Bukefalos 28 år!

ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

Jag håller med ovanstående, det är så typiskt som det bara blir att sadeln inte passar, du säger själv att den glider fram! Att hon beter sig sådär har för mig ingen annan orsak än obehag/smärta och du måste ta ut någon duktig och erfaren som går igenom och behandlar annars kommer det aldrig bättre. Och om första ET inte hittar någon ta ut en till för alla ser olika saker, jag har själv behandlat hästar där ägarna haft en annan massör ute som inte kände nånting och jag hittar massor så det handlar om erfarenhet till stor del. Hursomhelst måste du hitta hjälp för du klarar inte av det här själv och jag tycker synd om både dig och hästen eftersen den uppenbarligen har ont/inte mår bra och du blir biten flera gånger om dagen och det kommer bara sluta dåligt/farligt om du inte tar tag i att hitta någon som kan hjälpa dig! Det går inte att lösa med hjälp av folk på ett forum när det är såhär och du har inte tillräckligt erfarenhet/kunskap att hantera och lösa det här på egen hand, det är ingen kritik bara ett konstaterande och det är verkligen inget fel med att be om hjälp när man känner att man tagit sig vatten över huvudet.

Börja med en utredning av en Equiterapeut som går NOGA går igenom både häst OCH sadel innan du gör något annat, rider, hanterar, försöker med annan hantering för du utsätter bara dig själv för fara och hästen för obehag! Akta dig själv och hästen!
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det du måste ha i åtanke är att er situation inte går att jämföra med två hästar i en flock. Därför att i er situation kan inte din häst gå undan. Det är därför du måste ha överseende med hennes beteende. I en naturlig situation skulle bitandet bemötas med en avvisning, men eftersom att hon inte kan gå sin väg kan du inte avvisa henne. Och då det är du som håller henne bunden vid dig har du ingen rätt att straffa henne när hon protesterar. Det enda du kan göra är att visa henne att du är vänlig och att stunden med dig är trevlig även för henne.

När det kommer till sadling skulle jag föreslå att du binder henne kort i gången med ett grimskaft på varje sida så att hon helt enkelt inte kommer åt dig. Och så är du mjuk och försiktig när du lägger på sadeln, spänner gjorden osv. Spänn den en gång, ta en paus och spänn sen lite till - istället för att spänna allt på en gång. Klappa om henne och prata vänligt. Och avsluta med en godbit när hon slappnar av. När man står ute är det svårare förstås, men försök då att spänna sadeln ordentligt innan ni går ut så att du slipper ta det när hon inte är ordentligt uppbunden.

Jag förstår att det svårt att inte bli arg. Alla blir arga ibland! Men det viktigaste är att då gå undan och lugna sig istället för att fortsätta med det man gör medan man är arg. Då riskerar man bara att det eskalerar. Hästar har alltid en orsak till sitt beteende - även om djävulskap ibland känns som den enda orsaken. Och vi är lärda att kunna ta väldigt mycket för givet. Vi tar för givet att vi ska få leda, borsta, sätta bett i munnen, spänna obehagliga sadelgjordar, sitta på och bestämma vart och hur hästen ska gå. Utan att en sekund ägna en tanke åt vad vi har för rätt att bestämma det - eller om hästen faktiskt tycker att det är trevligt. Vi skaffar häst med en bild av vad vi vill göra med den, och blir genast väldigt besvikna och sårade om hästen sätter sig emot. Det är därför man blir arg, och kränkt. Men ser man på det ur ett annat persektiv, hästens perspektiv, och sänker sina förväntningar och ambitioner, så blir det lättare att hantera och acceptera att hästen också har en vilja.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Så att binda hästen hårdare är ditt förslag?:eek:
Den har ju uppenbarligen ont någonstans. Till 99% vill hästar vara oss till lags, skulle de på något sett protestera, så är det pga smärta, rädsla, att den inte förstår osv.

TS, snälla ta ut en equiterapeut, det kommer bli så mycket bättre.
Prata med dina föräldrar, förklara att hennes beteende tyder på smärta.
Och att inte bara en genomgång av hästen är relevant, utan även en ny, utprovad sadel.

Det ska vara kul att ha häst!
 
Sv: ledarskapsproblem!

Om hästen har ont ska man inte sadla eller rida den alls. Man ska alltid undersöka hästen vid problem, och årligen annars också. Men det har redan varit uppe i tråden så det förutsätter jag att ts noterat.

Skulle det vara min häst hade jag slutat rida med sadel, det gör jag bara i sällsynta fall. För jag tvivlar på att ngn sadel är bekväm och det finns forskning som visar att även en välsittande sadel skadar vävnaden i hästens rygg.
 
Senast ändrad:
Sv: ledarskapsproblem!

Tror ni verkligen att hon skulle bete sig såhär om hon hade ont?
då skulle de väl bara vara vid sadling ?
alla jag pratat med säger att det är typiskt testning vid ägarbyte och att hon skulle inte visa på det här viset om hon hade ont.
och hon reagerar inte för tryck osv.
Den förra ägaren har kännt igenom henne lite och hon tyckte inte att hon verkade ha ont.
Hon trodde som alla andra att de handlar om ledarskapet.
Men hon tyckte att min häst var lite stel i bakdelen ryggen, asså typ hård när hon kände där.
vilket hon inte var när hon bodde hos henne..
vi frågade om de kunde ha med sadeln att göra eftersom hon fick en ny sadel hos oss, hon sa att hon inte visste..
så de kan ju hända att sadeln inte passar, för den är inte utprovad elr ngt sånt..
men jag är tveksam att det är pga av det som hon beter sig såhär..
men jag ska nog höra med förra ägaren vad hon tycker och så ska vi ev ta ut en kiropraktor elr ngt sånt.
Och en sadelutprovare..
men mina föräldrar är inte så sugen på att det eftersom dom tror verkligen inte hon har ont och då vill dom ju självklart inte slösa pengar i onödan.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tror ni verkligen att hon skulle bete sig såhär om hon hade ont?
då skulle de väl bara vara vid sadling ?
alla jag pratat med säger att det är typiskt testning vid ägarbyte och att hon skulle inte visa på det här viset om hon hade ont.
och hon reagerar inte för tryck osv.
Den förra ägaren har kännt igenom henne lite och hon tyckte inte att hon verkade ha ont.
Hon trodde som alla andra att de handlar om ledarskapet.
Men hon tyckte att min häst var lite stel i bakdelen ryggen, asså typ hård när hon kände där.
vilket hon inte var när hon bodde hos henne..
vi frågade om de kunde ha med sadeln att göra eftersom hon fick en ny sadel hos oss, hon sa att hon inte visste..
så de kan ju hända att sadeln inte passar, för den är inte utprovad elr ngt sånt..
men jag är tveksam att det är pga av det som hon beter sig såhär..
men jag ska nog höra med förra ägaren vad hon tycker och så ska vi ev ta ut en kiropraktor elr ngt sånt.
Och en sadelutprovare..
men mina föräldrar är inte så sugen på att det eftersom dom tror verkligen inte hon har ont och då vill dom ju självklart inte slösa pengar i onödan.
 
Sv: ledarskapsproblem!

När man köper en häst ska den alltid gås igenom av en kiropraktor eller liknande som är utbildad på ryggar. Sadeln ska också alltid provas av en sadelmakare vid köp/byte och dessutom ska de ses över årligen efter det. Detta pga att sadeln och hästen förändras med tiden. Det är något man måste räkna in i budgeten när man skaffar häst och ska göras även om man inte har några problem.

Vad gäller folks prat om ledarskapet så är detta något jag tycker att du ska ta med en nypa salt. Därför att din hästs beteende troligen inte handlar om det. En häst beter sig inte illa bara för att få bestämma. Tvärt om brukar dåligt beteende komma av att hästen BEHÖVER en trygg förebild (ledare om du så vill). Dvs en människa som är trygg. Men det handlar inte om att ni ska slåss om vem som ska bestämma, utan om att du måste bevisa för din häst att hon kan lita på dig. Vinna hennes förtroende. För övrigt är vi inga flockmedlemmar för en häst så de behöver inte diskutera ledarskap med oss. Vi luktar och beter oss som rovdjur, hästens naturliga fiende, och det är där vi brukar få problem.

Förr var den allmänna inställningen att man måste visa hästen vart skåpet ska stå. Stå på sig och tala om vem som är herre på täppan. Visa vem som bestämmer. Därför har många hästmänniskor, ffa äldre, den inställningen. Men tiderna förändras och vi vet mer idag. Inställningen till hästar har vänt och man har blivit mer förstående och lär oss att respektera och lyssna på hästen. För hästar är av naturen inte elaka och absolut inte aggressiva eller vill bestämma. Det enda dom vill är att känna sig trygga och tillfreds. Vem som bestämmer gör detsamma sålänge det är en person med goda ledaregenskaper. De tar inte personligt att någon annan är bättre än dom i den bemärkelsen. De har inget behov av att vara störst, bäst och vackrast - det är en egenskap som tillägnats oss människor.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tror absolut hon har ont. Hästar är som vi - de reagerar olika de också. En annan häst kanske hade blivit bångstyrig vid ridning istället. Tänk själv när du har rejäl träningsvärk till exempel, det gör ju ont mest hela tiden, eller hur? Att hon inte reagerar för tryck behöver inte betyda något, det kan till exempel vara låsningar i ryggen.

Om det är så att hon har ont så kommer det bara att bli värre och värre, och till slut får du åka till veterinären istället med en halt häst. Det kommer att bli mycket dyrare än att ta ut en kiropraktor eller equiterapeut. Jag tycker du ska leta efter en som kan sadelutprovning också, så behöver du inte ta ut flera olika.
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej jag vill ju absolut inte att hon ska ha ont någonstans så vi måste ju kolla upp det där..
men idag hotade hon mig i hagen idag igen, hon hoppade till och svängde med huvudet och liksom attackera oxå vände hon baken och lyfte hoven..
jag var bara där.
Sånt gör hon väl knappast för att hon har ont eller?
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jo, aggressiva hästar har i nästan alla fall ont när de betet sig så! Jag har jobbat som hästmassör så jag har träffar och behandlat en hel del hästar så jag känner att jag vet vad jag pratar om. ALLA hästar som jag jobbat med eller behandlat som betett så som din gör har haft ont!! Den enda hästen som var så och inte hade ont hade en hjärntumör..

Jag vågar sätta vad som helst på att hon har och de runt dig som säger att det är typsikt test-beteende har nog inte så stor erfarenhet av hästar med smärta för de hade de aldrig sagt så! Att skylla det på ny ägare eller dum häst är ett billigt och enkelt sätt att hantera det men det hjälper inte hästen!
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej tack så mycket!
måste be mamma ringa en kiropraktor, vad får man tag i bra sådana?
hoppas det inte är något allvarligt fel på henne..... :cry::cry:
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej jag vill ju absolut inte att hon ska ha ont någonstans så vi måste ju kolla upp det där..
men idag hotade hon mig i hagen idag igen, hon hoppade till och svängde med huvudet och liksom attackera oxå vände hon baken och lyfte hoven..
jag var bara där.
Sånt gör hon väl knappast för att hon har ont eller?

Kanske för att hon i så fall förknippar dig med smärta? När du kommer så innebär det sadel = det som gör ont.

Googla equiterapeut eller kiropraktor och ta en som även kan sadlar. Det bästa är ofta att fråga andra vad de har anlitat för någon, och om de var nöjda. En del veterinärkliniker har också samarbete med någon och kan rekommendera den i så fall.
 
Sv: ledarskapsproblem!

kl
hej
jag tycker att du ska be din mamma och pappa läsa denna tråden du startat, du är jätte duktig som vågar stå för allt som blivit fel, men nu är det dags för de vuxna att ta vid. du har fått en del bra input här.
steg 2 tror jag kan vara en bra ide att ringa den lokala ridskolan o be att få prata med ridskole chefen. kanske denna kan komma ut till ditt stall och kanske hjälpa dej o din häst lite på traven, en ridskole chef är van att handskas med barn och hästar dessutom har oftast denne ett lokalt kontakt nät. denne kanske kan förmedla en bra veterinär kontakt i första hand för att verkligen utröna vad som fattas hästen. därifrån kan ni säkert få hjälp att antingen rehabilitera hästen eller att du kanske kan få hjälp att någon kan komma till ditt stall och hjälpa dej med relationen av din häst.
Det är svårt på egen hand att utröna vem som är duktig som kan hjälpa er, en ridskola är van vid att tampas med denna sorts problem och jag skulle verkligen vilja råda er att börja i denna ändan, så många har fått mer problem av att få råd av fel personer..
LYCKA TILL och hämta mamma o pappa så de börjar läsa hela tråden redan i kväll
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jättebra skrivet om att visa mamma och pappa tråden!

TS: Jag tycker du är jätteduktig som försöker så gott du kan och att du ber om hjälp!
Hoppas ni kan få lite kunnig hjälp nu som kan få ordning på din och ponnyns relation. Det ska ju vara roligt att ha häst!
Lycka till!
 
Sv: ledarskapsproblem!

Hej.
Du låter som en ansvarstagande 14 åring, du gör rätt som ber om hjälp! Lokala ridklubbar har som sagt instruktörer som man kan anlita. Låt ingen få dej att tro att du är dålig, stå på dej som du gör och be om hjälp. Dina föräldrar borde vara stolta över - och stötta dej i detta! Lycka till! Kontakta mej gärna;);)
 
Sv: ledarskapsproblem!

hej ville bara säga att vi ska ta hit en kiropraktor nu som ska kolla igenom henne :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 644
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 052
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp