Bukefalos 28 år!

Ledsagning

Men kassan är inte tom. Regeringen väljer att inte vidta åtgärder för att lindra smällen, som pågått ett tag nu. Men det är ett aktivt och medvetet val att bara se på när exempelvis mängder av regioner behöver spara enorma summor på vården.
De problemen ligger inte i den kassan.
Dessutom så är det ju uppbyggt under en lång tid.
@Enya nämner 2017 men jag tror att det är mycket längre tid än så.

Vården just nu lider av sviterna efter pandemin.
Och att människor som inte behöver vård hellre vill ha leksaker.
 
Några riktiga vinnare förra året var hur som helst storbankerna. Det är ju absolut något man hade kunnat göra annorlunda, för att gynna hushåll istället för banker...och även om jag tror att många småföretagare inte är så nöjda som de hade velat bli, så är det ju minst sagt en trend i att strypa åtgärder som gynnar de svagaste i samhället.
Ja dessa banker.
När det går dåligt så skall staten ge stöd från skattebetalarna och när det går bra så skall aktieägarna ha pengarna.
Där har jag många åsikter.
T ex. att bankerna först borde betala tillbaka stödet.
 
De problemen ligger inte i den kassan.
Dessutom så är det ju uppbyggt under en lång tid.
@Enya nämner 2017 men jag tror att det är mycket längre tid än så.

Vården just nu lider av sviterna efter pandemin.
Och att människor som inte behöver vård hellre vill ha leksaker.
Nej, att säga att vården "bara" lider av sviterna sedan pandemin är fel (utöver att covid fortfarande står för ett rätt stort antal inläggningar). Det här är ett problem som är väldigt mycket längre tillbaks än så. Kan inte minnas en tid då man inte läst om att vården går på knäna, för att vara helt ärlig.
 
I min kommun finns det volontärverksamhet, den var ganska stor under Covid men kanske lite mindre nu, men ledsagning till tex simhallar är säkert något de skulle kunna hjälpa till med. Har ni nån sån verksamhet @Enya ? Trist bara att det blir på en frivillig nivå när jag tycker kommunen ska kunna ordna detta.
 
Man betalar ut gigantiska summor av skattepengar till privata bolag som gör miljardvinster (ex. friskolan)
Vilka andra bolag?
Och hur mycket pengar?
Från kommunerna då.

Visserligen så går friskolor gjort vinst men samtidigt så kostar ett barn i friskola inte mer än ett barn i kommunal skola.
Om det här med friskolor hade fungerat korrekt så hade det blivit samma kostnader.
Men nu så har vissa saker gått oerhört fel och en mycket större kontroll och reglering behövs.

Friskolor har gjort bra saker också, som att driva skola i byar som annars hade dött.
 
Vilka andra bolag?
Och hur mycket pengar?
Från kommunerna då.

Visserligen så går friskolor gjort vinst men samtidigt så kostar ett barn i friskola inte mer än ett barn i kommunal skola.
Om det här med friskolor hade fungerat korrekt så hade det blivit samma kostnader.
Men nu så har vissa saker gått oerhört fel och en mycket större kontroll och reglering behövs.

Friskolor har gjort bra saker också, som att driva skola i byar som annars hade dött.
Ja sist jag tittade så var skolan kommunal.
 
Jag tror ändå det är värt besväret. Inte främst av ekonomiska skäl, men av principiella skäl. Men det är få och räcker inte till så mycket. Skattebasen utgörs till allra största del av de med mediannära inkomster och tillgångar.

Lite på samma sätt som det är värt det för de som tar emot 100% bidrag, att de också betalar skatt som andra.
En fråga av principiell och ideologisk art alltså.
Det köper jag helt och hållet.
Att det ger rätt budskap att göra så.

Men det löser inte några ekonomiska problem inom offentlig sektor.

Kanske skulle den villfarelsen gå över om detta gjordes.
Men Socialdemokraterna såg det inte som lönsamt nog när det var på tapeten.
Och de var då också litet omskakade av Astrid Lindgrens Pomperipossa i Dagens Nyheter.
 
Så för att kommunen byggt en simhall för att följa skollagen så har inte @Enya rätt att lyfta problematiken med att det är svårt att få ledsagning för synnedsatta för resor till sagda simhall?
Förstår verkligen inte vad du är ute efter i denna tråd förutom att be folk att vara tysta, inte lyfta någon form av problematik för att... Det är krig i andra länder? Det finns folk som har det värre? Vi ska vara tacksamma över att det finns vatten så därför är ledsagning inte ett problem? Vad är det du vill egentligen??
Jag är ute efter förståelse för hur det hela hänger ihop.
Och allra helst att fler skall engagera sig politiskt för att få ihop det stora pussel som offentlig förvaltning är.
Endast då kan saker och ting förändras.
 
Anpassning för funktionsnedsatta ligger på kommunen.
Vår kommun har byggt sig fattig på simhallen i fråga och ett hopplöst dyrt ridhus.
Och där har jag massor av åsikter.
Men de pengarna är redan blåsta.
En enkel simhall och en enklare ridanläggning hade fungerat utmärkt och givit bättre ekonomiska förutsättningar för annat.
Så ditt vevande i tråden har egentligen bara att göra med att du är tjurig över att man byggt en simhall, och därför ska man inte "gnälla" över att det finns ordentlig ledsagning?
 
Jo men du nämnde att det fanns andra företag som också hade fått stöd.
Och då undrar jag ju vilka som du menar?
Eller i klartext, var finns det pengar att spara?
De vore ju bra att hitta.
Ska du ha en komplett lista? Behöver du det för att se problemet?
Vi kan ju ta ett par andra exempel. Jobbskattebidraget som slår direkt på kommunernas skatteintäkter. RUT och ROT bidragen som slår direkt mot kommunernas skatteintäkter. I år har de höjts från max 75k till 75k+75k. Detta slår också direkt mot kommunens skatteintäkter. Det är inte de som har störst behov som kan dra av för detta utan det är de som får sämre service.
 
Att alla som inte fungerar exakt som hon ska hålla käften och byta liv till det liv och de behov hon har. Hon kan inte se att andra inte är kopior av henne och att andra kan ha andra behov och problem. Det här blir tydligt om man följer det hon skriver genom flera trådar.
Nej det har du totalt missuppfattat.
Men för att få saker att fungera i kommuner, regioner och statligt så måste man se och förstå hur det hela hänger ihop.
Att försöka få något ur en tom plånbok fungerar inte.
Då så måste man ju dels förstå varför plånboken är tom och sedan komma på något sätt att fylla på den.

Men samtidigt så har vi ju alla vissa gemensamma, basala behov som vatten i kranen, el i ledningarna, tak över huvudet, värme i våra bostäder och mat i magen.
Där är vi ju lika.
Och utan dessa saker så är det inte så mycket mening att tänka på fritidsintressen.
Det är nästa nivå för oss alla.
 
Jag är ute efter förståelse för hur det hela hänger ihop.
Och allra helst att fler skall engagera sig politiskt för att få ihop det stora pussel som offentlig förvaltning är.
Endast då kan saker och ting förändras.
Diskriminering och förtryck av marginaliserade grupper hänger självklart ihop med den övergripande politiska ideologin. Du kan inte få alla att ”förstå” ett samband som utifrån din ideologi är självklar som något universellt när det inte är det, utan just ideologi. Att antyda att personer med annan ideologisk ståndpunkt inte ”förstår” något som du förstår är en härskarteknik.

Att sätta tillgång till el och vatten i motsats till tillgång till andra grundläggande mänskliga rättigheter är helt enkelt whataboutism.

Over and out.
 
Ska du ha en komplett lista? Behöver du det för att se problemet?
Ja tack.
Det skulle jag ha nytta av.
Det vore fint att hitta liter pengar på någon bra plats.


Jobbskattebidraget som slår direkt på kommunernas skatteintäkter.
Jobbskatteavdraget gynnar de med lägst inkomster mest.
Det finns forskning som visar på att det är gynnsamt för både individen och samhället att de första intjänade pengarna inte beskattas.
Så det är ingen framkomlig väg.

RUT och ROT bidragen som slår direkt mot kommunernas skatteintäkter. I år har de höjts från max 75k till 75k+75k. Detta slår också direkt mot kommunens skatteintäkter.
Det blev nog litet fel just där.
Men det kommer delvis från trycket från byggsektorn.
Den är stark och mäktig och påverkar nog litet för mycket.
Många onödiga lyxkök och dito badrum har det blivit.
Inte är det bra för miljön heller.

Just nu så verkar det används som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
 
@Enya ska sluta söka hjälp för att din kommun förbyggt sig. Fin logik :grin:
Nej det är bara en förklaring till varför det har blivit som det har blivit.
Det är inte av illvilja utan av klantighet.
En bunt människor som har trott att de gjorde något bra och så gick det inte så bra.
 
Så ditt vevande i tråden har egentligen bara att göra med att du är tjurig över att man byggt en simhall, och därför ska man inte "gnälla" över att det finns ordentlig ledsagning?
Nej inte alls.
Det är ett försök till förklaring till varför det har blivit som det har blivit och en önskan om att vi i situationen som är får försöka att glädja oss över att det faktiskt, trotts allt, finns en användbar simhall.
 
Nej politiker ägnar sig inte åt sådana problem. Att bygga ut/byta vattenledningar är väldigt dyrt och större delen av nätet i Sverige är föråldrat. Ändå ger inte staten mer pengar till kommunerna för att ordna det. Det ska hållas inom ram. Det betyder att taxorna måste höjas hela tiden för att kommunen ska ha råd och det tar väldigt många år.
I vår kommun så tar det mycket tid och energi från politiken att lösa dessa problem.
Det är upprepade vattenläckor och tillhörande gator som grävs upp.
En pågående kamp för vattnet.
 
Nej inte alls.
Det är ett försök till förklaring till varför det har blivit som det har blivit och en önskan om att vi i situationen som är får försöka att glädja oss över att det faktiskt, trotts allt, finns en användbar simhall.
Så då är vi tillbaka till att @Enya inte får uttrycka sin frustration om att inte kunna nyttja sagda simhall utifrån sina behov tillsammans med ledsagare för att det finns en simhall och det borde hen vara nöjd med, framförallt eftersom sagda simhall är byggda av pengar som hade kunnat gå till ledsagarverksamhet?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp