Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

A

alwaysonmymind

Jag tänkte be om lite tips och råd i vårt dilemma. Kanske har någon varit i liknande situation?

För ett tag sedan beslutade kommunen vi bor i och arrenderar mark av som vi använder till hagar, att dom inte längre skulle arrendera ut någon mark pga nybyggnation.
Våra hagar skulle alltså försvinna!
Därför beslutade sig min mamma och jag oss för att låna ut våra hästar tills vi kommit fram till en bra slutlig lösning. (Efter långt om länge fick vi reda på att vi får fortsätta arrendera marken)

Sagt och gjort! efter en hel del letande och provridningar hittade vi vars en Fodervärd till våra hästar.

Jag har varit nöjd och både min häst och fodervärden trivs så himla bra ihop!

Samma tur har däremot inte min mamma haft! I början var all super! Tjejjen som lånar hennes häst är verkligen superduktig och tycker jättemycket om hästen.
Mamma beslutade sig därför att sälja sin häst till tjejjen när fodervärdsavtalet gått ut.
Dom kommer överrens om en avbetalningsplan (något som jag varnade min mamma lite för då det inte rör sig om någon stor summa alls utan 7000:- vilket jag kan tycka att man ska kunna betala om man vill ha häst, men mamma är lldeles för snäll och godtrogen)
Enligt avbetalningsplanen skulle hästen varit fullbetald i september -09 och därefter skulle ägarpapperna skrivas på.
Avbetalningsplanen påbörjades i Januari -09 och hittills har 1000:- kommit in! Tjejjen har hela tiden haft olika anledningar till varför och min mamma har varit snäll och sagt att hon ska betala vad hon kan i månaden bara hon betalar något. Men det har hon inte gjort.
Nu svarar hon inte i sin telefon, varken på samtal eller sms och inte heller på mejl.

Vi har genom bekanta också nu fått reda på att hon haft problem med att betala stallhyror där hon hyr in sig och att hon tydligen köpt sig en häst till på avbetalning.

Vad ska vi göra? Någon som varit i en liknande situation?
Har vi någon rätt att hämta tillbaka hästen? vi är rädd att hon far illa iom att tjejjen inte ens har skött sina stallhyror.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Så länge ni inte har skrivit på papper om att hästen är hennes så ser jag inget hinder med att hämta tillbaks hästen. Fodervärds avtalet antar jag har gått ut eftersom din mamma ville sälja hästen först när avtalet gått ut. men ta med er den 1000 lappen som tjejen betalt och hämta hästen.
Hade inte velat ha min häst kvar, eftersom fodervärden tydligen inte kan betala för hästen.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Om ni kan hämta tillbaka den eller inte beror helt och hållet på hur avtalen är utformade om den ens är skriftliga. För normalfallet när man säljer på avbetalning så ligger den juridiska tyngdpunkten på just sälja. Vilket innebär att att köparen förfogar över varan (hästen i det här fallet) och har en skuld till säljaren. I det fallet kan inte säljaren ta tillbaka varan utan får istället driva in skulden via t ex Kronofogden.
Men har man skrivit in att det finns ett äganderätts förbehåll tills dess att varan/hästen är till fullo betald, så kan man hämta hästen om köparen inte betalar enligt avtalet. Man kan också kalla det för återtagande, vilket är vanligt vid köp av bil.

Om man inte har gjort förbehåll på äganderätten så äger man faktiskt inte längre hästen och gör sig skylldig till brott om man hämtar den utan att köparen frivilligt vill lämna tillbaka den.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Vad säger din mamma då?
Vill hon också hämta tillbaka hästen?

Självklart ska ni inte bli lurade och det är ju helt fel att köparen itne betalar er, stallhyra och inte svarar er när ni försöker kontakta denna.

Så vill din mamma det så tycker jag deffinitivt att ni ska åka och hämta hästen. Ring när ni är där. Ha med er 1000:- och lämna igen hästen. Som jag förstod det så var ju hästen inte köparens föränn den var fullbetald.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Och eftersom själva ägarbytet inte är gjort och inte skulle göras innan hästen blivit fullbetald så gäller detta:

Men har man skrivit in att det finns ett äganderätts förbehåll tills dess att varan/hästen är till fullo betald, så kan man hämta hästen om köparen inte betalar enligt avtalet. Man kan också kalla det för återtagande, vilket är vanligt vid köp av bil.

eller har jag fel?
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

REdigerar mig själv, var nog lite trött inatt...

Ni ska givetvis hämta hästen och lämna 1000:- inte lämna igen hästen. :)
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Och eftersom själva ägarbytet inte är gjort och inte skulle göras innan hästen blivit fullbetald så gäller detta:



eller har jag fel?
Fel eller rätt så beror det på vad som är avtalat. För själva ägarbytet hos en rasförening har inte lika stor bärighet juridiskt som vad som står i ett avtal, kontrakt eller kvitto. Så att ägarbyte inte är gjort betyder inte med automatik att man har ett äganderätts förbehåll.

Har tyvärr en gång för många år sedan fått lära mig det den hårda och dyra vägen. Med en häst som jag det lilla jag fick betalt, fick driva in via KF under många år. Men som jag faktiskt enligt rasföreningen fortfarande står som ägare till hos dem.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Masse har helt rätt i det hon säger, själv skriver jag in (om jag går med på avbetalning, vilket absolut inte hör till vanligheterna!) att hästen är min till dess full likvid erlagts. Erläggs inte likvid enligt överenskommelse, äger jag rätt att återta hästen omgående och den dittills erlaga betalningen tillfaller mig.

Vilket gör att om köparen betalat hälften av köpesumman, men sedan struntar i att betala kan jag direkt åka och hämta hästen och behålla de pengarna som är inbetalda så långt.

Det gör att köparna ofta är hyfsat noga med att betala, annars förlorar de ju både pengar och häst.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Ett avtal grunder sig på att två eller flera parter ska prestera. Din mammas presation är hästen, som FV har.. Och hennes prestation ska vara avbetalningen. Om det skulle bli så att den ena parten upphör med sin prestation äger den andra parten rätten att häva avtalet.

Hade det varit jag som hade lämnat ut min häst och inte fått pengarna för den hade jag omdedelbart hämtat tillbaka den. Om hon har så ont om pengar kommer hon spara på vad som sparas kan, hö, hovslagare och kanske till och med veterinär.

Usch, vad mycket konstigt folk det finns... Inte konstigt att hästägare är nojiga över att lämna bort sina hästar=(

Lycka till och hoppas det löser sig för er...
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Nja, det är ju faktiskt inte så enkelt.

Vissa skriver t o m in i avtalet att äganderätten övergår på köparen vid tidpunkten för första delbetalningen, just för att det inte ska råda något tvivel om vems ansvar hästen är (strular det med betalningen vill man inte ha tillbaka hästen utan rätt att kräva köparen på resterande pengar och ränta - i värsta fall via KFM).

Det kan faktiskt vara olagligt att hämta hem hästen, något man kan råka illa ut för.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Frågan är ju dock, hur stor är risken att en person som inte har råd att hålla häst kommer protestera om den blir hämtad, protestera så mkt att det blir polis mm?
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

I värsta fall ja. Men om jag var i den situationen som fv verkar vara i skulle jag inte orka ödsla tid på att det.
Men det är jag.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Tack så hemskt mycket för alla svar!
Att bra hämta henne tror jag inte att jag vågar faktiskt då vi antagligen inte har rätt till det.
Jag bad min mamma om att jag skulle få se kontraktet och där står det att
fodervärdsavtalet förlängs till dess att hästen är betald med start 1/4-09 slutbetald skulle hästen varit 1/11.
Verkar klyddigt iom att det å ena sidan står att det färlängs till hästen är betald och sen även ett slutdatum.
Kontraktet har både tjejjen och hennes mamma skrivit samt då min mamma.

Jag lyckades få kontakt med tjejjen via mejl och hon lovade att höra av sig till min mamma i början på veckan vilket hon inte gjort.

Funderar på att kontakta hon som har stallet där hon hyr in sig för att se hur hästen mår. Som tur är så är det inte många mil härifrån om det skulle vara nått.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Då hade jag gjort så att jag sagt upp fodervärdsavtalet skriftligen och meddelat att hästen hämtas om den inte är slutbetald senast 31/1 2010 (förlängd frist från tidigare avtalat; 2009-11-01).

Kontakta hennes mamma och hör om ni kan gå den vägen, men säg upp fodervärdsavtalet så det aldrig kan bli fråga om att det är aktuellt med fodervärdsavtal. Hur lång uppsägning hade de på fodervärdsavtalet?
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

I kontraktet som min mamma tyvär bara har skrivit ihop väldigt luddigt står det nästan exakt att Fodervärdsavtalet förlängs from 1/4-09 tom det att hästen är slutbetald den 1/11-09

Uppsägningen enligt det förra gällande fodervärdsavtalet var 1 månad
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Säg upp foderavtalet omgående, så det inte blir diskussion, och sätt ett slutdatum för betalning (samma datum för bägge hade jag satt). Om hästen inte är betald vid slutdatum kommer ägaren att hämta hem hästen.

Jag hade också skrivit att i sådant fall kommer delbetalningar att förfalla för att täcka säljaren/ägarens merkostnader.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

"Delbetalningarna" (1000:-) är de facto hyra för hästen enligt fodervärdsavtalet. Dvs, så är personen skyldig för hyra resterande månader, minst t o m 091101.

Erbjudandet om friköp skulle jag återta, samtidigt som jag skulle säga upp avtalet.

I praktiken, så skulle jag åka till personen och presentera en handling där jag kräver omgående betalning för hyra för hela perioden t o m idag plus räntor och ersättning för övriga kostnader, hot om Kf etc.
Som alternativ skulle hon ges chansen att omedelbart, just då, frivilligt lämna över hästen och därmed slippa alla dom kraven. För jag förutsätter att några pengar ändå inte kommer in. :grin:

LIA
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Har fått höra nu på omvägar att hästen knappt får vara ute eftersom hon då blir smutsig??!! knappt heller blir hon riden.
Hur allvarligt jag ska ta på dessa anklagelserna vet jag inte då det inte är någon jag känner som uttalat sig om detta.

Iaf så har mamma och jag kommit fram till att vi skriftligt kommer att säga upp avtalet, kommer hon och lämnar hästen (som det står i kontraktet) får hon tillbaka sina 1000:- men ska vi hämta hästen behåller vi dom för "besväret"

Enligt kontraktet har vi 1 månads uppsägning, men kan vi skriva ett tidigare datum? iom att hon brutit kontraktet?

Vill bara ha hem hästen nu såfort som möjligt =(
 

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej Har ett problem som jag undrar om någon annan har varit med om något liknande och hur ni då löst detta. För två år sedan blev...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: rokkur
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Hepzheba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp