Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

det är samma lag. men hästägaren ska få reda på det i tid så den kan ha chans att lösa ut hästen innan det blir för dyrt. dock blir det ju startförbud på en sån häst om skulden inte betalas.
Lagen/rätten används mer i trav än i privata sammanhang
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

spelar ingen roll som du ser i ett inlägg precis ovanför. Den hästen som står i boxen som personen hyr är det som åker .

Jag menar att det spelar ingen roll om hästen står på fodervärdsavtal, leasingavtal eller whatever....den som hyr ut boxen har den rätten att ta den hästen ändå fast det inte är den rättmätiga ägaren som har skulden. Dock MÅSTE det ut ett rekbrev och det måste gå tre månader innan man kan sälja den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Artikeln hänvisar hela tiden till att gäldenären är samma som hästägaren, så jag kan inte se att artikeln har med denna diskussion att göra?

Tillägg: bl a lagen.nu beskriver retentionsrätt som "En rättighet för en borgenär att kvarhålla en gäldenärs egendom som säkerhet för sin fordran." Samma beskrivning ges på en rad andra ställen, d v s det gäller gäldenärens egendom, inte tredje mans.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

I allafall så är det så att den som hyr boxen , den hästen som står däri gäller det. Om du är intresserad kan du ringa Wahlmann på STC och fråga, jag har fått all info från honom....såsom jonson skrev så gäller det ju även en leasinghäst.
Du kan ju leta rätt på lagen i sig..där kanske det står mera utförligt.
Annars är det bara att skriva olika på hyravtalet o hästen så tar man sig undan den vägen. Det finns folk som aldrig vill göra rätt för sig och jag tackar gud för denna rätten.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Den tolkningen tycker jag är på tok för vid, med tanke på att just rätten att sälja egendomen endast nämns i Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats. Vilken ju inte är applicerbar här.

Det jag kan utläs är att retentionsrätten är ett påtryckningsmedel (kvarhållan av egendom varvid ägaren=gäldenären inte kan nyttja egendomen) om det inte är ovanstående lag som träder in. Går man vidare är det via KFM som utmäter och sedan i sin tur säljer egendomen för att täcka den fodran man har på gäldenären.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Jag har - som du mycket väl vet - i många trådar skrivit om retentionsrätten och förespråkat användningen av den, men det är inte samma sak som att man blir ägare till egendomen man håller (och alltså kan sälja den själv efter viss tid).

Gäller det tredje parts egendom hade jag varit mycket, mycket försiktig, för även om en jurist gör en viss tolkning utifrån hur de får ett fall beskrivet, är det inte säkert att andra jurister (och nämndemän) gör samma tolkning och man kan ju faktiskt hamna ur askan i elden genom att ta okända människors egendom och sälja av för att täcka sina egna kreditförluster.

Det är ju av den anledningen det är noga att kontrollera ägarstatus på egendom man riskerar att få intresse i/av. Och den kontrollen är en skydlighet i många fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Om du syftar på artikeln inleds den så här "Sedan länge har stallägaren haft möjlighet att kvarhålla, d v s vägra att lämna ut en häst för vilken ägaren är skyldig stallhyra."

Sedan fortsätter resonemanget - hela tiden utifrån att hästägaren är den som hyr in hästen.

Tillägg; t ex skrivs ju följande i artikeln "Sedan länge har stallägaren haft möjlighet att kvarhålla, d v s vägra att lämna ut en häst för vilken ägaren är skyldig stallhyra. Denna rättighet kallas retentionsrätt men innebär ingen automatisk rätt att sälja hästen. Retentionsrätten kan sålunda endast användas som ett påtryckningsmedel för att få betalt."

Mycket viktigt att tänka på, att det främst är ett påtryckningsmedel (och också ett sätt att säkerställa att det finns utmätningsbara värden för KFM om man skickar sin fordran vidare), även om det vid särskilda fall kan komma till försäljning.

Vilket inte ska underskattas som medel för att få in sin fodran, men det är ju också en kostnad att ha en häst i stallet som käkar och håller en plats, en kostnad som man kanske tvivlar på att få igen i slutänden. Ett fint avvägande...
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

därför måste man vara näringsidkare, ha ett uppdrag ( förvara hästen) och att man har ett uppstallningavtal + fakturor...rek brev måste ut och den som hyr har tre månader på sig att reglera skulden...regleras den inte ha då jag rätt attt sälja hästen för att få ut det dom är skyldiga. Det är inte konstigare än så.
Vill dom bestrida o dra rtill domstol får dom göra det men jag har iallafall allt mitt på det torra.
Dock har dom reglerat skulden till mig, vilket dom ALDRIG skulle ha gjort annars då dom är skyldiga pengar överallt.
Fogden var ingen ide eftersom det finns så mycket anmärkningar....dessutom var det dottern som stod på hästen o mammman på hyreskontraktet...men det spelar ingen roll sa juristen till mig för att det är den hästen som står i boxen som det gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

det är ju ingen LAG som står på den sidan....utan hur det i huvudsak fungerar..finns ju många avarter, såsom leasinghästen jonson skrev om
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Man skulle kunna tro att den som lämnat iväg hästen till stallägaren behöver vara en privatperson för att lagen ska kunna tillämpas. Men så är det inte, lagen gäller oavsett vem det är som lämnat in hästen till den näringsidkande stallägaren.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Det var DU - inte jag - som hänvisade till artikeln som underlag för ditt påstående. Det visade sig snarare att den går stick i stäv med det du hävdar.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Förutsättningar för försäljningsrätt
1.Uppdraget har slutförts eller så har avtalet slutat att gälla.
2.Den som har beställt arbetet eller förvaringen har blivit ombedd att hämta hästen och har i samband med detta blivit upplyst om att hästen annars kan komma att säljas efter en viss tid (tidigast tre månader efter att han eller hon fått beskedet).
3.Den tidsfrist som gavs enligt punkt två har löpt ut.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Ja, men återigen - artikeln är skriven utifrån resonemanget att hästägaren är gäldenären. Det har ju absolut ingenting med den här diskussionen att göra, där jag hävdar att det är mycket farligt att efter enbart en rad inlägg på ett internetforum tillskansa sig tredje parts egendom och hävda retentionsrätt och rätt att sälja.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Nej det gör den inte alls.Varför skulle jag inte lyssna på en jurist som är expert på just hästrelaterad juridik??
Är du expert på denna frågan ? Och varför hävdar du promt att det inte är på det viset ?
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Både du och jag är röster på nätet. Jag säger att det är farligt att bara lyssna på ditt resonemang att det är OK, vid en tvist kan en annan jurist - och rätten - se något helt annat eftersom förutsättningarna i de fall du hävdar som underlag för ditt resonemang skiljer sig helt från det som föreligger i början av tråden.

Det är inte okomplicerat att hävda rätt i tredje parts egendom.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Jamen förlåt då :mad:

Glömde att jag var på buke och var tvungen att cut into pieces :crazy:

För mig fungerar det så iallafall.......och enl lag så fungerar det också så...så jag undrar ju varför du har problem med det ?
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Hittills har jag inte hittat någon lag som säger att det är så, snarare tvärtom - lag som säger att det inte är så (se ovan). Och som sagt: trejde parts egendom är något helt annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej Har ett problem som jag undrar om någon annan har varit med om något liknande och hur ni då löst detta. För två år sedan blev...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: rokkur
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 236
Senast: sandrafors
·
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Hepzheba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp