Bukefalos 28 år!

Livet och allmänt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittills en nykter vecka och så ska den få fortsätta.
Jag såg att flera var oroliga för mig och det vill jag absolut inte att ni ska vara!
Har gått på AA möten nu tre dagar i rad. Och har kontaktat vården mer. Och massor av saker som hänt de senaste dagarna och jag har inte orkat skriva eller nånting här för jag känner att oavsett hur mycket jag gör så skulle jag alltid gjort mer och bättre och tyvärr orkar jag inte mer än det jag redan gör. Sen tillsätter jag mer hjälp allteftersom.
Låser tråden tills vidare men kanske låser upp den när jag är mer stabil. Men just nu är allt fokus på att vara nykter, jobbet och skolan.
Vi hörs och ni är bäst ❤️
 

Jo. Haft en del tankar på att dricka i helgen. Vet inte hur jag ska göra 😞 vi får se. Ska försöka vara nykter imorgon.
Idag är jag helt nykter. Det var jag stensäker på redan igår.
Inte som ett svar på skakningarna, som ju är mer att alkoholen lämnar kroppen nu liksom. Men läste om postakut abstinens och det känns ju verkligen som att det här är hur du haft det när du ändå lyckats hålla dig ifrån alkohol ett tag:

Från https://beroendekliniken.se/alkoholism/symptom-pa-alkoholabstinens/

Postakut abstinens (PAWS)​

I majoriteten av alla fall försvinner alkoholabstinensen efter en eller två veckor, men efterverkningarna av långvarigt och intensivt alkoholberoende kan fortsätta länge och ibland i resten av livet. De tenderar att vara psykiska, såsom depression, ångest och en oförmåga att njuta av livet när alkohol inte är involverat.

Risken för ett återfall är högst i det här stadiet och fler än tre fjärdedelar av personer med ett alkoholberoende tar ett återfall inom ett år. Det beror ofta på att de har ett intensivt sug efter ett glas, en oförmåga att hantera triggers som tidigare brukade leda till att de drack (som att bråka med en partner eller en dålig dag på jobbet) och att de inte fortsätter med pågående professionell behandling.

Att ta ett återfall, gå tillbaka till ett alkoholberoende, bli nykter och uppleva abstinenssymptom om och om igen påverkar hjärnan långvarigt och försämrar minnet, koncentrationen och beslutsfattandet.

Postakut abstinens kan försvinna och komma tillbaka när du går vidare i ditt tillfrisknande. Det är viktigt att komma ihåg att det kan komma tillbaka och vara förberedd på det med behandling och stöd på plats.

De vanligaste symptomen på postakut abstinens är:

  • Ångest
  • Förvirring och dimmiga tankar
  • Sömnstörningar
  • Humörsvängningar
  • Depression
  • Lättretlighet
  • Utmattning
  • Intensivt sug efter alkohol
Lägger till: och jag vill inte att min bukekompis @karamelldrottningen ska behöva lida sådär längre än nödvändigt, så ber dig snällt att göra ditt bästa för att låta bli att dricka i helgen! :heart
 
Senast ändrad:
Finns säkert de som blir lite skakis dagen efter en fest men att jämföra en ”vanlig” bakfylla för en icke alkoholberoende person med abstinensen som en beroendesjuk måste genomlida blir lite konstigt.
Jag menade kopplat till inlägget där jag delade texten från Akademiska sjukhuset gällande alkoholberoende. Inser nu att jag borde skrivit det.
 
Din kropp reagerar ju på samma sätt som för andra människor rent fysiskt.

:confused:

Jag har aldrig, inte en enda gång upplevt skakningar efter att ha druckit alkohol. Inte vid de tillfällen när jag i ungdomen drack mig totalt plakat och inte som vuxen efter litet/måttligt intag av alkohol.

Har iofs aldrig varit bakis heller, men ingen av de jag känner som blir det har någonsin haft några skakningar dagen efter, så jag köper inte att det är en normal fysisk reaktion dagen efter, för icke alkoholister.

Edit: såg förtydligandet, men texten får vara kvar så @karamelldrottningen ser att det inte är vanligt/normalt för andra att få sån reaktion på alkohol oavsett mängd.
 
Inte som ett svar på skakningarna, som ju är mer att alkoholen lämnar kroppen nu liksom. Men läste om postakut abstinens och det känns ju verkligen som att det här är hur du haft det när du ändå lyckats hålla dig ifrån alkohol ett tag:

Från https://beroendekliniken.se/alkoholism/symptom-pa-alkoholabstinens/

Postakut abstinens (PAWS)​

I majoriteten av alla fall försvinner alkoholabstinensen efter en eller två veckor, men efterverkningarna av långvarigt och intensivt alkoholberoende kan fortsätta länge och ibland i resten av livet. De tenderar att vara psykiska, såsom depression, ångest och en oförmåga att njuta av livet när alkohol inte är involverat.

Risken för ett återfall är högst i det här stadiet och fler än tre fjärdedelar av personer med ett alkoholberoende tar ett återfall inom ett år. Det beror ofta på att de har ett intensivt sug efter ett glas, en oförmåga att hantera triggers som tidigare brukade leda till att de drack (som att bråka med en partner eller en dålig dag på jobbet) och att de inte fortsätter med pågående professionell behandling.

Att ta ett återfall, gå tillbaka till ett alkoholberoende, bli nykter och uppleva abstinenssymptom om och om igen påverkar hjärnan långvarigt och försämrar minnet, koncentrationen och beslutsfattandet.

Postakut abstinens kan försvinna och komma tillbaka när du går vidare i ditt tillfrisknande. Det är viktigt att komma ihåg att det kan komma tillbaka och vara förberedd på det med behandling och stöd på plats.

De vanligaste symptomen på postakut abstinens är:

  • Ångest
  • Förvirring och dimmiga tankar
  • Sömnstörningar
  • Humörsvängningar
  • Depression
  • Lättretlighet
  • Utmattning
  • Intensivt sug efter alkohol
Lägger till: och jag vill inte att min bukekompis @karamelldrottningen ska behöva lida sådär längre än nödvändigt, så ber dig snällt att göra ditt bästa för att låta bli att dricka i helgen! :heart
🙏❤️
 
Känner mig ledsen fast borde känna mig glad över dagen. Det går inte alls ihop. Igår kväll var det jättebra allting.
Har försökt plugga ännu mer ikväll. Ska bli så sköt få tenta av så jag blir klar nån gång. Som vanligt fastnar jag på grejer och läser för mycket om fel saker. Men jag ska göra mitt bästa imorgon vi får se hur det går.
 
Skulle behövt ha någon här. Vem som helst. När jag är så här är det inte så bra vara själv. Inte på kvällen och natten.

Edit: Hade jag haft vin hade jag klarat av att vara själv hur lätt som helst. Nu bara tomhet. Men det är väl så här livet är antar jag. Tomt. Och fullt samtidigt.
 
Senast ändrad:
Om jag hinner och orkar tar jag mig på AA möte imorgon. Men inte ens det kan jag planera helt. Det är så mycket annat att ta ställning till hela tiden. Men jag ska verkligen försöka om inte annat gå på lördag.
Borde som sagt plugga men har nu istället läst igenom min lista om varför jag vill vara nykter. Varför det är rätt val.
Det är väl ruset jag saknar. Känslan att äntligen få må bra och vara normal.
Jag måste lära mig att leva utan det men det är tydligen inte alls enkelt.
 
Långsiktigt kommer jag väl inte kunna sköta nånting riktigt bra om jag hela tiden faller tillbaka till att dricka. Så ledsamt och helt meningslöst.
Tror det största problemet är att jag fortfarande vill dricka. Inte som jag gör givetvis utan normalt, vad nu det är.
 
Om jag hinner och orkar tar jag mig på AA möte imorgon. Men inte ens det kan jag planera helt. Det är så mycket annat att ta ställning till hela tiden. Men jag ska verkligen försöka om inte annat gå på lördag.
Borde som sagt plugga men har nu istället läst igenom min lista om varför jag vill vara nykter. Varför det är rätt val.
Det är väl ruset jag saknar. Känslan att äntligen få må bra och vara normal.
Jag måste lära mig att leva utan det men det är tydligen inte alls enkelt.
Det är väl inte bara saknaden av ruset, som du skriver så känner du dig mer normal i ett berusat tillstånd - och det är ledsamt. Du måste helt enkelt lära dig att känna dig normal när du är nykter. Och tyvärr tror jag inte att någon ens försöker få det att låta som det är enkelt.
 
Det är väl inte bara saknaden av ruset, som du skriver så känner du dig mer normal i ett berusat tillstånd - och det är ledsamt. Du måste helt enkelt lära dig att känna dig normal när du är nykter. Och tyvärr tror jag inte att någon ens försöker få det att låta som det är enkelt.
Ja det känns som jag äntligen lever och kan andas då. Kan känna så nykter ibland också men när jag dricker får jag det helt gratis och mycket. Jag mår verkligen bra oftast. Eller iaf funktionsduglig
 
Tänkt om jag bara kunde hålla mig nykter mer än tre månader, 6 månader. Ett år. Trodde att tre månader och att den värsta tiden var över men nu klarade jag endast 1,5 månader. Känns ruttet. Måste tänka ut någon vettig strategi. Om jag klarar av att vara nykter fram till den 23 december vore det fantastiskt. Men jag är tveksam om jag klarar det
 
Det är väl inte bara saknaden av ruset, som du skriver så känner du dig mer normal i ett berusat tillstånd - och det är ledsamt. Du måste helt enkelt lära dig att känna dig normal när du är nykter. Och tyvärr tror jag inte att någon ens försöker få det att låta som det är enkelt.
Precis exakt så. Jag tror att du @karamelldrottningen har glömt att man kan må precis sådär bra som man gör av vin när man lever ett nyktert liv. Att du känner dig ledsen, misslyckad och värdelös är ju för att din hjärnas belöningssystem har blivit påverkat av en substans under en lång tid. Det tar tid för den att lära sig sköta det där med dopamin på egen hand❤️.

Det är omöjligt för dig att tänka sig nu men efter ett tag som nykter när kroppen och hjärnan fått återhämtning och är i balans så kommer en löprunda, ett gympass, en påse godis, en tur på hästryggen eller vad du nu vill, ge likande känsla av välbefinnande och kanske ännu bättre för att du då vet att du tar hand om dig.

❤️
 
Tänkt om jag bara kunde hålla mig nykter mer än tre månader, 6 månader. Ett år. Trodde att tre månader och att den värsta tiden var över men nu klarade jag endast 1,5 månader. Känns ruttet. Måste tänka ut någon vettig strategi. Om jag klarar av att vara nykter fram till den 23 december vore det fantastiskt. Men jag är tveksam om jag klarar det
Jag tror du verkligen måste ta en dag i taget och gå på möte så ofta du kan, allra helst varje dag. Glöm 1 månad, till jul eller till nästa sommar.
En fot framför den andra emot ett bättre liv❤️
 
Känner mig ledsen fast borde känna mig glad över dagen. Det går inte alls ihop. Igår kväll var det jättebra allting.
Har försökt plugga ännu mer ikväll. Ska bli så sköt få tenta av så jag blir klar nån gång. Som vanligt fastnar jag på grejer och läser för mycket om fel saker. Men jag ska göra mitt bästa imorgon vi får se hur det går.
Du är grym som ens orkar plugga som du mår nu, glöm inte det!
 
Ja det känns som jag äntligen lever och kan andas då. Kan känna så nykter ibland också men när jag dricker får jag det helt gratis och mycket. Jag mår verkligen bra oftast. Eller iaf funktionsduglig
Jo, du har gett uttryck för det ganska många gånger, att det känner som att du lever och andas. Tbh så minns jag särskilt någon gång i somras som du skrev om att du dessutom kände dig mer tillfreds med hur du såg ut - typ rödrosig tolkade du som mer levande. Du var ju förvisso berusad då också, men jag tror kanske inte att de flesta sammankopplar rosighet efter alkohol som "levande" snarare är det nog rosighet efter en promenad eller nåt i den stilen. Så det är ju djupt rotat i dig, på många vis. Och som @Karro-Lina påpekar så är ju ditt belöningssystem lite i olag efter en ganska lång tids problematik :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 021
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
866
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp