Bukefalos 28 år!

Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Enligt min erfarenhet så är det väldigt många lastbilschaufförer som inte håller sina tillåtna 80... När jag kör på 90 väg så får man ibland skymten av en lastbil som synes långt bakom en... Och jag kan lova dig att den lastbilen också kommer ikapp, fast jag inte sänker min hastighet ett dugg... Tillslut ligger den ända in i baken på mig, så nära att den garanterat skulle kört på mig om jag plötsligt panikbromsat... Dock vet jag att det är många personbilar som gör likadant, men som du säger, blir det extra lång bromssträcka med en tung lastbil...

Och för att svara din fråga så brukar jag ta det lilla lugna när en lastbil eller liknande kommer före mig. Det kan dock hända att jag gasar lite extra vid omkörning, beroende på hur vägen ser ut..

Men egentligen handlar inte tråden om bil vs. lastbil..

Här jag bor har jag inga problem med lastbilar som dundrar förbi hästar faktiskt. Det har hänt en gång, när jag och två av mina kompisar var ute och red. Två av hästarna var trafiksäkra, den andra var det inte. Vi red på en större grusväg, inte speciellt trafikerad. Just denna dagen kom det dock en lastbil, jag red ut och ställde mig mitt på vägen i princip och vinkade åt lastbilen att sakta farten. Mina kompisar hoppade av deras hästar, ställde sig på en närliggande äng och vinkade åt lastbilen för att den skulle förstå att den skulle ta det lugnt vid omkörning. Det gjorde den dock inte, utan så fort jag försvunnit från vägen så tryckte den mer eller mindre gasen i botten, vilket resulterade att den inte trafikvanda hästen fick panik, slet sig, sprang rakt in i taggstråd, och stack iväg...

Det hela slutade dock ganska lyckligt; vi fångade hästen, utan att den hade några större skador. Men hanteringen av hästen försvårades drastiskt efter denna händelse. Och ridningen försvann helt och hållet då ägaren blev rädd och osäker.

Däremot är det den enda dåliga händelsen. Jag har stött på flertalet lastbilar, både på grusvägar och hårt trafikerade vägar. Den enda gången min häst reagerat var för en tom timmerbil (den lät ju lite) så chauffören stängde helt enkelt av bilen så vi kunde ta oss förbi lugnt och fint. Han satte på den igen när vi var långt bakom honom..

Det enda jag har problem här nere är en skolbuss... Jag har tagit reda på vilka tider han kör, så jag undviker helt enkelt att vara ute med min kära häst då. Men ibland händer det att man möter honom med bilen, och ja, då får man mer eller mindre slänga sig ut i diken för att inte bli prejad... Jag vill inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om det är min häst jag har istället för bilen nästa gång...:crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Högsta tillåtna hastighet för tung lastbil är 80 km/h. Och dom flesta (nyare) är i allafall spärrade till åttio, max åttiofem. Har ALDRIG färdats i en lastbil (av nyare modell) över åttiofem km/h utan att peta ur en säkring på passagerarsidan.. Däremot har jag färdats i äldre lastbilar utan fartspärrar och de kan som sagt komma ikapp. Men man ska väll aldrig säga att det inte finns de som pressar upp sina fordon i 90 km/h heller..

Visst handler den inte om bil vs. lastbil, men den handlar inte heller om att transportbranschens lastbilsförare/bussförare är mer dumma i huvudet än ryttare.. :angel:

Tycker att det är synd att några okunniga chaufförer ska svärta ner hela branschens rykte! :(
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tycker att det är synd att några okunniga chaufförer ska svärta ner hela branschens rykte! :(

Det kan jag oxå hålla med om, men tyvärr representerar dom merparten av den branschen.....
Det jag tycker är mest skrämmande är just den OKUNSKAP som faktiskt råder bland de allra flesta av dessa chaufförer som ställer till det... :crazy:
Dom förstår inte allvaret i deras uppförande... Att hästen är ett FLYKTDJUR som inte går att lita på oavsett hur "stabil" den än må vara....

Det krävs bättre undervisning, av de ansvariga trafikskolorna, för att öka förståelsen för allvaret i denna fråga!!!!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

I så fall pratar jag om de gamla varianterna ;)

Och i varje fall jag säger inte att alla lastbilschaufförer är helt dumma i huvudet.. Det finns en del, men det finns också lika många kloka.. Att säga att lastbilschaufförer är mer dumdristiga än vanliga bilister är också dumt.. Måhända är det så att hästarna blir mer rädda för lastbilarna, för de är så stora och låter mer, men att säga att de (alla) är värre på att köra än (alla) bilister? Det beror nog lite på var man bor i så fall...

Sedan finns det ju säkert lika många dumma ryttare som lastbilsförare. Och som du säger, de flesta lastbilschaufförer ANTAR att hästen är trafiksäker, och de flesta ryttare ANTAR att lastbilschauffören SKA sakta in. "De flesta" står för att t.ex. jag (och säkert många andra) inte antar någonting när jag rider. Däremot förväntar jag mig att bilisten/lastbilen saktar in om jag ger ett tecken till det eller rentav hoppar av hästen, för då har jag (enligt mig) visat att hästen kan bli skrämd av en omkörning.

Jag förväntar mig också, att när jag som bilist kommer i möte med häst och ryttare (på mindre asfaltvägar/grusvägar), att ryttaren underlättar min omkörning genom att rida in en bit på en sidoväg, eller om det inte finns någon sådan; stannar vid kanten så jag lättast kommer om.

Hmm, känner att jag tappat koncentrationen ett antal ggr i denna texten, så avslutar här för eventuellt senare svar. Hoppas ni kunnat läsa ut något av denna text dock...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Kanske går att få till utbildning på risker i trafik nu med nya kraven på uppdaterad YKB som ALLA ska ha...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Vad gäller farter så har personbilar ofta "glädjemätare" medan de tunga fordonen har mer exakta mätare, det ger lite xtra skjuts till intrycket att "alla" lastbilar kör för fort. (Buss får köra 90.)
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Hur ska de förstå att hästen är ett flyktdjur när de flesta har noll koll på de flesta djurarter. På sin höjd en katt eller en "hytthund"..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej, men då jag anser att ANTA och FÖRVÄNTA är snarlika ord så får det lika betydelse i detta sammanhang. Cahufförerna FÖRVÄNTAR sig nog att ryttarna ska ha koll på sin häst efter vägarna också..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

ALLA har inte detta och ALLA kommer inte att få heller då vissa gör vad som helst för att slippa undan allt vad kurser heter. Många kör på "äh, jag kör som jag alltid har kört".. Och så har inte ALLA åkerier möjlighet att skicka sina chaufförer på kurs heller, trots att det vore en bra investering. :( Om det är åkerierna som får stå för det, alltså. Jag fick känslan av att det var en kurs via AMS när man blivit arbetslösh för att komplettera upp sig till arbetsmarknaden? :confused: :crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag har själv blivit ut-tutad av en lastbil på en mindre väg där det dessutom sitter "varning för ridande ekipage" skylt. Min häst hade sugit in tygeln i munnen och ställde sig och snurra mitt i vägen. Lastbilen som då kom (SAKTA DESSUTOM) tyckte detta var ett ypperligt tillfälle att tuta på.
Jag själv brukar inte stå mitt i vägen för skojs skull, men jag vet ju inte hur denne man tänkte..:grin:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Självklart är det som du säger, långt ifrån alla är ju dårar, vilket ju gäller även lastbilschaufförer.

Men tyvärr, tyvärr så är de jag träffar på jag gissar ungefär 75% dårar! :crazy:
Vilket förvånar mig, så var det inte för typ 10 år sedan!
De trycker upp sig i arslet på bilen/släpet, de gör idiotomkörningar, de "attackerar" mig bakifrån om jag inte släpper om dem när jag kör med släp osv, osv.
Jag har blivit prejad, senast förra veckan.
Osv, osv. Så det känns SORGLIGT att säga att jag blir nervös när det kommer långtradare och jag är ute på vägarna och vet att jag inte har "reträttväg"!
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej man förstår inte hur dom tänker. Det gäller inte bara lastbilister utan vanliga bilister också. Där jag bor måste vi rida på en 70 väg, dock inte så värst trafikerad men endå, ganska långt för att komma till närmsta skog och där kan ibland komma lite lastbilar och traktorer och det är inte alltid de saktar in må jag säga. Inte ens bilarna! Jag var ute och red med min ponny för några år sedan och var på väg hem från uteritten, jag red på höger sida som man ska, jag ser att det kommer en bil mot mig, samtidigt som jag hör att det kommer en bil bakom mig och jag hör att den närmar sig. Samtidigt som jag får möte med den mötande bilen kör bilen bakom OM mig! Det var inte mer än en cm mellan bilen och mitt knä! Fatta att jag blev rädd, min ponny däremot la öronen bakåt och sen gick hon vidare. Snacka om snäll ponny :) Det kunde också gått illa om min ponny fått spelet för det var ett dike precis till höger om mig. Efter det rider jag inte gärna själv ute även om jag har en snäll häst att rida på.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Nej den nya YKBn ska alla köra. 35 timmar vart femte år, oavsett när du fick ditt körkort. Skillnaden med "nya" körkort från 10 september är att de måste gå 140 el 280 timmar för att över huvud taget få jobba och sedan uppdatera vart femte år.

Det är "EU" så det blir nog svårt att släppa undan.

Så en dags "trafikvett" vore ngt att lägga in för de som kommer sälja uppdateringarna.

(Det finns en övergångsregel, så har du körkort och bara ska köra i Sverige ska uppdateringen vara gjord inom sju år från 10/9 i år, alltså senast 2016. För buss är det ett år tidigare).
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det är mkt utländsk trafik i Sverige (Cabotage) och jag tror att de står för mkt av idiotierna, tyvärr. För 10 år sedan såg även kör- och vilotidsreglerna väldigt annorlunda ut, nu är det press i princip på minuten för att hinna. Vilket är sorgligt. För att komma ifrån det så ska man inte bara trycka på förarna utan hela branschen.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Ah! Då är jag med! Tror jag. :D

Synd att man inte får prova väja för något som skvätter ut i vägen på halkbanor och dyl. (En mekansik gosedjursälg? :idea: :D) På sådana övingar står ju alla "hinder" bara stilla och det blir mer an lek av det hela.. Kanske är mycket därför folk tappar respekten för allt levande efter vägarna.. :(
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sådant där är ju konstigt dock, hade det varit en gående det gällde hade den bakomvarande garanterat bromsat in... Men när det gäller häst så är det tydligen fritt fram att köra på.. :confused: Förstår inte alls hur vissa bilister tänker..

Sådana "tekniker" har vi härnere också, rider man en häst eller bara leder den, så kör alla bilar om utan att sänka hastigheten, även om det kommer möte. Men är det plötsligt en människa med hund som är ute, ja då bromsar bilisten in så det inte blir riskabellt för den gående...

Lite konstigt tänkande, för en häst kan göra stor skada vid en ev. krock, och är man rädd om bilen så kör man ju inte så nära (eller för den delen fort) så det kan hända att man skrämmer djuret...

Nä, det skulle nog vara bra med en liten kurs i hur man kör när det är ridande ekipage på vägen.. Även om inte exakt alla skulle vilja gå en sådan kurs, så hade det förhoppningsvis blivit lite bättre ute på vägarna.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tack för att du svarade på detta åt mig. Kunde inte sagt det bättre själv. :bow:

Måste lägga till en fråga i diskussionen. VARFÖR får inte transportledarna mer skit av omvärlden än vad de får? De är ju ändå de som ordnar rutterna.. :crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Cahufförerna FÖRVÄNTAR sig nog att ryttarna ska ha koll på sin häst efter vägarna också..

Å andra sidan är det lite skillnad på att rida sin häst lugnt och fint (och inte visa att det behövs att förarna saktar ner) än att vinka frenetiskt / göra stopptecken osv. Då tycker jag banne mig inte förarna inte ska förvänta sig någonting, måhända att något kan hända om de bara gasar på utan att bry sig.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Som jag skrev så FÖRVÄNTAR ni ryttare er en massa från bilister och chaufförer efter vägarna och chaufförer och bilister en massa av er.. De FÖRVÄNTAR sig att hästen vid/på vägen tål fordon och inte kliver ur sitt eget skinn när de passerar i tillåten hastighet.. Det är lika som att du FÖRVÄNTAR dig att fotgängare stannar och tittar sig för innan de kliver ut på ett övergångsställe! Hur ofta händer det att förtgängare gör det egentligen? Dom FÖRVÄNTAR ju sig att bilarna SKA stanna för dem.. :grin:

Jag hade hellre börjat veva frenetiskt än att fortsätta sitta rakt upp och ned på hästen om jag märker att ett tungt fordon börjar närma sig och jag vet att vägen är smal och det inte finns någon flyktväg för hästen. Alla är vi ju dock olika och tänker olika, men jag kan säga det att JAG skulle inte rida på en tungtrafikerad väg utan någon stans att ta vägen..

---

En annan sak är nog att starkhornen/tutan inte låter lika mycket inne i hytten som utanför. Även om man bara petar till tutan lite lätt kan det bröla utav h*lv*te.. Nog många chaufförer som inte tänker så långt.. TYVÄRR. Och det sista en stressad chaffis vill ha framför sig är nog en kuse i skritt med en ryttare på ryggen.. MEN det är inget försvar för att börja vråltuta för att man vill flytta undan hästen/ryttaren!

---

(Svar på tidigare inlägg:) Angående ljudet i lastbilen när den kommer upp bakom är det inte mycket att göra åt. Tung last gör att bilen går tungt och låter mer. Sen finns ju de som har rakrör också.. :angel: Ljuddämpare är ett alternativ, men det brukar de endast vara duktiga på vid besiktning.. :grin: En v8-motor på 580 hästar är inte lätt att få tyst på. Allra minst med full last i uppförsbacke.

---

Häromkring vet de flesta chaufförer vad som händer, men visst finns det mongon som härjar omkring. Ett exempel var en j*vla idiot som "missade en växel", varvade som f*n utanför en hage med en unghäst och när han passerat hagen fick han plötsligt i rätt växel igen. Kan tala om att den hästen var rädd!

---

Det är faktiskt inte bara hästar som är opålitliga. Motorer, hjullager, däck och mycket annat är inte att lita på på en lastbil heller. Vad skulle du/ni göra om en lasbil åkte så sakta som möjligt, så långt bört som möjligt, förbi och fick funka på ett drivhjul? Hästen skulle antagligen skita ner sig då också..

Ska man som chaufför krypköra och tillföra att maten på bordet hemma kostar mer än vad den redan gör, bara för att ryttarna ska kunna sitta på sina hästar i lugnan ro? Nej, det skulle jag inte tro..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag vet att det är tidspress på förare, på hela åkeribranschen.

Men jag köper inte riktigt det! Om alla åkerier sa "visst vi kan köra med övertrötta förare, överskrida hastighetsgränserna och utsätta medtrafikanter för fara, då kan ni få snabbare leverans. Och vi hoppas det är ok att det skadas eller stryker med en och annan medtrafikant?"
Om alla åkerier vägrade hetsas, då hittar ju inte kunderna ngt åkeri som kör som dårar...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Aylen
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp