Bukefalos 28 år!

Lastning igen...

R

Ruffa

Vet att det finns många trådar om detta, men hoppas ändå att någon orkar läsa detta och vill hjälpa mig!
Min medryttarhäst kan vaar otroligt krånglig vid lastning och helt enkelt bara vägra att gå in. Andra gånger är han inte ett dugg rädd och går in hur fint som helst på första försöket. För det mesta (som idag) bara vägrade han. Först försökte jag själv, att heltr lugnt bara leda in honom. Han vägrade!! Dt läskiga är att han då kastar sig ät sidorna och i sådana lägen är mycket mycket stark. Jag försökte att vara lugn och ta ett steg i taget, men så fort vi närmade oss transporten blev han hel stökig. Jag försökte muta med mat och lura in honom - gick ej. Jag försökte att gå före - gick ej. Jag försökte att gå bredvid sam tpeta med pisken med vänsterhanden- gick ej (blev hysterisk då jag petade med spöt) Jag försökte att ha en person som stod med linor - gick ej då han kastar sig åt alla håll och springer rakt över både mig och hjälpredan. Jag tog iväg honom på en liten promenad för att få honom att tänka på annat. Provade sedan igen, och så höll vi på. Efter otroligt lång tid bestämde han sig för att till sist gå in i transporten tack och lov. Problemet är att jag tror inte att han är rädd egentligen utan att han inte vill, testar och märker att jag inte rår på honom. Jag brukar jobba med honom från marken och då lyssnar han fint och gör som jag vill, men i lastsituationen blir han som förbytt. När jag rider kan han också stöka en del (ser gärna spöken) men det har blivit mycket mycket bättre. Jag antar att det är en fråga om ledarskap - men hur ska vi träna?
Då vi har lasttränat har han antingen gått på direkt eller så blir det som ovan. Vad ska jag göra? som läget är nu känns det farligt!
 
Sv: Lastning igen...

Jag själv är inte en super duktig lastare när det gäller hästar. Men det som jag kan säga är att träna och åter träna. Och i de lägena som han total vägarar gör något annat en stund och försök igen.

Vet ju inte hur han är när han gör detta och vad det är för häst. Men är det en nervös häst som blir stirrig kanske det är bättre att prova igen nästa dag.

Och med last träning menar jag att ni gör det varje dag.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp