movi

Trådstartare
Ni som ger Librela-injektioner, när märkte ni skillnad? Efter första injektionen? Efter andra injektionen? Eller inte alls?

Min hund har fått en injektion 12/9, dom skulle tydligen bli som en ny hund, men det resultatet har jag inte sett.

Och en del säger att man kan se resultat efter andra injektionen. Då blir en del hundar bra mycket piggare. Andra injektionen ska hon få 11/10.

Dvärgschnauzer snart 11 år med artros och spondylos i ryggen, har haft det i 4 år, käkat Onsior och Gabapentin till och från.
 
Min började blir bättre på 4e sprutan. Hon är 15 med atros i höfter. Går på Gabapentin också men av annan anledning.
 
Min började blir bättre på 4e sprutan. Hon är 15 med atros i höfter. Går på Gabapentin också men av annan anledning.
Tack för svar! Då kanske man inte ska tappa hoppet än 👍 Får ge injektionerna en chans. Har hört så mycket att man får typ en ny hund efter 1a.
 
Min började visa små beteendeförändringar efter ett par veckor, och full effekt efter andra sprutan. Nu när han gått på Librela i över 18 månader så ser vi en lätt nedgång sista dagarna fram till sprutan, och stor effekt redan dagen efter. Vintertid får han smärtstillande utöver librela.

Han har kraftig deformerande artros i båda knäna och på flera tår på båda framtassarna. Ryggen har vi inte röntgat. Han hade varit avlivad för ett år sedan utan Librela, nu är han en glad pensionär om än inte lika högaktiv som för ett par år sedan (fyllde 12 igår).
 
Tack för svar! Då kanske man inte ska tappa hoppet än 👍 Får ge injektionerna en chans. Har hört så mycket att man får typ en ny hund efter 1a.
Till mig sa de 2a sprutan. Men det va lite skillnad men inte så mycket. 3e hände ingenting, besök hos fysioterapeut som försäkrade om att hunden inte led så då sa jag att jag provar nån mer spruta. Plus övningar då.
När vi tog 4e sa så jag att vi behövde en genomgång för det verkar inte funka. Men den gav stor effekt så nu får vi se. Hon fick sin 5e för en vecka sen och det har hållt bra men senaste dagen typ så har hon börjat sacka lite men det kan ju bero på att det regnar osv. I lördags var hon jättepigg. Vi får se. Man får vara glad för varje dag som veterinären sa.
Vi stretchar efter varje promenad och masserar också. Ibland laserbehandling.
 
Min började visa små beteendeförändringar efter ett par veckor, och full effekt efter andra sprutan. Nu när han gått på Librela i över 18 månader så ser vi en lätt nedgång sista dagarna fram till sprutan, och stor effekt redan dagen efter. Vintertid får han smärtstillande utöver librela.

Han har kraftig deformerande artros i båda knäna och på flera tår på båda framtassarna. Ryggen har vi inte röntgat. Han hade varit avlivad för ett år sedan utan Librela, nu är han en glad pensionär om än inte lika högaktiv som för ett par år sedan (fyllde 12 igår).
Låter som det finns hopp! Min har rätt kass rygg, finns artros i hela ryggen, så full effekt kanske det aldrig blir, men kanske så pass att det funkar bra och smärtfritt och har ett bra pensionärsliv.
 
Till mig sa de 2a sprutan. Men det va lite skillnad men inte så mycket. 3e hände ingenting, besök hos fysioterapeut som försäkrade om att hunden inte led så då sa jag att jag provar nån mer spruta. Plus övningar då.
När vi tog 4e sa så jag att vi behövde en genomgång för det verkar inte funka. Men den gav stor effekt så nu får vi se. Hon fick sin 5e för en vecka sen och det har hållt bra men senaste dagen typ så har hon börjat sacka lite men det kan ju bero på att det regnar osv. I lördags var hon jättepigg. Vi får se. Man får vara glad för varje dag som veterinären sa.
Vi stretchar efter varje promenad och masserar också. Ibland laserbehandling.
Ja jag stretchar, kör laser och Novafin och balansboll, har ett litet hemmarehab och så åker vi till Fysio ibland och checkar av.
 
Låter som det finns hopp! Min har rätt kass rygg, finns artros i hela ryggen, så full effekt kanske det aldrig blir, men kanske så pass att det funkar bra och smärtfritt och har ett bra pensionärsliv.
Jag har själv artros och tänker att det som hjälper mig nog hjälper hunden också. Alltså smärtstillande när det går mot kallare tider/är rått ute. Se till att hålla rygg och leder varma med täcke och sockar ute när det är kallt eller om han ska vara stilla i bilen. Möjlighet att variera liggplats, inte lämna i trång bur i bilen. Eftersom jag har flock med flera högaktiva och lite brötiga unghundar är jag noga med att ge de gamla gubbarna eget space där de inte behöver ha koll på småglinen. Mjuk uppvärmning inför aktivitet, så mycket fri rörelse som det bara går! Massage och värme igen efter aktivitet.
 
Jag har funderat att köpa en back on track-filt eller bädd. Jag har BoT till häst på benen så lite eefarenhet har jag.
Men har ni testat det till hund?
 
@Migo Jag har ett eget litet hemmarehab hemma med div apparater, så sånt har vi. Även massage. BoT-täcken, ulltäcken, thermotäcken. Har även platser hemma där valpen inte får vara och eftersom dom inte leker så är det lugnt inne. Ibland är dom lösa ihop ute, ibland får bara den ena vara lös. Har dom sällan liggandes i bil höst/vintertid just för ryggens skull. Men hon har varit dålig i ryggen i 4 år, och jag vet ju att det inte blir bättre. Men hört bra om Librela, så vi provar 👍
 
Jag har funderat att köpa en back on track-filt eller bädd. Jag har BoT till häst på benen så lite eefarenhet har jag.
Men har ni testat det till hund?
Jag har ännu inte hittat någon studie som visar att det har bättre effekt än ull.

Bästa bäddarna här hemma är min gamla memoryfoammadrass som jag skar i två delar och vek varje del dubbel (180-madrass, så varje säng är nu ca 1*0.9 m), sydde ett vattentätt fodral och la fårskinn på. hundarna ÄLSKAR dem. Jag kunde köpa en ny bra bäddmadrass åt oss för mindre än det kostat mig att köpa två motsvarande hundsängar...
 
Jag har funderat att köpa en back on track-filt eller bädd. Jag har BoT till häst på benen så lite eefarenhet har jag.
Men har ni testat det till hund?
Har back on track, två täcken till hund och ett bälte till mig när jag haft ont i ländryggen. Bältet gör att det blir väldigt varmt och skönt för stela muskler. Känner jag inför täcket som hunden har på sig känns det också varmt. Men om det faktiskt fungerar bättre än ett ulltäcke vet jag inte.
 
Jag har ännu inte hittat någon studie som visar att det har bättre effekt än ull.

Bästa bäddarna här hemma är min gamla memoryfoammadrass som jag skar i två delar och vek varje del dubbel (180-madrass, så varje säng är nu ca 1*0.9 m), sydde ett vattentätt fodral och la fårskinn på. hundarna ÄLSKAR dem. Jag kunde köpa en ny bra bäddmadrass åt oss för mindre än det kostat mig att köpa två motsvarande hundsängar...
Så där gjorde jag med, köpte memorymadrasser och skar i bitar. Har en i köket, en i rummet och en i bilen. Mycket billigare än hundkorgar 😁
 
Jag har ännu inte hittat någon studie som visar att det har bättre effekt än ull.

Bästa bäddarna här hemma är min gamla memoryfoammadrass som jag skar i två delar och vek varje del dubbel (180-madrass, så varje säng är nu ca 1*0.9 m), sydde ett vattentätt fodral och la fårskinn på. hundarna ÄLSKAR dem. Jag kunde köpa en ny bra bäddmadrass åt oss för mindre än det kostat mig att köpa två motsvarande hundsängar...
Min hund är väldigt bestämd om hur det ska vara så jag kan inte ta bort något, bara lägga till men vet inte om hon accepterar tex filtar.
 
Har back on track, två täcken till hund och ett bälte till mig när jag haft ont i ländryggen. Bältet gör att det blir väldigt varmt och skönt för stela muskler. Känner jag inför täcket som hunden har på sig känns det också varmt. Men om det faktiskt fungerar bättre än ett ulltäcke vet jag inte.
Tack!
Hunden vägrar gå med täcke eller annat på sig så jag behöver ju ”lura i henne” på något sätt, och då tänkte jag en korg kan hon ev godkänna. Har innan försökt med nya filtar men hon går inte på de. För att inte tala om kyldynan som jag ändå klädde inte i påslakan osv… :rofl:
 
Så där gjorde jag med, köpte memorymadrasser och skar i bitar. Har en i köket, en i rummet och en i bilen. Mycket billigare än hundkorgar 😁
Ofta finns väldigt fräscha för en billig peng på blocket eller marketplace, då kan man få ut tre-fyra hundsängar för småpengar! I kombination med rea på Jysk så man kan köpa snorbilliga täcken och lägga över madrassen så blir det dessutom lätt att tvätta.
 
Min började visa små beteendeförändringar efter ett par veckor, och full effekt efter andra sprutan. Nu när han gått på Librela i över 18 månader så ser vi en lätt nedgång sista dagarna fram till sprutan, och stor effekt redan dagen efter. Vintertid får han smärtstillande utöver librela.

Han har kraftig deformerande artros i båda knäna och på flera tår på båda framtassarna. Ryggen har vi inte röntgat. Han hade varit avlivad för ett år sedan utan Librela, nu är han en glad pensionär om än inte lika högaktiv som för ett par år sedan (fyllde 12 igår).
När det gäller dagarna innan spruta:
så var det för oss också, fick då alvedon för att ge vår tik veckan innan spruta. ½ tablett 2 ggr/dag. Funkar jättebra :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 671
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 789
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 663
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
873
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp