Ledsagning

Jo men det finns en stor frihet i att vikta verksamheterna mot varandra. Och var man vill lägga sin egen energi för att åstadkomma förbättringar.

Eller för all del bygga skrytbyggen för alla skattebetalarnas pengar. Ett monument över sig själv att kunna peka på för att visa att man verkligen gjorde något.

Bristen på människor som engagerar sig politiskt ger vissa oönskade effekter på kvaliteten och kompetensen hos de som sedan bestämmer över våra skattepengar och ibland liv.

Den friheten är inte så stor som många kommunpolitiker tror. Regeringsformen och förvaltningslagen gäller även för kommuner.
 
Höga skatter på kapital skulle inte heller lösa problemet.
Kapital är bra för alla.
Det skapar företagande som skapar arbetstillfällen som ger försörjning till människor.

Att skatta på kapital är definitivt en fiskal lösning i kristider. Men så långt hoppas jag ännu inte att det har gått.
Fastighetsskatt är en fiskal skatt som är vanlig att ta till när det riktigt kniper. Men det ger ju andra oönskade effekter.

Det är inte höga skatter på kapital vi behöver. Vi behöver blott existens av beskattning av kapital, om vi ska kunna påstå att skatt betalas efter förmåga. Det finns ingen anledning för Sverige att vara ett komplett skatteparadis för kapital och samtidigt ha ett enormt hårt skattetryck på inkomster. Balans. Och skatt efter förmåga.

Personer utanför landet man pratar med blir helt konfysa över att deras bild av landet Sverige som högskatteland inte stämmer alls med verkligheten sedan decennier tillbaka. Att vi istället har skapat ett unikt reservat för de riktigt rika går inte ihop sig i deras bilder.
 
Senast ändrad:
Den friheten är inte så stor som många kommunpolitiker tror. Regeringsformen och förvaltningslagen gäller även för kommuner.
Och ändå så bygger politikerna sönder den kommunala ekonomin i ett antal kommuner.
Med konserthus, ridanläggning och ishall.
Så den friheten finns ju bevisligen.

Och vissa kommuner drabbas dessutom av förödande korruption. Med sorgliga konsekvenser som resultat där många kommer i kläm.

Fler behöver engagera sig politiskt så att inte dålig eller korrupt politik får plats.
 
Och ändå så bygger politikerna sönder den kommunala ekonomin i ett antal kommuner.
Med konserthus, ridanläggning och ishall.
Så den friheten finns ju bevisligen.

Och vissa kommuner drabbas dessutom av förödande korruption. Med sorgliga konsekvenser som resultat där många kommer i kläm.

Fler behöver engagera sig politiskt så att inte dålig eller korrupt politik får plats.

Mitt korta politiska engagemang gav mig både hopp och förtvivlan. Det fanns intressen representerade som inte var ett dugg genuint intresserade av medborgarnas väl och ve. Och sen fanns det många som kämpade hårt för medborgarna. Tyvärr gav partiet sedan sig av i en riktning som var omöjlig att hänga med på (som inte hade med just detta att göra)
 
Det är inte höga skatter på kapital vi behöver. Vi behöver blott existens av beskattning av kapital, om vi ska kunna påstå att skatt betalas efter förmåga. Det finns ingen anledning för Sverige att vara ett komplett skatteparadis för kapital och samtidigt ha ett enormt hårt skattetryck på inkomster. Balans. Och skatt efter förmåga.

Personer utanför landet man pratar med blir helt konfysa över att deras bild av landet Sverige som högskatteland inte stämmer alls med verkligheten sedan decennier tillbaka. Att vi istället har skapat ett unikt reservat för de riktigt rika går inte ihop sig i deras bilder.
Hur mycket och för vilka?
Vad skall anses vara en rimlig nivå?

Skatten togs bort då den drev människor från hus och hem och hotade företagande, i synnerhet lantbruk.
En bonde lever fattigt och dör rik.
Ofta så räcker inte inkomsterna till för att betala skatterna på kapitalet som är bundet i gården.
Och inga bönder - ingen mat.
 
Höga skatter på kapital skulle inte heller lösa problemet.
Kapital är bra för alla.
Det skapar företagande som skapar arbetstillfällen som ger försörjning till människor.

Att skatta på kapital är definitivt en fiskal lösning i kristider. Men så långt hoppas jag ännu inte att det har gått.
Fastighetsskatt är en fiskal skatt som är vanlig att ta till när det riktigt kniper. Men det ger ju andra oönskade effekter.
Kapital som arbetar är möjligen bra för alla, känns dock tveksamt med tanke på hur lönerna släpar efter för drägget medan de riktigt rika skär guld med täljkniv. Kapital i sig ger inga arbeten eller inkomster till vår gemensamma välfärd. Tyvärr är det ju så att i dagens Sverige lönar det sig inte att arbeta, inte pga höga bidrag utan pga usla löner och underlåtenhet av beskattning av kapital. I dagens Sverige lönar det sig att var född rik, inget annat.
 
Mitt korta politiska engagemang gav mig både hopp och förtvivlan. Det fanns intressen representerade som inte var ett dugg genuint intresserade av medborgarnas väl och ve. Och sen fanns det många som kämpade hårt för medborgarna. Tyvärr gav partiet sedan sig av i en riktning som var omöjlig att hänga med på (som inte hade med just detta att göra)
Jo men att få låta dessa andra sköta om så viktiga saker som politiken handlar om, är ju också ett val.
Och partiers riktning går att påverka, det är också politisk.
Inom partier så pågår hela tiden en kamp mellan olika viljor. Man kan ju välja att vara med och dra saker åt det håll som man vill att det skall gå.

Eller välja att låta bli och få ha det som andra bestämmer att det skall vara.
 
medan de riktigt rika skär guld med täljkniv
Vilka är dessa riktigt rika?
Och hur många är de?
Och slutligen.
Hur mycket pengar äger de tillsammans om man slår ihop det?

Jag känner att jag för att kunna bemöta påståenden om rika människor behöver en definition på vilka som menas.
Är det den hårt arbetande lantbrukaren med en gård som har ett ruskigt stort taxeringsvärde eller är det typ Bianca Ingrosso som säljer nöje till andra människor?
Vem menas?
 
Vilka är dessa riktigt rika?
Och hur många är de?
Och slutligen.
Hur mycket pengar äger de tillsammans om man slår ihop det?

Jag känner att jag för att kunna bemöta påståenden om rika människor behöver en definition på vilka som menas.
Är det den hårt arbetande lantbrukaren med en gård som har ett ruskigt stort taxeringsvärde eller är det typ Bianca Ingrosso som säljer nöje till andra människor?
Vem menas?
Jag känner inte riktigt att jag har lust att sammanställa information som tillhör normal allmänbildning om man hjälpligt följer media. Det är även enkelt att googla fram saken. Jag testade det tog mig mindre än 1 minut.
 
Sjalvklart finns det manga klipp fran USA. I ett land pa over 300 millioner innevanare och stader som New York ar det manga som inte hjalper till och gar forbi, men ocksa manga som hjalper.

Men en liten stad som Nykoping, ungefar samma innevanar antal som staden jag bor i nu, har gar ingen forbi om nagon ser ut att ha rakat i problem ... staden vi bodde i da var tre ganger sa stor, men vi var vana vid att man fragar om nagon vill ha hjalp om det ser krangligt och bokigt ut. Vill personen inte ha hjalp sager den det, annars tackar den sa mycket och far hjalp.
Näe, jag köper inte att det är mer hjälpsamt folk i USA faktiskt. Så som du beskriver USA är det ju likadant här, en del går förbi men dom flesta hjälper till.
 
@Enya Det är en väldigt tråkig utveckling att allt färre synnedsatta får rätt till ledsagning. Det är vanligt att kommuner har satt upp egna riktlinjer och begränsningar för vilken typ av aktiviteter som ska ingå i den insats som beviljas. Detta är som jag skrev tidigare sk "kommunala riktlinjer". Upplever du att din kommun använder sig av kommunala riktlinjer när de tar beslut så rekommenderar jag att du skickar in ett överklagande om laglighetsprövning till förvaltningsrätten.
 
@Enya Det är en väldigt tråkig utveckling att allt färre synnedsatta får rätt till ledsagning. Det är vanligt att kommuner har satt upp egna riktlinjer och begränsningar för vilken typ av aktiviteter som ska ingå i den insats som beviljas. Detta är som jag skrev tidigare sk "kommunala riktlinjer". Upplever du att din kommun använder sig av kommunala riktlinjer när de tar beslut så rekommenderar jag att du skickar in ett överklagande om laglighetsprövning till förvaltningsrätten.

Tillägg: En JO-anmälan kan också vara på sin plats om att kommunen inte följer förvaltningslagen 5§.
 
@Enya

En viktig fråga är om du blev hänvisad till frivillig-alternativ i samband med att du tog upp ansökning om ledsagare? Jag lyckas inte riktigt förstå hur gången varit för dig.
 
Jag känner inte riktigt att jag har lust att sammanställa information som tillhör normal allmänbildning om man hjälpligt följer media. Det är även enkelt att googla fram saken. Jag testade det tog mig mindre än 1 minut.
Okej du menar den gruppen.
Då vet jag.
Jag var inte säker på om du menade någon annan grupp som var mer omfattande än den.
Med tanke på att jag fick intrycket att du trodde att där skulle finnas massor av pengar totalt som skulle kunna ändra fundamentalt på statens och kommunernas finanser.
Jag fick inte ihop den matematiken.
 
Det står också tydligt i funktionsrättskonventionen, artikel 30 att personer med funktionsnedsättning ska ha rätt fritidsaktiviteter. I artikel 9 kan du också läsa mer om tillgänglighet samt i artikel 19 finns mer att läsa om rätten att delta i samhället och att ta plats i det offentliga rummet.
Den skall jag läsa.
Tack för referensen.

Man lär sig något varje dag.
Om man vill.

Nej tråden handlar inte om mig
Men jag har möjlighet att påverka situationen på riktigt.
Först så skall jag besöka den där simhallen tillsammans med @Enya för att se vilka enkla medel som kan ha en stor betydelse.
 
Den skall jag läsa.
Tack för referensen.

Man lär sig något varje dag.
Om man vill.

Nej tråden handlar inte om mig
Men jag har möjlighet att påverka situationen på riktigt.
Först så skall jag besöka den där simhallen tillsammans med @Enya för att se vilka enkla medel som kan ha en stor betydelse.

Vad ska du påverka? Att personer med synnedsättning ges tillgång till ledsagning enligt LSS genom att de anses tillhöra persongrupp 3?
Isf är det nog bäst att du arbetar intressepolitiskt.

Har du alltså stämt träff med TS på simhallen eller jag fattar inte riktigt? Vill TS ha ditt sällskap dit? Vilka råd är det du rent konkret tänker ge?
 
Vad ska du påverka? Att personer med synnedsättning ges tillgång till ledsagning enligt LSS genom att de anses tillhöra persongrupp 3?
Isf är det nog bäst att du arbetar intressepolitiskt.

Har du alltså stämt träff med TS på simhallen eller jag fattar inte riktigt? Vill TS ha ditt sällskap dit? Vilka råd är det du rent konkret tänker ge?
Ja, alltså känns ju lite som att uppfinna hjulet på nytt, när det finns en FN konvention som beskriver rättigheter, och det finns även välbeprövade anpassningar (och det har funnits mer okej assistans och ledsagning, innan man skar ned på det). Sedan är det såklart uppskattat med intressepolitiskt engagemang! Men begrepp finns liksom redan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp