Bukefalos 28 år!

Ledsagning

Varför får inte jag simma för dig? Tar jag upp någon plats för någon annan? Kostar jag kommunen pengar som någon annan behöver?
Självklart så får du simma.
Problemet är väl att det kanske är svårt att få till och då kan ju alternativ eller komplement vara bra att ta till.

Man kan dansa sittande på en stol.
Eller runt en stol som man håller i för att hålla balansen.
Bara fantasin sätter gränser där.
 
Men du går ju ut med hunden.
Promenader är faktiskt inte att förakta som motion.

Dessutom så går det utmärkt att träna hemma i sitt eget vardagsrum.
Yoga, dans och styrka fungerar finfint.
Hur tror du att jag gör?
Men varför ska du bestämma vad nån ska göra eller ens ge råd om hur nån annan ska/vill motionera?
Om @Enya vill _simma_ är det otroligt nonchalant att säga "men JAG föredrar yoga hemma, det kan du också göra istället."

Kan du snälla försöka förstå att alla människor inte är som du själv, och att du faktiskt inte har tolkningsföreträde här i världen?

Jag förstår faktiskt inte varför du @Inte_Ung gång på gång ger dig in i diskussioner då du verkar ha så svårt att respektera andra personer och deras val.
Allt handlar inte om dig och du måste väl ändå förstå det själv?
 
Självklart så får du simma.
Problemet är väl att det kanske är svårt att få till och då kan ju alternativ eller komplement vara bra att ta till.

Man kan dansa sittande på en stol.
Eller runt en stol som man håller i för att hålla balansen.
Bara fantasin sätter gränser där.
Då fortsätter jag hellre gå promenader. Du har trots allt känt mig tillräckligt länge för att veta att jag inte är en sådan "yvig"/"rörlig" person som dansar, jag är rätt neutral i mina rörelser. Jag tackade nej till dansterapi på vårdcentralen när de påstod att det skulle vara någon form av traumaterapi- och väntade hellre till "vanlig" terapi, vilket är jobbigt nog då hon nu senast bad mig göra någon mindfullnes övning...
 
Självklart så får du simma.
Problemet är väl att det kanske är svårt att få till och då kan ju alternativ eller komplement vara bra att ta till.

Man kan dansa sittande på en stol.
Eller runt en stol som man håller i för att hålla balansen.
Bara fantasin sätter gränser där.
Trådstarten baseras väl dessutom mer på frågeställningen om det är rimligt att många av samhällets funktioner "lejs ut" på ideella eller religiösa organisationer, istället för samhället. Därför kanske det blir lite fel att du kommer och ger svaret att hen kan promenera, när problemet är att samhället i stort ser ned på de svaga, rika ska bli rikare och allt fler måste förlita sig på andras välvillighet istället för att få ta del av det samhälle de är med och bidrar till.

Hoppas att du inte känner att jag stoppar ord i din mun @Enya , men det är så jag tolkar dig!
 
Om @Enya vill _simma_ är det otroligt nonchalant att säga "men JAG föredrar yoga hemma, det kan du också göra istället."
Jag föredrar inte yoga i stället.
Men det var som svar på hur det är möjligt att motionera och träna.

Det finns flera alternativ när nöden så påkallar.
 
Trådstarten baseras väl dessutom mer på frågeställningen om det är rimligt att många av samhällets funktioner "lejs ut" på ideella eller religiösa organisationer, istället för samhället. Därför kanske det blir lite fel att du kommer och ger svaret att hen kan promenera, när problemet är att samhället i stort ser ned på de svaga, rika ska bli rikare och allt fler måste förlita sig på andras välvillighet istället för att få ta del av det samhälle de är med och bidrar till.

Hoppas att du inte känner att jag stoppar ord i din mun @Enya , men det är så jag tolkar dig!
Du drar också in sidospår i diskussionen.
Och det är relevant det med.
Men är det verkligen så eller bara som ni upplever det?

Jag känner det som att ni vill missunna den som tjänar mycket pengar att få behålla sina pengar.
Som att ägande kritiseras.
 
Då fortsätter jag hellre gå promenader. Du har trots allt känt mig tillräckligt länge för att veta att jag inte är en sådan "yvig"/"rörlig" person som dansar, jag är rätt neutral i mina rörelser. Jag tackade nej till dansterapi på vårdcentralen när de påstod att det skulle vara någon form av traumaterapi- och väntade hellre till "vanlig" terapi, vilket är jobbigt nog då hon nu senast bad mig göra någon mindfullnes övning...
Ibland så är det oerhört bra för själen att göra något nytt och oväntat.
 
Jag har aldrig påstått något sådant.

Det enda som jag har gjort är att försöka förklara orsaken till bristerna i välfärden.
Och varför det prioriteras i den ordning som det görs.

Jag är av den starka åsikten att man mår bättre om man förstår varför saker blir som de blir.
Och att det är olyckliga omständigheter som ligger bakom och inte illvilja.
När människor misslyckas så är det inte av ondska mot någon annan.
Det är för att det blev fel.
Brister i välfärden? Är det brister i välfärden som gör att autister med social fobi får ledsagare för simning men inte en blind? Är det brister i välfärden som gör att en cpskadad i rullstol får en ledsagare till simning men inte en blind? Jag ser snarare att kommunen ser en chans att smita undan ett ansvar- vilket det verkar som att han som skapade lagen om LSS och ledsagare, också anser, den var inte tänkt att göra skillnad på funktionsnedsatta så här. Den är tänkt till att se behovet man har, inte till vilken funktionsnedsättning som är mer legitim i samhället.

Bristerna i välfärden beror på att kommunen och samhället har svårt att se blinda och synsvaga som funktionsnedsatta, de kan ju tvätta sig, äta och gå- till och med jobba. Så SÅ himla svårt och jobbigt kan det ju inte vara att vara blind eller synsvag liksom. Samtidigt är det otroligt roligt från samhällets sida att göra narr av dem "när" de inte ser-de ser ju inte... Och att utnyttja den tillgängligheten som trots allt finns för dem så att när de behöver den så kan de inte använda den, eller så fungerar den inte för folk har glömt att det finns synsvaga och blinda och att man ska se till tillgänglighet för dem också.

Hoppsan, finns du också, typ.
Busschaufförer som tycker utropen på bussarna är jobbiga så de skruvas ner, eller i vissa fall aldrig används med ursäkten "de krånglar ändå så ofta, bättre utan än att försöka få ordning på när de börjar krångla".
Busschauffören som hänvisade blinda Christina från Piteå till längst bak i bussen med hennes ledarhund och vägrade köra och kallade på väktare- och hade fel.
Folk som tar hissen framför näsan på den med blindpinne som står och väntar redan så att den inte får plats i hissen.
Folk som går på ledstråken i stan, "nämen, går det en person med blindpinne på ledstråken och ANVÄNDER ledstråken som tänkt, tja, den får flytta sig för nu går vi ICKEblinda här och pratar med varandra, tre fyra i bredd"...
Tavla över spårområde på en tågstation i punktskrift och upphöjda markeringar, ja men den den blir eldad på och repad sönder så den inte går att använda.
Informationshögtalare på stationer och hållplatser, som man trycker på en knapp för att få information om nästkommande buss och tåg. DE sparkas sönder- "ur funktion" för jämt.
Folk som knuffas när man tydligt står med pinnen i en rulltrappa, för att komma före.
Ledarhundar som förbjuds i mataffärer, andra butiker och restauranger.
Många har väl sätt det videoklippet som en blind filmade från sin hund när han stod med ledarhunden i en rulltrappa och någon kom och sa åt honom att akta hunden för att personen skulle förbi, blev upprörda röster när han (den blinde) sa att han inte kunde göra det. Han var ju blind. Det var ju i en rulltrappa.

Finns många exempel på hur samhället inte ser blinda och synsvaga som viktiga att ta hänsyn till.
 
Ibland så är det oerhört bra för själen att göra något nytt och oväntat.
Hur många gånger har du inte virrat på huvudet åt mina förslag på nya och oväntade saker att göra? Yoga och dans ligger på samma nivå som plågsamt tråkigt. Promenader är roligare, man kan gå långt och finns mycket att upptäcka i så fall. Och många ställen att gå vilse i här i och för sig, enda fördelen med dansk och yoga kanske.
 
Du drar också in sidospår i diskussionen.
Och det är relevant det med.
Men är det verkligen så eller bara som ni upplever det?

Jag känner det som att ni vill missunna den som tjänar mycket pengar att få behålla sina pengar.
Som att ägande kritiseras.
Jag anser att vi som samhälle misslyckats när köerna för matkassar och julklappar ökar. Där får stadsmissionen och svenska kyrkan steppa upp. Röda korset har läxläsningshjälp istället för skolor. Så ja. Det är så, inte bara som vi upplever det..
 
Självklart så får du simma.
Problemet är väl att det kanske är svårt att få till och då kan ju alternativ eller komplement vara bra att ta till.

Man kan dansa sittande på en stol.
Eller runt en stol som man håller i för att hålla balansen.
Bara fantasin sätter gränser där.
Men herregud vad nedvärderande. Jag förstår att du på ditt sätt försöker vara problemlösande, men egentligen understryker du den funktionsmaktsordning som finns i samhället. Att personer med funktionsnedsättning ges sämre levnadsvillkor än de utan. Vill de simma så är lösningen tydligen att sittdansa?
 
Jag anser att vi som samhälle misslyckats när köerna för matkassar och julklappar ökar. Där får stadsmissionen och svenska kyrkan steppa upp. Röda korset har läxläsningshjälp istället för skolor. Så ja. Det är så, inte bara som vi upplever det..
Precis. Det är ganska väletablerat. Och för att vara uppriktig så visst, jag jag sörjer inte riktigt om någon tjänar lite mindre (om de fortfarande tjänar BRA), eftersom att de isf garanterat har en skälig levnadsnivå jämfört med personer som lever närmare existensminimum, där indragna resurser verkligen blir kännbara.
 
Brister i välfärden? Är det brister i välfärden som gör att autister med social fobi får ledsagare för simning men inte en blind? Är det brister i välfärden som gör att en cpskadad i rullstol får en ledsagare till simning men inte en blind? Jag ser snarare att kommunen ser en chans att smita undan ett ansvar- vilket det verkar som att han som skapade lagen om LSS och ledsagare, också anser, den var inte tänkt att göra skillnad på funktionsnedsatta så här. Den är tänkt till att se behovet man har, inte till vilken funktionsnedsättning som är mer legitim i samhället.

Bristerna i välfärden beror på att kommunen och samhället har svårt att se blinda och synsvaga som funktionsnedsatta, de kan ju tvätta sig, äta och gå- till och med jobba. Så SÅ himla svårt och jobbigt kan det ju inte vara att vara blind eller synsvag liksom. Samtidigt är det otroligt roligt från samhällets sida att göra narr av dem "när" de inte ser-de ser ju inte... Och att utnyttja den tillgängligheten som trots allt finns för dem så att när de behöver den så kan de inte använda den, eller så fungerar den inte för folk har glömt att det finns synsvaga och blinda och att man ska se till tillgänglighet för dem också.

Hoppsan, finns du också, typ.
Busschaufförer som tycker utropen på bussarna är jobbiga så de skruvas ner, eller i vissa fall aldrig används med ursäkten "de krånglar ändå så ofta, bättre utan än att försöka få ordning på när de börjar krångla".
Busschauffören som hänvisade blinda Christina från Piteå till längst bak i bussen med hennes ledarhund och vägrade köra och kallade på väktare- och hade fel.
Folk som tar hissen framför näsan på den med blindpinne som står och väntar redan så att den inte får plats i hissen.
Folk som går på ledstråken i stan, "nämen, går det en person med blindpinne på ledstråken och ANVÄNDER ledstråken som tänkt, tja, den får flytta sig för nu går vi ICKEblinda här och pratar med varandra, tre fyra i bredd"...
Tavla över spårområde på en tågstation i punktskrift och upphöjda markeringar, ja men den den blir eldad på och repad sönder så den inte går att använda.
Informationshögtalare på stationer och hållplatser, som man trycker på en knapp för att få information om nästkommande buss och tåg. DE sparkas sönder- "ur funktion" för jämt.
Folk som knuffas när man tydligt står med pinnen i en rulltrappa, för att komma före.
Ledarhundar som förbjuds i mataffärer, andra butiker och restauranger.
Många har väl sätt det videoklippet som en blind filmade från sin hund när han stod med ledarhunden i en rulltrappa och någon kom och sa åt honom att akta hunden för att personen skulle förbi, blev upprörda röster när han (den blinde) sa att han inte kunde göra det. Han var ju blind. Det var ju i en rulltrappa.

Finns många exempel på hur samhället inte ser blinda och synsvaga som viktiga att ta hänsyn till.

Fick googla ledstråk och lärde mig något nytt.

Nu var det visserligen många år sedan jag gick i skolan, men jag har inget minne av att vi hade genomgång av sånt här.
Lärs det ut i dagens skola ?
 
Jobbskatteavdraget gynnar de med lägst inkomster mest.
Det finns forskning som visar på att det är gynnsamt för både individen och samhället att de första intjänade pengarna inte beskattas.
Så det är ingen framkomlig väg.

Det där är bara dumheter rakt igenom men tror man på den ideologi du uppenbarligen försvär dig till så är din ståndpunkt begriplig. Du verkar försvära dig till ideologin att de som är rika är det för att de är bättre och starkare än andra och de som inte är rika får skylla sig själva för att de väljer att vara fattiga.
Sanningen är långt därifrån.
Angående jobbskattebidraget så når det absolut inte de med lägst inkomst. Det når inte sjukskrivna, de med sjukbidrag (tror jag det heter numera) eller de med A-kassa. Funktionshindrade är kraftigt överrepresenterade i dessa grupper och har alltså inte fått någon möjlighet av samhället att hjälpa sig själva däremot har de fått mindre stöd av samhället eftersom samhället numera inte har råd att stödja dem.

Det blev nog litet fel just där.
Men det kommer delvis från trycket från byggsektorn.
Den är stark och mäktig och påverkar nog litet för mycket.
Många onödiga lyxkök och dito badrum har det blivit.
Inte är det bra för miljön heller.

Just nu så verkar det används som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
Det är inget olycksfall i arbetet. Det är ett medvetet val för att stödja de som redan har. Det är det den här regeringen politik går ut på i alla lägen. Sparka på den som ligger och slicka röv på den som är riktigt rik. Till det kan man kasta lite smulor på medelklassen som då är så korkad så den inte förstår att den blir utnyttjad av de rika utan tror den tjänar på dumheterna.
 
Självklart så får du simma.
Problemet är väl att det kanske är svårt att få till och då kan ju alternativ eller komplement vara bra att ta till.

Man kan dansa sittande på en stol.
Eller runt en stol som man håller i för att hålla balansen.
Bara fantasin sätter gränser där.
Men du är ju bara för mycket. Fy så otrevlig och mästrande du är. Har du ett behov av att trycka till andra konstant för att få må bra själv?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp