Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

jamen det är klart jag fattar att du körde ett idag det var inte det jag menade utan att som sagt, det är svårt att hitta ett sånt och det torde vara nedvägt isåfall, dvs ännu svårare att bara "hitta" sådär på annons....? även om du just nu kör ponny så är det ju svinbegränsande med ett släp med så lång lastvikt, du kommer ju aldrig ngnsin kunna köra en stor häst i den, eller två ponnyer osv. Det var inte menat som ngn kritik utan bara reflektion.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Fast mellan Cheval och Ifor är ju skillnaden ungefär som mellan Boj och Värmlandsvagnen....

det håller jag verkligen med om, och mellan Ifor och Henra Amazon enhästars med för den delen. Henran är lätt och skakig och som ett frimärke bakom bilen jmf med ifor.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Det är väl en av de saker Ifor är kända för, att ligga som en padda bakom bilen. Och det är väl en av egenskaperna som TS häst gillar - att rekommendera billiga skaksläp med tunna väggar känns ju en smula fel...
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Jo, men det stod inget om det i kravlistan. Ifor var ju för dyrt.

Jag kommer köpa en Fautras vilket uppfyller TS krav, men de är ju ännu dyrare än Ifor.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Jag tycker det snarare är tvärtom, det är svårare att hitta ett släp med mycket lastvikt än ett som är nedvägt. I ett Ifor får ju TS lasta ca 500 kg om totalvikten ska matcha bilen, det räcker ju gott och väl åt en ponny eller en liten häst.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

fast hon vill ju inte ha ett Ifor eftersom det är för dyrt ;)
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

fast hon vill ju inte ha ett Ifor eftersom det är för dyrt ;)

Jo hon vill ha ett Ifor, men har inte hittat något till rätt pris. Men det var ju inte det som diskussionen gällde, du skriver att det inte går att hitta ett släp med så låg totalvikt som man får lasta vettigt i, men det gör det ju.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Ifor är tunga.
Håller med Mackan om att hitta ett boogiesläp som får lasta en häst är svår att hitta med den låga totalvikten.
Star, kylinge kanske.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Ifor är tunga.
Håller med Mackan om att hitta ett boogiesläp som får lasta en häst är svår att hitta med den låga totalvikten.
Star, kylinge kanske.

Jo jag vet, jag har haft 3 Ifor, men dom räcker ju ändå till TS. Mitt nuvarande släp har en tjänstevikt på 790 kg (Henra), det skulle ju också räcka gott och väl till TS.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Nja, ska man bara lasta en C-ponny - som TS - så är det ju inte så himla svårt. Det är när man vill ha hög lastvikt i kombination med låg totalvikt ekvationen blir svår.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Kolla på kylinge och Star.

Jag har ett kylinge -00 och är jättenöjd. Fick Otroligt mycket släp för pengarna tycker jag.

Panikbommar fram o bak som går att ändra höjd på.
Fönster.
Fronturlastning.
Boogie.
Etc
Mitt har totalvikten 1600 kg, lastar 800. Borde väl gå att typa ner till vikt som passar?
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Jag har en star safir med totalvikt 1330, lastvikt 580. Stämmer bra in på dina krav.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Kl

Tack för era tips, ska kika närmare på dom :)

Som sagt så har jag i dagsläget inte råd med ett Ifor men jag har ingen panik med att hitta ett släp. Det jag lånade igår får jag hyra om jag behöver ett, om jag hellre använder det än mitt egna, så jag hinner spara ihop en slant till under tiden jag letar. Man kan ju komma över ett kap med om det vill sig.
känner även en som säljer hästsläp och han tar inbyte, så kan höra mig för där med om han skulle ha något av intresse.

Nu kommer jag heller aldrig köra någon annan häst än min c-ponny, så lastvikten behöver inte överstiga 500 kg, men det är så klart önskvärt. Jag lånar inte ut mitt släp till någon annan om inte en häst skulle behöva en veterinär akut.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Kyllinge Apollo skulle jag rekommendera om du vill ha Boggi, annars Boj Bravo om du vill ha enaxlad.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Hur är det med Star Viking? Synpunkter?
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Fick googla då jag inte hört ngt om de innan :rofl: men verkar vara en modell utan frontutlastning, men ser ut som en trevlig typ, liknar lite safir släpet minus frontutlastningen.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Tyckte också dom var rätt lika.

Fick dock ett erbjudande om att eventuellt köpa iforsläpet som hästen provåkte. Ägaren skulle kanske byta upp sig till ett med sadelkammare.
Hon gav 46.500 kr för det och ville ha något däromkring för det.
Om jag kan få det för 44.000 kr så blir det 12.000 kr mer än jag tänkt lägga på ett släp. Men det tål väl att funderas på.

Han ska ut och åka med det om en stund igen, så får se om han gillar det idag med.
 
Sv: Likvärdigt släp som Ifor Williams HB505R?

Han hoppade över bommen idag med så det är nog rätt skit samma vilket släp han står i. Får väl sätta galler eller något där framme :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: Buck
·
Utrustning Äntligen har jag hittat mitt släp:-), och hästen oxå. Som numera travar in i släpet. Själv har jag provåkt det hemma på gården, och det...
Svar
2
· Visningar
1 940
Senast: LoE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 592
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp