Bukefalos 28 år!

Låta sin häst stå en dag

Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag låter min vila ca 2 dagar i veckan, förutom under de perioderna då hon har semester - då vilar hon mer eller mindre helt (ca 3 veckor under vintern)

Tror verkligen att hästarna behöver lite vila för att återhämta sig både psykiskt o fysiskt:)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Tja... på travhästar fungerar det ju onekligen - och ingen kan väl säga att de inte är vältränade? Det finns flera vägar att nå toppen på..
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min travarkille på 6 år motioneras ca 6 dagar i veckan.
Han rids, körs, tömkörs och tränas i horsemanship..

På skolan kör vi två snabbjobb med hästarna i veckan och sen något motionspass, resten vila i hage.

På jobbet körs hästarna oftast 2 snabbjobb i veckan sen vila resten...
Men det skiljer sig lite från häst till häst, då vissa bara kan gå motion, och andra måste gå 3 snabbjobb i veckan, eller vissa som bara behöver ett snabbjobb och 2 motionsjobb i veckan... :P
Men i regel så körs/rids dom högst 3 ggr/vecka och resten av dagarna så vilar dom i stoooora kuperade hagar...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min häst får stå när vädret är kasst eller orken inte finns. Ibland ser jag att hon inte vill heller, då får hon också stå. Jag har inga inplanerade vilodagar. Under vintern motioneras hon ca 3 dagar i veckan, men vi pysslar nästan alla dagar. Sommartid kan vi rida 2 gånger om dagen ibland, och oftast 6 dagar i veckan. Men jag kräver inte så mycket av damen, ännu.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Självklart finns det flera vägar, men vill man ha en allsidig häst är träning varje dag, men med varierat program, faktiskt en väldigt vettig lösning. Det är mest psykiskt som hästen behöver en vilodag, fysiskt klarar den arbete varje dag, förutsatt att träningen är varierad. Det jag vände mig mot i Anyms inlägg var antydan att det snarare skulle vara bättre att träna mer sällan och att hästar som går varje dag skulle reagera genom att bli bråkiga/trötta, vilket jag inte alls håller med om.

De flesta känner till att träning bryter ner kroppen och att vila bygger upp igen. Därför tror många helt felaktigt att träning varje dag är skadligt. Det skulle det vara om man inte varierade arbetet och åt rätt. Men med korrekt kost och allsidig träning får man ofta bättre effekt om man sprider ut träningen över flera dagar än om man träna igenom hela programmet 3 dagar i veckan.

Visst finns det travhästar som jobbar 3 dagar i veckan och har superfin kondition, det tänker jag inte argumentera emot, men jag kan inte hålla med Anym om att det skulle vara det bästa för hästen. Det var ju just det som var min poäng, att det finns fler vägar till toppen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låta sin häst stå en dag

Men visst håller jag med Anym om att hästen inte klarar att högprestera varje dag. Då håller den inte länge. Ett hårt styrkepass en dag bör givetvis växlas med ett pass där tonvikten ligger på lösgjordhet och smidighet.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

där har du faktiskt fel. elitidrottare tränar inte alls varje dag.
kroppen måste få chans att återhämta sig. Det är under vilan som hästen blir starkare.

Hästen måste tycka att det är roligt att träna annars är det ingen ide. Särskilt om de ska , som du sa, prestera på hög nivå.

Särskilt unghästar. Att rida sönder en lovande 3 åring ( fast ridästar är ju unghästar tills de är 6 :crazy:) är kanske inte så roligt.
Det är som tvåårstävlande i trav.
Jag är inte för det, trots att jag är travmänniska.
Bättre att vänta ut hästen och ta det lugnt, då får man ha roligare en längre tid. oavset gren.

som carolineb skrev, travhästar är väl inte direkt otränade? de enda hästarna där jag jobbar som går varje dag eller max två vilodagar i veckan är allvarliga korsförlamningshästar.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

där har du faktiskt fel. elitidrottare tränar inte alls varje dag.
kroppen måste få chans att återhämta sig. Det är under vilan som hästen blir starkare.

Faktum är att de flesta tränar 6 dagar i veckan, ofta två pass flera av de dagarna. Men de tränar varierat.
Och, ja, kroppen måste få återhämta sig, det har jag ju skrivit om och om och om igen. Det är därför man måste variera träningen genom olika typer av belastning och genom att arbeta olika muskelgrupper.

Hästen måste tycka att det är roligt att träna annars är det ingen ide. Särskilt om de ska , som du sa, prestera på hög nivå.

Åter igen, varierad träning. Du verkar tro att jag förespråka 6 dagar i veckan på ridbanan, eller 6 dagar i veckan i full galopp runt byn. Om man tränar hästen så den tycker att träningen är tråkig gör man något allvarligt fel.

Särskilt unghästar. Att rida sönder en lovande 3 åring ( fast ridästar är ju unghästar tills de är 6 :crazy:) är kanske inte så roligt.
Det är som tvåårstävlande i trav.
Jag är inte för det, trots att jag är travmänniska.
Bättre att vänta ut hästen och ta det lugnt, då får man ha roligare en längre tid. oavset gren.

Nu pratar jag ju inte om unghästar utan om hästar som ska högprestera. Några få idioter undantagna är det väl ingen som kräver att en unghäst ska högprestera. För en unghäst, precis som för ett barn/tonåring finns det fysiska skäl att inte träna för ofta.

som carolineb skrev, travhästar är väl inte direkt otränade? de enda hästarna där jag jobbar som går varje dag eller max två vilodagar i veckan är allvarliga korsförlamningshästar.

Jag sa ju i ett av mina inlägg att jag inte argumenterade emot det! Jag ville bara visa att det finns mer än en väg och att din inte måste vara mer rätt än min.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Hej,

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

Bara nyfiken på hur ni andra gör!

Mvh

S

Jag har som mål att minst röra på hästarna en dag i veckan! Vissa veckor kanske dom får gå tre gånger :banana: Men oftast så går dom 1-2 ggr per vecka. Jag "lufsar" ju bara med hästarna så det är ju inga hårda pass. Har två, en halvblodstant som är 16 och dräcktig och det andra stoet är 27år och ytterst piggelin !

maria

Maria
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag kör ridning varannan dag, vila varannan dag, funkar ypperligt!
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min häst brukar oftast stå 1dag/vecka
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Nu blandar du ihop det lite med olika typer av träning. Om du tränar ensidigt, så stämmer det med att det behövs viloperioder mellan träningarna. Om du däremot tränar mångsidigt, så kan du träna varje dag. Att jämföra med är att du inte kan köra rygg (eller två stora muskelgrupper) på gymmet två dagar i rad, däremot kan du träna olika muskelgrupper på gymmet varje dag.

En travhäst tränas inte lika mångsidigt som till exempel en dressyrhäst, därför behöver travhästen fler viloperioder.

/V
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Nu blandar du ihop det lite med olika typer av träning. Om du tränar ensidigt, så stämmer det med att det behövs viloperioder mellan träningarna. Om du däremot tränar mångsidigt, så kan du träna varje dag. Att jämföra med är att du inte kan köra rygg (eller två stora muskelgrupper) på gymmet två dagar i rad, däremot kan du träna olika muskelgrupper på gymmet varje dag.

/V

:bow: Precis vad jag anser!
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min häst brukar få vila 2-3 dagar i veckan. Har inga "planerade" vilodagar, utan ett par dagar i veckan är det bara så att man inte har tid, det är dåligt väder eller att jag helt enkelt inte har lust.
Han går i en jättehage på dagarna med hästkompisar, så visst får han lite motion även de dagar jag inte rider.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

En travhäst tränas inte lika mångsidigt som till exempel en dressyrhäst, därför behöver travhästen fler viloperioder.

/V

våra rids galoppjobb i sand, lär sig gå i form och galoppfattningar. körs långsamt, fortkörning och markarbete.
min hopptränas en gång i veckan.
Rids ute i skogen som uppvärmning alltid.

Det är ganska mångsidigt tycker jag.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

min brukar få 1 vilodag i veckan men då skrittar jag oftast henne för hand om hon inte vilar pga tidsbrist,ibland vilar hon 2 gånger.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Våra hästar vilar 1-2 gånger per vecka, både hästarna och vi behöver andningspauser och återhämtning. Då har man tid för gos och extra kel :)
Tanten jag rider bör dock inte vila flera dagar i rad, hennes framben blir svullet (hon har ett gammal benbrott).
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
970
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
671
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp