Bukefalos 28 år!

Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
 

Jag tycker det är mycket positivt att de är på hugget direkt och vill hjälpa dig.

Tyvärr finns det en massa forskning om att det är svårare att få ett jobb ju längre man står utanför arbetsmarknaden. Och det tär på en människa att inte riktigt veta vad som kommer att hända med en heller, att inte kunna påverka sin egen situation.

Att skaffa sig mer utbildning betyder absolut inte att man är inkompetent. De mest kompetenta personerna vidareutbildar/fortbildar sig ständigt.
Extremt få yrken nuförtiden kan bara slappna av och tänka "jag har lärt mig mitt, jag behöver inte lära mig något nytt." I vårt samhälle fordras att man ständigt lär sig mer och utvecklar sina kunskaper. Det handlar inte om att vara mindre kompetent, det handlar om att hänga med sin tid.
Den arbetsmarknadsutbildning jag gick förra året var på grundnivå. Jag kunde faktiskt redan mycket innan utbildningen. För mig blev utbildningen inte särskilt utmanande. Men nu har jag papper på vad jag kan.

Arbetsförmedlingens utbildningar lär knappast vara vidareutbildningar, utan just grundutbildningar.
 
För övrigt så har jag inte energi nog att både gå en utbildning och söka jobb samtidigt. Det måste man nämligen. Jag hade dock dispens från det förra året.
 
Oh, tror precis vet vad du ska på.

Dom kommer ha ett möte om vilka utbildningar kan erbjuda i din kommun eller runt omkring din kommun. T.ex bussförare, lastbilsförare, industrijobb, lagerarbete, vården och lite annat..
https://arbetsformedlingen.se/for-a...g/hitta-arbetsmarknadsutbildning/yrkesomraden

Du kommer få välja 1-3 som du tycker intressant (ehm.. intressantas av dom eller kan stå ut mest med) . Sen enda dom kommer kräva du ska göra är gå ca 2v (beroende på utbildning ) "test och kartläggning" så kan testa på se om är nått för dig, efter det har du ingen skyldighet om du inte vill forsätta utbildningen. Sen kan du få igen resersättning för det, men det tror jag du har koll efter haft med arbetsförmedlingen att göra några gånger som en annan gjort.

Jag gick CNC-operatör - valde avsluta efter test och kartläggning. Men inte pga ovilja. Det var pga upplägget dom hade på utbildning, knappt lärarledd utbildning - mycket leta själv gällande teorin. Även praktiska, var 3lärare på hela utibldningen, så jaga ikapp nån behövde hjälp eller hoppas någon annan kunde hjälpa. det i samband med maskiner jag knappt använt, jag såg bara hur kaos skulle bli för min del. Det skulle inte funka! + tvungen svetsa på Industri Bas behövde gå först - jag kände mig inte trygg med det, tycket svets lite otäckt - inte min grej.


Om någon undrar så pluggar idag via yrkeshögskola igen, vilket funkar 110% mycket bättre.
 
Jag är ju inte jätte förtjust i Arbetsförmedlingen av olika orsaker men det är en lång historia. Jag började plugga istället för att jag insåg att visst jag kan jobba med hästar men då måste jag 1 flytta, 2 göra mig av med min dåvarande häst osv. Vilket inte var aktuell just då och min sambo ville absolut inte flytta Sverige runt med mig för att jag ville jobba med hästar.
Senaste åren har jag själv sökt vikarejobb när det dykt upp, sen som sagt pluggar jag och har 1 år kvar. Dessutom passar jag på att bredda min kompetens inom området medan jag gör uppehåll i mina ordinarie studier.

Jag har vissa jobb jag aldrig skulle kunna tänka mig eller för den delen passa för. Så tror jag det är för många. Där av tog mitt liv raskt en ändring. Jag försöker leva efter att inget är omöjligt bara man vill, inte alltid lätt för jag tappar också fotfästet ibland. Men jag tror på att sätta sig ned och fundera själv vad man kan tänka sig och hur man ska nå dit. Livet är inte spik rakt utan går i vågor precis som allt annat.

Hoppas du hittar något du trivs med oavsett arbetsförmedlingens inblanding eller inte 😄
 
Oh, tror precis vet vad du ska på.

Dom kommer ha ett möte om vilka utbildningar kan erbjuda i din kommun eller runt omkring din kommun. T.ex bussförare, lastbilsförare, industrijobb, lagerarbete, vården och lite annat..
https://arbetsformedlingen.se/for-a...g/hitta-arbetsmarknadsutbildning/yrkesomraden

Du kommer få välja 1-3 som du tycker intressant (ehm.. intressantas av dom eller kan stå ut mest med) . Sen enda dom kommer kräva du ska göra är gå ca 2v (beroende på utbildning ) "test och kartläggning" så kan testa på se om är nått för dig, efter det har du ingen skyldighet om du inte vill forsätta utbildningen. Sen kan du få igen resersättning för det, men det tror jag du har koll efter haft med arbetsförmedlingen att göra några gånger som en annan gjort.

Jag gick CNC-operatör - valde avsluta efter test och kartläggning. Men inte pga ovilja. Det var pga upplägget dom hade på utbildning, knappt lärarledd utbildning - mycket leta själv gällande teorin. Även praktiska, var 3lärare på hela utibldningen, så jaga ikapp nån behövde hjälp eller hoppas någon annan kunde hjälpa. det i samband med maskiner jag knappt använt, jag såg bara hur kaos skulle bli för min del. Det skulle inte funka! + tvungen svetsa på Industri Bas behövde gå först - jag kände mig inte trygg med det, tycket svets lite otäckt - inte min grej.


Om någon undrar så pluggar idag via yrkeshögskola igen, vilket funkar 110% mycket bättre.
Jo, jag ska fråga om jag får reseersättning till mötet.

Men känner ju att jag fått en blåslampa i röven innan jag knappt kommit igång med jobbsökandet.

På utbildningen förra året hade vi en fub (förberedande utbildning) på 3 veckor, innan den riktiga utbildningen kom igång.

Jag vet inte riktigt vilken bana jag kan tänka mig att byta till. Känner mig inte sugen på något. Har liksom fullt sjå att klara av livet.
 
@Wille dom gick igenom det på mötet jag var på. Minns ej var för bil eftersom inte har körkort än. Men var över 600kr för bussresa och busskortet här gick på 610kr 😒
 
Oh, tror precis vet vad du ska på.

Dom kommer ha ett möte om vilka utbildningar kan erbjuda i din kommun eller runt omkring din kommun. T.ex bussförare, lastbilsförare, industrijobb, lagerarbete, vården och lite annat..
https://arbetsformedlingen.se/for-a...g/hitta-arbetsmarknadsutbildning/yrkesomraden

Du kommer få välja 1-3 som du tycker intressant (ehm.. intressantas av dom eller kan stå ut mest med) . Sen enda dom kommer kräva du ska göra är gå ca 2v (beroende på utbildning ) "test och kartläggning" så kan testa på se om är nått för dig, efter det har du ingen skyldighet om du inte vill forsätta utbildningen. Sen kan du få igen resersättning för det, men det tror jag du har koll efter haft med arbetsförmedlingen att göra några gånger som en annan gjort.

Jag gick CNC-operatör - valde avsluta efter test och kartläggning. Men inte pga ovilja. Det var pga upplägget dom hade på utbildning, knappt lärarledd utbildning - mycket leta själv gällande teorin. Även praktiska, var 3lärare på hela utibldningen, så jaga ikapp nån behövde hjälp eller hoppas någon annan kunde hjälpa. det i samband med maskiner jag knappt använt, jag såg bara hur kaos skulle bli för min del. Det skulle inte funka! + tvungen svetsa på Industri Bas behövde gå först - jag kände mig inte trygg med det, tycket svets lite otäckt - inte min grej.


Om någon undrar så pluggar idag via yrkeshögskola igen, vilket funkar 110% mycket bättre.
Kollade den där listan lite närmare på vad som fanns i mitt område. Det fanns inget intressant alls. Det kommer bli bortkastad tid.
 
Tvivlar på att det är möjligt. Har af bestämt att man ska till en viss adress så lär man inte ha något att säga till om.
Men om du inte frågat så kan du faktiskt inte veta.

Många myndigheter har blivit mer positiva till diverse flexibla arrangemang tack vare pandemin.

Kan domstolar ha RÄTTEGÅNGAR på distans så ska man väl åtminstone kunna FRÅGA Arbetsförmedlingen om det går bra att ha ett vanligt möte på distans? Om de vill träffas på ort och ställe får man väl ta det då.
 
Det är väl inget krav att du behöver ha kontakt med folk du verkar tycka är idioter?
Jag förmodar att de helt enkelt försöker göra sitt jobb men inget hindrar dig från att tacka nej till de tjänster de erbjuder :)
 
Det är väl inget krav att du behöver ha kontakt med folk du verkar tycka är idioter?
Jag förmodar att de helt enkelt försöker göra sitt jobb men inget hindrar dig från att tacka nej till de tjänster de erbjuder :)
Jo, det är faktiskt ett krav om man ska få a-kassa. Och utan a-kassa går jag under.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp