Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

När godkänner facken lönesättningen?

Det handlar om att chefen/erna har nu ljugit för oss två år i rad. Istället för att kunna säga "Detta år premierar vi xx och xx" eller om de inte vill säga något namn, det kvittar. Men att gå ut som de har gjort och säga att det finns ingen pott och alla har fått lika mycket, max 3% för det är det som man får fördela ut, då är det konstigt att vissa ligger på 1.9% utan motivering och vissa ligger på 14%, 9% osv. Bevisligen finns där en pott som används. Och vi vill inte måla ut de som fått hög %, det är inte poängen, utan att man har ljugit ang förutsättningarna.

Det som facket hittills har haft anmärkningar på är att chefernas chef har satt löner på medarbetare han knappt vet att de finns (om man ska raljera lite) och att han säger "Jag har inget intresse av dina frågor".

Ja, jag jobbar där man kan få ut lönelistor och ja, jag har sett den.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

När godkänner facken lönesättningen?

Det handlar om att chefen/erna har nu ljugit för oss två år i rad. Istället för att kunna säga "Detta år premierar vi xx och xx" eller om de inte vill säga något namn, det kvittar. Men att gå ut som de har gjort och säga att det finns ingen pott och alla har fått lika mycket, max 3% för det är det som man får fördela ut, då är det konstigt att vissa ligger på 1.9% utan motivering och vissa ligger på 14%, 9% osv. Bevisligen finns där en pott som används. Och vi vill inte måla ut de som fått hög %, det är inte poängen, utan att man har ljugit ang förutsättningarna.

Det som facket hittills har haft anmärkningar på är att chefernas chef har satt löner på medarbetare han knappt vet att de finns (om man ska raljera lite) och att han säger "Jag har inget intresse av dina frågor".

Ja, jag jobbar där man kan få ut lönelistor och ja, jag har sett den.

Jag vet inte om du arbetar i offentlig verksamhet eller privat, och som tidigare personer sagt så spelar det roll för hur öppen man är.

Det låter inte rimligt att man har en "maxpott" för ett litet antal anställda. Oftare har de fackliga förbunden förhandlat en snittlön på exempelvis tre procent, men då är det ett snitt på samtliga medlemmar i en organisation. Är det en stor förvaltning så innebär det att en avdelning kan ha högre löneökning och en annan lägre. Potten kan med andra ord vara spridd på många olika enheter.

En löneökning är ingenting man får per automatik. Har man skött sitt jobb så har man rätt till löneökning, men det är inte fastställt hur mycket. Det kan vara så att man endast får en liten summa eller noll kronor, men då skall arbetsgivaren göra en plan med den anställda för hur man skall komma tillrätta med bristerna.

Din fråga när de fackliga godkände din chefs lönesättning kan jag inte svara på, men normen är att ingen medarbetare meddelas ny lön innan förhandlingarna är klara.

Med andra ord borde dina fackliga företrädare ha godkänt lönebilden innan du och dina kollegor fick era nya löner.

Det bästa är väl att ringa och fråga dem?
 
Senast ändrad:
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

...
då är det konstigt att vissa ligger på 1.9% utan motivering och vissa ligger på 14%, 9% osv. Bevisligen finns där en pott som används. Och vi vill inte måla ut de som fått hög %, det är inte poängen, utan att man har ljugit ang förutsättningarna.

Varje anställd har rätt att be om ett uppföljningssamtal där man kan ställa frågor kring lönesättningen. Då skall chefen kunna berätta på vilka grunder han/hon satt lön.

Låt säga att du efter samtalet inte är nöjd med motiveringen, så har du trots det ingen möjlighet att påverka lönesättningen detta år. Du kan givetvis fråga vad arbetsgivaren anser att du skall förbättra och ta nya tag till nästa år.

Alternativt irriterar du dig så mycket att du hellre hittar en annan arbetsgivare.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

En löneökning är ingenting man får per automatik. Har man skött sitt jobb så har man rätt till löneökning, men det är inte fastställt hur mycket. Det kan vara så att man endast får en liten summa eller noll kronor, men då skall arbetsgivaren göra en plan med den anställda för hur man skall komma tillrätta med bristerna.

Gäller andra regler när det inte är privata företag? I kollektivavtalet för våra anställda så står det tydligt vad minsta möjliga löneförhöjning är i procent. Sen finns det en pott som vi kan fördela utöver det.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Gäller andra regler när det inte är privata företag? I kollektivavtalet för våra anställda så står det tydligt vad minsta möjliga löneförhöjning är i procent. Sen finns det en pott som vi kan fördela utöver det.

Det är olika för olika kollektivavtal.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Har du skrivit på din löneökning och "godkänt" den är det nog inte mycket du kan göra åt det i efterhand oavsett om facket har tittat på det eller inte. Men ställ en del krav inför nästa lönerevision!

PS. På min arbetsplats (statlig myndighet) tillhandahåller facket lönelistor med sådan detalj att jag kan se varenda kollegas namn, personnr, anställning i antal år, lön, förra löneökning, ny löneökning, mm mm. Rubbet alltså.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Det blir inte riktigt rätt att säga att facket godkänner lönerna, för det är alltid arbetsgivaren och enbart arbetsgivaren som äger beslutet om lönerna. Facket kan aldrig spika en lön mot arbetsgivarens vilja. Däremot är facket med och förhandlar om lönerna och ser till att lönerna kan motiveras utifrån vad som sägs i avtal och riktlinjer. Om man blir helt oense så kan facket ta strid på olika sätt.

Jag tror inte att man ska stirra sig alltför blind på siffrorna över andras löneökning, man har ju inte en aning om vad som motiverar lönen, det kan vara en kompetensutveckling, en korrigerad eftersläpning, ett nytt ansvarsområde eller vad som helst. Däremot har man rätt att få ett samtal med lönesättande chef och få en motivation till sin egen löneökning.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Har du skrivit på din löneökning och "godkänt" den är det nog inte mycket du kan göra åt det i efterhand oavsett om facket har tittat på det eller inte. Men ställ en del krav inför nästa lönerevision!

Skrivit på?
Jag kan inte minnas att jag någonsin skrivit på något angående lönen. Efter samtal har lönen meddelats och så var det inte mer med det.
Är jag senil?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Konstigt, jag har alltid fått underteckna ett skriftligt avtal om den nya lönen. Förklarar jag mig oenig så skriver jag inte under.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Det blir inte riktigt rätt att säga att facket godkänner lönerna, för det är alltid arbetsgivaren och enbart arbetsgivaren som äger beslutet om lönerna. Facket kan aldrig spika en lön mot arbetsgivarens vilja. Däremot är facket med och förhandlar om lönerna och ser till att lönerna kan motiveras utifrån vad som sägs i avtal och riktlinjer. Om man blir helt oense så kan facket ta strid på olika sätt.

Exakt så.

Jag tror inte att man ska stirra sig alltför blind på siffrorna över andras löneökning, man har ju inte en aning om vad som motiverar lönen, det kan vara en kompetensutveckling, en korrigerad eftersläpning, ett nytt ansvarsområde eller vad som helst. Däremot har man rätt att få ett samtal med lönesättande chef och få en motivation till sin egen löneökning.

Det håller jag med dig om. Jag ser inte att jag skall jämföra mig med andra, utan ser min lön som ett avtal mellan mig och arbetsgivaren - oavsett de andras löner.

Eftersom alla branscher (kanske inte?), tillämpar individuell lönesättning så är det individen och arbetsgivaren som träffar överenskommelsen. Vad gäller löneökning så baseras den på prestation och är man missnöjd eller har synpunkter så bör man ha en dialog med sin chef.

Förhoppningsvis får man då veta vad som krävs för att få en bättre ökning nästa år. De fackliga organisationerns medverkan är på central nivå och förhandlingarna handlar mer om struktur och lönebild än om individ.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Eftersom alla branscher (kanske inte?), tillämpar individuell lönesättning så är det individen och arbetsgivaren som träffar överenskommelsen. Vad gäller löneökning så baseras den på prestation och är man missnöjd eller har synpunkter så bör man ha en dialog med sin chef.
Jo, så skall det ju fungera - och gör i praktiken på många arbetsplatser om än inte alla. Som offentliganställd behöver man ofta förhålla sig till det faktum att löneökningarna har en alldeles väldigt begränsad storlek, och att den egna prestationens påverkan kan vara ett rent spel för gallerierna. När min totala prestation styr var i ett spann på exempelvis +300 -- +700 kr min löneökning hamnar, så blir kopplingen mellan prestation och lön så svag att lönen i någon mån förlorar funktionen av sporre eller morot.

I näringslivet har jag varit van vid att kopplingen är väldigt tydlig - ju bättre jag jobbar (läs: och bidrar till att företaget går bra) desto högre lön har jag kunnat få. Som offentliganställd är det en utmaning att förlika sig med att det inte nödvändigtvis funkar så. :)
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jo, så skall det ju fungera - och gör i praktiken på många arbetsplatser om än inte alla. Som offentliganställd behöver man ofta förhålla sig till det faktum att löneökningarna har en alldeles väldigt begränsad storlek, och att den egna prestationens påverkan kan vara ett rent spel för gallerierna. När min totala prestation styr var i ett spann på exempelvis +300 -- +700 kr min löneökning hamnar, så blir kopplingen mellan prestation och lön så svag att lönen i någon mån förlorar funktionen av sporre eller morot.

I näringslivet har jag varit van vid att kopplingen är väldigt tydlig - ju bättre jag jobbar (läs: och bidrar till att företaget går bra) desto högre lön har jag kunnat få. Som offentliganställd är det en utmaning att förlika sig med att det inte nödvändigtvis funkar så. :)

Du har delvis rätt, men det finns offentliganställda vars chefer är duktigare på detta än andra. För de flesta organisationer gäller en uttalad lönpolicy att spridningen på lönerna skall vara stor (och det vill de fackliga organisationerna genrellt också).

Även som offentliganställd kan man ha en god dialog med sin chef om hur man tillämpar denna policy. Det är ibland känsligt eftersom en lönespridning kräver en chef som tydligt kan kommunicera förväntan och följa upp resultat. Det är inte alltid det är så.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jag har aldrig skrivit på någon ny lön?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Lustigt! Jag har alltid fått göra det, trodde det var gängse standard eller nått. Är ändå på en stor statlig myndighet.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jobbar offentligt.

Det går till såhär: Vi har fått medarbetarsamtal inkl lönesamtal. Vi har inga nedskriva mål som vi kan sträva efter osv. Medarbetarsamtalen sker ibland på rummet, ibland hos X för att X har barn som inte kan vara själva, ibland per telefon. Lönesamtalet sker på samma tid, men då finns det en övergång att "nu börjar lönesamtalet". Lönesamtalet går alltid likadant till, iaf de senaste 2 åren "jag har inget att kritisera, du har jobbat hårt, jag kan inte säga något i kronor eller % för jag vet inte". Sen är det slut.

Vid senare tillfälle, säkerligen då förhandlingarna är klara, kommer X ut och säger att X har max 3% att fördela och det finns ingen "pott". Potten har alltid funnits här och den är till för att premiera de som har låga ingångslöner eller gjort något extra bra. Men tyvärr är den potten indragen i år. Av vilken anledning vet vi inte. Så ingen kan få mer än 3% säger X.

Sen får vi lönerna, dvs X går med en lapp, tittar in och säger "du har fått xx kr". Kommer någon och säger "för vilken motivering?" säger X att "det finns ingen". Trycker man då på X, säger X att "det får ju fråga chefernas chef om, han sätter lönerna tillslut". Så chefernas chef sätter alltså löner på människor han inte vet vad de jobbar med (så säger han själv, han har gjort klart för 4-5 st att han inte är intresserad eller vet vad de gör).

I måndags sa X "jag får inte premiera någon i år, det vet ni, för potten finns inte. Dvs ni har alla fått lika mycket. Skulle jag få premiera skulle jag premiera allihopa!"

Det är det som folk "retar" sig på, att utfallet är totalt annorlunda.
Vi ska skriva ett brev med frågeställningar och sen boka möte med X.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jobbar på vårdcentral.

Hade nyligen ett medarbetar- och lönesamtal med enhetschefen.
Han gick igenom en lista vi ska gå igenom och hade synpunkter (som var snälla).
Han är inte lönesättande utan min lön sätts ganska högt upp i hierarkin.
Han måste försöka argumentera, i tävlan med ca 20 andra enheter, för att jag ska få ett skapligt lönepåslag.

Den som är lönesättande för min yrkesgrupp, känner sannerligen inte de personer den lönesätter.

Så småningom blir jag meddelad en ny lön.
Ett år fick jag fantastiska 0.5%, ett annat år noll. Å andra sidan fick övriga i mitt yrke samma summa som jag varje gång (min äldre kollega Patrik kom in med ett hånflin i ansiktet och bad mig gissa vad han fått i lönepåslag och jag gissade på 300kr, varpå han såg snopen ut och frågade hur jag visste det. Jo, jag hade ju fått samma).

Nu senast fick jag högre än lägsta enligt avtal.

Jag har heller aldrig blivit ombedd att skriva på för att godkänna den nya lönen. Jag har fått ett papper där det stått vilken lön arbetsgivaren beslutat.

Alternativet?

Flytta till ett annat landsting.
Att byta vårdcentral inom landstinget ger inte rätt till ny löneförhandling utan man för med sig den lön man hade på förra vårdcentralen.

När jag har sökt jobb, har min blivande chef aldrig haft mandat att besluta om den lön jag begärt utan den frågan har hamnat hos den chef som är direkt underställd hälso- och sjukvårdschefen, alltså tvåan i landstingshierarkin.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Det är ju lite mesigt av chefen att säga att alla har fått lika mycket. Som chef ska man kunna stå för sina prioriteringar.
 
Har inte heller skrivit på ny lön, fick ett kuvert och är inte helt nöjd, men den chef som satte den lönen är uppflyttad och den nya kommer bara vara till september så det känns kört att få ngn linje hur man ska höja mer.

Eller nöjd är jag väl, fick 1000 men när jag hörde vad min kollega landade på så är jag lite less, hon fick bara 600 men är ändå högre än mej i slutsumma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 235
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 444
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 416
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp