Låt oss prata om posten

Blueberry

Trådstartare
Jag har på senare tid börjat reta mig en aning på postväsendet i Sverige.
Bytet från Posten till Postnord verkar inte ha varit helt toppen för alla som har en postlåda. Jag kan störa mig nåt så in i bängen på att jag får meddelande om att jag ska hämta mitt postpaket hos utlämningsstället eller att ett paket inte fick plats i brevlådan redan någon timme innan postbilen ens har varit hos oss. Hur kan de veta det? Jag kanske står redo att ta emot paketet vid brevlådan? Va? Va? Vavavavava? Då måste jag alltså starta min bil och åka och hämta mitt paket över en mil bort. Vad säger miljön om det?

Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Varsågoda att bolla vidare.
 
Jag har på senare tid börjat reta mig en aning på postväsendet i Sverige.
Bytet från Posten till Postnord verkar inte ha varit helt toppen för alla som har en postlåda. Jag kan störa mig nåt så in i bängen på att jag får meddelande om att jag ska hämta mitt postpaket hos utlämningsstället eller att ett paket inte fick plats i brevlådan redan någon timme innan postbilen ens har varit hos oss. Hur kan de veta det? Jag kanske står redo att ta emot paketet vid brevlådan? Va? Va? Vavavavava? Då måste jag alltså starta min bil och åka och hämta mitt paket över en mil bort. Vad säger miljön om det?

Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Varsågoda att bolla vidare.


Här har brevis inte med paketet eller förstort brev fast brevis vet att ag som oftast väntar vid brevlådan. Då får man masa till postombudet... Vi får inte postutdelning alla dagar i veckan. Vilket e jädrigt störande. Fast jag vet att det skall komma ex brev. Så får man vänta till dagen efter.
Sen tar det 3-5 dagar för klass ett brev att komma fram. Mina julkort tog tre och en halv vecka på sig att komma fram. Dom postades 12/12. Så omorganisnation o allt med byte till postnord är rena skiten för mig på landsbygen i all fall.
Mvh
Pudlan
 
Här har brevis inte med paketet eller förstort brev fast brevis vet att ag som oftast väntar vid brevlådan. Då får man masa till postombudet... Vi får inte postutdelning alla dagar i veckan. Vilket e jädrigt störande. Fast jag vet att det skall komma ex brev. Så får man vänta till dagen efter.
Sen tar det 3-5 dagar för klass ett brev att komma fram. Mina julkort tog tre och en halv vecka på sig att komma fram. Dom postades 12/12. Så omorganisnation o allt med byte till postnord är rena skiten för mig på landsbygen i all fall.
Mvh
Pudlan

Jag bor också på landsbygden, men postbilen kommer i alla fall varje dag än så länge.
 
Jag har på senare tid börjat reta mig en aning på postväsendet i Sverige.
Bytet från Posten till Postnord verkar inte ha varit helt toppen för alla som har en postlåda. Jag kan störa mig nåt så in i bängen på att jag får meddelande om att jag ska hämta mitt postpaket hos utlämningsstället eller att ett paket inte fick plats i brevlådan redan någon timme innan postbilen ens har varit hos oss. Hur kan de veta det? Jag kanske står redo att ta emot paketet vid brevlådan? Va? Va? Vavavavava? Då måste jag alltså starta min bil och åka och hämta mitt paket över en mil bort. Vad säger miljön om det?

Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Varsågoda att bolla vidare.
Postnord litar jag inte en sekund på.
Min ena bror har, ett flertal gånger, fått paket utkörda av dem där kartongen varit tom när han fått hem det. Syns tydligt att de varit öppnade och ihoptejpade igen.
 
Posten (det vi traditionellt menar med posten) ska vara statligt och ja, den ska delas ut varje vardag.

Jag handlar mycket från USA och de blir helt chockade när jag berättar att vi inte har någon statlig post i Sverige och att det inte finns postkontor i traditionell mening (det i USA där man oftast förkastar den typen av federal verksamhet!). Ja, jag är medveten om att staten äger aktiebolaget men det finns inga formella hinder för en börsintroduktion och när PostNord bildades sa man att det kunde ske inom 3-5 år.

Det sköts för dåligt i de butiker som är ombud och blir för osäkert när det gäller en samhällsfunktion som måste fungera. Det är inget hittepå, jag har jobbat i en sådan butik där det ofta var kaos med posten och ett ombud bröt mot postlagen gällande ett rek som jag skickat i jobbet men posten struntade i det hela för de ansåg att det gick inte att bevisa.
 
Jag har på senare tid börjat reta mig en aning på postväsendet i Sverige.
Bytet från Posten till Postnord verkar inte ha varit helt toppen för alla som har en postlåda. Jag kan störa mig nåt så in i bängen på att jag får meddelande om att jag ska hämta mitt postpaket hos utlämningsstället eller att ett paket inte fick plats i brevlådan redan någon timme innan postbilen ens har varit hos oss. Hur kan de veta det? Jag kanske står redo att ta emot paketet vid brevlådan? Va? Va? Vavavavava? Då måste jag alltså starta min bil och åka och hämta mitt paket över en mil bort. Vad säger miljön om det?

Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Varsågoda att bolla vidare.
storabrevutdelningen bygger ju inte på att folk ska stå vid brevlådan och vänta på posten varje dag. Är det för stort för en brevlåda aviseras det. Alla paket körs inte ut heller, det har man inte betalat för. Utkörningspaket där man betalat för det ska köras ut. Sen att det slarvas är åt skogen.
 
TMina föräldrar fick jätteproblem för ca 1 år sedan med posten. Det var nämligen så att flera av deras, framförallt mammas, räkningar kom till MIG! Jag bodde hos dem innan, och detta problem uppkom ett litet tag efter att min eftersändning av min post upphörde. Helt plötsligt började jag få mammas brev till min nya adress. Hennes adress stod ju fortfarande i fönstret på kuvertet men min adress stod maskinskriven längst ned på kuveret.

Jag vet inte hur många gånger hon ringde posten. Det är ju oacceptabelt att post går till fel person! Och så systematiskt, det var vissa räkningar från vissa företag i flera månader. De kunde inte se felet i datorn, lovade att åtgärda, lovade att handsortera all post till mamma etc etc. Jag ringde också och påtalade problemet. Efter flera månader slutade det, och jag hann få några av pappas brev också.

Så jäkla konstigt. Tänk om de gått till någon annan, som inte hade ringt in problemet? Tänk om det hade varit mer känsliga brev? Jag har inte haft anledning att ifrågasätta Posten tidigare men detta kändes amatörmässigt.
 
Jag får inte längre ut mina böcker med posten, de som alltid innan gått ner i brevlådan hamnar på macken istället. Nu är det tur att jag ändå åker förbi där nästan dagligen men innan låg postkontoret en mil bort och då tog det emot mer.
Har också märkt att det går långsammare, fick vänta på ett paket från italien i över en månad.
 
Kan inte klaga på posten här. Möjligtvis att bingon enstaka gång fått någon grannes räkning men det händer kanske 1-2 ggr per år (om det händer alls).

Paketutdelningen har också funkat utan några problem (än så länge).
 
Jag har ett dilemma som jag tröttnat på många gånger. De ger mig post tillhörande en helt annan person. Personen bor på en gata som börjar på samma två bokstäver som min men kommande två är olika. Slutar på samma sätt. Problemet kom med en ny brevbärare och jag har mailat många gånger, även meddelat den som ska ha posten. Jag är så sjukt less, breven ser nämligen ut som räkningar och jag har inte hjärta att skita i det men egentligen inte heller lust att behöva ta omvägar till gul brevlåda. Varken jag eller min partner går förbi sådana.
 
Jag har ett dilemma som jag tröttnat på många gånger. De ger mig post tillhörande en helt annan person. Personen bor på en gata som börjar på samma två bokstäver som min men kommande två är olika. Slutar på samma sätt. Problemet kom med en ny brevbärare och jag har mailat många gånger, även meddelat den som ska ha posten. Jag är så sjukt less, breven ser nämligen ut som räkningar och jag har inte hjärta att skita i det men egentligen inte heller lust att behöva ta omvägar till gul brevlåda. Varken jag eller min partner går förbi sådana.
Sätt ut dem på din låda tydligt i en plastpåse med förklaring till brevbäraren så ser hen direkt att det är fel. Lägger du på gula lådan ser ingen felet.
 
Sätt ut dem på din låda tydligt i en plastpåse med förklaring till brevbäraren så ser hen direkt att det är fel. Lägger du på gula lådan ser ingen felet.
Det var iofs smart. Jag lämnade något i lådan några dagar en gång då de kollade sånt i byn jag bodde i innan men det gör man inte här :p men att hänga i plastpåse på utsidan ska jag göra.
 
Jag har ett dilemma som jag tröttnat på många gånger. De ger mig post tillhörande en helt annan person. Personen bor på en gata som börjar på samma två bokstäver som min men kommande två är olika. Slutar på samma sätt. Problemet kom med en ny brevbärare och jag har mailat många gånger, även meddelat den som ska ha posten. Jag är så sjukt less, breven ser nämligen ut som räkningar och jag har inte hjärta att skita i det men egentligen inte heller lust att behöva ta omvägar till gul brevlåda. Varken jag eller min partner går förbi sådana.

Nu hade jag brevinkast i ytterdörren när detta hände men jag fick grannens post och han fick min pga att våra efternamn hade samma stavelser i början så jag satte fast en post-it lapp på ytterdörren där jag skrev att både jag och grannen ledsnat på att utbyta post med varandra och bad brevbäraren att hädanefter lägga posten rätt. Skrev detta på ett snällt sätt för man vill inte bli ovän med brevbäraren genom en arg lapp :angel:

Efter det så uppmärksammade han det och vi hade inga problem. Lägger man den rätt eller i en gul låda utan att påpeka detta så kommer brevbäraren aldrig vet om att det ofta blir fel i sorteringen.
 
Just nu ringde det på dörren och en kille från UPS frågade om jag kunde ta emot ett paket till min granne mitt emot. Jag fick kvittera ut det till min förvåning. Jag har ju ingen aning om vilka regler de har, men är man en god granne så :p
 
Nu hade jag brevinkast i ytterdörren när detta hände men jag fick grannens post och han fick min pga att våra efternamn hade samma stavelser i början så jag satte fast en post-it lapp på ytterdörren där jag skrev att både jag och grannen ledsnat på att utbyta post med varandra och bad brevbäraren att hädanefter lägga posten rätt. Skrev detta på ett snällt sätt för man vill inte bli ovän med brevbäraren genom en arg lapp :angel:

Efter det så uppmärksammade han det och vi hade inga problem. Lägger man den rätt eller i en gul låda utan att påpeka detta så kommer brevbäraren aldrig vet om att det ofta blir fel i sorteringen.
Det är ju av den anledningen att jag mailade dem som sa att de tog upp det med personalen. Tydligen inte tillräckligt dock ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp