Bukefalos 28 år!

Leonberger eller Bennersenner?

YorkWann

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av någon av de raserna?

Jag vill att den ska funka att ha med i stallet, klara att vara ute mycket året om, relativt lättlärda. m.m.
Min fundering är, efter att ha pratat med några bekanta, om de "klarar" mer än bara vara sällskap/prommenader? (Förstå mig rätt)
Vill kunna gå lydnad med hunden, samt diverse annan aktivering, dock inte jakt.
Hur är dessa rasrer bland barn, andra hundar? Är de lugna i stort sett alla miljöer, eller stressar de?

Kom gärna med tips och råd!
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Eftersom du inte fått några andra svar svarar jag fastän jag inte är så jätteinsatt. Jag har bara erfarenhet av 3 Berner Senner. Det är min stallägare och min ridlärare som äger dem. Jag brukar vara hundvakt åt stallägarens hundar om de reser bort ibland.
Och de klarar allihop av att vara ute mkt året om och vara med i stallet. Dock kan de få det lite varmt på sommaren med sin tjocka, svarta päls.
Min ridlärares hund måste vara en av de mest glömska och svåruppfostrade hundar jag träffat. Han verkar inte heller kunna lösa problem själv öht. Trots bra fostran och aktivering. Men världens snällaste, mot djur och människor. Han är som tjuren Ferdinand. Han är väldigt mån om att vara till lags och känslig för vad människor tycker om honom. Men han verkar helt enkelt inte förstå ibland.
Min stallägares två hundar kan tänka lite mer själva. De kan tom vara ganska intelligenta. Men den ena är omplaceringshund och klar enmanshund. Så han lyder mest bara matte och har i stort sett bara ögon för henne. Men för henne är han inga problem. Han är också snäll mot alla människor och de flesta hundar. Det har varit problem med en annan hane under de ca 4 år jag kännt honom.
Den andra hunden är en mkt trevlig individ. Honom tycker jag mycket om. Han är ganska intelligent och har normal inlärningsförmåga. Han är också lite selektiv i vilka han lyder. Men är inte lika låst vid matte som den förra hunden. Den här är väldigt öppen och social mot alla människor och djur. När han var yngre försökte han leka lite väl tufft med min Papillon och slog sin tass över ryggen på henne. Men nu har han fattat att den lilla slår sig då och är mkt hänsynsfull. Det är väl det värsta den killen gjort någon.

Så mitt intryck av dem är att de är stora och milda hundar. Men stallägarens vaktar gården och skäller rätt mkt om det händer något runt omkring. Ridlärarens hund är ganska tyst och är lägst i rang hos dem. Så vaktandet sköter de andra. Han bara följer efter, om än i lite långsammare tempo än hennes små Pappisar.
De verkar inte stressas lätt. Och stallägarens hundar har klarat av de lydnadskurser de gått utan problem iaf. Och jag har själv aldrig haft några problem med att lära den lilla något heller. Den stora har jag inte ägnat så jättemkt tid åt sånt med. Han har varit så deprimerad när matte varit borta att vi bara gosat och gjort trygga saker. Och när matte är hemma så skiter han i mig. ;)

Jag kanske inte gett så jättemkt fakta. Men jag hoppas du kan få ut något av det här inlägget iaf! Lycka till med valet! :)
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Varken Leon eller Bernen är ju några kanonhundar om du vill tävla lydnad. (Att träna går ju alltid bra ;)) Visst finns det de som kör. Jag vet en Leonberger som har 2*1:a pris EKL lydnad (om de nu inte hunnit få sista 1:an, jag har sett de tävla och de är ju kanonduktiga!) och visst finns det Bernen också upp i klasserna :) Men har du tänkt att tävla i säg... Klass 3/HKL och uppåt så skulle jag nog satsa på en annan hundras.

Vill du bara träna och tävla lite i de lägre klasserna så tror jag att det är ett utmärkt val! Min systers Leonberger är då pigg och aktiv för 100!! Hon blir väldigt upphetsad när hon ser andra hundar och det är ju lite jobbigt eftersom att hon är så stor. Fast det var rätt så intressant att se syrran "misslyckas" med en hund efter att ha haft flera guldkorn till hundar *he he* Så helt klart har hon varit svårare att uppfostra än tidigare hundar.
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Tävla har jag inte tänkt, men de ska funka att träna med.
Det verkar mest vara min smak som får bestämma mellan just dessa raserna då. De verkar ju väldigt lika i temperament och dylikt. :)
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Jag har haft/har båda. :bump:
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=3
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8
Och tyvärr måste jag säga att dom är/var inte var så väldigt lika i teperament och dyl, eller jo båda är jätte snälla och lugna. Ingo, leonbergen hade aldrig ett koppel på sig. Man bara lunkade efter en i sin egna lilla värld. Virus, Bernisen går lös i skogen endast. Lydiga är/var dock båda. Funderar på att börja tävla med Bernisen. Han tycker att det är urkul att träna lydnad och han är så duktig. Skulle jag rekomendera dig någon av dom skulle det vara bernisen, men tänk på att i grunden är det en draghund. :crazy: Bernisern drog omkull mammas gubbe för nått år sedan och han väger 110 kg. :crazy: Båda är dock väldigt tåmlodiga och barnkära. Men bernisern är en "enmanshund" och studdsar i regel inte fram till någon okänd människa, men på dig som ägare kommer han nog hoppa glatt på är du kommer hem från jobb eller dyl. Tro mig. ;) Stress, hmmm vad är det? Har inte "stressat" dom senaste 7 åren. ;) Men var noga med var du köper den. Dom seriösa uppfödarna har ofta lång väntetid innan man får tag i en valp.
Väljer du en bernis kommer du säker inte ångra dig. Det har inte vi gjort!! :love:
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

men vilka fina! Och tack för svar! Vad var det förresten som gjorde att ni skaffade Benner efter leonbergern? Var ni baqra sugen på annan ras, eller var det något annat som avgjorde rasen?
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Är inte direkt insatt egentligen men min ena instruktör på den kursen jag går nu har två stycken Bernersennenkillar. De är hur lydiga som helst. Den ena tävlar hon i elitklass med och den andra lite yngre haar i allafall tävlat i klass två, sen vet jag faktiskt inte. Så det är absolut inga omöjliga hundar på något sätt. "De blir vad man gör dem till" är väl ett uttryck som kanske skulle passa.
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

tyvärr är ju bernersennen så "sönderavlad".. väldigt många hundar med mentala fel.
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Anledningen till att vi skaffade en bernis efter att vi skaffat leonbergen var att den helt enkelt var bedårande. :love: Fanns ingen egentlig anledning till att det blev just en Bernis. Men Ingo, leonbergen fick vi lov att ta bort förra våren och då blev Bernisen så ledsen så då var det akut att skaffa en till hund så då skaffade vi en Pyrenéer valp för att lindra sorgen lite. http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=19
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=37
Men det tog nästan 6 månader innan bernisen blev glad igen. Men nu är han det igen. :banana:
http://groups.msn.com/BlondisStajna/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=20
Helt underbar hund. På denna sida hittar du på godkännda uppfödare http://www.sshk.a.se/
Lycka till!!! ;)
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Vi har haft två Berner Sennen-tikar och båda har varit helt underbara men olika... Den första hunden, Kita, hade vi när jag var liten så jag kan väl inte säga mer om henne än att hon var OTROLIGT snäll.

Vår andra tik Kiddo (Svensk o Norsk Utställningschampion *skryt* :angel: )var helt makalöst snäll, mot alla, och väldigt lydig. När hon var med i stallet behövde vi aldrig ta in henne när vi red eller körde hästarna, hon låg kvar vid stalldörren och väntade tills man kom tillbaks.... Smet ALDRIG!

KIddo - 11,5 år på bilden

Jag känner många som tävlar lydnad med sina bernisar, bl.a. uppfödaren till våra... Dom har för övrigt väääldigt, både till psyke och utseende, fina hundar. Har bl.a. sålt till USA. Du kan gå in på deras HEMSIDA och kolla om du vill. Där kan man bl.a. läsa om lydnadsresultat..
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

Jag tycker du ska sattsa på en leonberger. har en just nu på 2 år han är inte den typen som stressar upp sig för saker. Vi tränar med han men nu var det ett tag sen då vi inte haft så mycket tid för det. Han drog mycket när han var liten men efter lite träning så gick han bra. Vi bor i stan så han brukar inte vara lös men när vi åker upp till stugan så är han alltid lös han håller sig runt oss hela tiden. Köp en leonberger du kommer inte att ångra dig. Eller jo kanske när han är i trots åldern då önskade vi att vi inte hade köpt nån hund men visst det var ju bara nån månad nu är han helt underbar. Morgon trött är han också. Min mamma vart sugen på att köpa hund men hon ville inte ha nån liten så fastnade hon för leonberger. Har du besökt deras hemsida? Jag har också hört som mallan att bennersennern har blivit sönderavlad att dom inte har samma tempra ment som förut.
 
Sv: Leonberger eller Bennersenner?

hur går det har du bestämmt dig?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 676
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 780
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 848
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp