saker som resulterat i olyckor.... lägg till mitt ngt hetsiga humör så kan ni nog gissa vad som hände :angel: Vissa har jag lyckats komma ihåg reg.nr, kolla upp ägaren till bilen o om det var densamme som körde vid det aktuella tillfället, gav h*n en chans att be om ursäkt samt talade mkt besämt om för denna person exakt varför jag reagerat såpass starkt. De allra flesta har stått som ? i ansiktet o verkligen inte förstått hur illa dom kan ställa till det...... andra har svarat rakt emot o dom blev anmälda!

Jag har tagit MÅNGA turer med diverse bussbola o lastbilsföretag... Vad som verkligen överraskade mig var den förvåning som faktiskt de flesta svarade med.... Jag har själv både buss/lastbilschaufförer i släkten o när jag tog dom i örat vid ett tillfälle när frågan (efter en av mina olyckor) kom upp, o såg deras förvåning över mitt utbrott/starka reaktion så bestämde jag mig för med lite hjälp av dom att ta en rundtripp till de olika bolagen o informera om hur hästar fungerar o den stora skaderisk chaufförerna utsätter oss ryttare för med deras dåliga beteende. :cool:
De allra flesta var, tro det eller ej, inte medvetna om de risker dom utsatte oss (o sig själva..) för... Bara det att förklara att en häst ÄR ett FLYKTdjur oavsett hur "trafiksäkert" det är var det många som inte förstått...
När man drar liknelser med barn o vilda djur så ser dom det genast ur en ny vinkel.. :angel:
Några tyckte att "det ser så kul ut när hästen hoppar iväg" o vad gör väl det om ryttaren ramlar av, hon kan väl gå hem?
Jo, jo.... Dom fick med ett ganska rjält tryck i talet talat om för sig vad som kunde/kan hända. Efter några exempel som slutat med döden, förlamning eller "bara brutet ben" försvann flinet från deras tryne.. :o
Visst fanns det "rötägg", men de allra flesta uppskattade faktiskt detta lilla "info-möte".
Vidare talade jag även om för åkeriägarna att dom kan bli stämda på belopp med många0:or om dom orsakar en olycka där hästen dör om det tex är en godkänd tävlingshingst.... det fick fart på dom... (alla prioriterar vi olika saker :angel:), men det viktiga är dock att det händer ngt med attityden på de aktuella företagen o dess personal!!

Trafikskolorna borde ta ett MYCKET STÖRRE ANSVAR i att utbilda varje förare i denna viktiga "bidetalj" som orsakar så mkt onödigt lidande!!!
Om förare, extra speciellet dom med tung behörighet, inte vet vilka faror dom utsätter oss ryttare för så förstår dom ju inte heller varför dom ska visa hänsyn :crazy:

Samtidigt så handlar det även om ÖMSESEIDIG RESPEKT från "vår" sida oxå!
Vi som ryttare är ju faktiskt en del av trafiken då vi räknas som "fordon". Att i alla läge hävda vår rätt på vägen kan orsak olyckor bara det! Finns det möjlighet att gå åt sida så gör man det likaväl som bilisten inväntar möjlighet för ryttare att gå åt sidan...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag håller med om att det är ett gemensamt ansvar både från chaufförer och ryttare när det handlar om hästar i trafiken. Själv har jag en häst som INTE är trafiksäker och jag vet precis hur läskigt det kan vara när det kommer en stor lastbil körandes utan att sakta in. Jag rider aldrig på stora vägar och försöker hålla mig borta från trafiken så mycket jag bara kan. Men ibland måste jag rida på vägen för att överhuvudtaget komma utanför stallplan. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med att både bilister och lastbilschaufförer kör som galningar förbi och får tvärstanna när de märker att hästen reagerar, ibland rena nära döden upplevelser! Då har jag innan stannat hästen så nära diket jag kan och vinkat för att få chauffören att sakta in, men ändå är det full fart framåt... Varför??

Fram för mer information och utbildning om hur man passerar hästar säkert ute i trafiken! Många har ingen hästvana alls och vet uppenbarligen inte hur dessa flyktdjur hanterar sin rädsla i hotfulla situationer...

Självklart ska vi som ryttare försöka gå av vägen i de situationer som det är möjligt och dessutom får vi inte glömma att använda REFLEXER, även då det inte är beckmörkt, nu i dessa tider så kan det vara svårt att se vad som är på vägen, även mitt på dagen om det är disigt och regnigt ute.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Har nu suttit och läst, mer eller mindre, igenom tråden. Blir ett långt inlägg känner jag..

Först och främst vill jag säga att jag är sjukt less på att det finns idioter i yrkestrafiken! De om några borde veta hur man ska framföra sitt fordon på exempelvis 24 meter bil och släp och 60 ton full last! (Eller x antal meter buss på 20+ ton!)

MEN jag är också sjukt less på att höra ständiga kommentarer att, mer eller mindre, ALLA chaufförer beter sig illa i trafiken!

Då kör- och vilotiderna har blivit hårdare (samt kontrollerna av dem), har många chaufförer extra bråttom då körtiden inte alltid kommer att räcka till. Vissa har pressade tidscheman från åkerier/centraler eller är helt enkelt trötta och helt enkelt får sämre avståndsbedömning och/eller reaktionsförmåga. Många chaufförer somnar bakom ratten och vaknar när det börjar skramla eller rassla i hytten någon sekund senare.. Bara för att de inte har tid att sova.. Och så finns det ju de som är onyktra på antingen det ena eller det andra.. Vem vet? Just den här lastbilschauffören kanske var utländsk och inte har en koll på våra svenska trafikregler. (De brukar ju vara duktiga på att ligga i 120 km/h med fulllastade bilar+släp..)

Det finns tillfällen som ursäktar att man lägger sig på tutan.. Men kanske inte i just detta fall! Men så har inte alla chaufförer hästvett heller! 70-80 procent (typ, kanske, eventuellt) har aldrig varit i närheten av en häst och vet inte vilka krafter en annan sitter på. Men å andra sidan, vet ofta inte hästmänniskan vad chauffören hanterar för krafter heller.. 17 (exempelvis) tons lastförskjutning är inte att leka med när det inträffar!

Många chaufförer ANTAR att om hästen går efter vägen så ÄR den trafiksäker. Lika som ni ANTAR att chauffören SKA sakta in. Man kan inte lita blint på varandra i trafiken! Det kan sluta illa då!

Det diskuterades i tidigare inlägg om körskoleböcker. De på 45+ som tog sina CE/D-kort för måååååånga år sedan har inte fått läsa igenom de uppdaterade fakta som finns i böckerna nu..

Och i ett annat inlägg fann jag att någon hatar ALLA som kör lastbilar.. (Tack för att jag är hatad.) Hatar du även dem som går på gymnasiet och utbildar sig till yrkesförare? Hatar du även de som kör pickuper på +3500 kg?

Angående dig som körde 80 med häståka och inte saktade in.. Lastbilar får också bara köra 80! De lastbilar jag åkt har då aldrig kommit upp i högre hastighet än 85! (Om man inte rycker en säkring.. :angel:) Och eftersom du uppmärksammade mötande lasbil hade du gott och väl kunnat sakta ned farten och släppt förbi lastbilen. För du är SKYLDIG att hjälpa till att underlätta omkörningar! Och vad hade det gjort dig, utan pressat tidsschema att lätta på (den antagligen stela) högerfoten lite?

Hur beter ni er när ni fastnar bakom en lastbil på en motorväg? Eller vid ett vägarbetsområde, bärgningsbil i arbete, eller en plogbil/saltbil? Bara en intressant fråga.. :D Många av er har säkert fått en extra tung högerfot förbi en lastbil någongång.. Kan säga att det inte är så roligt att känna hytten ruska till på motorvägen när någon blåser förbi i 140 km/h.. :mad:

Så var det om ladsvägsridning utan diken.. Jag har ALDRIG varit så oklok att jag har ridit på en tungtrafikerad väg utan möjliga flyktvägar (grunga diken, stigar, ängar, andra vägar, m.m.) för hästen! Då är ju ryttaren lika dum som lastbilsföraren som la sig på tutan i detta fall!

Så var det det här med att hästar hoppar ut i vägen och chaufförerna gasar.. Javisst händer det att chaufförer reagerar så. Det är inte alltid det är inövat att högerfoten ska stampa på den vänstra (eller mittersta) pedalen när något kliver ut i vägen. Vissa blir chockade och/eller helt handlingsförlamade vid sådana tillfällen..

Lite kritik ska vi ryttare ha också! Det är inte BARA lastbilarna eller bussarna som är utan trafikvett emellanåt.

Så mycket ni förstår om lastbilarna/bussarna, förstår nog chaufförerna om era hästar också!

En undran.. Varför har inte Vv startar OBLIGATORISKA kurser om hästvett i trafiken för ALLA!? Dyrt i och för sig, men det hade sparat många siffror i olycksstatistiken per år! För det är trots allt inte bara yrkesförare i arbete, utan det är även VANLIGA svenssons i personbilar som härjar på utefter vägarna när det finns hästar i närheten..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

När jag skulle åka på tävlingar i Danmark för nästan tio år sedan så kom jag till ett vägarbete mellan Halmstad och Laholm. Det var enfiligt och lång kö framför mig. Bakom kom en lastbil i full fart och körde ända upp i baken på min hästtransport. När han inte kunde komma förbi eftersom det var avspättat till vänster lade han sig på hornet. Sedan åkte han efter mig i nästan en mil och tutade. Min häst blev livrädd. Det var oväder ute och haglade på taket samtidigt som han åkte bakom med helljus och tutade. När jag äntligen lyckades svänga av efter en mil så var min häst genomsvettig och hon darrade i hela kroppen. När jag kom fram till Odense så vägade hon inte gå ur transporten, utan jag fick plocka ur inredningen och vända henne inne i transporten för att få ur henne. När jag kom tillbaks hem till Sverige höll vi på i fem timmar för att få henne att backa ut ur transporten igen.

Jag vet fortfarande inte om han fick något elfel som gjorde att han hängde på tutan och hade helljuset på men jag tror inte det. Han borde hur som helst ha kunnat hålla avstånd.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Hoppas du polisanmälde idioten! :mad: Sådär ska det f*n inte gå till i trafiken! Hästen hade ju kunnat få hjärtattack! :( Tur att det gick "bra" i ditt fall!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Herregud! Och sådana har körkort! :crazy:

För många år sedan så träffade jag på en busschaufför som uppenbarligen inte heller hade alla bestick i lådan.
Jag var på långresa med min häst, skulle åka runt 30 mil. Det var sommar och varmt, jag hade öppnat övre lilla luckan. Min häst var kolugn, trafik bekom honom inte, men det visste ju inte denna busschaufför.
Vi stannade vid en mack/kiosk och jag parkerade bilen med släpet och häst efter kanten. Inga P-anvisningar fanns.
Plötsligt glider en stor turistbuss upp bakom släpet, åker så nära det gå (ett par dm ifrån) och TUTAR!
Tänk om min häst hade varit en ovan unghäst...
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Självklart har jag aldrig kört om som en dåre och riskerat liv och lem på mig och/eller medmänniskor.
Har jag bråttom eller att långsamtgående "saker" råkar vara störande för mig nöjer jag mig med att svära i bilen, att riskera liv och lem anser jag vara ett för högt pris.

Minns när jag kom försent till en dressyrträning för att en sådan där arbetstraktor med maxfart 30 km/tim åkte och stoppade upp trafiken. Han var så där hänsynslös så han utnyttjade att man inte måste åka på vägrenen, och eftersom jag hade transport och häst och låg i 30 bakom honom kom jag inte om på runt en mil!
Men att idiotomköra?! Näää, jag körde ju inte på liv och död!
Totalt hänsynslöst anser jag att köra så, ser jag att jag "bygger bilkö" när jag kör med kärran bakom bilen, då åker jag alltid ut på vägrenen om det är väglag, annars stannar jag på en P-ficka och släpper förbi kön.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej, men nu finns det ju de som inte nöjer sig med att sitta och svära i bilen utan att köra om..

Volvokombis med frifartsbox (skidbox) på taket brukar vara väldigt duktiga på att svischa förbi både det ena och tredje, exempelvis.. INTE alla, men MÅNGA! Och många tänker inte på hur lätt en olycka uppstår på ett vägarbete eller bärgningsarbete. Har varit nära både en, två och femton gånger att mitt ex förolyckats när han jobbat ute på E4 och bärgat bilar. Och där var det 90-väg som (nästan) alla körde 120-130 på och tolkade som motorväg! Detta är från axmartavlan och upp till Söderhamn..

Självklart är inte alla fartdårar, men det är lika med chaufförer. Alla är inte dumma i huvudet för att de sitter bakom ratten på 60 ton och en i branschen lägger sig på tutan eller kör om när det inte passar.. Och det är just det jag vill påpeka för de som kritiserar ALLA chaufförer för att någon/några gjort fel.

Hela lastbildindustrin/branschen kan ju inte stanna upp för att en förare gjort något dumt som, olyckligtvis, försatt en häst med ryttare i fara. Bättre att lära upp oss alla hur det SKA gå till ute i trafiken när man möter ett fyrbent fordon - alltså hästen! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Aylen
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp