Bukefalos 28 år!

Ledsagning

Just nu så skall vi nog alla vara tacksamma över att vi har el och dricksvatten i kranarna.
Matförsörjningen är också litet knepig att få ihop.
Vi har efter en genomgången pandemi och nu krigstid inte så stora resurser till mer än att ta oss runt.
Och det gäller oss alla.
Detta med ledsagningsavslag till blinda och synsvaga har pågått längre än före pandemin. Kanske var det krig och kris redan 2017, men det går inte att skylla på pandemin osv på att det är som det är nu. Kommunerna har bara hittat en egen tolkning av lagen, ett typ kryphål. Lagen skapades inte för att användas på detta sättet som den används och detta börjades innan 2017.
 
Men där borde ju mycket gå att göra för tillgängligheten.
Olika starka färger vid nivåskillnader och särskilda tider för lugn simträning.
I Knivsta så fanns tid för vuxna med åldersgräns för tillträde.
Pengar.
Pengar.
Förståelse för andras behov.

Detta är två saker som brister. Det ena är något du alltid tar upp- pengar, och det andra är hur det rent faktiskt ofta är när pengar planeras. Tillgängligheten för alla får stå tillbaka när det gäller att fungera för den stora massan.
 
Det är inte utan att jag blir lite stolt över min hemkommun. Här finns det ledsagarservice som inte är biståndsbedömt. Som är just för de som behöver hjälp men inte riktigt hör till "profilen".
Ledsagarna som jobbar med dessa personer får "betalt" i att de får välja en förening som får ett bidrag till sin kassa. Ledsagarna för alltså inga pengar i egen ficka mer än för eventuella utlägg.
Problemet är dock att hitta personer som vill vara ledsagare...
 
Ja precis alla.
Även dem.

Om kommunen inte lyckas med att hålla igång dricksvattentillgången och strömmen är borta så är det ingen som har vare sig vatten eller elektrisk ström.
När snöröjningen inte mäktar med så finns det inga andra magiska resurser som kan ut och skotta.
Så den krassa verkligheten är att ingen kommer att ha vare sig vatten, elektrisk ström, fungerande avlopp eller vägar att åka på om infrastrukturen faller ihop.
Och maten kommer inte att kunna levereras till butikerna oavsett hur mycket pengar man har oavsett om det är kontanter eller ej.
Dessutom så går det då inte att tanka vare sig elbil eller fossilbil.
Alla sitter fast och den som inte har egen ved att elda med kommer att frysa.
Snöröjningen är intressant att du tar upp.... en het potatis rent allmänt.
Folk klagar massor på snöröjningen men jag brukar inte göra det. Jag klagar på villaägarnas bristande skottning utanför sina hus, det verkar vara ännu svårare för dem att skotta framför ett hus än vad det är för kommunen att sköta en hel stad.

Jag påtalade också i lokala gruppen på FB om övergångsstället jag fick klättra över, där en bil körde tätt bakom mig när jag var på väg att kana bakåt när den körde förbi. Där du svarade att det inte finns personer och maskiner nog att snöröja överallt direkt typ. Sagda övergångsställe är inte snöröjt på några veckor nu. I dag klättrade jag över det igen, helt orört sedan förra veckan. Nu snöar det igen, men jag antar att sagda övergångsställe vid busshållplatsen inte är prioriterad särskilt många gånger under en vinter. Mitt klagomål handlade alltså inte om "de skottar inte övergångställena fort nog/först" utan om "de tar övergångsställena för sällan".

Här är också en tanke jag har. Säsongsarbetare som går och stämplar på vintern kan ju skotta övergångsställen istället. Man behöver inte utbildat folk för att skotta snö med en skyffel, inte heller en maskinpark för detsamma. Skyfflar och grus fungerar.

Min parkarbetande son har i Skåne skottat och saltat på ett företag en tid in i december eftersom behovet fanns, så han har jobbat längre än brukligt just pga att man tog in parkarbetare till det. Region Sörmland har högst arbetslöshet i landet.

Fast, pengar fattas ju. Så det handlar mindre om att alla snöröjare är ute och mer om att kommunen inte sätter tillräcklig budget för att även kunna ta övergångsställen så att folk kan ta sig över vägen. Vette fan om chefen finner sig i ursäkten "jag kan ta mig TILL jobbet utan problem och nästan hela vägen hem, men kommer inte över vägen från bussen så jag kan inte jobba på några veckor".

I dag stod jag på näsan med Vavilon. Föll rakt på rygg, ont som fan i höften och ryggen, men tja mitt eget fel antar jag. Blankis under all snö som fallit i dag. Det skrapades till blankis för någon dag sedan men någon grus släpptes inte, så den grus som fanns innan man skrapade gångbanan skrapades bort... Så, tidigare kunde man gå bättre där-efter skulle man kunna åka skridsko eftersom det inte finns grus. Varför då skrapa gångvägen? Det är som att be om klagomål. Att göra halva jobb.
 
Jag har också reagerat på hur ”efter” vi är i funktionsrätt och i allmänhetens kännedom om ableism, jämfört med USA.

Mängden byråkrati och hur stelbent den är tror jag definitivt hänger samman med vår allmänna (dåliga) syn på funktionsnedsättning. Tex nämndes i religionstråden att funktionshindrade aldrig hade någon fördel av sitt funktionshinder och tråden låstes innan jag hann kommentera. På ett sätt går det att hålla med och att vi därför måste ha rättigheter till kompensation, men egentligen att samhället i grunden också borde ha bättre tillgänglighet så att det krävs mindre kompensation för den enskilde att kunna ha sin lagstadgade delaktighet. Samtidigt är det en tydlig fördel att vara medveten om samhällets ableism, om hur skruvat det är att värde som standard mäts i prestation och förmåga istället för i existens och liv. Jag kan definitivt tycka att det är en fördel jag vunnit av att få en funktionsnedsättning. Att läsa någon som bara utgår från att det alltid är en svårighet eller alltid är dåligt med ett funktionshinder ger definitivt mig en dålig eftersmak.

@Enya jsg hoppas verkligen du orkar söka det stöd du behöver och ta hjälp av tex diskriminationsbyrån Humanitas att faktiskt få gehör. Självklart ska du kunna bada! Och handla mat.

Jag har en vän som är blind och har ME, vilket på något konstigt sätt utesluter henne från möjligheten att få ledarhund, fast hon precis som du upplever väldigt bra stöd av sin vanliga hund. Jag tror det har något att göra med att ledarhund inte kan ges till personer som använder elrullstol (vilket för mig verkar lite påhittat).

Själv fick jag färdtjänst beviljad i fjol, men inte i år eftersom jag inte använt den. Att jag inte använt den berodde på att jag var för sjuk för att lämna hemmet, men det tyckte de tydligen var en dålig anledning att inte nyttja den färdtjänst som beviljats. :down: Däremot ändrades beslutet när jag tog hjälp av Humanitas vilket ju kändes hoppfullt.

Jag kan tipsa om en bok som heter Care Works - Dreamlng Disability Justice av Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha en aktivist kring funktionssätt som ger en skön normalisering av funktionsvariation, som jag verkligen upplever saknas och dessutom många tänkvärda förslag kring (rätt till) stödstrukturer.
Ja det är en massa märkliga byråkratiska regler i det här och så fort byråkrati är inblandat är saker omöjligt i stort sett.

Bedrövligt för din vän, man borde kunna utbilda en ledarhund åt henne som är specifikt inriktad åt henne tänker jag. Hundar kan lära sig typ allt så varför inte?

Hoppla, själv har jag inte använt färdtjänst ännu, det är dyrare och bökigare än buss och jag har inte behövt den för längre resor, och inte haft råd att åka i väg på ställen jag skulle vilja... så jag antar att jag inte har kvar det sedan då...
 
Ja det är en massa märkliga byråkratiska regler i det här och så fort byråkrati är inblandat är saker omöjligt i stort sett.

Bedrövligt för din vän, man borde kunna utbilda en ledarhund åt henne som är specifikt inriktad åt henne tänker jag. Hundar kan lära sig typ allt så varför inte?

Hoppla, själv har jag inte använt färdtjänst ännu, det är dyrare och bökigare än buss och jag har inte behövt den för längre resor, och inte haft råd att åka i väg på ställen jag skulle vilja... så jag antar att jag inte har kvar det sedan då...
Eller hur! Just vid flera samförekommande funktionsnedsättningar borde det vara ännu starkare indikation för ledarhund just för möjligheten att individanpassa dess utbildning.

Hoppas du har kvar din. Jag blev bara beviljad ett år pga osäkerhet kring funktionsnedsättningens varaktighet så det är säkert annorlunda med hur länge en beviljas beroende på det utöver att det skiljer mellan kommunerna och vi tillhör olika, om än samma region vad jag förstått.
 
Fast det handlar om fördelningspolitik inte avsaknad av möjligheter.
Fakta är att i vårt samhälle så har människor väldigt olika värde, ju mer du har ju mer värd är du. De som har minst ska alltid vara tacksamma för det lilla de har medan de som har mest har all rätt i världen, eller snarare uppmuntras till, att skrika som bortskämda ungar och grabba åt sig mer. Resurser finns men girigheten förhindrar att de kommer behövande till godo.
Det där handlar inte om fördelningspolitik.
När det nationella elsystemet kollapsar så kommer ingen att ha el.
Oavsett vem du är.
Om det blir stora vattenläckor i stadens vattenledningar så kommer ingen att ha vatten oavsett vem du är.

Det är sådana problem som politiker ägnar sig mest åt just nu.
Vi har ett litet krisläge p.g.a. att Ukraina har anfallits av Ryssland.
Och nu en liten snöstorm som river ner elledningar och ställer till det.
Tidigare så var det en pandemi som pressade myndigheter och politiker.

Först så måste vi ha det viktigaste.
Sedan så kan vi leka.
 
Fast är det nödvändigtvis vad man är ute efter? Om man bara skulle vilja motionsimma eller helt enkelt bara bada som rekreation.
Nej men det är en lösning om man vill ägna sig åt olika aktiviteter.
Och den drar mindre resurser per deltagare om det utförs i grupp.
Riktiga simtränare är också en bra säkerhet om något går fel eller för att förhindra att något går fel.
 
Det andra du skriver understryker egentligen hur viktigt det är att banka in mänskliga rättigheter och jämlikhet i huvudet, så man inte glömmer bort vikten med tillgänglighetsanpassning och ett samhälle för alla. För
Det är inte på den nivån
Vi har ett krig i Europa som påverkar alla negativt.
Och detta på en nivå där det basala är svårt att få ihop.

Simhallen som det handlar om här blev p.g.a. problem vid renovering en oerhört stor belastning på kommunens ekonomi.
Så till den milda grad att den nästan inte kunde öppnas igen.
Den behövs för att skolbarnen i kommunen skall lära sig att simma enligt den läroplan som vi har här i landet.
Där simkunnighet är obligatoriskt.
För att förhindra drunkningsolyckor och jämna ut skillnaderna mellan barn som har olika förutsättningar i livet.
 
Du pratar ofta om pengar hit och pengar dit och det är ju sunt, men rent krasst är det ju fördelningarna med pengar som är snedvriden.
Nej det handlar inte om fördelning.
Inte just nu i alla fall.
Utan det handlar om att klara av det nödvändigaste.

När det sedan finns pengar att leka för så skall de ju definitivt fördelas rättvist.
Just nu så finns inte pengar att leka för till någon.
Pengarna går åt till det som kommunen enligt kommunallagen måste tillhandahålla.
 
Nej men det är en lösning om man vill ägna sig åt olika aktiviteter.
Och den drar mindre resurser per deltagare om det utförs i grupp.
Riktiga simtränare är också en bra säkerhet om något går fel eller för att förhindra att något går fel.
Jo men alltså, jag föreställer mig också att om det finns en funktionshinderdel av en simklubb, så är det inte omöjligt att den verkligen är tävlingsinriktad. Men ja, annars är en riktig simtränare bra, såklart.

Är du förresten lika förtjust att resonera bort tex. simmande ensam (om du nu skulle gilla det) till en gruppaktivitet pga mindre resurser?
 
Ledsagare är till för funktionsnedsatta att kunna göra saker som "normala" kan göra, och det är det jag är ute efter, ett så normalt liv det går.
Och vems liv är normalt?
Alla har inte ens en möjlighet att besöka en simhall.
De har inte råd.
Det är därför som skolan har ansvaret för barns simkunnighet.
Föräldrarna kanske inte ens kan simma.
 
Nej det handlar inte om fördelning.
Inte just nu i alla fall.
Utan det handlar om att klara av det nödvändigaste.

När det sedan finns pengar att leka för så skall de ju definitivt fördelas rättvist.
Just nu så finns inte pengar att leka för till någon.
Pengarna går åt till det som kommunen enligt kommunallagen måste tillhandahålla.
Det finns massor av pengar men svenska folket har bestämt att vi inte ska fördela medel mellan de som har och de som inte har. Girighet och den egna plånbokens tjocklek är mycket viktigare än ett fungerande samhälle.
Att påstå att alla har det knapert är en ren lögn och i mina ögon extremt provocerande. Det finns massor av människor i det här landet som idag lever i ett gigantiskt överflöd medan andra inte får det de behöver för en rimlig vardag.
Det här är politiskt beslutat och inte någon naturlag.
 
Det där handlar inte om fördelningspolitik.
När det nationella elsystemet kollapsar så kommer ingen att ha el.
Oavsett vem du är.
Om det blir stora vattenläckor i stadens vattenledningar så kommer ingen att ha vatten oavsett vem du är.

Det är sådana problem som politiker ägnar sig mest åt just nu.
Vi har ett litet krisläge p.g.a. att Ukraina har anfallits av Ryssland.
Och nu en liten snöstorm som river ner elledningar och ställer till det.
Tidigare så var det en pandemi som pressade myndigheter och politiker.

Först så måste vi ha det viktigaste.
Sedan så kan vi leka.
Klart det handlar om fördelningspolitik. Om fler saker du nämner. Om man väljer dyra skattelättnader på tex. drivmedel, eller typ rot- och rutavdraget (som riksrevisionen säger kostar mkt mer än vad det ger) för att göra vissa väljare glada så får funkisar och vården överlag stå tillbaka...
 
Det finns massor av pengar men svenska folket har bestämt att vi inte ska fördela medel mellan de som har och de som inte har. Girighet och den egna plånbokens tjocklek är mycket viktigare än ett fungerande samhälle.
Att påstå att alla har det knapert är en ren lögn och i mina ögon extremt provocerande. Det finns massor av människor i det här landet som idag lever i ett gigantiskt överflöd medan andra inte får det de behöver för en rimlig vardag.
Det här är politiskt beslutat och inte någon naturlag.
Det jag fetade är 🙏
 
Jo men alltså, jag föreställer mig också att om det finns en funktionshinderdel av en simklubb, så är det inte omöjligt att den verkligen är tävlingsinriktad. Men ja, annars är en riktig simtränare bra, såklart.

Är du förresten lika förtjust att resonera bort tex. simmande ensam (om du nu skulle gilla det) till en gruppaktivitet pga mindre resurser?
Om vi bortser från att jag inte anser att någon skall simma ensam av säkerhetsskäl.
Ridning utförs i grupp på ridskolan av samma orsak.
Det tar mindre resurser än privatlektioner eller att rida ut tillsammans med en ledare.
Turridning for ofta ersätta ensam uteritt för de som saknar resurser att ha egen häst.

Så jo, ibland måste man acceptera en gruppaktivitet p.g.a. resursbrist.

Dessutom så är det bra med bokad tid där stökiga andra badande inte är närvarande.
 
Detta med ledsagningsavslag till blinda och synsvaga har pågått längre än före pandemin. Kanske var det krig och kris redan 2017, men det går inte att skylla på pandemin osv på att det är som det är nu. Kommunerna har bara hittat en egen tolkning av lagen, ett typ kryphål. Lagen skapades inte för att användas på detta sättet som den används och detta börjades innan 2017.
Det är därför som inga förbättringar sker just nu.
I en framtid med mer lugn och ro och stabilare ekonomi i förvaltningen så kommer det att kunna tas upp igen.
Just nu kämpar alla för att överleva.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp