Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Har inte heller skrivit på ny lön, fick ett kuvert och är inte helt nöjd, men den chef som satte den lönen är uppflyttad och den nya kommer bara vara till september så det känns kört att få ngn linje hur man ska höja mer.

Eller nöjd är jag väl, fick 1000 men när jag hörde vad min kollega landade på så är jag lite less, hon fick bara 600 men är ändå högre än mej i slutsumma.

Procentuellt fick hon en betydligt lägre löneökning än du.

Men, som sagt, att jämföra sig med andra är inte fruktbart. Vill du ha en bättre löneökning nästa år så får du be att chefen talar om vad han/hon vill att du presterar för att få en bra ökning.
 
*kl*

En liten tanke jag haft ofta gällande detta med lönerevisioner:
Alla tittar sig så fruktansvärt blinda på den ökning av lönen de får. Istället för att fundera över vilket värde jag bidrar med och vad det kan vara värt för företaget och jämföra det med den lönesumma jag får i ersättning. Är den rimlig? Är den bra? Vad kan jag göra för att hjälpa företaget få en bättre ekonomi och därmed få högre ersättning?

Jag har hört personer som tjänar väldigt, väldigt bra - tycka att det är ett "hån" att de får en så liten ökning - när man istället borde vara enormt nöjd över den ersättning man får - som kanske ligger way-off vad marknaden egentligen skulle ha gett för motsvarande tjänst. Som arbetsgivare får man äta upp att man gett bra ökningar tidigare...

Sedan kan jag ändå förstå att man blir besviken över uteblivna ökningar - men det är ju inte bara ökningen man får på kontot varje månad, eller hur?

Bara en reflektion över att man nog borde utvärdera hela sin lön, inte bara ökningen.
 
Löneförhandla är ju just en förhandling. Jag ska gå in och argumentera varför jag är mer värd i år, än jag var förra året. Vad har jag gjort bättre, har jag tagit på mig mer?

Generellt sett är det bästa sättet att få en hygglig löneökning att byta jobb eller byta tjänst.
 
Löneförhandla är ju just en förhandling. Jag ska gå in och argumentera varför jag är mer värd i år, än jag var förra året. Vad har jag gjort bättre, har jag tagit på mig mer?

Generellt sett är det bästa sättet att få en hygglig löneökning att byta jobb eller byta tjänst.


Fast det där börjar en del arbetsgivare faktiskt begripa. Vill man ha kompetent folk kvar så måste lön baseras på prestation. Likaså åt andra hållet.

Om en person inte presterar och år efter år får en dålig/ingen löneutveckling, då söker han/hon sig förhoppningsvis ett annat jobb.

Den/de som arbetsgivaren är mån att behålla bör ha en löneutveckling eller andra förmåner som gör att de stannar och trivs.

Dessutom är inte lönen allt. Mina jobb har varit så bra att jag trivts av helt andra skäl än lönen. Att jag sedan belönats med en löneutveckling som varit positiv, det är i så fall bonus.
 
*kl*

En liten tanke jag haft ofta gällande detta med lönerevisioner:
Alla tittar sig så fruktansvärt blinda på den ökning av lönen de får. Istället för att fundera över vilket värde jag bidrar med och vad det kan vara värt för företaget och jämföra det med den lönesumma jag får i ersättning. Är den rimlig? Är den bra? Vad kan jag göra för att hjälpa företaget få en bättre ekonomi och därmed få högre ersättning?

Många är inte tillräckligt självkritiska, tror jag. Man gör misstaget att jämföra lönen med andra och inte sin prestation med andras prestation.

Jag har hört personer som tjänar väldigt, väldigt bra - tycka att det är ett "hån" att de får en så liten ökning - när man istället borde vara enormt nöjd över den ersättning man får - som kanske ligger way-off vad marknaden egentligen skulle ha gett för motsvarande tjänst. Som arbetsgivare får man äta upp att man gett bra ökningar tidigare...

Sedan kan jag ändå förstå att man blir besviken över uteblivna ökningar - men det är ju inte bara ökningen man får på kontot varje månad, eller hur?

Bara en reflektion över att man nog borde utvärdera hela sin lön, inte bara ökningen.

Man kan ha bra ingångslön och "leva gott" på den, men ofta glömmer personen snabbt sin lön. Jag har anställt personer som vid tillfället när tjänsten erbjöds också informerades om att lönen i fråga är en "ovanligt hög ingångslön, vilket kan innebära att löneutvecklingen inte kanske går så snabbt".

Av någon anledning glöms det snabbt bort, men ur arbetsgivarens perspektiv så har man i så fall "betalat i förskott" för att satsa på en person som man tänker skall bidra. Jag tror att när människor blir besvikna så har de inte fått tillfälle att reflektera ordentligt i samband med lönesamtalet, alternativt så har man inte förmåga att se "hela lönen", så som du beskriver den. Det kan också vara så att man har en mycket flexibel arbetsgivare och känner ett stort förtroende. Vad är det värt?
 
Procentuellt fick hon en betydligt lägre löneökning än du.

Men, som sagt, att jämföra sig med andra är inte fruktbart. Vill du ha en bättre löneökning nästa år så får du be att chefen talar om vad han/hon vill att du presterar för att få en bra ökning.

Jag jämför mej inte med henne, eller jo, kanske... Jag har större kunskap och erfarenhet och bidrar med mkt mer än henne. Att vi skiljer i lön är att hon anställdes efter mej då vi hade lite kris och behövde just henne så hon lyckades förhandla ganska bra.
Men du har rätt, jag är faktiskt nöjd och ska förhandla bättre själv nästa år. :)
 
Dessutom är inte lönen allt. Mina jobb har varit så bra att jag trivts av helt andra skäl än lönen. Att jag sedan belönats med en löneutveckling som varit positiv, det är i så fall bonus.

Ja, missade det. Man ska ta tillfället i akt att utvärdera andra aspekter också - så att man kan sätta sin lön i ett större perspektiv. Men det är nog ännu svårare för många. Det är lättare att bara se hur många hundralappar någon annan verkar få mer än mig.
 
Fast det där börjar en del arbetsgivare faktiskt begripa. Vill man ha kompetent folk kvar så måste lön baseras på prestation. Likaså åt andra hållet.

Om en person inte presterar och år efter år får en dålig/ingen löneutveckling, då söker han/hon sig förhoppningsvis ett annat jobb.

Den/de som arbetsgivaren är mån att behålla bör ha en löneutveckling eller andra förmåner som gör att de stannar och trivs.

Dessutom är inte lönen allt. Mina jobb har varit så bra att jag trivts av helt andra skäl än lönen. Att jag sedan belönats med en löneutveckling som varit positiv, det är i så fall bonus.

Jag tycker ganska få arbetsgivare förstår det. De är rädda för att ge vissa anställda mer för då kommer alla att kräva mer. Sämst av de jag har koll på är kommuner. Där tjänar teknisk personal sämre än i privata företag. Många som är riktigt duktiga byter därför jobb efter några år. Det finns ett politiskt dilemma här. Det är svårt att lyfta lönen på män som redan tjänar mer än kvinnor i kommunen helt enkelt. Kvinnorna tjänar ju ofta ännu sämre. Det finns ofta fokus på lågavlönade och på kvinnor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 235
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 444
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 417
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp