Bukefalos 28 år!

Ledsagning

Kanske personer med funktionsnedsättning helt enkelt bara borde hålla sig hemma så att personer utan nedsättning inte behöver bli påminda om att dessa människor existerar och potentiellt kostar skattemedel?

Det kan ju faktiskt vara upprörande att bli påmind om att det finns människor som inte är som man själv.
 
Nej, att säga att vården "bara" lider av sviterna sedan pandemin är fel (utöver att covid fortfarande står för ett rätt stort antal inläggningar). Det här är ett problem som är väldigt mycket längre tillbaks än så. Kan inte minnas en tid då man inte läst om att vården går på knäna, för att vara helt ärlig.
Och att människor som inte behöver vård hellre vill ägna sig åt att leka.

Vården lider även av ett annat problem som har med den politiska uppdelningen att göra.
Bristen på bra Regionpolitiker.
Regionen har tyvärr blivit ett ställe dit många politiker söker sig för att hitta en bra försörjning åt sig själva.
Orsaken till det är dels att så få politiker vill jobba inom Regionen.
Och dels att Regionen på något sätt flyger under radarn.
Människor i allmänhet håller inte så bra koll på vad som händer där.

Bästa lösningen vore nog att göra Sjukvården statlig.
Det skulle också ge en mer rättvis vård över hela landet.

Och så kan Regionen få ägna sig åt att leka på en betydligt mindre budget där pengar som skall gå till sjukvården inte kan användas till annat.
 
Kanske personer med funktionsnedsättning helt enkelt bara borde hålla sig hemma så att personer utan nedsättning inte behöver bli påminda om att dessa människor existerar och potentiellt kostar skattemedel?

Det kan ju faktiskt vara upprörande att bli påmind om att det finns människor som inte är som man själv.
Hur kan du tro att jag menar det?

Jag har varit ganska så sjuk (urinsten) och har därför inte kunnat följa med @Enya och simma.
Det är delvis därför som det här behovet har uppstått.
Vi hade planerat att simma tillsammans eftersom att jag inte heller känner mig bekväm med att gå på simhallen ensam.
Och jag vill också gärna simma.
 
I vår kommun så tar det mycket tid och energi från politiken att lösa dessa problem.
Det är upprepade vattenläckor och tillhörande gator som grävs upp.
En pågående kamp för vattnet.
Hur då? Upprepade läckor har mer eller mindre alla, just för systemen och rören är gamla. Det är akut-åtgärder att gräva upp och fixa. Politiker lägger sig inte i det. De måste besluta om att byta ut rören. Och som mer eller mindre alla VA-chefer säger "man vinner inte val på att ta upp VA-frågor". Därför är allt eftersatt.
 
Och att människor som inte behöver vård hellre vill ägna sig åt att leka.

Vården lider även av ett annat problem som har med den politiska uppdelningen att göra.
Bristen på bra Regionpolitiker.
Regionen har tyvärr blivit ett ställe dit många politiker söker sig för att hitta en bra försörjning åt sig själva.
Orsaken till det är dels att så få politiker vill jobba inom Regionen.
Och dels att Regionen på något sätt flyger under radarn.
Människor i allmänhet håller inte så bra koll på vad som händer där.

Bästa lösningen vore nog att göra Sjukvården statlig.
Det skulle också ge en mer rättvis vård över hela landet.

Och så kan Regionen få ägna sig åt att leka på en betydligt mindre budget där pengar som skall gå till sjukvården inte kan användas till annat.
vilka människor vill leka? Leka med vad?
 
Hur kan du tro att jag menar det?

Jag har varit ganska så sjuk (urinsten) och har därför inte kunnat följa med @Enya och simma.
Det är delvis därför som det här behovet har uppstått.
Vi hade planerat att simma tillsammans eftersom att jag inte heller känner mig bekväm med att gå på simhallen ensam.
Och jag vill också gärna simma.
Min tanke om att söka ledsagare handlar om att vara mer självständig. Om att kunna göra saker själv. Att inte allt står och faller när andra inte kan hjälpa. Att umgås som vänner för skojs skull, där vi båda två får samma ut av det och inte där jag tar och du eller kollegan ger. På lika villkor istället för att jag ska vara beroende och ni ska känna er utnyttjade.
JAG mår dåligt av att inte vara självständig.
JAG mår dåligt av att ta hela tiden och inte ha något att ge.
JAG mår dåligt över att vara den som utnyttjar.
JAG mår dåligt över det ojämna förhållandet som blir.

Jag har väldigt dåligt samvete av att ha den här situationen för jag VET att den som finns i andra änden känner sig utnyttjad, känner att vänskapen inte är riktigt rätt.

Det är inte vad jag vill. Det är inte så det ska vara mellan vänner. Det är inte ens så det ska vara i en familj ens egentligen. Så istället för att be om hjälp när jag behöver det så är det bara ibland och resten av gångerna så låter jag helt enkelt bli och blir isolerad och ensam istället. Just det jag inte vill vara, men det är bättre än att utnyttja andra människor.

Kul att du kallar det att leka dessutom, när jag ser det som motion för att kunna gå ner i vikt. Alternativen för mig för motionera är få faktiskt, pga synen. Jag har årskort på gymmet och badhuset via friskvårdsbidraget på jobbet- något jag inte hade haft råd till annars. Första gången i mitt liv jag utnyttjat friskvårdsbidraget och jag har ändå jobbat i många år nu. Jag håller inte med dig om att jag ska leka där. Snarare försöka hålla mig frisk. Minska sjukdagar från jobbet.


Jag har inte sökt ledsagare än och därmed har jag inte fått avslag, jag har aldrig sökt ledsagare någonstans. Så problemet med att just blinda/synsvaga- för det är dem det rör sig om alltså, inte autister eller andra som behöver ledsagare, får avslag i resten av Sverige beror troligen inte på att Nyköping nyligen byggt ridhus och badhus. Eller pandemi eller krig.

Någon ledsagare söker jag inte, jag har vatten och tak över huvudet, till och med jobb- än så länge i alla fall, om jag inte är en av de 700 som får gå i regionen, det räcker så.

Och by the way, jag betalar skatt. Både på min lön, och på min sjukersättning. Jag vet att det finns många som betalar mer skatt än vad jag gör, men jag är ledsen, det är inte jag som bestämt hur mycket jag ska betala. Jag är som sagt för att betala lite mer i skatt för att rädda de 700 jobben i regionen tex. Men det är inte jag som beslutar det heller.
 
Hur då? Upprepade läckor har mer eller mindre alla, just för systemen och rören är gamla. Det är akut-åtgärder att gräva upp och fixa. Politiker lägger sig inte i det. De måste besluta om att byta ut rören. Och som mer eller mindre alla VA-chefer säger "man vinner inte val på att ta upp VA-frågor". Därför är allt eftersatt.
Det hanteras i den nämnd som har teknik på sitt bord.
Och då av de politiker som sitter i den nämnden.
Det belastar nämligen budgeten.
Och i förekommande fall kommunens anställda personal.

Vår kommun sköter vattenförsörjning i eget bolag.
Ledningar måste jag kolla var exakt som det ligger.
Men som ägare av bolaget har kommunen ansvaret.
 
Min tanke om att söka ledsagare handlar om att vara mer självständig. Om att kunna göra saker själv. Att inte allt står och faller när andra inte kan hjälpa. Att umgås som vänner för skojs skull, där vi båda två får samma ut av det och inte där jag tar och du eller kollegan ger. På lika villkor istället för att jag ska vara beroende och ni ska känna er utnyttjade.
JAG mår dåligt av att inte vara självständig.
JAG mår dåligt av att ta hela tiden och inte ha något att ge.
JAG mår dåligt över att vara den som utnyttjar.
JAG mår dåligt över det ojämna förhållandet som blir.

Jag har väldigt dåligt samvete av att ha den här situationen för jag VET att den som finns i andra änden känner sig utnyttjad, känner att vänskapen inte är riktigt rätt.

Det är inte vad jag vill. Det är inte så det ska vara mellan vänner. Det är inte ens så det ska vara i en familj ens egentligen. Så istället för att be om hjälp när jag behöver det så är det bara ibland och resten av gångerna så låter jag helt enkelt bli och blir isolerad och ensam istället. Just det jag inte vill vara, men det är bättre än att utnyttja andra människor.

Kul att du kallar det att leka dessutom, när jag ser det som motion för att kunna gå ner i vikt. Alternativen för mig för motionera är få faktiskt, pga synen. Jag har årskort på gymmet och badhuset via friskvårdsbidraget på jobbet- något jag inte hade haft råd till annars. Första gången i mitt liv jag utnyttjat friskvårdsbidraget och jag har ändå jobbat i många år nu. Jag håller inte med dig om att jag ska leka där. Snarare försöka hålla mig frisk. Minska sjukdagar från jobbet.


Jag har inte sökt ledsagare än och därmed har jag inte fått avslag, jag har aldrig sökt ledsagare någonstans. Så problemet med att just blinda/synsvaga- för det är dem det rör sig om alltså, inte autister eller andra som behöver ledsagare, får avslag i resten av Sverige beror troligen inte på att Nyköping nyligen byggt ridhus och badhus. Eller pandemi eller krig.

Någon ledsagare söker jag inte, jag har vatten och tak över huvudet, till och med jobb- än så länge i alla fall, om jag inte är en av de 700 som får gå i regionen, det räcker så.

Och by the way, jag betalar skatt. Både på min lön, och på min sjukersättning. Jag vet att det finns många som betalar mer skatt än vad jag gör, men jag är ledsen, det är inte jag som bestämt hur mycket jag ska betala. Jag är som sagt för att betala lite mer i skatt för att rädda de 700 jobben i regionen tex. Men det är inte jag som beslutar det heller.
Ja alltså, problemet uppstod varken med dig eller @Inte_Ung utan är såklart större än så (vilket jag såklart inte behöver påpeka för dig). Men visst, det illustrerar väl utsattheten i att behöva förlita sig på att personer i sin närhet ska hjälpa en, när samhället borde göras tillgängligt och bistå med stöd på olika sätt. Av personer som arbetar med det, inte som nåt slags kompislösning.
 
Jag har väldigt dåligt samvete av att ha den här situationen för jag VET att den som finns i andra änden känner sig utnyttjad, känner att vänskapen inte är riktigt rätt.
Okej men så är det inte.
Jag har aldrig känt mig utnyttjad.
Jag umgås med dig av helt egen lust och glädje.

Nu så hoppas jag att det känns bättre.
 
Kul att du kallar det att leka dessutom, när jag ser det som motion för att kunna gå ner i vikt. Alternativen för mig för motionera är få faktiskt, pga synen. J
Men du går ju ut med hunden.
Promenader är faktiskt inte att förakta som motion.

Dessutom så går det utmärkt att träna hemma i sitt eget vardagsrum.
Yoga, dans och styrka fungerar finfint.
Hur tror du att jag gör?
 
Det hanteras i den nämnd som har teknik på sitt bord.
Och då av de politiker som sitter i den nämnden.
Det belastar nämligen budgeten.
Och i förekommande fall kommunens anställda personal.

Vår kommun sköter vattenförsörjning i eget bolag.
Ledningar måste jag kolla var exakt som det ligger.
Men som ägare av bolaget har kommunen ansvaret.
du svarar inte ens på frågan. Jag ger upp.
 
Jag har inte sökt ledsagare än och därmed har jag inte fått avslag, jag har aldrig sökt ledsagare någonstans. Så problemet med att just blinda/synsvaga- för det är dem det rör sig om alltså, inte autister eller andra som behöver ledsagare, får avslag i resten av Sverige beror troligen inte på att Nyköping nyligen byggt ridhus och badhus. Eller pandemi eller krig.
Jag tror att du skall be om det via boendestöd.
"En boendestödjare kan också stödja den enskilde vid kontakter med myndigheter och vid behov följa med personen på aktiviteter."
 
Jag tror att du skall be om det via boendestöd.
"En boendestödjare kan också stödja den enskilde vid kontakter med myndigheter och vid behov följa med personen på aktiviteter."
Jag har inte rätt till boendestöd.... och varför skulle jag utnyttja det när jag inte får ansöka om ledsagare för dig? Jag har dessutom i tråden skrivit att jag funderade på att söka kontaktperson istället för ledsagare eftersom det kanske skulle vara lättare att få eftersom fler kanske är kontaktperson än ledsagare.

Hade boendestöd varit bättre/likvärdigt för blinda/synsvaga så hade ju inte så många suttit isolerade hemma utan någon hjälp alls, då hade folk sökt det.
 
Men du går ju ut med hunden.
Promenader är faktiskt inte att förakta som motion.

Dessutom så går det utmärkt att träna hemma i sitt eget vardagsrum.
Yoga, dans och styrka fungerar finfint.
Hur tror du att jag gör?
Jag går inte ner i vikt längre, promenader är inte att förakta alls, men någonstans tar det stop, typ efter 41 kg kanske och speciellt när jag börjat med antideppressiva också. Lite mer skulle behövas.

Simning är skonsamt mot kroppen. Jag är fet, du är inte. Jag har dålig balans och yrsel och kan inte ens dansa. Stretschande rörelser gör jag redan för rygg och nacke, styrka sliter och ger inte skonsam allsidig motion för en fet kropp.

Varför får inte jag simma för dig? Tar jag upp någon plats för någon annan? Kostar jag kommunen pengar som någon annan behöver?
 
och varför skulle jag utnyttja det när jag inte får ansöka om ledsagare för dig?
Jag har aldrig påstått något sådant.

Det enda som jag har gjort är att försöka förklara orsaken till bristerna i välfärden.
Och varför det prioriteras i den ordning som det görs.

Jag är av den starka åsikten att man mår bättre om man förstår varför saker blir som de blir.
Och att det är olyckliga omständigheter som ligger bakom och inte illvilja.
När människor misslyckas så är det inte av ondska mot någon annan.
Det är för att det blev fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: IngelaH
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp