Bukefalos 28 år!

Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

KL


Här har du helt (!!) missuppfattat något!

Malle = Ikea schäfer, pga att folk börjar pilla med dem utan att först titta på instruktionerna och sedan använda fel verktyg! ;)

Hahaha Jaha det är så det är :rofl: ursäkta misstaget:p
 
Sv: Letar schäfer...

Ryggen kan var rak vid gång och till vardags när hunden står och kikar på en gårdsplan.
Att ställa upp en schäfer korrekt betyder att ryggen ska slutta neråt - MEN VARA RAK - inte horisontell.

Det är när det blir en knix på ryggen även när den är uppställd som jag ryser... Och när bakbenen är som ostbågar vid uppställning.

Och räkorna som sluttar när dom går en koppelpromenad och bakdelen svänger som en gammal saloonsdörr, ingen styrsel. Då nästan gråter jag.
 
Sv: Letar schäfer...

Det känns så tråkigt att vi människor sätter egenskaper på hundarna som inte stämmer överens, bara för att vi vill ha just DEN rasen.

Just precis vad jag gjorde..skulle PROMT ha en schäfer för att jag är uppvuxen med dem. Tog en valp från en granne som har en väldigt lugn tik och fick världens krutdurk! Precis som någon annan skrev om sin hund så har jag fått tänkt om ordentligt och lägga ner betydligt mer tid på träning och motion än vad jag hade tänkt mej. Nu har min familj utökats med en chinese crested, vilket ALDRIG har funnits i min tankevärld (små hundar är ju inga riktiga hundar;))och den hunden passar mej som handen i handsken!

Kommer aldrig mer skaffa schäfer. Jag älskar rasen men den är för mycket för mej. Jag kan inte ge den vad den behöver. Min schäfer får säkert inte allt hon behöver nu heller men jag gör så gott jag kan.
 
Sv: Letar schäfer...

Och jag som ser mycket schäfrar i tjänst både hos väktare och polis tycker tyvärr att den där svajigheten/instabiliteten i bakbenen som är väldigt tydlig hos utställningsräkorna allt för ofta spricker igenom hos tjänstehundarna också.
Det är väldigt många av dom som det är just ryggen som ger upp, så att dom får tas ur tjänst i förtid, även om tikarna ofta klarar sig längre upp i åldrarna troligtvis tack vare att dom är mindre och lättare, och av någon anledning vanligtvis stabilare i bakdelen.

Så tittar man bara på hälsoaspekten så förstår jag varför fler och fler kör malle istället.

/Camilla
 
Sv: Letar schäfer...

Aldís..

En rastypisk schäfer är en hund som kräver enorma mängder motion och mental stimulans och träning för att må bra.
Du vill ha en "lugn hund" som inte kräver timtals med träning varje vecka för att må bra. Det stämmer inte överrens med schäfern som ras. Du måste ju förstå att din och dina vänners schäfrar är undantag. De är inte rastypiska schäfrar som kräver massor..
Varför leta efter en sådan hund när det inte ens är rasens personlighet och egenskaper som du beskriver? Det är ju som att leta defekta hundar av en viss ras...istället för att köpa rastypiska hundar av en ras som har de egenskaper du letar efter!
Du vet vad du vill ha för mentalitet hos en hund, ja men dåså! Leta efter en ras med dessa egenskaper istället och chansen blir MYCKET större att du får en hund med dessa egenskaper, än att chansa och köpa en schäfer som oftast INTE får de egenskaper du söker...Du vill ju ha en annan hundras fast med schäferns utseende..Inse det och köp en annan hundras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 334
Senast: Farao
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp