lastsvårigheter

C

cordenia

Jag rider en fullblodarab på 8år som vi har väldiga svårigheter med all lasta. Han är väldigt envis av sig och har ett hett temprament.
Tror vi har testat de flesta metoder som jag hört talas om och därför skirver jag här för att få lite mera ideér.
Idag testade vi det som Monty Roberts brukar göra på sin shower med att backa hästen och sedan gå framåt, höll på en timme utan några förbättrade resultat :(

Han är inte rädd för rampen utan går upp på den utan problem men när han ska ta steget in i transportet så antigen så kastar han sig bakåt eller stegrar sig.
vad vi vet så har han aldrig varit med om något otäckt i samband med lastning eller transportering.
Vi har testat med linor och det blir han bara stressad av.

Vad kan man göra för att han ska gå in i transporten ? :confused:

Är tacksam för alla ideer som finns.

MVH Cordenia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lastsvårigheter

Vad är det för transport ni har? Jag skulle se till att skaffa/låna/hyra en riktigt stor, luftig, ljus och stadig transport med fronturlastning alternativt lastbil.
Fronturlastning är asbra eftersom man kan ha framdörren öppen och bara leda hästen rätt genom hela transporten ett par hundra gånger tills hästen tycker att det är lika otäckt som att gå in i sin egen box ungefär. Efter det kan man be hästen stå still inne i transporten något ögonblick, för att utöka detta till att hästen till exempel käkar lunchhöet där inne. Först sedan gör man samma sak och stänger bommar och dörrar. När hästen inte är minsta rädd för detta heller kan man börja öva på att köra lite också :)
Om man kör med Monty Roberts metod tror jag att det är viktigt att man backar MYCKET!! Hästen ska vara så trött på att backa att den nästan kräks och inte vill annat än gå framåt och in i den eländiga transporten nån gång! Sen vilken metod som funkar bäst beror nog på vilken häst man har. Att backa tror jag funkar jättebra på en häst som t.ex. gärna "fryser fast" och vägrar röra sig en millimeter.

Vilken metod man än väljer måste man ha massor med TÅLAMOD och TID! Skit i linorna utan träna träna träna varje dag! Till slut kommer hästen inte ens vifta på örat åt transporter! :)
 
Sv: lastsvårigheter

Jag hade en häst som inte alls gillade släp och jag löste det på följande sätt. Hästen sparkade sönder mitt gamla släp så jag blev tvungen att skaffa ett annat och valde då ett utan ramp alltså med insteg. (Jag har upplevt att många hästar verkar föredra det)

Mitt nya släp är rymligt och väldigt ljust med stora dörrar. Många hästar känner sig lite trängda i släp och ju mindre och mörkare desto värre blir det.

Sen lastade vi en hagkompis först och sedan min häst. Eftersom hagkompisen gick in i släpet och fick havre så tog det inte så lång tid innan min häst följde efter. Kompisen stod ju därinne och tuggade i godan ro. Så gjorde vi detta ett par gånger. När han hade gått på utan problem och vi kunde stänga dörrarna utan att det blev några reaktioner körde vi ett varv runt stallplan. Eftersom den andra hästen var trygg så insåg min häst att det nog inte var så farligt.

Så åkte vi till ridhus, fortfarande var hagkompisen med. När vi åkt tillsammans med hagkompisen kanske tio gånger provade jag att åka själv och det gick hur bra som helst.

Efter detta åkte jag mycket med denna häst och det var aldrig några problem, jag lastade själv och åkte på både träning och tävling.
 
Sv: lastsvårigheter

Vi använder oss av en BOJ transport, just nu har vi ej möjlighet att långa ngn transport med frontutlast, vet att det hade varit det optimala annars.

Jo han blev riktigt trött på att backa men det hjälpte tyvärr inte utan han stod mest och slog med bakbenen ist och man så hur irriterad han blev att hålla på att backa så mkt.

Hans hagkompis som ej är svårlastat utan går in i transporten själv kan vi ej låna utan han måste åka själv. Får panik att åka men någon och försöker kasta sig ut. Och den andra hästen i stallet går inte att lasta alls. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lastsvårigheter

Vad är det för transport ni har? Jag skulle se till att skaffa/låna/hyra en riktigt stor, luftig, ljus och stadig transport med fronturlastning alternativt lastbil.
Fronturlastning är asbra eftersom man kan ha framdörren öppen och bara leda hästen rätt genom hela transporten ett par hundra gånger tills hästen tycker att det är lika otäckt som att gå in i sin egen box ungefär. Efter det kan man be hästen stå still inne i transporten något ögonblick, för att utöka detta till att hästen till exempel käkar lunchhöet där inne. Först sedan gör man samma sak och stänger bommar och dörrar. När hästen inte är minsta rädd för detta heller kan man börja öva på att köra lite också :)
Om man kör med Monty Roberts metod tror jag att det är viktigt att man backar MYCKET!! Hästen ska vara så trött på att backa att den nästan kräks och inte vill annat än gå framåt och in i den eländiga transporten nån gång! Sen vilken metod som funkar bäst beror nog på vilken häst man har. Att backa tror jag funkar jättebra på en häst som t.ex. gärna "fryser fast" och vägrar röra sig en millimeter.

Vilken metod man än väljer måste man ha massor med TÅLAMOD och TID! Skit i linorna utan träna träna träna varje dag! Till slut kommer hästen inte ens vifta på örat åt transporter! :)

tyckte det här lät riktigt vettigt:). har själv en häst som vi ska lastträna till sommaren. höll på lite i höstas också men hade ingen anledning att åka någonting då så vi la av. men han älskar transporten:love:! han ser den som en godisautomat;). problemet kommer när man ska spänna för bakom. hästen är den allra lugnaste och hur go som helst, inte bakrädd eller nånting. men han gillar inte när man spänner för bakom:(. ska byta till sommaren till en med fronturlastning. har nu en värmlandsvagn och de är ju inte precis kända för att vara stora:smirk:. har mellanväggen öppen så det är rejält med plats ändå. men har man en stor häst så måste man även ha en större transport;)
 
Sv: lastsvårigheter

hej. jag last tränar min ponny just nu. hon vågade knappt gå fram och nos på rampen men med mycket beröm och liten bit i taget går det bra och mycket godis. hon ser nu transporten som en godisatomat står nu efter 3dagar inne med hela kroppen coh såg nöjd ut.
 
Sv: lastsvårigheter

Att din häst inte går in i transporten beror bara på en enda sak: Brist på ledarskap. Om din häst accepterar dej som sin ledare och sin trygghet skulle den utan tvivel följa dej in i trailern. Det har absolut ingenting att göra med vilken transport, lem, färg eller form. Om du sett Monty Roberts backa hästen och sedan provat att backa din häst i en timme så har du totalt missat vad Monty egenligen håller på med. Köp en video/böcker om ledarskap/horsemanship och träna på gundhanteringen av din häst. Tex stanna i boxen med dörren öppen, stå lös i stallgången, stå stilla när du sitter upp, gå bakom dej när du leder den på löst hängande grimskaft. Stanna när du stannar, backa när du backar osv. När allt detta fungerar som smort kan du lasta din häst. Konsekvens, snabba reaktioner (från din sida) och ett mjukt sätt när det behövs samt ett bestämt sätt när det behövs. Ge inte hästen någon möjlighet att tvivla på DIN trygghet!
 
Sv: lastsvårigheter

Jag har uppfödning hemma och håller ofta på med att träna dem infär sådana saker som lastning och hovslag. Testade allt på mitt ettåriga fullblod som vi till slut fick in med lite "tvång". Nu älskar hon det. Men till saken. Hörde av en kompis i Chile att om man har en hagkompis som gillar det så kan man helt enkelt ställa in transporten i hagen. Låta den stå där och låta hagkompisen övertyga den andra hästen att det inte är farligt. Kanske testa som sista utväg. Men glöm inte att sätta nånting runt om så de inte fastnar i "där man sätter fast den" eller nån annanstans, eller tex sätta den vid en utgång så det bara är öppningen på transporten som är tillgänglig. Låt den stå där under dagen. Man skulle kunna säga att det funkar som om du själv sätter dig på marken i hagen ett par timmar. Hästen börjar först undra vad sjutton är det där men efter ett par timmar så kommer han fram till dig av nyfikenhet, har han sedan en kompis som vet att "du" är OK går det ju fortare för honom att komma bort till dej. Fundera på det men var försiktig så han/hon inte skadar sig under nyfikenheten. Täck transporten med halmbalar eller nåt så han inte kommer nära sidodörrar eller hjul och liknande. Lycka till
 
Sv: lastsvårigheter

Att din häst inte går in i transporten beror bara på en enda sak: Brist på ledarskap. Om din häst accepterar dej som sin ledare och sin trygghet skulle den utan tvivel följa dej in i trailern. Det har absolut ingenting att göra med vilken transport, lem, färg eller form. Om du sett Monty Roberts backa hästen och sedan provat att backa din häst i en timme så har du totalt missat vad Monty egenligen håller på med. Köp en video/böcker om ledarskap/horsemanship och träna på gundhanteringen av din häst. Tex stanna i boxen med dörren öppen, stå lös i stallgången, stå stilla när du sitter upp, gå bakom dej när du leder den på löst hängande grimskaft. Stanna när du stannar, backa när du backar osv. När allt detta fungerar som smort kan du lasta din häst. Konsekvens, snabba reaktioner (från din sida) och ett mjukt sätt när det behövs samt ett bestämt sätt när det behövs. Ge inte hästen någon möjlighet att tvivla på DIN trygghet!


Allt det du säger som man ska träna på innan så kommer lastningen fungera. Stanna i boxen, stå stilla vid uppsittning osv. osv, detta är fungerar utan problem.
Vi funderar på om han har varit med om något vi lastning tidigare som ej vi har fått reda på eftersom han fungerar hur bra som helst vi alla annan hantering
 
Sv: lastsvårigheter

Sant som amen i kyrkan, kunde inte sagt det bättre själv!!! Min pålla bråkade vid lastning och för att problemet inte skulle bli värre tog jag hjälp av en kille som lärde mig ledarskap. Nu funkar allt och hon följer mig som hon ska och vi har inga problem vid lastningen längre. Dessutom lastar hon sig själv nu!!! Så kan man inte klara detta själv, skaffa hjälp till att få ett ledarskap!!! Väl värt pengarna!!!

Mvh Susanne.
 
Sv: lastsvårigheter

Då tycker jag att du ska ta hjälp av något proffs som kan hjälpa dej att komma tillrätta med problemet. Ofta är det svårt att själv se var man gör misstagen och hästen lär sej snabbt (tex lär sej att vara rädd vid transporten) att "nu ska vi gå fram till den där saken och stöka som tusan och jobbigt kommer det att bli så det är bästa att jag stålsätter mej".:eek::eek::eek:
Vi har lasttränat många hästar med varierande "problem". Vi har aldrig misslyckats hittills! Det går! Jag lovar!
 
Sv: lastsvårigheter

Att din häst inte går in i transporten beror bara på en enda sak: Brist på ledarskap. Om din häst accepterar dej som sin ledare och sin trygghet skulle den utan tvivel följa dej in i trailern. Det har absolut ingenting att göra med vilken transport, lem, färg eller form. Om du sett Monty Roberts backa hästen och sedan provat att backa din häst i en timme så har du totalt missat vad Monty egenligen håller på med. Köp en video/böcker om ledarskap/horsemanship och träna på gundhanteringen av din häst. Tex stanna i boxen med dörren öppen, stå lös i stallgången, stå stilla när du sitter upp, gå bakom dej när du leder den på löst hängande grimskaft. Stanna när du stannar, backa när du backar osv. När allt detta fungerar som smort kan du lasta din häst. Konsekvens, snabba reaktioner (från din sida) och ett mjukt sätt när det behövs samt ett bestämt sätt när det behövs. Ge inte hästen någon möjlighet att tvivla på DIN trygghet!
:bow::bow::bow:
Visst, så enkelt är det:) Det är bara att sätta igång och träna alla ni som har problem, för det här är enda sättet som funkar:):)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 455
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 407
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 343
Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 091
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp