Låt oss prata om posten

Just nu ringde det på dörren och en kille från UPS frågade om jag kunde ta emot ett paket till min granne mitt emot. Jag fick kvittera ut det till min förvåning. Jag har ju ingen aning om vilka regler de har, men är man en god granne så :p

I vissa fall kan man ange att det är ok att de levererar till en granne när man beställer.
 
I vissa fall kan man ange att det är ok att de levererar till en granne när man beställer.
Ah men va bra, UPS är ju inte var dag jag kommer i kontakt med. FedEx och nån sån firma var JÄTTENOGA med fullmakt när jag väntade nåt från USA.
Killen kanske beställer mera nu när han ser att det funkar med grannen :D
 
Jag stör mig på att posten nu har blivit nitiska tullfascister, att de flyttat mitt paketutlämningsställe från postcentret till ica där det ofta inte går att parkera och alltid är massa kö pga korvköpare och spelberoende, att mina sms om att jag fått paket nu alltid kommer kl 12.10 när fristen för att boka lantbrevbäring är 12 och att min post kommer kl 16-17 istället för kl 10 som den gjorde de första åren jag bodde här.

Bläh. Det blir bara värre och värre.
 
Jag stör mig på att posten nu har blivit nitiska tullfascister, att de flyttat mitt paketutlämningsställe från postcentret till ica där det ofta inte går att parkera och alltid är massa kö pga korvköpare och spelberoende, att mina sms om att jag fått paket nu alltid kommer kl 12.10 när fristen för att boka lantbrevbäring är 12 och att min post kommer kl 16-17 istället för kl 10 som den gjorde de första åren jag bodde här.

Bläh. Det blir bara värre och värre.
Förklara för mig hur alla på linjen ska få sin post kl 10.00 samtidigt. :)
 
Vi är faktiskt nöjda med Posten nu (annat har det varit på andra orter :cautious:) men har istället fått problem med deras konkurrent Bring City Mail.

Vi har nämligen bytt adress utan att flytta. Vår fastighet "äger" två adresser och den aktiva adressen har hela tiden varit den där vi varken har uppfart eller brevlåda :confused: (ingen hittade till oss mao). Ett samtal till kommunen så var detta fixat så att adressen är densamma som vår uppfart och brevlåda. Posten har fixat detta, de allra flesta företag fixar detta efterhand som det uppdateras i deras system men Bring City Mail.. Ähh nä. De stryker över den korrekta adressen och skriver vår gamla samt skickar lappar om att vi inte får använda en adress som inte är vår. Hur svårt ska det vara för ett logistikföretag att kolla i adressregistren?

Inte hjälper det med att man påtalar det för dem heller. Nej, de är fast beslutna om att vi ska ta tillbaka den gamla adressen och hotar med att inte leverera post till oss om vi inte gör detta. :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Vi får ofta brev i fel låda, då grannen är min svärfamilj är det inte så krångligt egentligen. Men sambon och hans far har nästan identiska namn så har hänt att fel person har öppnat fel brev.
Min post brukar tydligen gå till xx-berg 30x
istället för xx-rud 30x också, har fått några brev med arga medelanden på riktat till brevbäraren.
 
Här ute har vi lantbrevbäring och dessutom har vi lärt känna de som kör = ovärderligt, lycklig nätshoppande Zewz!
De stannar om man möter dom ute och de behöver underskrift eller nåt, är vi inte hemma ställer de in sånt som är för stort för lådan på verandan och skriver en personlig lapp och lägger i lådan.
Nu är jag föräldraledig men när vi båda jobbade och de hade något som behövde skrivas på så svängde hon ner på jobbet (som ligger utmed hennes rutt) om hon såg att min bil stod där.

Jag undviker att köpa grejer som levereras med Schenker, för de paketen ska hämtas på en lokal Statoil-mack där det alltid tar hysterisk tid för dom :banghead: DHL är okej, men allra helst med postnord för då kan jag få det kört ända hem :angel: :love:
 
Varsågoda att bolla vidare.

Har inte så mycket bollning att komma med, dock en historia som väl illustrerar vad jag tycker om posten och hur det fungerar.

Blev uppringd av tandvården och min bank för att de fått tillbaka post skickat till mig med "mottagare avflyttad". Dessutom fick jag flera påminnelser på fakturor som inte kommit fram. Var naturligtvis inte alls avflyttad utan bodde på skrivningsadressen och hade namn på dörren. Ringde till posten för att informera dem om att min post inte kom fram som den skulle och deras första svar på det hela var "hur ofta händer det att posten inte kommer fram?".

:banghead:
 
Är paketet större än ett visst mått så kör brevbäraren automatiskt inte ut det enligt rutin, som jag fattat det hela.
 
PostNord har väl något "nytt" system sedan några år som regelbundet skär ner på fast personal och ersätter med vikarier samt ökar sina distrikt, vilket inte är så bra för att hålla hög standard, men med tanke på att fysiska brev minskar så vill dom behålla samma vinst som på tiden utan e-faktura och då blir det mer jobb och övertid för färre personal.
 
Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Det där har jag också funderat på. Post varje vardag känns rätt.. lyxigt? Onödigt? Det är ju få saker som är så brådskande att man inte kan vänta. Tre gånger i veckan räcker gott.
 
Vi får med viss regelbundenhet en grannes post. Denne bor vid en närliggande gata med totalt olika namn men samma nummer på huset.
För något år sedan fick jag deras köpekontrakt på en sommarstuga:nailbiting::o:eek: och förra veckan kom några människor förbi och lämnade post som var till mig som de fått levererat till sin brevlåda. Jag är inte helt nöjd...

En rent allmän undran ang paketutkörning ( jag är totalt oerfaren i detta) hur många privatpersoner har egentligen möjlighet att vara hemma och ta emot paket dagtid? Det känns spontant som att fler har möjlighet att ta emot paket på kvällstid
 
Det var inte alltid bättre förr.

jag postade i mitt jobb, på 80-talet, rätt mycket brev. Ett utskick till en person kom tillbaka med "personen avflyttad". Jag vek ihop det och satte en likadan etikett på nya kuvertet och postade det. Det kom tillbaka. Jag la de två kuverten i ett nytt kuvert och satte på samma etikett. DÅ kom det fram.

en gång körde de upp till grannen som inte var hemma och lämnade mitt paket på deras trapp. JAG var hemma....
En annan gång fick jag ett kuvert med ett brev som en person hittat i sin trappuppgång i en helt annan stad. Jag hade bott där fem år tidigare. Eftersom jag har ett unikt namn var det inte svårt att hitta mig och sända vidare. Fint av denne att göra sig omaket.

Posten har ALLLTID krånglat. Det är min erfarenhet. Det gör att jag är lite förundrad över att så många system bygger på att brev verkligen ska komma fram.
Påminnelseavgifter på räkningar som aldrig nått adressaten, brev från myndigheter med sista svarsdag etc. Överklagningar som inte går att göra eftersom beslutet aldrig nådde personen i fråga.
 
Här kör posten och bring, känns mest meningslöst att ha 2 som kör ut brev varje vardag.
Händer sällan att brev kommer fel, ett brev var tredje år eller nåt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp