Bukefalos 28 år!

Livrädd eller bara olater?

J

Jempa77

Min varmblodsvalack på 11år som jag haft i ca 6mån tycker jag överreagerar i vissa lägen, lr är han så livrädd som verkar på honom?

Ett ex. Va ute och red med en kompis och vi körde på, mycket tempo alltså, vi travar på och saktar ner till skritt och precis efter vi gjort det så kommer vi fram till ett älgpass precis bredvid vägen, skillnaden mellan detta älgpass och andra vi brukar rida förbi är att detta är typ2.5 m högt och står precis bredvid vägen så det känns nästan som att man går under det ( va ju lite snett å vint oxo), min pålle blir ivarifall som en tickande bomb, helt galen frustar å grejjar, kompisens häst bryr sig inte ett skit.

Håller på och taktar å grejjar, känns precis som att han ska flyga i luften eller sticka hem vilken sekund som helst, jäkligt läskigt, va ska jag göra i en sån situation, nån som har nåt förslag?

Han har ju alltid varit lite såhär, men förut så lugnade han aldrig ner sig efter att han stressat upp sig, det gör han ivarifall nu efter ett tag, men jobbigt är det, vet ju inte vad som kommer å hända!

Tacksam för tips!
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

det kanske va en älg där?
och jag tror du menar viltstängsel, eller?
älgpass är nåt helt annat. iallafall här nere.. :d

hästar kan se spöken överallt, det är därför man aldrig kan lita 100% på sin häst.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

det kanske va en älg där?
och jag tror du menar viltstängsel, eller?
älgpass är nåt helt annat. iallafall här nere.. :d

hästar kan se spöken överallt, det är därför man aldrig kan lita 100% på sin häst.


:rofl:ja menar sånna där små kojjor som jägarna sitter i vid jakt, men ibland känns det som att han "hittar på" saker.....den andra häster reagerade inte alls.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

de är nog en liten blandning kanske, fjanterier + att hästen stressar upp sej av sej själv.

på många hästar funkar de ju att bara skita i de och inte göra någon grej av de alls, bara trava förbi de och inte stanna och låta hästen stressa upp sej.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Ofta när hästen stressar upp sig så blir man ju själv lite nervös. Man plockar gärna åt sig tyglarna, spänner sig och är beredd på att hästen ska kuta iväg. Grejen är att då blir det som en ond cirkel! När ryttaren spänner sig blir hästen bara ännu mer nervös och då spänner vi oss ännu mer osv.

Så det man ska försöka i ett sånt läge är att hålla sig LUGN (inte så lätt alltid...) Slappna av och sitt som en hösäck i sadeln! Känns det som att hästen ska sticka så ta gärna EN tygel och låt hästen gå runt, runt, runt på en liten cirkel tills den lugnar ner sig.

Många klappar hästen och pratar med den när den är stressad/stirrig/rädd för något, men personligen tror jag att detta bara förstärker beteendet. Jag brukar bara hålla käften, försöka hålla mig lugn själv och berömma när hästen väl går lugnt och avslappnat igen istället :)

Din häst var säkert lite uppiggad efter travturen i det här fallet. Att han numera kan lugna ner sig efter en stund när han har varit stressad tycker jag låter som ett bra tecken, det verkar som ni är på rätt väg! :)
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

de är nog en liten blandning kanske, fjanterier + att hästen stressar upp sej av sej själv.

på många hästar funkar de ju att bara skita i de och inte göra någon grej av de alls, bara trava förbi de och inte stanna och låta hästen stressa upp sej.

Det va en annan gång när vi red förbi på en åker och på andra sidan vägen finns det några hus och där höll dom på med en stege och så stog det en skåpbil där med dörren öppen och han såg ju allt det där och så pang då smäller nån igen dörren på skåpbilen och Dacke far iväg som en kanon kula och sen är det ju kört, ojojoj va otäckt det va:crazy:, sen blev han inte lugn förrens han kom in i sin kära box va ca 200 m hem,och då är det som å vända en hand, lugn som en filbunke, minne som en guld fisk har han.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Håller på och taktar å grejjar, känns precis som att han ska flyga i luften eller sticka hem vilken sekund som helst, jäkligt läskigt, va ska jag göra i en sån situation, nån som har nåt förslag?


Andas lugnt, andas lugnt och återigen andas lugnt. Tala om för hästen att detta inte är farligt. Våga lita på din häst, ge den tygel istället för att korta upp. Sitt på rumpan och le.

Ja, jag vet att det låter löjligt. Men det fungerar (även om det inte är så lätt att släppa kontrollen över tyglarna ibland....:crazy:)

Jag har en mycket explosiv Best, numera 16 år gammal fast det vet hon tydligen inte. Det enda som fungerar när vi är ute och stöter på något farligt är det jag beskrev ovan. Tänk efter - är din häst elak och vill dig illa? Troligen inte. Men om du är rädd blir hästen rädd, så enkelt (?) är det.
Lycka till med din mentala träning, för det är just mental träning som behövs.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Livrädd eller bara olater?

Andas lugnt, andas lugnt och återigen andas lugnt. Tala om för hästen att detta inte är farligt. Våga lita på din häst, ge den tygel istället för att korta upp. Sitt på rumpan och le.

Ja, jag vet att det låter löjligt. Men det fungerar (även om det inte är så lätt att släppa kontrollen över tyglarna ibland....:crazy:)

Immer

Ska rida den vägen imorgon och försöka andas och le:angel:, han är liksom mer än andra hästar jag ridit, när jag sitter på honom känns det som att det skulle kunna hända nåt mer, jag hoppas att så inte är fallet, vi råkade nämligen ut för en olycka i början på okt som resulterade i hjärnskakning och spricka i svanskotan, tog några månader innan jag kunde rida utan rädsla och nu kan jag det för det mesta och skulle även vilja kunna det i dessa situationer, har självklart haft tanken att det är jag som omedvetet spänner mig och att han känner av det. Tänk om det är så:(, stackare.........å så letar jag fel hos honom när felet verkar ligga hos mej!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livrädd eller bara olater?

En del hästar är helt enkelt mer "tittiga" än andra. Red ett halvblod för mång år sen och kompisarna klagade på att jag "aldrig red rakt fram". Hästen såg små spöken överallt och bytte hela tiden sida på vägen.

Det som jag tycker funkar bra på min häst som bara är något tittig är att:
Andas lugnt, titta bort från det "farliga" och även vända hästens huvud bort från det "farliga". Testa att nynna på en vääääldigt lugn sång så slappnar du också av mer.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Min häst är också en riktig fjant, blev omkörd av skolbussen och hon rörde inte en min, men när en fågel sitter och kvittar/kraxar i en buske får man hålla i sig. Idag när jag red såg hon spöken precis överallt och inte blev det bättre när min kusins dotter stod vid sidan om och tittade på. Red ungefär ett halvt varv i trav och andra halvan i paniksken ett par gånger innan jag fick nog. Så är hon jämt, hoppar iväg för minsta lilla.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Min häst är också en riktig fjant, blev omkörd av skolbussen och hon rörde inte en min, men när en fågel sitter och kvittar/kraxar i en buske får man hålla i sig. Idag när jag red såg hon spöken precis överallt och inte blev det bättre när min kusins dotter stod vid sidan om och tittade på. Red ungefär ett halvt varv i trav och andra halvan i paniksken ett par gånger innan jag fick nog. Så är hon jämt, hoppar iväg för minsta lilla.


Ja lite så är min med just det här med, stora långtradare som brakar förbi= inge farligt alls, smala träbroar som få hästar skulle gå över= inga problem, han blir helt enkelt rädd för saker som ingen mer än han märker oftast, så därför funderar man ju ibland om han "hittar på".
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Det bästa är alltså att låtsas som det regnar:d, ska försöka imorgon:crazy:
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Det är ett djur.

den reagerar instinktivt, utan att vara beräknande eller "fjantig".
Den är kanske inte van vid såna saker eller är allmänt spänd och stressad av och till under ytan.

som ryttare är du den som måste tala om för hästen att det inget finns att vara rädd för.
blir du brydd, spänd och osäker på situationen så talar du om för hästen att dess rädsla är befogad.

gör inte misstaget att förmänskliga din häst och tro att den "fjantar" sig. det är att läsa in ett mänskligt beteende. Detta är som sagt ett djur.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

har självklart haft tanken att det är jag som omedvetet spänner mig och att han känner av det. Tänk om det är så:(, stackare.........å så letar jag fel hos honom när felet verkar ligga hos mej!

Gissa om jag letat efter fel hos mitt sto.... Jag föll av henne i augusti 2001 och fick en knäfraktur. Sånt sätter sina spår. Innan jag började rida igen i februari 2002 körde jag mycket mental träning, och det gav ett bra resultat.
Sedan ett par månader har jag varit lite rädd igen, men jobbar stenhårt med den mentala träningen. Och när jag rider tänker jag på att andas, le och tänka positiva tankar - det fungerar, tro mig.

Immer
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Nynna på en lugn sång... :) jag brukar klämma i med typ "mi märr ho lunker fälle mä.." eller "på fyra ben går den som jag gillar allra bäst". Lagomt klämkäcka.

Just sången gör det omöjligt att spänna sig i mellangärdet, och jag tror hellre det är det som gör susen än min skönsång. :D
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Bra tips! Jag fick samma råd i helgen från min AR-tränare ;)

Immer
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Jag har också en oerhört tittig häst men som nog egentligen är mer vaken i psyket och vill få utlopp för energi än att hon är mesig.

Tycker helt enkelt det är tråkigt att inte göra nåt speciellt och kan då skygga för både stenar och fåglar medans hon när man jobbar henne och hon är koncetrerad knappt lyfter ett öra åt något.
Har märkt att det hjälper mycket att sjunga eller spela musik på mobilen, så för henne är det nog mer ljudet i sej som hjälper. Är väl mentalt stimulerande med musik eller nåt..
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Det är ett djur.

den reagerar instinktivt, utan att vara beräknande eller "fjantig".
Den är kanske inte van vid såna saker eller är allmänt spänd och stressad av och till under ytan.

som ryttare är du den som måste tala om för hästen att det inget finns att vara rädd för.
blir du brydd, spänd och osäker på situationen så talar du om för hästen att dess rädsla är befogad.

gör inte misstaget att förmänskliga din häst och tro att den "fjantar" sig. det är att läsa in ett mänskligt beteende. Detta är som sagt ett djur.


Ja det är ett djur:D, men det jag tycker är så "konstigt med honom är att han reagerar på helt andra saker än andra hästar, men å andra sidan så har ju jag lärt mej vad som kan va han ev kan tycka är "läskigt" och som jag har teorier om att jag helt enkelt spänner mej omedvetet och det smittar av på honom och det är ju faktiskt så att ibland kommer rädslan över mej igen......men vi har ju kommit en bit påväg, förut va hela ridturen förstörd om han blev skrämd.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Andas lugnt, andas lugnt och återigen andas lugnt. Tala om för hästen att detta inte är farligt. Våga lita på din häst, ge den tygel istället för att korta upp. Sitt på rumpan och le.

Ja, jag vet att det låter löjligt. Men det fungerar (även om det inte är så lätt att släppa kontrollen över tyglarna ibland....:crazy:)

Jag har en mycket explosiv Best, numera 16 år gammal fast det vet hon tydligen inte. Det enda som fungerar när vi är ute och stöter på något farligt är det jag beskrev ovan. Tänk efter - är din häst elak och vill dig illa? Troligen inte. Men om du är rädd blir hästen rädd, så enkelt (?) är det.
Lycka till med din mentala träning, för det är just mental träning som behövs.




Immer


När min häst blir lite sådär, så brukar jag alltid släppa efter med tygeln, de funkar hur bra som helst.
 
Sv: Livrädd eller bara olater?

Hej! Bra tips alla! :)

Jag har ett tips till och jag anser att man ibland faktiskt kan kräva lite lite lite självbehärskning utav en häst. Naturligtvis är det jätteolika mellan hästar och mentala på en själv spelar stor roll också. Har t ex en häst som bara fjantar tills man blivit tillräckligt arg och "piskar lite på rumpenstumpen" och gormar lite. En annan ska man bara prata med i samtalston och ge långa tyglar. Men den jag tänkte ge ett tips om var den som agerar först och tänker sen:

Graman (hur det nu stavas..). En häst som börjar jaga upp sig och bli på sin vakt kan man avbryta beteendet på genom att "dra ner" huvudet. Dett ger tid till eftertanke hos hästen. Sen kan man lugnt och fint eller lugnare och kanske finare ta sig vidare från det "otroligt farliga". Fördelen med graman är ju att man inte behöver använda den men ändå har den på ifall att. Innan jag hade en riktig gjorde jag en av 2 grimskaft.

/Katrin
 

Liknande trådar

Hästhantering Den 17 april fick jag hem en 1åring och allt har gått jätte bra! Inga problem med någonting, lite små "tjafs" när hovarna skulle lyftas...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: Nosgrimma
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 819
S
Övr. Hund Jag fick en fråga om jag ville ha en träningskompis.. (schäferhane av värsta brukstyp i slyngelålder) naturligtvis nappade jag på det...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp