Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Jag förstår varför de är aviga till att en skuld osm mman själv inte dragit på sig ska kunna krävas in på ett sätt där jag blir lidande.

Visst är det bra att stallägare kan göra så men väldigt trisst för ägaren.

Något som man kanske ska ta i åtanke om man har en häst ute på foder.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Masse har helt rätt i det hon säger, själv skriver jag in (om jag går med på avbetalning, vilket absolut inte hör till vanligheterna!) att hästen är min till dess full likvid erlagts. Erläggs inte likvid enligt överenskommelse, äger jag rätt att återta hästen omgående och den dittills erlaga betalningen tillfaller mig.

Vilket gör att om köparen betalat hälften av köpesumman, men sedan struntar i att betala kan jag direkt åka och hämta hästen och behålla de pengarna som är inbetalda så långt.

Det gör att köparna ofta är hyfsat noga med att betala, annars förlorar de ju både pengar och häst.

Sådana fullständiga förverkande klausuler är faktisk inte tillåtna. Detta är en av de få tvingande reglerna i avtalslagen och köplagen [AvtaL 37 §]. Du får bara behålla så mycket av handpenning och erlagda betalningar för att täcka direkta utgifter för alltså det negativa kontraktsintresset.

Eller om du inte väljer att ta tillbaka hästen kan du få dröjsmålsränta i kombination med skadestånd. För skadestånd behöver du styrka din förlust i kombination med allmänna skadeståndsprinciper (adekvat kausalitet/ förutsebarhet för motparten) som begränsar vad du kan få ersättning för.

Kontentan är alltså att du inte kan avtala till dig en rätt att både ta tillbaka hästen och behålla pengarna.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Och som vanligt så kan jag ju alltid göra det till någon protesterar och drar det till rätten - och får rätt. Nu skulle jag aldrig lämna på avbetalning om det gäller summor som jag inte har råd att förlora, vilket per automatik gör att jag alltid har underlag för att behålla inkommna delbetalningar som skadestånd.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Undrar jag med:D

För dom senaste sidorna har bara handlat om tjafs.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Hej allihopa :laugh:


Vi har nu postat en uppsägning av fodervärdsavtalet med rek brev till fodervärden.
Väntar på en mega reaktion från henne när brevet hämtats ut.
Jag har funderat på att skicka ett mejl eller skriva till henne på facebook med men ångrat mig. Känns bäst att ta det såhär med ett helt formelt uppsägningsbrev.
Dom 1000:- som hon betalde in för över ett halvår sen(enda inbetalningen) kommer hon att få tillbaka när hästen lämnas senast den siste februari(hästen ska lämnas av henne enligt fodervärdsavtalet). Är hästen inte hos oss senast då kommer vi och hämtar hästen den 1 mars.

Nu oroar jag mig mest för att hon ska flytta hästen då jag hört på omvägar att hon letar ny stallplats.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Ring och prata med stallägaren och berätta att hästen Inte få rflytta för att uppsägning är gjord. Och att de ska hindra denna person från att flytta hästen om den försöker.

Så hästen inte försvinner. Det rä alldeles för vanligt.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Vet inte om någon tagit upp det, men angående frågan om man generellt kan pantsätta lös egendom som tillhör tredje man gäller att det är möjligt om förvärvaren av panträtten varit i god tro. Frågan är om detta innefattar retentionsrätt som inte är en panträtt.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Vilket gör att om köparen betalat hälften av köpesumman, men sedan struntar i att betala kan jag direkt åka och hämta hästen och behålla de pengarna som är inbetalda så långt.
Tveksamt om du verkligen kan behålla den inbetalda summa som överstiger dina kostnader o ev värdeminskning på hästen.
Troligen direkt olagligt.
PL
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Som sagt längre ner, det beror ju på summorna det rör sig om. Och den som har pengarna har ju makten. Det är svårare att få tillbaka än att bara strunta i att betala ut.
 
Sv: Ledsen besviken och helt j*kla lurad!

Hur har det gått med hästen, har den kommit tillbaka eller ej?
 

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej Har ett problem som jag undrar om någon annan har varit med om något liknande och hur ni då löst detta. För två år sedan blev...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: rokkur
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·
H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Hepzheba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp