Låt oss prata om posten

TMina föräldrar fick jätteproblem för ca 1 år sedan med posten. Det var nämligen så att flera av deras, framförallt mammas, räkningar kom till MIG! Jag bodde hos dem innan, och detta problem uppkom ett litet tag efter att min eftersändning av min post upphörde. Helt plötsligt började jag få mammas brev till min nya adress. Hennes adress stod ju fortfarande i fönstret på kuvertet men min adress stod maskinskriven längst ned på kuveret.

Jag vet inte hur många gånger hon ringde posten. Det är ju oacceptabelt att post går till fel person! Och så systematiskt, det var vissa räkningar från vissa företag i flera månader. De kunde inte se felet i datorn, lovade att åtgärda, lovade att handsortera all post till mamma etc etc. Jag ringde också och påtalade problemet. Efter flera månader slutade det, och jag hann få några av pappas brev också.

Så jäkla konstigt. Tänk om de gått till någon annan, som inte hade ringt in problemet? Tänk om det hade varit mer känsliga brev? Jag har inte haft anledning att ifrågasätta Posten tidigare men detta kändes amatörmässigt.
Jag får grannarnas post titt som tätt men sällan mina egna räkningar. Vid klagomål svarade postnord "brevbäraren säger att du väldigt sällan får post, det är därför du sällan får post". Att jag inte får beställda försändelser och ofta påminnelser på räkningar som aldrig kommer fram beror alltså på att jag sällan får post. Goddag yxskaft
 
Något jag tyckte var konstigt när jag flyttade till min lägenhet var att jag fick förra hyresgästernas post i ca två månader. Trots att mitt namn stod på dörren, på en handskriven lapp för att hyresvärden var seg med att ändra, vilket betyder att brevbäraren borde ha reagerat (?). Jag pratade med hyresvärden om varför jag fick posten och hon sa att det antagligen är för att de inte hade adressändrat. Men jag tänker då att tänk om jag hade varit en idiot som öppnar alla brev och snor uppgifter?? Det var ändå brev från Skatteverket bland annat! Man tycker ju att posten borde ha någon regel om att adress och namn ska stämma för att de ska lägga på breven? Jag fattar att det kan vara svårt att veta var brevbäraren ska göra av posten om de förra hyresgästerna fortfarande var skrivna på min lägenhet, men det kan ju finnas känslig information i sånt där...
 
Något jag tyckte var konstigt när jag flyttade till min lägenhet var att jag fick förra hyresgästernas post i ca två månader. Trots att mitt namn stod på dörren, på en handskriven lapp för att hyresvärden var seg med att ändra, vilket betyder att brevbäraren borde ha reagerat (?). Jag pratade med hyresvärden om varför jag fick posten och hon sa att det antagligen är för att de inte hade adressändrat. Men jag tänker då att tänk om jag hade varit en idiot som öppnar alla brev och snor uppgifter?? Det var ändå brev från Skatteverket bland annat! Man tycker ju att posten borde ha någon regel om att adress och namn ska stämma för att de ska lägga på breven? Jag fattar att det kan vara svårt att veta var brevbäraren ska göra av posten om de förra hyresgästerna fortfarande var skrivna på min lägenhet, men det kan ju finnas känslig information i sånt där...

Långtifrån alla har namnet vid sin postlåda. Många lägenhetshus har ju numera onamnade postboxar på entréplanet och många villor och radhus saknar namnet på brevlådan. På min brevlåda står det bara "Ingen reklam, tack!".
 
Något jag tyckte var konstigt när jag flyttade till min lägenhet var att jag fick förra hyresgästernas post i ca två månader. Trots att mitt namn stod på dörren, på en handskriven lapp för att hyresvärden var seg med att ändra, vilket betyder att brevbäraren borde ha reagerat (?). Jag pratade med hyresvärden om varför jag fick posten och hon sa att det antagligen är för att de inte hade adressändrat. Men jag tänker då att tänk om jag hade varit en idiot som öppnar alla brev och snor uppgifter?? Det var ändå brev från Skatteverket bland annat! Man tycker ju att posten borde ha någon regel om att adress och namn ska stämma för att de ska lägga på breven? Jag fattar att det kan vara svårt att veta var brevbäraren ska göra av posten om de förra hyresgästerna fortfarande var skrivna på min lägenhet, men det kan ju finnas känslig information i sånt där...

Som brevbärare får vi inte anta att någon flyttat för att namnlappar försvinner eller andra flyttar in. Det krävs besked från nya boende (alt. hämtning från Skatteverket och sånt) innan utdelningen slutar. Har du provat att kontakta posten och påtala att personen är avflyttad? Då ska utdelningen stoppas och all post returneras.
 
Jag har på senare tid börjat reta mig en aning på postväsendet i Sverige.
Bytet från Posten till Postnord verkar inte ha varit helt toppen för alla som har en postlåda. Jag kan störa mig nåt så in i bängen på att jag får meddelande om att jag ska hämta mitt postpaket hos utlämningsstället eller att ett paket inte fick plats i brevlådan redan någon timme innan postbilen ens har varit hos oss. Hur kan de veta det? Jag kanske står redo att ta emot paketet vid brevlådan? Va? Va? Vavavavava? Då måste jag alltså starta min bil och åka och hämta mitt paket över en mil bort. Vad säger miljön om det?

Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Varsågoda att bolla vidare.

Handlar det om varubrev (jag gissar att du med meddelande menar sms?)? Paket lämnas inte i brevlådan om det inte är beställt som utan kvittens eller om kunden är ett företag och har särskilt avtal med Postnord.

Ang. varubreven och andra brev-inte-i-form-av-kuvert så är det ett dilemma. Om en vet att det inte kommer få plats i lådan kan en välja att ta med det ut på turen och ha i bilen x antal timmar i hopp om att mottagaren hänger vid postlådan när en passerar. Vi får lämna ut dem om vi råkar få syn på mottagaren men får inte söka upp denne genom att exv. tuta på gårdsplanen. Är personen inte vid postlådan när en passerar får en fortsätta köra runt på varubrevet resten av turen. Det kommer då oftast hamna hos servicestället en dag senare. Alternativ två är att direkt lämna varubrevet till servicestället så att mottagaren inte får en dags fördröjning om denne inte råkar stå vid lådan. Oavsett vilket en väljer så riskerar en att få sig en omgång av missnöjda kunder.

Det här med utdelning varje dag är lagstyrt. Postnord måste köra ut post varje dag medan konkurrenterna kan välja att bara köra där det är lönsamt (exempelvis tätorter). Om det däremot inte finns något att leverera den dagen i form av paket, brev eller reklam ska vi inte åka omvägar till lådor.

/Pancakes, brevbärare som lovat sig själv att inte diskutera jobb på buke :o
 
Ah men va bra, UPS är ju inte var dag jag kommer i kontakt med. FedEx och nån sån firma var JÄTTENOGA med fullmakt när jag väntade nåt från USA.
Killen kanske beställer mera nu när han ser att det funkar med grannen :D

Vem levererar FedEx hos dig? Här är det Postnord som kör allt åt FedEx.
 
Något jag tyckte var konstigt när jag flyttade till min lägenhet var att jag fick förra hyresgästernas post i ca två månader. Trots att mitt namn stod på dörren, på en handskriven lapp för att hyresvärden var seg med att ändra, vilket betyder att brevbäraren borde ha reagerat (?). Jag pratade med hyresvärden om varför jag fick posten och hon sa att det antagligen är för att de inte hade adressändrat. Men jag tänker då att tänk om jag hade varit en idiot som öppnar alla brev och snor uppgifter?? Det var ändå brev från Skatteverket bland annat! Man tycker ju att posten borde ha någon regel om att adress och namn ska stämma för att de ska lägga på breven? Jag fattar att det kan vara svårt att veta var brevbäraren ska göra av posten om de förra hyresgästerna fortfarande var skrivna på min lägenhet, men det kan ju finnas känslig information i sånt där...
De vet ju inte om du är inneboende om de andra inte flyttat ut
 
Långtifrån alla har namnet vid sin postlåda. Många lägenhetshus har ju numera onamnade postboxar på entréplanet och många villor och radhus saknar namnet på brevlådan. På min brevlåda står det bara "Ingen reklam, tack!".
Och så klagar folk på att de inte får sin post:meh:
 
Jag får grannarnas post titt som tätt men sällan mina egna räkningar. Vid klagomål svarade postnord "brevbäraren säger att du väldigt sällan får post, det är därför du sällan får post". Att jag inte får beställda försändelser och ofta påminnelser på räkningar som aldrig kommer fram beror alltså på att jag sällan får post. Goddag yxskaft

Är de stämplade med fel adress i efterhand också? Det var det som var så himla konstigt i detta fallet. Det var som att de trodde att mina föräldrar hade ändrat till min adress, men det var uppenbarligen helt omöjligt att ta reda på varför eller hur det skulle lösas.
 
Du skrev lägenhetshus, vad menar du då? bara en lägenhet?eller hus?

Skriver jag lägenhetshus menar jag självfallet ett hus med lägenheter i. De flesta lägenheter brukar nämligen ligga i hus.
I sådana lägenhetshus blir det allt vanligare med onamnade postboxar på entréplanet. Vad är oklart?
 
Skriver jag lägenhetshus menar jag självfallet ett hus med lägenheter i. De flesta lägenheter brukar nämligen ligga i hus.
I sådana lägenhetshus blir det allt vanligare med onamnade postboxar på entréplanet. Vad är oklart?
Fullständigt klart att det är oklart hur man ska lägga rätt post till rätt person. Hur vet man vems box som är vems?
 
Har ett vanligt brev som postnord skulle levererat till mig för ett bra tag sen, nu ska avsändaren (som jag känner och litar på) kolla vad som hänt.
Lite surt när man behöver det inom viss tid.
Just nu verkar det som min brevlåda får extremt lite post mot normalt, misstänker att min bra brevbärare slutat tyvärr och ingen aning vem/vad/hur som delar istället.
Ja jag har namn ordentligt på brevlådan (flerfamiljshus, brevinkast i dörren & namn i farstun) och jag är dessutom den enda i hela landet som har kombinationen av mitt för- efternamn.
Spännande spänannde, eller inte.
 
Posten har ALLLTID krånglat. Det är min erfarenhet. Det gör att jag är lite förundrad över att så många system bygger på att brev verkligen ska komma fram.
Påminnelseavgifter på räkningar som aldrig nått adressaten, brev från myndigheter med sista svarsdag etc. Överklagningar som inte går att göra eftersom beslutet aldrig nådde personen i fråga.
Ja, det där är märkligt, när jag ringt och klagat på påminnelser som aldrig föregåtts av någon faktura så får jag bara till svar att det är min skyldighet att hålla reda på om jag ska ha någon faktura eller inte, de förutsätter att det som postas kommer fram. Inte konstigt att fler och fler går över till e-faktura istället. Den kan iaf PostNord inte slarva bort. :meh:
 
Ja jag var med när det infördes. Så man behöver bara skriva lägenhetsnumret på brevet så kommer det fram.

Ursäkta men kan inte låta bli att vara i r o n i s k/lättroad sent på kvällen.
kan jag skriva BARA lägenhetsnummer på ett kuvert, inte stad, inte land?
Snälla hoppas det är så då kanske allt löser sig enkelt ;):o
*kryper snabbt under en sten och gömmer mig* :angel:
 
Är de stämplade med fel adress i efterhand också? Det var det som var så himla konstigt i detta fallet. Det var som att de trodde att mina föräldrar hade ändrat till min adress, men det var uppenbarligen helt omöjligt att ta reda på varför eller hur det skulle lösas.

Nej, de är bara jävligt slarvigt sorterade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp