Låta sin häst stå en dag

S

sodastream

Hej,

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

Bara nyfiken på hur ni andra gör!

Mvh

S
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Det händer. Jag har ingen "inplanerad vilodag", utan han får stå när vädret eller tiden är emot oss. Oftast är det tiden som sätter käppar i hjulet..
Brukar bli att hästen får semester på torsdagar, när jag har minst tid.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

*kl*


Joo, hon får stå 1-2 dagar i veckan;)
Det är inte alltid tiden,vädret eller "orken" är på ens sida
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Ja...musklerna behöver tid för återhämtning så två dagar i veckan blir det vila i stor hage.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min tjugofyraåriga unghäst, skulle krypa ur skinnet av en vilodag i veckan... så det får bli varannan vecka och så nån gång däremellan. Men sen kräver jag inte aerobics-pass annars heller alla dagar, utan det kan vara allt ifrån promenad vid hand - långtur i skogen - pass i paddocken
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

I det stallet där vi står nu går en hel dag åt att bara mocka hagen så där står han 1-2 dgr i veckan. Vi ska dock flytta till ett bättre ställe nu i mars.

I övrigt har han alltid stått 1 dag i veckan. Vilken dag det är varierar, vi anpassar det efter hur mycket tid vi har att rida, men minst 1 dag i veckan får han gå och strosa i hagen och bara fundera på sitt. :) Ibland blir det ngn dag till om det behövs.

Tillägger att hästen står på lösdrift och alltså rör sig ute på stora ytor dygnet runt.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min vblkille får vila en gång i veckan, men jag har en egen liten variant på det hela. :smirk:
Ska han stå tex på tisdag, så skrittar jag bara på måndagen innan vilodagen & på onsdagen efter vilodagen. Jag är väldigt rädd om hans ben & rider honom väldigt sparsamt, då man aldrig riktigt vet vad han har varit med om på travbanan. :angel: :crazy:
Haha, min lilla "metod" kanske inte direkt hjälper egentligen, men både jag & min häst tycker att dt funkar bra iaf. :smirk:

Kram Jonni
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Just nu vilar han mer än han rids tyvärr. Han tycker inte om att stå.
Om det är normala omständigheter så brukar det bli en vilodag i veckan. När han går som mest så kanske vilodagen blir utbytt mot en skrittrunda istället men det är ganska ovanligt.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

min häst har en vilodag per vecka fast den dagen så skrittar jag honom endå..så hel vila i hagen blir de inte om de inte finns någon annan anledning.
då skrittar hag för han så jag sitter inte på o skrittar..inbillar mej att ryggmuskler osv behöver nån dag då o då utan ryttare.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

brukar låta mina hästar vila 1-2 dagar i veckan , då tiden inte alltid räcker till eller att vädret är dåligt:(
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

oftast, men jag kräver inte så mycket av min unga häst utan det är jobbigaste/tyngsta jag gör med henne nu är att köra 1-3 dagar i veckan ca 1-1,5 timme varav minst 45 min skritt.
sen ridning i skritt 1-2 dagar i veckan, och resten arbete från hand eller vila.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Vi är ganska lika du & jag, tänker ungefär som dig :rofl:
Trots att inte min gått något på travet.
Men jag är extra nogrann och nojjig nu eftersom att jag var tvungen att ta bort min älskade ponny pga. atros för inte allt så länge sen & för att min unga dam bara är 3år. ;)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

vi har travhästar. de tränas måndag, onsdag, fredag.

många rider sina hästar 5-7 dagar i veckan och kommer sedan och säger att hästarna bråkar eller är trötta. lustigt :crazy:
De flesta hästar behöver inte gå så ofta, det är bara människornas intresse av att rida som gör att de aldrig får semester.

men det är vad jag tycker, och det står jag för.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

vi har travhästar. de tränas måndag, onsdag, fredag.

många rider sina hästar 5-7 dagar i veckan och kommer sedan och säger att hästarna bråkar eller är trötta. lustigt :crazy:
De flesta hästar behöver inte gå så ofta, det är bara människornas intresse av att rida som gör att de aldrig får semester.

men det är vad jag tycker, och det står jag för.

Jag håller med dig. Just nu har jag ingen tävlingshäst men min 3 åring går 2 dagar i veckan pga sin låga ålder, hästen som ska bli min tävlingshäst och håller på att utbildas/byggas upp nu, hon rids 4 dagar i veckan. Musklerna måste återhämta sig, det är precis lika viktigt som rätt foder och rätt träning. Jag har ridhästar kanske jag ska tillägga.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Mina pållar får "vintersemester". Så jag rider på helger och efter skolan i bland..Hehe det är väl mest att jag inte årkar rida så mycket nu på vintern, när det är lerigt och regnigt
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min häst får en "vilodag" i veckan, men vila måste inte innebära att han bara går i hagen. Vid fint väder får han följa med mig och hunden på promenad, jag kan också använda vilodagen till lastträning eller annan träning som inte är fysiskt krävande. Dessutom får han en dag med lugn uteritt varje vecka. Inför mina tentaperioder får han ofta två vilodagar i vecka och då blir det oftast bara hagvistelse hela vilodagen.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

kl

jag måste nog vara den enda som har fler vilodagar.

När det är som värst eller tightast med tid eller ork, så kan de vila upp emot 4 dagar i veckan. Unghästen har samma intervall som den äldre bara kortare pass. elle så går den som handhäst.

Ibland så kan det som sagt bli en vecka.

Dock är båda hästarna inte överhettade pga av det. De har relativt goda hagar som ger sysselsättning.

Visst tampas jag med dåligt samvete de dagar då inget går ihop..

Men då är jag iallfall o mockar o går igenom dem..

Har som mål att gå de går 3 dagar, vila plus 3 dagar igen som intervall. det funkar bra,
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Är medryttare på ett halvblodssto. Det är nästan bara jag som rider henne, oftast 3 dagar, ibland 4. Ägarna rider ca 1 dag.

Så hon går 3-6 dagar i veckan, och vilar resten.:) I hage då, absolut inte boxvila.

Ska tilläggas att alla dagar inte är arbetspass, kan vara skrittur eller tömkörning också.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

många rider sina hästar 5-7 dagar i veckan och kommer sedan och säger att hästarna bråkar eller är trötta. lustigt :crazy:
De flesta hästar behöver inte gå så ofta, det är bara människornas intresse av att rida som gör att de aldrig får semester.


Skulle vara väldigt intressant att höra vad du baserar det på.

Enligt min åsikt är antalet riddagar/vecka helt beroende av hur mycket man vill att hästen ska prestera. En häst som ska klara uppgifter som kräver mycket god fysik måste jobba oftare än en häst som bara går i skogen.
Jag tränar på gym/spinning 2-3 dagar i veckan. Det ger mig en hyfsad grundkondis och håller mig i trim. Om jag får för mig att jag vill åka Vasaloppet i tävlingsklassen räcker det däremot inte, då krävs träning nästan varje dag.

Visserligen är det i vila som man bygger muskler, men det innebär inte att man inte kan träna varje dag, det gäller bara att variera träningen så att man jobbar med olika muskelgrupper och olika typer av belastning.

Att rida runt runt på en volt 6 dagar i veckan är självklart inte bra, man måste variera träningen. Men har man kunskap att balansera ett träningsschema är dagligt arbete inte alls enbart för ryttaren utan stärker även hästen både fysiskt och psykiskt.

Det finns nog en anledning till att elitidrottare tränar varje dag.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

min häst går inte så hårt, vi rider mycket ut i terräng.. jag rider alltid då jag kan .. det kommer helt klart dagar som jag måste fara på olika ärenden osv, så jag rider ALLTID då jag kan.. även fast han skulle gå varje dag i månaden så blir inte varje ridpass så hårt, ibland bara en halvtimme skritt o trav på banan :smirk:

han behöver den motionen,men han blir absolut inte galen om han står, men han är ganska omuklad osv så han rids ofta (mycket skritt i form och sånt)
dessutom så verkar han nöjd med att få komma ut i skog o mark
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Elo
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp