Låta sin häst stå en dag

Sv: Låta sin häst stå en dag

Ja men dom är inte skadade för att dom går 2 jobb i veckan.. Hade dom gått 5jobb i veckan så hade dom hållt högst i ett par veckor...
Skadorna kommer för att dom presterar på max...

Och ridhästar är lika mkt skadade ungefär, bara att dom har andra sorters skador...(säker källa från klinikchefsveterinär på atg klinik)
tex så förekommer inte ryggskador lika mkt inom travet som inom ridningen, just för att hästarna belastas olika...


Min ridponny (antar att det inte spelar någon roll om det är en häst eller ponny) har aldrig varit skadad eller sjuk, har haft henne i 7 år nu och har varit i tävlingskondis ungefär hela tiden. Det betyder inte att jag varit ute och tävlat varje helg i 7 år utan att jag tränat regelbundet och gjort varierande saker, visst har det varit en del tävling också. (Hon är på elitnivå både hopp och dressyr.)
Beror nog på hur träningar läggs upp osv.

Kanske har fel med "gamla" travare som pga gamla skador eller inte duger på banan längre brukar synas i annonser överallt för en billig peng. Varför? Jo, kanske för att dom inte håller lika länge?
Det är väl inga äldre travare som startar elitlopp och sånt eller?

Som en hopp/dressyrhäst på 15-16 år som fortfarande presterar bra.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Och ridhästar är lika mkt skadade ungefär, bara att dom har andra sorters skador...(säker källa från klinikchefsveterinär på atg klinik)
tex så förekommer inte ryggskador lika mkt inom travet som inom ridningen, just för att hästarna belastas olika...

Det är klart att det blir lite olika typer av skador. Men jag tror ändå mer på försäkringsbolagen än på KLinikchefsveterinärer eftersom samtliga försäkringsbolag hävdar att det inte går att försäkra travare för dom är ju ingenting annat än skadade, vilket tydligen inte ridhästar är då, inte ens galoppörerna. Det skulle m a o bli för dyrt för försäkringsbolagen att försäkra travare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jo jag är ganska säker på att travare är mer skadade än ridhästar eftersom det inte går att veterinärvårdsförsäkra travare vilket sägs bero på att premierna skulle bli alldeles för höga beroende på att dom har så pass mkt mer skador. Galoppörer/fullblod har för övrigt de dyraste försäkringarna beroende på att dom är mest skadedrabbade av ridhästarna.

Mycket märkligt, då mina 2 är just veterinärvårds försäkrade upp till 100´tusen! Men det är med reservation för gaffelbands skador. Som är mkt vanliga på högpresterande hästar. Och det har inget me dåligt tränade som du påstår. Hur väl insatt är du i sporten om jag får fråga? Och att säga att en tävlingsponny slagit en travare i full kondition, finner jag totalt osannolikt! Kan knappast ha varit en "bra" travare.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min ridponny (antar att det inte spelar någon roll om det är en häst eller ponny) har aldrig varit skadad eller sjuk, har haft henne i 7 år nu och har varit i tävlingskondis ungefär hela tiden. Det betyder inte att jag varit ute och tävlat varje helg i 7 år utan att jag tränat regelbundet och gjort varierande saker, visst har det varit en del tävling också. (Hon är på elitnivå både hopp och dressyr.)
Beror nog på hur träningar läggs upp osv.

Då jämför jag med min förra starthäst jag hade... Hon var tio år, hade tävlat regelbundet på banan i 7 år...
Och ALDRIG varit skadad, mer en nån hovböld och en vrickning i hagen...


Kanske har fel med "gamla" travare som pga gamla skador eller inte duger på banan längre brukar synas i annonser överallt för en billig peng. Varför? Jo, kanske för att dom inte håller lika länge?
Det är väl inga äldre travare som startar elitlopp och sånt eller?

Som en hopp/dressyrhäst på 15-16 år som fortfarande presterar bra.

Det är tråkigt att det finns så mkt travare till salu billigt runt omkring, dom hamnar fel, och mår dåligt, beter sig dåligt, och travarna får ännu sämre rykte.. Just därför tar jag hellre bort hästarna som inte håller på banan om jag inte vet att hästen i fråga kommer få det riktigt bra och inte vandra runt som en vandringspokal...

Kan ju oxå vara för att travare endast får tävla tills dom är 12...(hingstar och valacker)
Ston får endast tävla tills dom är 10


*tiotiotio*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låta sin häst stå en dag

Det är klart att det blir lite olika typer av skador. Men jag tror ändå mer på försäkringsbolagen än på KLinikchefsveterinärer eftersom samtliga försäkringsbolag hävdar att det inte går att försäkra travare för dom är ju ingenting annat än skadade, vilket tydligen inte ridhästar är då, inte ens galoppörerna. Det skulle m a o bli för dyrt för försäkringsbolagen att försäkra travare.

Men hallå... Är det veterinärerna eller är det försäkringsbolagen som undersöker hästarna? vilka är utbildade x antal år för att kunna hitta skador och behandla hästarna? Mig veterligen så är det inte försäkringsbolagen....
Jag tror inte ett skvatt på försäkringsbolagen då dom hävdar att borrelia nästan aldrig förekommer hos hästar, och om dom ändå får borrelia så mår dom inte dåligt av det...
Konstigt att min ponny hade borrelia 3 ggr under 5 års tid och borrelian ledde till hältor som vandrade runt...
Och som någon redan sagt, min häst är maximalt veterinärvårdsförsäkrad, med reservationer för gaffelbandsskador...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag har ett halvblods sto på 10 år, om jag låter henne stå en dag varje vecka blir hon GALEN!!! Det går inte att låta henne stå en dag utan att hon får spel. Så därför så står hon en dag varranan(stavning?) vecka och 1-2 dagar i veckan så tar vi bara en promenad på 30 min. Och det går super för oss båda!! :)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

våra rids galoppjobb i sand, lär sig gå i form och galoppfattningar. körs långsamt, fortkörning och markarbete.
min hopptränas en gång i veckan.
Rids ute i skogen som uppvärmning alltid.

Det är ganska mångsidigt tycker jag.

Ja, det låter ganska mångsidigt för en travhäst. Skillnaden är vad du vill ha ut av din häst och vad en dressyrryttare vill ha ut av sin. Därför behöver dina hästar tränas på ett annat sätt. Ensidig träning låter kanske lite trist till själva ordet, men det ger förhoppningsvis det resultat du vill ha när det väl är tävling. Jag ska inte skriva dig på näsan om vilken träning jag anser mångsidig. Jag antar att du tränar helt rätt efter det du vill ha ut av din häst, men jag hoppas att du är öppen för att det finns fler former av träning som också fungerar för hästen.

/V
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Vill bara förtydliga med att det kan skilja sig i skadestatistiken för en travhäst gentemot t.ex. en ridhäst då en travhäst max tävlar tills den är 11-12 år innan den pensioneras till avel/slakt. En ridhäst har oftast en längre karriär innan pension. Tidsperioden under användningen som de kan få skadorna på samt skillnaderna på hur de tränas skiljer sig markant åt, så därför krävs det mer eller mindre statistik för att kunna föra en debatt utan att kasta skit på varandra om vilka hästar som håller bäst. Några som faktiskt är duktiga på skadestatistik etc är just försäkringsbolagen - då det ligger i deras intresse att hålla koll på just detta för att inte gå med förlust.

/V
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min ponny brukar vila en dag i veckan. I januari månad stod han 4 dagar i veckan för han var lite "vintertrött".
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Hej,

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

Bara nyfiken på hur ni andra gör!

Mvh

S

Ja. Jag och de andra två som är fodervärdar på en shetlandsponny ( Alltså, vi sköter honom tillsammans ) Brukar låta han vila 1-2 dagar i veckan. Det är inte alltid vi hinner, och vi tycker han behöver det.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

min har helledigt en dag i veckan + att hon tränas utan ryttare en dag (longering eller tränas för hand)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

min vilar 2 dagar i veckan.. han är 6 år i år..:)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Det blir lite olika, vissa veckor står han 1 vissa kanske 3. Men han står inte mer än 3 dagar. Han behöver röra mycket på sig.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jadu sånna är reglerna! Varför vet jag inte...
Det får du fråga nån av alla duktiga travmänniskor här på buke :)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Ja, en till ibland hela tre dagar i veckan. Men jag skulle aldrig låta stå helt om jag itne hade så rejäla hagar som jag har. Har man bara liten rasthage tycker jag man får gå ut och skritta en sväng även på vilodagen.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Hej! Min pålla brukar få en dag i veckan att bara gå i hagen och återhämta sig. Så kan jag passa på att vara lite eldig jag med :) Två flugor...
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Brukar ha en "vilodag" när jag bara skrittar ut i skogen med honom lite. Brukar uppskattas mycket, han blir bara rastlös av att stå.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp