Låta sin häst stå en dag

Sv: Låta sin häst stå en dag

Skulle vara väldigt intressant att höra vad du baserar det på.

Enligt min åsikt är antalet riddagar/vecka helt beroende av hur mycket man vill att hästen ska prestera. En häst som ska klara uppgifter som kräver mycket god fysik måste jobba oftare än en häst som bara går i skogen.
Jag tränar på gym/spinning 2-3 dagar i veckan. Det ger mig en hyfsad grundkondis och håller mig i trim. Om jag får för mig att jag vill åka Vasaloppet i tävlingsklassen räcker det däremot inte, då krävs träning nästan varje dag.

Visserligen är det i vila som man bygger muskler, men det innebär inte att man inte kan träna varje dag, det gäller bara att variera träningen så att man jobbar med olika muskelgrupper och olika typer av belastning.

Att rida runt runt på en volt 6 dagar i veckan är självklart inte bra, man måste variera träningen. Men har man kunskap att balansera ett träningsschema är dagligt arbete inte alls enbart för ryttaren utan stärker även hästen både fysiskt och psykiskt.

Det finns nog en anledning till att elitidrottare tränar varje dag.

:bow::bump::banana:
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag låter min häst vila 1 dag i veckan oftast då tiden inte riktigt räcker till.

Egentligen så tycker jag inte att det är så noga med att hon behöver stå alls då jag vet att hon klarar gå 7 dagar i veckan utan problem och utan att det anstränger henne, rider ju inte ett stenhårt pass varje dag såklart, rider ut och joggar lite med.

Att skritta ut 30-40 min tar jag nästan som en vila och gör jag det för ofta får jag nästan dåligt samvete för att hon inte får röra på sig ordentligt.
Hon blir sur och uttråkad om hon inte får göra saker.

Kan ju bero på att hon står i grushage pga att stallägaren inte vill förstöra de stora hagarna men grushagen är dock rätt stor.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

vi har travhästar. de tränas måndag, onsdag, fredag.

många rider sina hästar 5-7 dagar i veckan och kommer sedan och säger att hästarna bråkar eller är trötta. lustigt :crazy:
De flesta hästar behöver inte gå så ofta, det är bara människornas intresse av att rida som gör att de aldrig får semester.

men det är vad jag tycker, och det står jag för.

Håller inte alls med dig. De hästar som rids så gott som dagligen är de hästar som verkligen orkar bra och dessutom INTE är bråkiga på något sätt. Semester är ett mänskligt påfund, det finns inte i hästarnas värld. Om man tränar o rider hästen med förstånd dvs varierat, även tidsmässigt olika långa pass, och lägger in lättare pass då och då så är det inga problem för en häst att gå alla dagar i veckan förutsatt att den är frisk, ungefär 5-18 år samt arbetsvillig. Är det frågan om att gå flera timmar om dagen på ridskola eller t ex turridning, ja då behöver hästarna ha någon eller några vilodagar förstås.

Många hästar behöver daglig motion för att må bra och vara lugna och jag är jätteförvånad över att travhästar kan träna endast 3 ggr i veckan och då tävla framgångsrikt eller? Men jag skulle väl tro att Elitloppshästarna tränar mer i varje fall. Travhästar har ju väldigt mkt skador och det kanske är för att dom tränar så pass lite och sedan utsätts för hårda prestationskrav (tävling) som dom då inte pallar för? Det gäller ju att träna upp alla ligament, senor, muskler etc för att få dem starka ur hållbarhetssynpunkt.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Håller inte alls med dig. De hästar som rids så gott som dagligen är de hästar som verkligen orkar bra och dessutom INTE är bråkiga på något sätt. Semester är ett mänskligt påfund, det finns inte i hästarnas värld. Om man tränar o rider hästen med förstånd dvs varierat, även tidsmässigt olika långa pass, och lägger in lättare pass då och då så är det inga problem för en häst att gå alla dagar i veckan förutsatt att den är frisk, ungefär 5-18 år samt arbetsvillig. Är det frågan om att gå flera timmar om dagen på ridskola eller t ex turridning, ja då behöver hästarna ha någon eller några vilodagar förstås.

Många hästar behöver daglig motion för att må bra och vara lugna och jag är jätteförvånad över att travhästar kan träna endast 3 ggr i veckan och då tävla framgångsrikt eller? Men jag skulle väl tro att Elitloppshästarna tränar mer i varje fall. Travhästar har ju väldigt mkt skador och det kanske är för att dom tränar så pass lite och sedan utsätts för hårda prestationskrav (tävling) som dom då inte pallar för? Det gäller ju att träna upp alla ligament, senor, muskler etc för att få dem starka ur hållbarhetssynpunkt.


Håller med dig! :bow:
Min häst blir inte jobbig om hon går ofta, därimot varje gång hon stått så blir hon lite halvjobbig, sätter sig lite grann på tvären och blir het.
Jag vill hålla min häst i den tävlingskonditionen som hon är i och då kan jag inte nöja mig med att träna stenhårt 3 dagar i veckan och låta henne stå resen.
Som du sa så sliter det ju mer än vad det gör nytta.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Mina hästar brukar vila ca 1 dag i veckan. Det kan bli 2 st oxå för denna ponny vi har nu. Men det är ju mera för att man själv inte hinner träna alla dagar och det kan vara skönt psykiskt för hästen och möjligen för ryggen. Halvblodet kunde inte ha vilodag när han stod i liten hage ensam och bara var ute några timmar per dag, för då blev han så vild på alla sätt o vis. Men när han bytte stall och fick vara ute långa dagar med sällskap i stor hage gick det hur bra som helst med vilodag, t o m två vilodagar i rad funkade bra när han tappat skon.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Håller inte alls med dig. De hästar som rids så gott som dagligen är de hästar som verkligen orkar bra och dessutom INTE är bråkiga på något sätt. Semester är ett mänskligt påfund, det finns inte i hästarnas värld. Om man tränar o rider hästen med förstånd dvs varierat, även tidsmässigt olika långa pass, och lägger in lättare pass då och då så är det inga problem för en häst att gå alla dagar i veckan förutsatt att den är frisk, ungefär 5-18 år samt arbetsvillig. Är det frågan om att gå flera timmar om dagen på ridskola eller t ex turridning, ja då behöver hästarna ha någon eller några vilodagar förstås.

Många hästar behöver daglig motion för att må bra och vara lugna och jag är jätteförvånad över att travhästar kan träna endast 3 ggr i veckan och då tävla framgångsrikt eller? Men jag skulle väl tro att Elitloppshästarna tränar mer i varje fall. Travhästar har ju väldigt mkt skador och det kanske är för att dom tränar så pass lite och sedan utsätts för hårda prestationskrav (tävling) som dom då inte pallar för? Det gäller ju att träna upp alla ligament, senor, muskler etc för att få dem starka ur hållbarhetssynpunkt.

Nope Elitlopps hästar tränar inte mer än andra vanliga "dödliga" travare. De flesta går sina intervaller 2 ggr/v & resten motion. Intervallkörning kan se ut som sådan = 6-8 intervaller á 1000m i ca 1.30-1.35 fart, ibland under 1.30 beroende på tidpunkt i hästens schema. En del kör dessutom back intervaller inbakat med intervallerna. Därför behöver travhästarna sin återhämtning=vila.
Men man kör ju motion, rider, skrittar, promenerar mellan intervallerna allt beroende på individ. En del hästar måste av vissa skäl röras på varje dag. Var 14:e dag testas de flesta travare av för sulky & då är juh tiderna nere i 1.20 tempo mellan 1640m-2140m.

Travare är inte mer skadade än andra tävlingshästar. Senor & ligament lägger man grunden till som unghästar. Men det har också med uppfödning,förvärvning mm som gör individen.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Många hästar behöver daglig motion för att må bra och vara lugna och jag är jätteförvånad över att travhästar kan träna endast 3 ggr i veckan och då tävla framgångsrikt eller? Men jag skulle väl tro att Elitloppshästarna tränar mer i varje fall. Travhästar har ju väldigt mkt skador och det kanske är för att dom tränar så pass lite och sedan utsätts för hårda prestationskrav (tävling) som dom då inte pallar för? Det gäller ju att träna upp alla ligament, senor, muskler etc för att få dem starka ur hållbarhetssynpunkt.

Elitloppshästarna tränas om möjligt ännu mindre... det finns dom som bara går i hage innan start, eller dom som går lätta motionsjobb...
Sen finns det en del som kanske bara skrittas på rullband nån timma varje dag...
Och givetvis finns det dom som tränar mer än det...

Travhästar får inte skador för att dom tränas lite, dom behöver den vilan dom får...
Jag slår vad om att vilken ridhäst som helst skulle vara helt utmattad efter 6 bakvarv på travbanan som en värming innan start är (om man bortser från fälttävlanshästar då..) så travarna är betydligt bättre tränade än ridhästarna...

Skadorna uppkommer däremot i och med att dom presterar på max..
Ridhästar presterar oxå mkt men inte alls i samma utsträcking som en travare
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag slår vad om att vilken ridhäst som helst skulle vara helt utmattad efter 6 bakvarv på travbanan som en värming innan start är (om man bortser från fälttävlanshästar då..) så travarna är betydligt bättre tränade än ridhästarna...

Men nu jämför du ju äpplen och päron. Är en långdistanslöpare bättre tränad än en tyngdlyftare eller en tiokampare? Nej, de har bara tränat på olika saker.

Skadorna uppkommer däremot i och med att dom presterar på max..
Ridhästar presterar oxå mkt men inte alls i samma utsträcking som en travare[/B]

En skogsmullehäst presterar inte lika mycket som en vältränad travhäst. Men en dressyrhäst som utför högre skolor är det garanterat. Och en hopphäst på hög nivå likaså. Precis som att en travare som körs av en glad amatör i skogen har sämre kondition än en tävlingshäst inom ridsporten.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

En skogsmullehäst presterar inte lika mycket som en vältränad travhäst. Men en dressyrhäst som utför högre skolor är det garanterat. Och en hopphäst på hög nivå likaså. Precis som att en travare som körs av en glad amatör i skogen har sämre kondition än en tävlingshäst inom ridsporten.

Tro mig, jag vet hur mkt en dressyrhäst presterar, har sj tävlat dressyr på elit nivå...!
Och det är inte alls på den maximala prestationsnivån som en travare gör under träning eller lopp...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Men man kör ju motion, rider, skrittar, promenerar mellan intervallerna allt beroende på individ. En del hästar måste av vissa skäl röras på varje dag.


Och det är här vi missförstår varandra. För jag kallar även detta för träning. Det är just det här som kallas allsidig eller varierad träning. Travhästen jobbas hårt 2-3 dagar/vecka och övriga dagar rids de, skrittas i skogen, tömkörs m.m.

Min ridhäst går 2 mer krävande pass i veckan, ett tufft dressyrpass och ett hårt konditionspass. Övriga dagar kan jag rida ut, leka fram nya övningar under tömkörning, hoppa, eller bara rida arbete som syftar till att lösgöra hästen. Det är också träning av hästen i min värld, bara en annan form. Jag anser inte att hästen måste vara genomblöt av svett för att det ska kallas träning. Alla komponenter tillsammans, från miljöträning till hårt muskelarbete, ger en allsidig och vältränad häst.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Tro mig, jag vet hur mkt en dressyrhäst presterar, har sj tävlat dressyr på elit nivå...!
Och det är inte alls på den maximala prestationsnivån som en travare gör under träning eller lopp...

Men jag förstår inte hur du kan anse att cardiovaskulärt arbete som trav främst innebär kan jämföras med den muskelkraft, balans och kroppskontroll som krävs vid skolor över marken. Det går inte att jämföra helt enkelt. Vem är presterar mest, långdistanslöparen eller tyngdlyftaren.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Men jag förstår inte hur du kan anse att cardiovaskulärt arbete som trav främst innebär kan jämföras med den muskelkraft, balans och kroppskontroll som krävs vid skolor över marken. Det går inte att jämföra helt enkelt. Vem är presterar mest, långdistanslöparen eller tyngdlyftaren.

Nej men då ska man inte heller jämföra travhästen och ridhästen skador... "Travare går sönder för dom är dåligt tränade"
Det reagerade jag på i och med att man hör dagligen från folk som inte är insatta i travet att det är sååå himla synd om travarna och att vi i stort sett är djurplågare...
Ibland rinner hinken över och man blir irriterad...
Sorry om du tog åt dig på något sätt...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Nej men då ska man inte heller jämföra travhästen och ridhästen skador... "Travare går sönder för dom är dåligt tränade"
Det reagerade jag på i och med att man hör dagligen från folk som inte är insatta i travet att det är sååå himla synd om travarna och att vi i stort sett är djurplågare...
Ibland rinner hinken över och man blir irriterad...
Sorry om du tog åt dig på något sätt...

Nej, jag tog inte åt mig, du sa ju inte precis något nedsättande om mig:), jag blev bara förvirrad över din jämförelse. Självklart kan man inte jämföra skador mellan idrotter vare sig det gäller hästar eller människor och det hoppas jag att du inte tror att jag gjort, kan inte minnas att jag skrev något som kunde misstolkas till det.
Sedan kan man ju säga att en sport som leder till mycket skador är olämplig iaf om det handlar om ett djur som inte har något val, men det gäller ju alla sporter där djur är inblandade. Själv har jag inte tillgång till siffror på skador inom någon hästsport, så jag undviker därför att uttala mig om det.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jo jag är ganska säker på att travare är mer skadade än ridhästar eftersom det inte går att veterinärvårdsförsäkra travare vilket sägs bero på att premierna skulle bli alldeles för höga beroende på att dom har så pass mkt mer skador. Galoppörer/fullblod har för övrigt de dyraste försäkringarna beroende på att dom är mest skadedrabbade av ridhästarna.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min häst (travhäst) har oftast vilodag varannan dag, med undantag för någon kort skrittur under sadel då och då. Går i övrigt intervaller 1-2 gånger i veckan och alltid en längre joggingtur.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Galopphästar, Travhästar och Fälttävlanshästar är de riktiga sporthästarna med överlägset bäst kondition. Och eftersom jag har travvärlden mkt nära så vet jag att standard är varannandagsträning - eller en par snabbjobb och ett annat pass per vecka. Sen är det hagen de övriga dagarna. Individuella skillnader förekommer givetvis.

Ingen dressyr eller hopphäst som tränas normalt för detta (ej ens på elitnivå) kommer ens i närheten av de krafter som de utsätts för och som de målvedvetet tränas och ska stärkas inför. Distanshästarna kommer snäppet under och vissa är säkert lika vältränade även där.

Sen kommer övriga tävlingshästar, Dressyr och Hoppning. Lektionshästar.

Sen kommer hobbyhästen. (Som tränas "riktigt" några dagar i veckan och gör annat resterande dagar)

Hästen behöver röras på - JA. Allsidigt och varierat, med en tanke bakom. Men många hobbyryttare överdriver det där med att hästen måste gå 6 dagar i veckan - alltid. Särskilt när de tror att det gör skillnad i kondis etc. på bara en veckas vila.
Rörelse är bra för muskler, leder, cirkulation - självklart, men det är inte nödigt för hästen att den får ryttare på ryggen för att detta ska uppfyllas, och för att rörelsen ska bli tillräckligt varierad.

KL

Jag rider min hobbyhäst när han är i full gång 3-5 dagar i veckan.
Ibland mindre pga tidsbrist. Varannan dag är målet, men flyttas alltefter hur omständigheterna är.
Han blir inte jobbig för att han vilar - men han går på lösdrift och det kanske skulle vara annorlunda om han stod på box och fick vara ute bara 4-5 timmar i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jo jag är ganska säker på att travare är mer skadade än ridhästar eftersom det inte går att veterinärvårdsförsäkra travare vilket sägs bero på att premierna skulle bli alldeles för höga beroende på att dom har så pass mkt mer skador. Galoppörer/fullblod har för övrigt de dyraste försäkringarna beroende på att dom är mest skadedrabbade av ridhästarna.

Ja men dom är inte skadade för att dom går 2 jobb i veckan.. Hade dom gått 5jobb i veckan så hade dom hållt högst i ett par veckor...
Skadorna kommer för att dom presterar på max...

Och ridhästar är lika mkt skadade ungefär, bara att dom har andra sorters skador...(säker källa från klinikchefsveterinär på atg klinik)
tex så förekommer inte ryggskador lika mkt inom travet som inom ridningen, just för att hästarna belastas olika...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Hej,

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

Bara nyfiken på hur ni andra gör!

Mvh

S

min häst brukar få stå ca en dag i veckan. beror lite på vad jag gör, och om jag har mycket läxor. är det mycket läxor så blir det kanske några fler vilodagar.

den här veckan har jag varit sjuk så jag har inte kunnat rida mer än i måndags. ska ut imorrn iaf. han behöver verkligen det!!
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Nej, jag tog inte åt mig, du sa ju inte precis något nedsättande om mig:), jag blev bara förvirrad över din jämförelse. Självklart kan man inte jämföra skador mellan idrotter vare sig det gäller hästar eller människor och det hoppas jag att du inte tror att jag gjort, kan inte minnas att jag skrev något som kunde misstolkas till det.
Sedan kan man ju säga att en sport som leder till mycket skador är olämplig iaf om det handlar om ett djur som inte har något val, men det gäller ju alla sporter där djur är inblandade. Själv har jag inte tillgång till siffror på skador inom någon hästsport, så jag undviker därför att uttala mig om det.

Nej du har inte sagt det men någon annan påpekade det i tråden...
Och min förklaring till varför jag ballade ur lite var just för att den andra människan hade skrivit det ;)

Well, nu babblar jag bara! Sängen väntar! :banana:
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Travhästar får inte skador för att dom tränas lite, dom behöver den vilan dom får...

Hur vet du det? Att dom skadar sig när dom ska prestera på max kan ju vara en följd av att dom är för dåligt tränade. Om dom var rejält tränade skulle dom kanske inte skada sig när dom presterar på max.

[/B][/QUOTE]
Jag slår vad om att vilken ridhäst som helst skulle vara helt utmattad efter 6 bakvarv på travbanan som en värming innan start är (om man bortser från fälttävlanshästar då..) så travarna är betydligt bättre tränade än ridhästarna... [/B][/QUOTE]

Då är jag säker på att du skulle förlora vadet... Jag har nämligen provat med vår hopptävlingsponny.

[/B][/QUOTE]
Skadorna uppkommer däremot i och med att dom presterar på max..
Ridhästar presterar oxå mkt men inte alls i samma utsträcking som en travare[/B][/QUOTE]

Det är helt skilda typer av prestationer som inte går att jämföra och du har inte rätt. En dressyrhäst eller en hopphäst kan vara precis lika utmattad o svettig efter ett tufft träningspass eller ett tufft tävlingsmeeting där hopphästar kan gå dubbla klasser inkl. framridning o framhoppning flera dagar i rad som en travhäst är efter ett lopp eller ett snabbjobb. Galoppörer tar ut sig helt, likaså fälttävlanshästar liksom långdistanshästar (12-16 mil). Så det så!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp