Lastträna utan bil

cello

Trådstartare
Jag klurar lite på lösning för lastträning utan att transporten behöver vara påkopplad. Sett att många pallar upp släpet där bak, men jag skulle inte lita helt på en sån lösning.

Funderar - skulle man inte kunna gjuta nåt slags fundament och sätta fast en dragkrok som man kan koppla släpet på? :idea:

Eller vad har ni för smarta lösningar?
 
Jag klurar lite på lösning för lastträning utan att transporten behöver vara påkopplad. Sett att många pallar upp släpet där bak, men jag skulle inte lita helt på en sån lösning.

Funderar - skulle man inte kunna gjuta nåt slags fundament och sätta fast en dragkrok som man kan koppla släpet på? :idea:

Eller vad har ni för smarta lösningar?
Något tillräckligt stort och tungt som motvikt kan funka ja.
Eller, kanske för att det eventuellt inte kräver fullt lika tung koloss.. T illräckligt stor plint/fundament som sitter nedsänkt i marken med en dragkrok på.
Men exakt hur man bör utforma det för att den ska klara krafterna bäst vet jag inte.
 
Jag skulle lita mer på att palla upp undertill längst bak än att konstruera nåt som man fäster dragkroken. det är enklare att få till nåt som klarar några hundratals kilo tryck mot marken än att konstruera nåt som med hävstången framåt inte lyfts upp.

Vi har lasttränat islandshäst i ett Forzab med pallbockar under vardera hörnet bak & dragen handbroms. Fungerade ypperligt. (Pallbok = ungefär såna här: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/pallbockar/pallbock-2000043755)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 900
Senast: Wille
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 079
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp