Bukefalos 28 år!

kolblakkur

Trådstartare
Någon här som använder eller har använt sig av Lifesum för att gå ner i vikt? Funkade det bra? Resultat?

Började igår och insåg att jag har ätit massiva mängder kolhydrater :o Trodde jag skulle svimma när jag såg hur lite pasta en normal portion är. Jag har lätt ätit fyra gånger mer :angel:
 
Jag använder det litegrann i perioder. Jag bryr mig inte om fördelningen mellan proteiner, kolhydrater etc. utan använder det bara för att hålla koll på kalorimängden.

Klart är att det funkar (för viktnedgång) i alla fall och jag tycker att det är bra att få en visuell bild över vad jag äter. Tyvärr hamnar jag lätt i tänket att "loggas det inte i Lifesum så räknas det inte" och sedan fallerar allt rätt snabbt. ;) Det kan jag ju dock inte skylla på appen (appfan att inte logga per automatik!).
 
Jag har använt det i perioder. För mig funkar det generellt bra, men jag tröttnar ibland på att det tar typ flera timmar (nä, men lång tid) att lägga in en middag, och för att det ska funka måste man ju vara noga... Det är (för mig) nyttigt att få ett hum om hur mycket man bör äta (jag äter generellt rätt nyttigt, men för mycket) och hur mycket energi olika livsmedel egentligen innehåller. Det hjälper liksom ofta att tänka en runda extra "Hmmm, är det verkligen värt så här många kalorier att äta den här chokladbiten/bullen egentligen..." - ibland blir svaret ja, men oftast inte. ;)

För mig är det nog ändå egentligen mest en motivationshjälp. Jag blir mer peppad att träna/röra på mig när jag liksom ser ett "resultat", som man ju gör i (tex) Lifesum.
 
Det funkar bra att räkna kalorier, om du är noggrann och skriver in allt
Det enda är att det är så förbaskat tråkigt och det är lätt till att en slutar efter en kort tid.
 
Har inte provat lifesum men såna där appar brukar funka bra för mig eftersom jag är
1. Dålig på att fuska (antagligen tävlingsmänniskan i mig).
2. Lat.
1 och 2 tillsammans ger beteendet "Jag struntar i att äta den här för jag orkar inte bokföra den sen". Gäller att bara ha lagom dålig karaktär alltså.
 
Jag använder en liknande app periodvis och tycker att det är bra. Man lär sig väldigt mycket om maten man äter. Det är lite drygt att lägga in maten, men ibland finns det funktioner där man kan spara favoritmåltider. Jag brukar också skapa en "slaskpost" som jag programmerar till 100 kcal/100 gram som jag använder när jag vet kaloriinnehållet men inte orkar knappa in, eller när jag äter ute och måste uppskatta hur mycket jag har fått i mig.
 
Har använt den då och då, och andra liknande appar. Tycker att det ger en bra ögonöppnare, men gud vad jag tröttnar på att behöver logga precis allting jag har i grytan (följer ju aldrig recept). Det tar ju hundra år om jag ska behöva väga och måtta varenda extraskvätt matgrädde som åker i. Det funkar ju dessutom bara om det är jag som lagar maten och inte sambon, och blir ju smådrygt om man äter ute.

Tyvärr går gärna kaloriräknandet överstyr för min del där jag tävlar med mig själv om hur mycket minus jag kan ligga... :meh: det blir inte hälsosamt. Nu behöver jag ta tag i vikten igen och påminna mig själv, så tänkte ladda ner den igen och logga frukost och lunch åtminstone.
 
Kul att läsa era erfarenheter :) Jag är bra på att lägga in det jag äter och jag äter ofta samma mat :angel:, så änsålänge flyter allt på.
Idag kommer nästa "utmaning", ska åka och handla och gå runt och kolla streckkoder i halva butiken :D Har aldrig förstått hur mycket kalorier det är i allt! Har planerat in en lågkalorilunch så att jag kan få äta något gott ikväll.
 
Jag använde den när jag tränade. Vet inte hur mycket appen förändrats sedan 2014 men jag gillade den mycket. Använde den nästan varje dag i strax över ett åt :) äter så gott som aldrig ute och lagar aldrig krångliga maträtter (åt typ proteinkälla + kolhydratkälla :p rätt och slätt) så var inte jobbigt att logga mat. Gjorde dessutom ofta matlådor och loggade då lunch för några dagar framåt.

Nu var inte mitt syfte att gå ner o vikt men jag har aldrig vart så nära magrutor innan :) så nog hjälper det att se vad man stoppar i sig.
 
Jag har använt den i perioder och tycker den fungerar bra :) Jag fick en ögonöppnare gällande vad mycket jag åt :p Tänkte börja använda den igen nu och få bättre vanor med maten då jag börjat träna mer och vill om det går gå ber 3 kg ungefär.
 
Någon här som använder eller har använt sig av Lifesum för att gå ner i vikt? Funkade det bra? Resultat?

Började igår och insåg att jag har ätit massiva mängder kolhydrater :o Trodde jag skulle svimma när jag såg hur lite pasta en normal portion är. Jag har lätt ätit fyra gånger mer :angel:
Började använda den appen i våras. För mig var det som någon också skrev en aha upplevelse hur mot kcal man verkligen äter. För mkt kolhydrater äter jag. Väljer bättre mat nu. Har hittills funnit motivation att gå ner hyffsat många kg sedan i Maj tack vare att jag snabbt ser vad jag äter & ligger på 1200 kcal/dygn. Nu händer det att jag någon dag hit & dit slarvat med att räkna in. Men för mig har den varit mycket bra motivstionsapp.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp