Lerig häst

Använd täcke eller grusa upp hagen. Eller låt bli att rida. Finns liksom inte så många alternativ.... Tvätta funkar inte om hästen har tjock päls, då är den torr runt midnatt.

Allt damm som blir i luften av att borsta bort massa lera är inte bra för varken människor eller djur. Jag får svårt att andas direkt.
 
Använd täcke eller grusa upp hagen. Eller låt bli att rida. Finns liksom inte så många alternativ.... Tvätta funkar inte om hästen har tjock päls, då är den torr runt midnatt.

Allt damm som blir i luften av att borsta bort massa lera är inte bra för varken människor eller djur. Jag får svårt att andas direkt.

Haha, Jag kör på att låta bli att rida/göra något. :rofl: Hagen är grusad vid grinden, men lerig och dan i resten av hagen. Täcke hjälper inte för det tar hon av sig. Jag spolar ben och kraffsar bort det värsta och väntar på bättre tider. :rofl:
 
Ett tips mot damm är att borsta av det värsta ute. Då blir det inte lika dammigt eller svårt att andas. :)
 
Nu när snön har smält bort har mitt årliga höst/vår-problem kommit tillbaka. Min häst är helt hopplös på att lera ner sig.

Varje dag när jag kommer till stallet ser han likadan ut, lera från mule till manke där han inte har täcke på sig medan de andra hästarna i hagen inte är särskilt skitiga alls. Dessutom blir han jätteirriterad på att matte varje dag måste borsta bort lera i typ 45 min för att ens kunna komma ut och rida = inte jättebra början på ett träningspass med en sur häst...

Hur gör ni för att minimera/underlätta leran nu när det är så blött?

Halstäcke och fläta på manbiten längst fram om hästen har lång man. Borsta ordentligt nåra gånger per v. Spola benen om det behövs. Då är det bara lite huvud och längst upp på benen kvar.
 
Dessutom blir han jätteirriterad på att matte varje dag måste borsta bort lera i typ 45 min för att ens kunna komma ut och rida = inte jättebra början på ett träningspass med en sur häst...

Hur gör ni för att minimera/underlätta leran nu när det är så blött?


Vad använder du för borste?
Byt borste om hästen inte tycker om den.
Jag använder alltid en mjuk gummiskrapa på lera, följt av ryktborste. Det går snabbt och de flesta hästar brukar inte ha något emot det.
 
Ja använder vattenskrapans taggiga sida på torkad lera (böjliga stålspatteln med 2 handtag och ena sidan av bladet är taggigt) och gör detta utomhus (det är här en permanent sjukhage precis utanför stallet gör superbra att ha) sedan blir det magic brush och sista rotborsten där sadeln och bröstan ska ligga.. är de för mycket blötlera på benen spolar jag och skippar benskydden (som jag bara har för syns skull) ..
 
Det är alltså inte bara jag som har en skitgris till häst :laugh:
Borstarna är väl egentligen inte problemet, han tycker dom är helt ok på hela kroppen så länge han inte är full med lera. Bor ju i Uppland där leran sitter som berget så har man lång päls är det svårt att inte ta i för att få bort leran.

Använder Magic Brush och täckar med halstäcke, men sålänge hästen har ett lertäcke i hela ansiktet också så blir det lite bökigt ändå ;)

Nu har det ju varit strålande sol så marken har torkat upp jättebra :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Osäker på trådens placering, tacksam för flytt till rätt område om detta är fel. Korkad fråga :o men hur rengör ni era leriga...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: NilHe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har lite blandade känslor för den här vintern. Ur odlingssynpunkt tycker jag det är toppen då jag kan nyttja dagar under vintern för...
Svar
5
· Visningar
859
Senast: svea
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp