Leonberger?

AraSlei

Trådstartare
Har nu på senare tid blivit allt mer sugen på en egen hund (familjen har två tyska Wachtlar sedan tidigare) o tycker att Leonbergarna verkar vara underbara! Är det ngn här inne som har en Leonberger? Hur är dom med andra hundar? Vaktar dom mycket? Lättlärda? Vet ju att dom är ganska stora - ganska starka, har ni några problem med att era hundar är (om dom är det då) starka?

tacksam för svar :bow:
 
Sv: Leonberger?

Jag hade en hane, 84 cm hög, 70 kg.
Det är en underbar ras som oftast är nöjd med att vara med familjen på div aktiviteter.
Det är som med andra hundar, lär de sig från liten att umgås med andra hunar är det oftast inget större problem genom livet.
De är lite reserverade mot främlingar, men det ska inte övergå i skygghet/rädsla. De är ganska bra att tala om när ngn kommer.
Lättlärda....hmm nja...vet inte det jag, eller de lär sig, men det krävs ofta en hel del övertalning. Vattenarbete/räddning är grenar som kommer starkt inom rasen och ngt som de flesta också gillar och passar till.
En stor hund med mkt massa kräver naturligtvis mer "lydnad" än en liten hund på 4kg, men det hela gäller sunt förnuft.

Rekomenderar att du läser LEONBERGERBOKEN av Margareta Gustavsson - Eskner & Ulrika Rogert.

Det är en underbar ras!!
 
Sv: Leonberger?

Tack! Jo, jag har sett boken ute på nätet, o nu ska jag köpa den.. :p Jag skulle vilja ha hunden mycket som sällskap, att den är med i stallet, med ute när jag springer osv. Har du med din hund när du rider (om du rider)?

/Johanna
 
Sv: Leonberger?

Jag har en leonberger hane på 2 år nu i slutet på mars. Han älskar andra hundar. Har vart hemskt dragig i kopplet ett tag men nu är han lugn igen. Våran är inte särkilt lättlärd en envis rackare men med mycket tid så lär han sig. Bara man är hård så går det bra, går inte och messa sig med han, då tar han övertaget. Jag har ingen häst så han är inte med i stallet. men han är en jätte snäll sällskaps hund. Om vi är hemma så kan han koppla av och gå å lägga sig på sin plats. vakt hund är han inte. En leonberger ska inte vara vaktig av sig har jag läst. Om nån skulle bryta sig in i vårt hus så skulle han knappt bry sig kanske hoppa på dom och ge dom några pussar men inget annat. Tycker lungt att du ska skaffa dig en leonbeger, en undrebar ras.
 
Sv: Leonberger?

Jag har haft en Leonberger...det sägs att de kan vara skarpa men det var inte min...han var dessutom lättlärd och samarbetsvillig...att ha dom i stallet är ju samma som att ha ett grustag inomhus varje dag, iallafall för mig..min grabb var inte så hög som de flesta, han var mer kraftigare typen och väldigt mörk i pälsen....han hade ganska mycket problem med eksem och öronen främst på sommaren och dog av en magtumör......
 
Sv: Leonberger?

Jag har haft leonberger men när han blev 18 månader och vi höftleds röntgade honom så hade han E men pålagringar på båda sidor.....de är ju nackdelen med stora tunga hundraser.
Men de är en underbart fin ras....vår hane var mycket dragig och impulsiv och framåt....
 
Sv: Leonberger?

Uppförande/karaktär: som familjehund under dagens boende- och levnadsförhållanden skall leonbergern vara en trevlig kamrat, som utan problem kan tas med överallt och som utmärker sig genom utpräglad barnvänlighet. Rasen skall varken vara skygg eller aggressiv. Som sällskapshund skall rasen vara behaglig, följsam och orädd följeslagare i alla situationer.
Till de karaktärsegenskaper som krävs hör framför allt:
* självsäkerhet och suverän oberördhet.
* måttligt temperament (har även leklust).
* beredvillighet att underordna sig.
* god inlärningsförmåga och uppmärksamhet.
*opåverkad av ljud.

Det står också att de inte är bra på att "vakta", men det är jag inte villig att hålla med om. Den/de jag haft har haft, kanske inte vakt, men iaf har de då på sitt grova skall/morr talat om att ngn är på väg.
Men efter de sagt till har det varit pusskalas i stora mått.
 
Sv: Leonberger?

Ja visst kan den vuxna hunden följa med på ridturerna, OM den är intresserad av det :) för det är verkligen ingen garanti.

Som valp ska de inte motioneras, liksom alla övriga storvuxna raser.
 
Sv: Leonberger?

Svarar alla:

Som jag har förstått det verkar det vara en jättetrevlig hund! :) Tack för alla svar! :bow: Nu ska man bara övertala pappa också.. ;)
 
Sv: Leonberger?

Om du tar med din pappa och kollar på valpar så kommer han att bli jätet kär och så vill han ha 1 liten leonberger :love:
 
Sv: Leonberger?

Har man ingen erfarenhet av en ras, leonberger eller någon annan tycker jag INTE det första man skall göra är att åka och titta på valpar av just den rasen.

Istället tar man kontakt med en seriös uppfödare och ser till att man får bekanta sig med flera vuxna hundar. En valp oavsett ras kan ju bedåra vem som helst och det är ju den vuxna hunden man skall leva med i ett antal år.

Själv tycker jag att leonberger är en helt underbar ras. Har haft en tik i nästan tio år och när hon gick bort kunde vi inte tänka oss vara utan leonberger så nu har vi en hane som hunnit bli 1,5 år. Men det är inte alla som gillar en så stor och levnadsglad hund. Kan du dessutom inte tänka dig att bli slickad i ansiktet eller gå med konstant våta sockar inne (du vet varför när du sett dem dricka vatten ur vattenskålen :D). Då skall man inte skaffa leonberger ;).

Sen skall man vara medveten om att det ofta är ganska mycket jakt i leonbergern om man tänkt sig den som sällskap lös på ridturerna. Våra hundar har alltid varit lydiga, inte dragit i kopplet osv samt gått/går lösa för det mesta. Men drar det en hare framför nosen blir de både döva och blinda för allt annat om man inte har hunden direkt under appell. Vilket är betydligt lättare när man går till fots än när man rider.

Av den orsaken har vi avstått från att rida med våra leonberger lösa annat än hemmavid. Jag vill veta att jag har 100% kontoll över hunden vid inkallning när jag sitter på hästryggen ute i naturen. Lilla hunden (isl.fårhund) har vi alltid med på ridturerna däremot för där vet jag med 110% säkerhet att vi kan kalla in honom oavsett vad. Jag tycker dessutom man skall ta extra stor hänsyn då leonbergern är en såpass stor ras. Den kan ju pg av sin storlek skrämma både folk och fä på ett helt annat sätt än en liten hund om den är på drift.

I övrigt har våra leonberger fungerat alla tiders bra som gårds- stall- sällskaps- "vakt"- bad- hund och det är verkligen en härlig hundras :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 726
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 452
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp