Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

MM

Trådstartare
Hästen gillar inte att åka i sitt släp så fick testa detta Ifor Williams idag och han stod mycket bättre. Så nu skulle jag vilja hitta ett likvärdigt. Fanns bara något enstaka ute på annons och det låg runt 45.000 kr och det är för mycket pengar att lägga på ett släp i dagsläget. Så billigare än det så blir jag glad.

Men i alla fall. I detta fanns det;

bommar för både ponny och stor häst
uppbindning högt uppe på sidan
panikbommar
fönster framtill
halv mjuk mellanvägg
boggie
frontutlastning, men den använde vi inte så inget måste

Samt totalvikt på max 1370 kg

Så vad finns det för andra släp som ser ut så här?

Det släpet jag har nu är både högre och längre så hästen får mer plats att stimma runt på. Så han vill nog ha ett rätt kompakt släp :p
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Ägaren visade hur man skulle skruva ner dom? :confused:
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Precis, skruva. Det är inte panikutlösning, det är säkerhetsbommar. Panikutlösning är en snabblösning där man bara lossar en sprint eller liknande, för att bommen ska trilla ner.

Just det där med att skruva ner, mecka och pilla med belastning fungerar sällan/aldrig i skarpt läge. Bättre då att vara utan.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Aha, okej.

Nåväl, det funkade till hästen. I mitt släp hoppar han över bommen innan han knappt hunnit in och i detta stod han riktigt bra så det blir att kika efter något sånt här.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Då kan du ändra kravspecen till fasta bommar, om det ändå inte spelar någon roll. Eftersom det ökar marknaden rätt rejält. Vad åkte han i innan? Värmlandsvagnen?
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Enhästars Henra Amazon.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

kylinge?

finns med boggie, mjuk mellanvägg, frontutlastning fönster fram och brukar väga runt 1500kg i totalvikt, runt 500 i maxlast. enkel axlade versionen väger 1300kg i totalvikt, har runt 700 i maxlast.

stabila trevliga släp som de flesta hästar tycker om. startrailer finns ju också med liknande utförande.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Måste vara max 1370 kg. Får dra 1590 kg med våran andra bil men når inte ner till pedalerna :o :p
Boggie är ett krav.

Måste dra i alla fall 500 kg. Annars kan man ju knappt lasta en häst i det.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?


Jag har haft samma tanke många många gånger :p
Sitter som en kratta i den bilen. Får inte ner kopplingen till botten så kör den inte mer än nödvändigt. En helt vanlig Volvo 940 men nix, det går inte.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Ifor har ju en enhästars, annars tror jag de är ganska tunga.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Fautras tycker jag också är stabila, men de ligger ju lite högre i pris än Ifor.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Enhästars blir det inte tal om igen. Han kan inte ha så mycket plats att röra sig på. Han stimmar runt för mycket. Han behöver stå lite instängt typ. Han är en C-ponny så ett enhästars ger honom väldigt generöst med plats.

Tyckte jag skulle vara lite snäll och ge honom bra med plats när jag köpte släpet men det passar visst inte herrn.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

men HUR ska du hitta ett tvåhästars boggie med den totalvikten? det FINNS inte? :crazy:
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Visst finns det. Man får ju inte lasta mer än en anorektisk get, men totalvikten kan ju stämma. Vårt Boj Classic med sadelkammare och garderob hade den totalvikten när vi köpte det.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Har sett det tidigare på annons. Min man hittade ett på 1250, boggie som fick lasta 500 kg.

Men jag vill gärna veta vilka märken som har det jag är ute efter.
Tex det släpet jag lånade idag, ifor Williams. Det var totalvikt på 1350 kg, boggie och fick lasta 500 kg. Så godkänt för mig att köra! Hur tror du annars jag kunde provkört det idag?
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Cheval finns ju. Du kanske får fixa en annan uppbindning, men de kraven uppfyller det.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Fast mellan Cheval och Ifor är ju skillnaden ungefär som mellan Boj och Värmlandsvagnen....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
878
Senast: Buck
·
Utrustning Äntligen har jag hittat mitt släp:-), och hästen oxå. Som numera travar in i släpet. Själv har jag provåkt det hemma på gården, och det...
Svar
2
· Visningar
1 940
Senast: LoE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 592
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp