Bukefalos 28 år!

Letar schäfer...

_Aldís_

Trådstartare
Finns det nån kennel kvar som avlar på "sällskapsschäfrar"?Jag vill ha en schäfer som är lugn, som jag kan ha med mig i stallet och ut på ridturer och självklart promenader, cykelturer osv! Är inte intresserad av skydd osv! Jag har en långhårig tik nu men hon börjar bli till åren nu..:( gärna utställning men ingen räka! Finns det nån sån kennel?
 
Sv: Letar schäfer...

Varför vill du ha en schäfer som du inte ska jobba med den?
Finns ju hur många raser som helst, välj en som passar dig bättre!
 
Sv: Letar schäfer...

Håller med Line. Schäfer är en brukshund, vill du inte jobba med din hund, skaffa en annan ras.
 
Sv: Letar schäfer...

I stället för att försöka hitta en icke rastypisk hund, som dels är dumt då du stödjer oseriös avel och dels är dumt för att du riskerar att sitta med en rastypisk hund ändå (som du inte vill ha), så finns det många bättre saker att göra.

Det första du kan göra, om du absolut vill ha en schäfer, är att kolla efter omplaceringar. Leta efter en hund som omplaceras för att den inte har tillräckligt med "motor". Det finns en hel del såna hundar.

Annars, det absolut lättaste:
Börja på noll.
Skriv upp vad du vill ha för egenskaper hos en hund, vad som måste fungera osv.
Strunta i utseendet och kolla upp vilka raser som passar. Kolla vilka av dem som är mest hälsosamma, kolla vilka krav och önskemål rasklubbarna har på uppfödarna, kolla upp uppfödarna osv. Till sist kan du stå där med en hund som har en mentalitet som passar dig perfekt, och dess utseende kommer du nog gilla ändå, när du lärt känna din hund!


Du kommer aldrig någonsin få en hund som är som den hund du har nu.
Aldrig.
Inte ens om din hund skulle fått valpar och du behållit en av dem så hade den hunden blivit precis som den hund du har nu.

Med tanke på att du vill ha en hund som inte har rastypisk mentalitet så är det mer troligt att du hittar den mentalitet du vill ha hos en hund av en annan ras. Köp en sådan ras istället.

Det är hemskt att inse att den hund man har nu inte kommer finnas hela ens liv. Det är hemskt att försöka förstå hur livet blir utan den hunden. Men tro mig. Det blir inte bättre någonstans för att man försöker hitta en "likadan" hund att ersätta sin hund med.
 
Sv: Letar schäfer...

Haha det är väl typiskt buke?! :D
Bara för att jag inte vill träna skydd med min schäfer får jag inte köpa en? Nån skrev oseriös uppfödare? Är inte utställningsräkor det? Eller tränar ni skydd med dom??
 
Sv: Letar schäfer...

Nu skrev du skydd osv. Hade du sagt att du inte var intresserad av skydd men däremot spår eller sök och lydnad hade nog svaren blivit helt annorlunda. Den aktivering som du listar i trådstarten är dock inte alls tillräcklig för en schäfer eller någon annan brukshund.
 
Sv: Letar schäfer...

I stället för att försöka hitta en icke rastypisk hund, som dels är dumt då du stödjer oseriös avel och dels är dumt för att du riskerar att sitta med en rastypisk hund ändå (som du inte vill ha), så finns det många bättre saker att göra.

Det första du kan göra, om du absolut vill ha en schäfer, är att kolla efter omplaceringar. Leta efter en hund som omplaceras för att den inte har tillräckligt med "motor". Det finns en hel del såna hundar.

Annars, det absolut lättaste:
Börja på noll.
Skriv upp vad du vill ha för egenskaper hos en hund, vad som måste fungera osv.
Strunta i utseendet och kolla upp vilka raser som passar. Kolla vilka av dem som är mest hälsosamma, kolla vilka krav och önskemål rasklubbarna har på uppfödarna, kolla upp uppfödarna osv. Till sist kan du stå där med en hund som har en mentalitet som passar dig perfekt, och dess utseende kommer du nog gilla ändå, när du lärt känna din hund!


Du kommer aldrig någonsin få en hund som är som den hund du har nu.
Aldrig.
Inte ens om din hund skulle fått valpar och du behållit en av dem så hade den hunden blivit precis som den hund du har nu.

Med tanke på att du vill ha en hund som inte har rastypisk mentalitet så är det mer troligt att du hittar den mentalitet du vill ha hos en hund av en annan ras. Köp en sådan ras istället.

Det är hemskt att inse att den hund man har nu inte kommer finnas hela ens liv. Det är hemskt att försöka förstå hur livet blir utan den hunden. Men tro mig. Det blir inte bättre någonstans för att man försöker hitta en "likadan" hund att ersätta sin hund med.

Jag letar ingen ersättare, däremot vill jag ha en lugn fin schäfer som jag vet att det finns då både min familj och familjs vänner har schäfer! Jag vill ha schäferns lugn, kloka sätt, som vill vara med överallt och är så familjekär!! Eftersom jag vet att olika kennlar avlar på olika saker frågade jag väldigt vänligt om nån visste om någon sån kennel!! :)
 
Sv: Letar schäfer...

Jag tycker det är väldigt oseriöst att stödja utställningsavel inom bruksraser. Återigen så tycker jag att du ska sikta in dig på annan ras.
 
Sv: Letar schäfer...

Haha det är väl typiskt buke?! :D
Bara för att jag inte vill träna skydd med min schäfer får jag inte köpa en? Nån skrev oseriös uppfödare? Är inte utställningsräkor det? Eller tränar ni skydd med dom??

Fast det är ju ingen som säger att du inte får, utan frågan är om du kan hitta en schäfer som uppfyller dina önskemål. Det finns det säkerligen schäfrar som visar sig inte vara dugliga för t.ex. skydd och som saknar driv och skärpa, men det är omöjligt att "beställa" en sådan valp. Det vanliga är trots allt att schäfern har egenskaper som du inte önskar.

Du fick ju jättebra tips från Red_Chili att leta efter en ung omplacering om det absolut är en schäfer som du vill ha.
 
Sv: Letar schäfer...

Jag letar ingen ersättare, däremot vill jag ha en lugn fin schäfer som jag vet att det finns då både min familj och familjs vänner har schäfer! Jag vill ha schäferns lugn, kloka sätt, som vill vara med överallt och är så familjekär!! Eftersom jag vet att olika kennlar avlar på olika saker frågade jag väldigt vänligt om nån visste om någon sån kennel!! :)

Hur menar du nu?

Du har fått många bra svar redan. Och jag håller med dom andra.
Men om din familj och vänner har schäfrar som är som du vill så kan du ju prata med deras uppfödare.
 
Sv: Letar schäfer...

I stället för att försöka hitta en icke rastypisk hund, som dels är dumt då du stödjer oseriös avel och dels är dumt för att du riskerar att sitta med en rastypisk hund ändå (som du inte vill ha), så finns det många bättre saker att göra.

Det första du kan göra, om du absolut vill ha en schäfer, är att kolla efter omplaceringar. Leta efter en hund som omplaceras för att den inte har tillräckligt med "motor". Det finns en hel del såna hundar.

Annars, det absolut lättaste:
Börja på noll.
Skriv upp vad du vill ha för egenskaper hos en hund, vad som måste fungera osv.
Strunta i utseendet och kolla upp vilka raser som passar. Kolla vilka av dem som är mest hälsosamma, kolla vilka krav och önskemål rasklubbarna har på uppfödarna, kolla upp uppfödarna osv. Till sist kan du stå där med en hund som har en mentalitet som passar dig perfekt, och dess utseende kommer du nog gilla ändå, när du lärt känna din hund!


Du kommer aldrig någonsin få en hund som är som den hund du har nu.
Aldrig.
Inte ens om din hund skulle fått valpar och du behållit en av dem så hade den hunden blivit precis som den hund du har nu.

Med tanke på att du vill ha en hund som inte har rastypisk mentalitet så är det mer troligt att du hittar den mentalitet du vill ha hos en hund av en annan ras. Köp en sådan ras istället.

Det är hemskt att inse att den hund man har nu inte kommer finnas hela ens liv. Det är hemskt att försöka förstå hur livet blir utan den hunden. Men tro mig. Det blir inte bättre någonstans för att man försöker hitta en "likadan" hund att ersätta sin hund med.

Nu skrev du skydd osv. Hade du sagt att du inte var intresserad av skydd men däremot spår eller sök och lydnad hade nog svaren blivit helt annorlunda. Den aktivering som du listar i trådstarten är dock inte alls tillräcklig för en schäfer eller någon annan brukshund.

Kan inte annat än att hålla med. Att vilja köpa en orastypisk hund är att stötta oseriös avel.
 
Sv: Letar schäfer...

Hur menar du nu?

Du har fått många bra svar redan. Och jag håller med dom andra.
Men om din familj och vänner har schäfrar som är som du vill så kan du ju prata med deras uppfödare.

Ja min/ deras schäfer är lugn när den inte jobbar med jobbar menar jag bus, promenad, är i stallet följer med på ridturer osv! Den kan slappna av! :)
 
Sv: Letar schäfer...

Du skriver att du vill ha schäfer för sällskap och gärna utställning = utställningsavlad. Du kommer inte hitta en schäfer bland brukslinjerna som passar enbart för sällskap så då återstår den oseriösa utställningsaveln.
 
Sv: Letar schäfer...

Svarar alla ist för det blev många inlägg!! :)
Jag vet att alla inte avlar för skydd osv! Schäfer är en vallhund från början?! Jag VET att dom behöver motion och stimulans! Jag äger faktiskt en!! ;) Jag letar vidare helt enkelt! :)
 
Sv: Letar schäfer...

Du skriver att du vill ha schäfer för sällskap och gärna utställning = utställningsavlad. Du kommer inte hitta en schäfer bland brukslinjerna som passar enbart för sällskap så då återstår den oseriösa utställningsaveln.

Okej visste inte att bara räkor kunde ställas ut nuförtiden.... Så glöm det då!!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp