Lite smått akward möte på uteritt

Jag brukar aldrig möta andra hästar, men japanska turister och hemvärnet stöter jag på titt som tätt. Då (om terrängen tillåter) så ställer jag mig upp i fältsits och ger galoppskänkeln för att visa dem "KOLLA VAD SNABB MIN HÄST ÄR VI BA FLYGER FRAM SOM VINDEN OMG"

Jag har fått applåder och busvisslingar:banana:
 
Jag brukar aldrig möta andra hästar, men japanska turister och hemvärnet stöter jag på titt som tätt. Då (om terrängen tillåter) så ställer jag mig upp i fältsits och ger galoppskänkeln för att visa dem "KOLLA VAD SNABB MIN HÄST ÄR VI BA FLYGER FRAM SOM VINDEN OMG"

Jag har fått applåder och busvisslingar:banana:

Haha!
 
haha, jag träffar på enorma mängder folk på mina turer, gående, dagisgrupper, vandrare, joggare, mtb-cyklister, ryttare etc så ibland blir det märkliga situationer.. kommer jag ifatt ryttare så väljer jag ofta en annan väg efter ett tag, några gånger har jag ridit om och uppenbarligen varit draghjälp till folk med hästar som inte velat gå - en gång fick jag själv hjälp med det under ett åskväder på min stissiga medryttarhäst - egentligen önskade jag att jag varit mer social, skulle verkligen vilja ha ridsällskap oftare i skogen! Häromdagen flög jag av då min häst blev rädd för en fjording som vi mötte (och som vi redan mött en gång den turen), jag tror att tjejen på fjordingen frågade hur det hade gått, men tror hon är döv och jag förstår inte teckenspråk.. så..
 
Var ute och red en runda idag och fick lite "sällskap" av två andra ryttare som uppenbarligen skulle ta samma väg som jag. Jag började med ett vanligt och trevligt "hej hej, det är bara att rida förbi".
Jag red barbacka och hästen hade varit lite snubblig dagen innan och det var halt och fruset, så jag ville verkligen ta det lugnt. Hästarna de red verkade vara taggade och pigga, så jag utgick ifrån att de skulle komma en bra bit framför ganska snart.

De ropade bak till mig om det var ok att de började trava, och jag hojtade tillbaka att det var inga problem. När de var utom synhåll började jag och pålle också trava lite sakta, men jag ville ju som sagt hålla avståndet. Efter en kurva såg jag att vi hade blivit ensamma igen, så jag tog en liten galopp uppför en backe där det var mjukt och tinat. Men då kom vi direkt ikapp de två andra och då ville inte pålle hålla tillbaka längre utan ville följa efter de andra hästarna. Jag skämdes lite, för jag ville inte verka som någon slags stalker som följde efter dem som en svans :p Jag vände istället och tog en annan väg, lite synd för jag ville verkligen ta just den rundan idag då den mestadels består av raksträckor och plant underlag eftersom jag ville känna hur pållan rörde sig.

Är det bara jag som är socialt inkompetent, eller tycker ni också att det kan bli lite pinsamt att hamna på samma ridväg som främlingar och att man håller "nästan" samma tempo så det nästan känns som att man rider tillsammans, men man gör inte det egentligen? Av säkerhetsskäl kändes det bäst att jag tog en annan väg då häst blev lite stressad av att de framför fick galoppera och inte hon, och även om jag nu kunde ha låtit henne hålla samma tempo som hästarna framför så vill ju inte jag invadera på deras uteritt och hur de har planerat sin ridtur. Och jag tror att de två tjejerna också var rätt angelägna om att inte stressa upp hästen jag red på då de själva red på i ett högt tempo.

Hur beter ni er vid sådana här situationer? Säger ni "ska ni rida samma väg, får man göra sällskap?" eller tar ni en annan väg, eller håller ni er några meter bakom i eget tempo och låtsats som att det regnar?
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att jag ensam ridande möter på flera andra och hamnar på samma väg sådär. Om jag stöter på en ryttare säger jag hej, och om ryttaren verkar inbjudande kan jag säga nåt mer om vi ska åt samma håll, tex vart ifrån de kommer. Om vi ska åt samma håll frågar jag om vi ska ta sällskap. I ditt fall hade jag sagt att jag tänkte rida "den här" rundan, ska ni samma väg så kanske vi kan ta sällskap om ni inte tänkt hålla ett annat tempo eller så? Jag tror inte att de haft något emot det. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 355
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp