Lika lön för lika arbete?

Nej, men inlägget jag reagerade på var att du anser att det är ganska typiskt arbetsgivare. Och där kan jag vittna om att 100% av de arbetsgivare jag känner till mer i detalj, inte alls agerar på det sättet. Det betyder inte att jag skulle hävda att det inte förekommer.

Ja, jag anser det. Men liksom din åsikt om att det inte är typiskt arbetsgivare så är det baserat på egen erfarenhet.
 
Nej, men inlägget jag reagerade på var att du anser att det är ganska typiskt arbetsgivare. Och där kan jag vittna om att 100% av de arbetsgivare jag känner till mer i detalj, inte alls agerar på det sättet. Det betyder inte att jag skulle hävda att det inte förekommer.
Jag anser också att det är typiskt arbetsgivare.
Bara för att du inte känner till såna betyder det inte att det inte är vanligt.
 
Nu vet du inte riktigt hur samtalet gick. Visst tog jag på mig en till arbetsuppgift, men jag försökte också kräva högre lön. Hade många bra och vettiga argument, men det föll platt ändå.

Nej, men kontentan är att du inte fick högre lön men mer arbetsuppgifter. Dvs precis tvärtom mot vad du ville ha.
 
Jag anser också att det är typiskt arbetsgivare.
Bara för att du inte känner till såna betyder det inte att det inte är vanligt.

Nej, man jag ifrågasätter starkt ordet "typiskt" i sammanhanget med den generella termen "arbetsgivare". Eftersom 100% av de jag känner till, vilket är hyfsat många, inte alls resonerar på det viset.

För mig är det en del av det uttryck av det förakt mot företagande och jobbskapande som förekommer i vårt land som vi skulle må mycket bättre utan.
 
Nej, man jag ifrågasätter starkt ordet "typiskt" i sammanhanget med den generella termen "arbetsgivare". Eftersom 100% av de jag känner till, vilket är hyfsat många, inte alls resonerar på det viset.

För mig är det en del av det uttryck av det förakt mot företagande och jobbskapande som förekommer i vårt land som vi skulle må mycket bättre utan.

Vi skulle troligen må ännu bättre om din erfarenhet av arbetsgivare speglade alla branscher. Vilket den inte gör. Jag föraktar inte min arbetagivare, men den gör inte mycket för att underlätta för sina anställda och ge oss en bra arbetsmiljö. I princip nästan ingenting faktiskt. Vården som är en av landets största branscher verkar inte heller göra mycket för sina anställda. Så innan du börjar prata om förakt så är du välkommen att vara med mig en vecka under vintern och en vecka under sommaren och sen säga att min arbetsgivare värderar mig och mina kollegor högt och tacksamt.
 
Fast, handen på hjärtat, skulle du verkligen tycka detsamma om det var tvärtom? Om du var i ts sits och inte fick högre lön? Det är väl självklart man tycker att man är värd sin lön. Finns det nån som skulle säga "jag tycker jag är överbetald" till sin chef?

Handen på hjärtat, ja det skulle jag.
Hur mycket en arbetsgivare är beredd att betala grundar sig ju i mer än kvaliteten på det utförda arbetet.
 
Nu ställer jag iofs upp jämt. Jobbat trots sjukdom för att de verkligen behövde mig, tackar alltid ja till extra timmar om det behövs. Följer med på utlandsresor och jobbar sjukt många timmar på en vecka. Jag ställer upp i samma grad spm min kollega.

Jag ber om ursäkt om det på något sätt framstod som att jag försökte antyda att du inte ställer upp eller faktiskt är lika duktig som din kollega. Det var verkligen inte min mening i så fall, vill vara tydlig med det.

Jag tänkte snarare belysa aspekten att det kan finnas historia och omständigheter med kollegan som du inte känner till som gör att de är beredda att betala mer för honom än för dig. Det är inte bara hur väl man utför sitt jobb som styr hur mycket man får i lön.
 
Jag ber om ursäkt om det på något sätt framstod som att jag försökte antyda att du inte ställer upp eller faktiskt är lika duktig som din kollega. Det var verkligen inte min mening i så fall, vill vara tydlig med det.

Jag tänkte snarare belysa aspekten att det kan finnas historia och omständigheter med kollegan som du inte känner till som gör att de är beredda att betala mer för honom än för dig. Det är inte bara hur väl man utför sitt jobb som styr hur mycket man får i lön.
Fast det har ju framgått. Kollegan fick högre ingångslön (en marknadsgrej) och fick sedan en större höjning när han hotade sluta. Trots det får de båda tydligen lika mycket i årets höjning, där jag menar att chefen hade kunnat tänka annorlunda och ge @parellikusken mer än kollegan i årets höjning, för att sträva mot utjämning.
 
Fast det har ju framgått. Kollegan fick högre ingångslön (en marknadsgrej) och fick sedan en större höjning när han hotade sluta. Trots det får de båda tydligen lika mycket i årets höjning, där jag menar att chefen hade kunnat tänka annorlunda och ge @parellikusken mer än kollegan i årets höjning, för att sträva mot utjämning.

Jag tänker att det kan ha hänt saker eller pågått diskussioner bakom stängda dörrar som gjort att chefen valt att göra som hen gjorde. Utöver det som framgått i tråden.
Det finns ju som sagt många variabler som bestämmer vad en arbetsgivare är beredd att betala för en arbetstagare.
 
Jag tänker att det kan ha hänt saker eller pågått diskussioner bakom stängda dörrar som gjort att chefen valt att göra som hen gjorde. Utöver det som framgått i tråden.
Det finns ju som sagt många variabler som bestämmer vad en arbetsgivare är beredd att betala för en arbetstagare.
Isåfall är det rätt illa. Lönesättning ska vara transparent. Inte såtillvida att alla får veta att X tjänar 42000 i månaden. Men argumenten varför vissa får 500 mer i månaden i år och vissa får 800 bör vara kända.
 
Jag pratade med facket innan mitt lönesamtal, men kände inte att jag fick så mycket ut av det samtalet. Det vi pratade om var i och för sig mest bara om revisionen av kollektivavtalet, men kände inte att den jag pratade med var så kunnig.
Men kanske får ta och ringa dit igen och se om jag nu kan få något stöd.
Såvitt jag vet ska man skriva under ett avtal om den lön man kommit överens om vid ett lönesamtal 8det har i alla fall jag alltid fått göra). Så innan det är underskrivet så tycker jag att du ska ta kontakt med din chef igen och begära en rimlig motivering till att du förväntas ta större ansvar än förut utan att få ersättning för det. Att det inte får plats i budgeten duger inte som svar eftersom sådana arbetsuppgifter ska finnas med i budgeten och tas hänsyn till vid lönesättning.
 
Såvitt jag vet ska man skriva under ett avtal om den lön man kommit överens om vid ett lönesamtal 8det har i alla fall jag alltid fått göra). Så innan det är underskrivet så tycker jag att du ska ta kontakt med din chef igen och begära en rimlig motivering till att du förväntas ta större ansvar än förut utan att få ersättning för det. Att det inte får plats i budgeten duger inte som svar eftersom sådana arbetsuppgifter ska finnas med i budgeten och tas hänsyn till vid lönesättning.

Så behöver det inte funka. Arbetsgivaren har full frihet att sätta lön och det är inte en förhandling i den meningen att man måste komma överens. (Om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal finns dock vissa givna ramar)

Fast jag håller ändå med om att man bör vädra sina åsikter med sin chef, om inte annat så att det är känd materia inför nästa revision.
 
Jag vet, det hade varit smartare.
Jag tackade dock ja till det för att jag ville avlasta familjen som jag jobbar hos, de har haft det ansvaret tidigare. Det är ibland svårt att jobba som PA och förhålla sig till sin kund på ett neutralt sätt, att det bara är ett arbete. Det är lätt hänt att jag blir för känslomässigt involverad och ställer upp lite för mycket.
Jag jobbar också extra som vikariesamordnare på ett annat företag, vilket gjorde att hon gav ansvaret till mig istället för min kollega.

Där har du svaret direkt, du tar på dig mer utan att de behöver betala dig mer. Din kollega gör inte det och därför behöver de betala kollegan mer för att inte bli av men kollegan. Men de vet att du stannar och snällt tar på dig fler och fler uppgifter. Det enda det slutar med tyvärr är att din kollega kommer att få ännu högre lön och du stå kvar och stampa med ännu fler arbetsuppgifter. Det är helt enkelt en guldgruva för företaget att ha dig anställd. Du arbetar mer för mindre lön...
 
Jag tycker också att du ska ta ett till samtal med din chef. Tillsammans med facket om du tycker att det är jobbigt eller obehagligt. Försök att förbereda dig med de frågor du vill ha svar på. Fråga rakt ut hur arbetsgivaren motiverar den stora löneskillnaden, varför hen anser att det utökade ansvaret ska rymmas under din nuvarande lön samt vad du kan göra för att påverka din lön. Det är frågor som en arbetsgivare ska kunna sakligt, tydligt och väl motiverat redovisa för, annars är lönesättningen inte korrekt och då kommer facket att vakna.

Sen, en inflikning som arbetsgivare - jag tycker att många växlar ihop lika lön för likvärdig arbetsprestation och lika lön för lika arbetsuppgifter. Stor skillnad på de två tycker jag. Två personer kan göra exakt samma arbetsuppgifter men ge otroligt olika utdelning för företaget, vilket också motiverar olika lönesättning (tycker jag). Tycker inte heller att lön enbart ska vara kopplat till erfarenhet eller anställningstid, utan en individuell lönesättning tycker jag alltid är att föredra. Sen ska den vara väl grundad och de anställda ska få klart för sig vad dom kan göra för att påverka sin lön. Det behöver ju långt ifrån alltid vara att producera mer, det kan lika gärna vara att ge mer service både internt och externt, vara bättre på att passa tider, ställa upp och ta extrapass om det kniper osv osv. Ett anställningsförhållande ska vara gynnsamt för båda parter och ge en positiv känsla för båda, annars är det inte bra. Precis som vilken relation som helst. :) Sen det där med att dom som är duktiga på att prata för sig får högre löner - jag tror också tyvärr att det i många organisationer fungerar så, men precis som någon var inne på så är det bara dåliga arbetsgivare som inte ser igenom det.
 
Nej, men inlägget jag reagerade på var att du anser att det är ganska typiskt arbetsgivare. Och där kan jag vittna om att 100% av de arbetsgivare jag känner till mer i detalj, inte alls agerar på det sättet. Det betyder inte att jag skulle hävda att det inte förekommer.
Alltså, jag tror att det är en tor skillnad beroende på bransch. Du jobbar inom en mansdominerad teknisk bransch med mycket krav på utbildning - eller hur? Då är det liksom en annan sak att hålla kvar sina anställda eftersom det generellt satsas mer på dem. Men inom branschen personlig assistans (och troligtvis även andra låglöneyrken) så är det många gånger så att vi som är anställda inte är så viktiga. Vi förväntas jobba under rätt kassa arbetsförhållanden som få andra branscher hade varit okej med, vi förväntas ta ansvar utöver det vi ska för att vi sympatiserar med vår brukare (gratis arbete är definitivt inte ovanligt om beslutet är för litet och assistenterna känner ansvar) och vill vi sluta jobba är det liksom inget som någon blir förvånad över eftersom branschen/många kunder har extremt hög personalomsättning.
Så att utgå från att företagen tänker långsiktigt i en bransch som är tung, underbetald, väldigt föränderlig och med mycket kortsiktighet - det blir rätt tokigt.
 
Så att utgå från att företagen tänker långsiktigt i en bransch som är tung, underbetald, väldigt föränderlig och med mycket kortsiktighet - det blir rätt tokigt.

Kanske ungefär lika tokigt som att likställa termen arbetsgivare med att vara kortsiktiga och vilja trycka ned sina anställda? Hade utsagan varit, det är typiskt arbetsgivare inom personalassistans, så hade jag inte reagerat på samma sätt (så mycket, dock känner jag 1 sådan företagare som inte alls resonerar på det sätt som antyds) - eftersom mina erfarenheter är huvudsakligen annorstädes. En observation är dock ganska lite underlag.
 
Kanske ungefär lika tokigt som att likställa termen arbetsgivare med att vara kortsiktiga och vilja trycka ned sina anställda? Hade utsagan varit, det är typiskt arbetsgivare inom personalassistans, så hade jag inte reagerat på samma sätt (så mycket, dock känner jag 1 sådan företagare som inte alls resonerar på det sätt som antyds) - eftersom mina erfarenheter är huvudsakligen annorstädes. En observation är dock ganska lite underlag.
Ja kanske? Även om ni varken @hemlig eller @MissFideli mig veterligen jobbar inom assistansen och uttalar sig om just den branschen så det blir ju skevt om de skulle prata om just denna. Men ja, jag tror och upplever generellt att hur en ser på sina anställda beror mycket på hur ”lätta” dessa är att ersätta, mycket beroende på bransch och utbildningsnivå. Så jag förstår att du inte delar våra erfarenheter eller åsikter - men jag tror också att vi lever i rätt olika verkligheter iom våra olika branscher. (Och det går fö jättebra att säga att en är mån om sina anställda utan att det speglar verkligheten särskilt bra - som en parentes till att du känner någon som inte resonerar så. Jag tror få skulle säga rakt ut att ”vi struntar i våra anställda” så vad folk säger är ju inte alltid så som de sen agerar. Säger inte att din känning beter sig så, men ja)
 
Hur värdera någons tid individuellt vid samma arbete.
Tar ett exempel från mitt jobb, 3 personer sitter och beställer flak och container (beställer frakt till och från jobbet och plats på båt mm).
Dessa 3 jobbar samma tider med samma sak och jag kan inte någon stans se att deras tid skulle värderas olika i lönekuvert, varför skulle någon av dessa med samma jobb värderas olika?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 917
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 845
Senast: Kadi
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 572
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp