Bukefalos 28 år!

Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
 

Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
Jag tror också att du behöver bredda din kompetens. Du försöker ju t.ex. söka administrativa arbeten utan att lyckas. Om det ska funka är det troligtvis så att du behöver utbildning inom administration.
 
Vad för utbildning vill de att du ska gå?
De sa de inte. Jag skulle bara få information om olika arbetsmarknadsutbildningar.

Jag tror också att du behöver bredda din kompetens. Du försöker ju t.ex. söka administrativa arbeten utan att lyckas. Om det ska funka är det troligtvis så att du behöver utbildning inom administration.
De lär inte ha någon sådan utbildning. Företagen har ingen brist på personal och inom af utbildas det bara inom bristyrken.
 
Ok tänkte att det vet något mer konkret. Du har ju redan flera utbildningar plus erfarenhet. Men då tänker de mer på något helt nytt yrke alltså? Där det är brist på arbetskraft/personal?
 
Ok tänkte att det vet något mer konkret. Du har ju redan flera utbildningar plus erfarenhet. Men då tänker de mer på något helt nytt yrke alltså? Där det är brist på arbetskraft/personal?
Ja, jag uppfattar det så ja. Att jag behöver utbildning till ett nytt yrke.

Efter 13 dagars arbetslöshet 🙄

De kanske inte tänker att den utbildning de nyss gett mig var för ett yrke som domineras av säsongsanställningar. Och jag var en av de 80% som fick jobb efter avslutad utbildning.

Men det är väl jättebra? Att utbilda arbetslösa mot de arbeten där jobben finns låter väl som en helt logisk lösning.
Jag har själv suttit och kollat vilka yrken det finns brist inom. Jag passar inte för något av dessa.
 
Men kan du själv komma med förslag? Vilka jobb skulle funka för dig? Och tex ta med annonser till af och visa vad du behöver för kompetenser.
Det finns inga trädgårdsjobb ute just nu.

Kollade ett jobb jag sökt och där skulle man ha avklarad gymnasieexamen, tekniskt intresse, datorvana, b-körkort, kunna kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift, vilja arbeta med administration. Jag checkade allt förutom att mitt tekniska intresse kanske inte är så högt. Meriterande för jobbet var erfarenhet av administrativt arbete, erfarenhet av att arbeta med el och ha arbetat i systemen Föranmälan och DigPro. Checkade den första av dem.

Till ett annat jobb jag sökt sökte de någon som har en avslutad gymnasieutbildning och som talar och skriver flytande svenska och engelska. Checkade båda. I övrigt var det meriterande att ha arbetat i en kundcentrerad och/eller administrativ roll och ha franska, tyska och/eller spanska språkkunskaper. Checkade den första.

Så nog tycker jag att jag är kvalificerad för jobben. Tycker också att jag har de personliga egenskaperna som önskas.
 
Pratade du inte förut om fler behörigheter som skulle göra det lättare för dig att få de fasta anställningarna. Är inte det utbildningar som du skulle vilja gå?
Tvivlar på att arbetsförmedlingen ordnar utbildning för motorsåg och röjsåg. Får nog bekosta de utbildningarna själv om jag inte får fast jobb någonstans där ag bekostar dem.
 
Nej, de erbjuder en möjlighet till vidareutbildning. Standardbrev som går ut till många utan att där sitter nån som har någon helst koll på vem som har vilka kunskaper.
De borde ju rimligen se att jag nyss jobbade. Tycker det är lite missriktat att erbjuda utbildning till någon som så nyligen blivit arbetslös. Och det är faktiskt skattepengar det handlar. Tycker det inte ska strösslas till höger och vänster.
 
Nja det håller jag inte med om.

Hoppa på tåget, du får möjlighet att lägga till mer kunskap i cv't under vintern och så kan du söka nytt trädgårdsjobb till sommaren. Låter ju toppen i mina öron :)
Är nog faktiskt ett neggo som tror de inte har något intressant att erbjuda.
 
Jag tycker det är mycket positivt att de är på hugget direkt och vill hjälpa dig.

Tyvärr finns det en massa forskning om att det är svårare att få ett jobb ju längre man står utanför arbetsmarknaden. Och det tär på en människa att inte riktigt veta vad som kommer att hända med en heller, att inte kunna påverka sin egen situation.

Att skaffa sig mer utbildning betyder absolut inte att man är inkompetent. De mest kompetenta personerna vidareutbildar/fortbildar sig ständigt.
Extremt få yrken nuförtiden kan bara slappna av och tänka "jag har lärt mig mitt, jag behöver inte lära mig något nytt." I vårt samhälle fordras att man ständigt lär sig mer och utvecklar sina kunskaper. Det handlar inte om att vara mindre kompetent, det handlar om att hänga med sin tid.
 
De borde ju rimligen se att jag nyss jobbade. Tycker det är lite missriktat att erbjuda utbildning till någon som så nyligen blivit arbetslös. Och det är faktiskt skattepengar det handlar. Tycker det inte ska strösslas till höger och vänster.
Men du får väl skattepengar om du går arbetslös också? måste ändå vara rimligt att erbjuda utbildningar ( eller tvinga) till de som är arbetslösa, kan ju inte spela någon roll-alls- om du nyss blivit arbetslös.

Hör med dem när du ändå har kontakt om motorsåg o röjkortsutbildning, jag har gått en sådan kurs( men vet inte om af har det jag betalade själv) och det finns hur mkt jobb som helst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp