Löner till ridskoleanställda

tyra1

Trådstartare
Nu är det ju diskussioner här på bukefalos om svarta/vita löner till hästskötare. Jag undrar om de ridskolor som är anslutna till Svenska ridsportförbundet har vita avtalsenliga löner och villkor för sina anställda (både månads-och timanställda)? Jag hittar inget om det på deras hemsida. Jag vill ju inte bidra till en verksamhet som betalar svarta löner. Väljer hellre en dyrare ridskola som betalar vitt än en billig som betalar svart.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Hej!

Ridskolan jag jobbade på hade inte avtalsenliga löner, inga "reglerade" arbetstider- man började 7 och hade en sluttid, som man aldrig lyckades hålla sej inom pga för få anställa och för mycket att göra. De tog heller inte tag i de anställda som jobbade 6-7 dagar/vecka från 7 på morgonen till 9 på kvällen (4 på helger)..

Jag skulle inte rekommendera någon att rida där om de bryr sej det minsta om de anställda.

Grannridskolan hade högre löner, fler anställda, men hurudvida andra regler följs vet jag inte..

Hur man kan ta reda på sånt vet jag inte, om personalen gnäller till nån riskerar de ju att åka ut. Själv slutade jag när jag inte tyckte det var värt det längre..

/ Lavinia
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Tycker absolut att du ska kontrollera med ridsportförbundet Ställ frågan - är alla deras medlemmar/ridskolor bunda till kollektivavtal?

Jag tror inte det är så, och om så är följs inte avtalen. Huruvida kollektivavtal är en kvalitetsstämpel är en annan diskussion, jag ser det inte som självklart likhetstecken.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Hur man kan ta reda på sånt vet jag inte, om personalen gnäller till nån riskerar de ju att åka ut. Själv slutade jag när jag inte tyckte det var värt det längre..

/ Lavinia

En bra ide är att fråga de som driver ridskolan och/eller personalen. Det är ju inte säkert att man får ett bra svar, men det märks på ganska många människor när de inte talar sanning.

Sedan tycker inte jag att kollektivavtal är en garanti för något alls. Däremot är det ju viktigt att veta om man bidrar till ekonomisk brottslighet, dvs om det existerar svarta transaktioner på ridskolan.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Jag har mailat till förbundet och frågat. Återkommer om jag får svar. Om det skulle vara högre kvalite på ridskolor med kollektivavtal var inte det jag funderade över men det kan vara intressant att göra jämförelse. Jag vill inte köpa ridlektioner av ett ställe där instruktören inte får avtalsenlig lön med allt vad det innebär även om det är en väldigt duktig instruktör och hästar. Vill inte bidra till ekonomisk brottslighet.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Vänta nu; det är inte brottsligt att inte ge avtalsenlig lön. Sverige har inga minimilöner utan det är fri lönesättning. VÄLDIGT viktig skillnad - annars riskerar du att gå i tron att många seriösa verksamheter är brottsliga - i dina ögon.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Vänta nu; det är inte brottsligt att inte ge avtalsenlig lön. Sverige har inga minimilöner utan det är fri lönesättning. VÄLDIGT viktig skillnad - annars riskerar du att gå i tron att många seriösa verksamheter är brottsliga - i dina ögon.

Tack för upplysningen! Bra att veta.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

För att kunna kvalitetskolla något måste du rimligen ha någon form av kunskap själv, som t ex detta.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Avtalsenlig lön har nog inte alla. Vit lön till de som är anställda har nog de flesta...
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Jag kan svara för våran lilla ridskola uppe i norr. som är ansluten till RF
Våran personal jobbar med "vit" lön. enligt kollektiv avtal.
Månadslön efter avtal och fasta arbetstider.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Ridskolan jag jobbade på hade vita löner till såväl fast anställda som timanställda. Om det är generellt för alla ridskolor är jag personligen tveksam till, men du får återkomma med svaret från SvRF :laugh:
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Jag fick svar idag från SvRF men de svarade inte på allt jag undrade om. De sa så här (ej citat): Om man vet med sig att det förekommer svarta pengar på sin ridskola så ska man påtala det till föreningens styrelse. Om inte de rättar till det så ska man anmäla det till skatteverket. Jag ville ju också veta om de godkänner ridskolor som inte betalar avtalsenliga löner eller saknar kollektivavtal.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Men varför skulle de inte godkänna ridskolor som inte betalar avtalsenligt eller enligt kollektivavtal?

Det är fortfarande inte ett brott, utan det är upp till dig som individ att förhandla dig till en lön som du vill ha. Förutsatt att du inte är med i facket, för då kan facket förhandla åt dig.

Att betala ut svarta pengar är ett brott, att inte betala ut kollektivavtal är det inte... Inom alla branscher förstås...

Jobbade själv som personlig assistens på ett ställe där man inte fick vara med i facket om man ville vara anställd. Min lön kan jag konstatera var betydligt bättre än kollektivavtalet så jag var tacksam att kollektiv avtalet inte följdes där och anser att det är upp till den personen som tar anställning att komma med löneanspråk (vilket också står i många arbetsplatsannonser).
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Jag hoppas verkligen att man inte behöver vara ansluten till kollektivavtal för att få vara med i förbundet, det tycker jag är helt galet! Och jag tolkar deras svar som att de inte lägger sig i någont av delarna, är det brottslig handling (vilket svarta pengar är) ska det anmälas till SKV, som kan göra något åt det.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Hej igen.
Jag fick ett nytt mail idag om löner och anställningsvillkor. Man ska vända sig till facket om man inte får rätt lön eller om det är något annat konstigt i sin anställning. Lovisaeleonora, du har rätt. De lägger sig inte i.
Jag hade helt fel, och det ber jag om ursäkt för, då jag trodde att de ställde krav på ridskolor som vill vara medlem hos dom (förutom utbildad personal och hästar, bra hästskötsel) som ex rätt lön och villkor för de anställda. Nåja, man lär sig så länge man lever.
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Fast lön enligt avtal har ju fortfarande inget med brott och så att göra, det är ju upp till den enskilda individen och så är det ju inom alla branscher, varför skulle det vara annorlunda inom ridskolebranschen?

Jag har jobbat inom industrin nu, har en bra lön som facket förhandlar om (kollektivavtal) varje år, men har någon tusenlapp mindre i lön än grann-industrin (samma bransch) som inte har kollektivavtal... Tycker ärligt talat det är upp till var och en att sätta sitt löneanspråk. Speciellt på mindre arbetsplatser, som ridskolor ofta är...
 
Sv: Löner till ridskoleanställda

Om arbetsgivaren har kollektivavtal så är det ett avtalsbrott och ett brott mot arbetsrätten att inte betala ut avtalsenlig lön. En arbetstagare som har fått ut för lite lön kan begära lönerevidering i upp till två år efter att felet begåtts. Det kan också finnas fog för skadeståndsanspråk vid brott mot kollektivavtalet. De löner som anges i kollektivavtalet är en form av minimilön, lägre än så får arbetsgivaren som tecknat kollektivavtal inte gå, däremot är det helt ok att betala ut en högre lön än så naturligtvis.:)

Fördelen med de svenska kollektivavtalen är att de är mer flexibla än ett lagstadgat avtal beslutat av riksdagen. Exempelvis har vi på mitt jobb guidningstillägg och tillägg för vildmarksäventyr, vilket skulle vara svårt att få till via en stelbent lagstadgad minimilön. Sedan kan det ju diskuteras om det skulle vara bra om det trots allt fanns en generellt satt minimilön i Sverige eller inte, men så här fungerar det i Sverige idag.

Jag tycker att det är en klar markering och en kvalitetsstämpel om ett företag har kollektivavtal, då är det enklare att hävda sina rättigheter som anställd och du vet att du är försäkrad enligt FORA-paketet under arbetstid. Finns det inget kollektivavtal blir det mycket svårare, då kan exempelvis inte facket gå in och stötta upp på samma sätt som om ett avtal fanns.(Kort sagt där har facket inget inflytande alls, om det inte handlar om rena lagbrott förståss.) Naturligtvis kan det fortfarande finnas problem på en arbetsplats trots kollektivavtal eftersom världen är föränderlig. Kanske anställs nya kollegor som gör att den psykosociala arbetsmiljön förändras till det sämre eller så fortsätts det slarvas med arbetsrätten ändå. Därför gäller att hela tiden fortsätta att värna om arbetsrätten och påverka arbetsmiljön till det bättre.

/Fridatycker
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 828
Senast: Kirie
·
L
Hästmänniskan Jag skriver nu under anonym nick. Jag jobbar på en liten ridskola som instruktör kvälls tid, får tim lön -svart!! Men är ca en halv...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Senast: maddiiiz
·
Hästmänniskan vad kan man egentligen vänta sig/kräva för lön då man söker jobb i stall, såsom hästskötare/groom/ryttare? bör man acceptera att det...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 753
Senast: Sophia_
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 668
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp