Vad hade ni jobbat för?

Intressanta svar allihopa, men jag blir lite kluven i sättet att förstå.
Ingen vill arbeta med dåliga villkor och för en svart lön, inte heller utsätta någon annan för det:bow:
Men få vill/ kan betala vad der kostar att hålla med personal, utan väljer kollektivt istället

Vill påpeka att jag står inte för svarta löner och dåliga avtal, men skriver ut frågan då det i mina trakter förekommer mer ofta än sällan att folk inte har en aning om vad det kostar och vill under inga omständigheter betala när man lägger fram det riktiga kostnaden.

Storstäderna verkar som man kommit längre i utvecklingen och har ett sundare tänk runt vad som är mänskligt, medans man på landsbygden är kvar i att det sk anses vara ett prevelegium att få jobba med hästar och därför inte kunna kräva normal lön
Är väl bara penga mässigt det är skillnad på Stockholm och övriga Sverige i övrigt tycker jag mycket få stall inte är mer lätt sköta än på 1800 talet.

Mitt stall är omodernt och skulle jag skaffa inhyrningar och gå med vinst behövs stor ombyggnation för som det ser ut nu tar varje moment för lång tid och är för slitigt på kroppen.
 
Hade jag tagit ett nytt stalljobb idag hade jag inte jobbat för under 100kr/h. Nuvarande tjänst kan jag inte räkna ut min timlön pga oregelbundna dagar, långa tävlingsdagar osv, tjänar dock ca 11000 efter skatt vilket känns helt ok även om det såklart inte är en hög lön. Vet dock inte om jag accepterat den lönen om jag jobbat i ett inackorderingsstall med lika långa dagar och haft lika mycket ansvar som jag har idag.

Med det sagt hade jag inte velat betala dryga 10000 för att ha min häst inackorderad såvida inte träning eller liknande ingår, då står jag hellre med min häst i hel/halvkollektiv eller "på landet" med färre bekvämligheter för mig.
 

Nu räknar jag lite för eget intresse, men då kan man ju dubbla tiden om vi säger att du skulle gå själv, det vill säga ca 1 timme och 20 min utsläpp och 1 timme i foder
(är vatten inräknat i detta? och är detta bara frukost eller även lunch?)

Det vill säga att denna tiden delat på 40 hästar betyder att varje häst får 3,5 min per dag. Vad exakt ingår i hyran?
Rent rimligt sett så måste hagarna ligga precis utanför dörren, frukost och lunch finns precis utanför hage, vatten alltid uppfyllt.
Jag anklagar inte dig, men jag förstår inte hur man som företagare eller personal ska hinna med ev täckesbyten, lindor av, skydd på, laga ev trasiga staket, sopa gångar, hämta foder, ta emot ev foderleveranser, hålla ordning på lokaler och se till att ridmöjligheterna är dugliga på dessa minuter.

*spinner vidare*

Räknar jag på våra tider så läggs 2,5 minut på varje häst att gå ut i hagen med dem, 1,5 minut för lunch foder för varje häst och vatten 1 minut.
Utöver det så sladdas, krattas och sopas ridhus 20 min x 2 varje vecka, detta blir sammanlagt 3+ min om dagen per häst hos oss.
Sopa gången tar exakt 12 minuter per dag en bra dag då hästägarna inte lämnar saker framme i gången. Detta blir 1 minut per häst om dagen.

Jag är nu uppe i en kostnad på 9 minuter per häst per dag och en kostnad på 660 kr i månaden per häst.

Nu kommer det lite svårare, enligt lag så har man rätt till betlada 5 minutersraster per timme. Detta ska ju även det räknas in och då måste vi lägga på ytterligare tid, för oss 3,33 min per dag och häst.

Nästa svåra är, hagarna som ska kontrolleras och hållas i skick (ej matrialkostnad nu) Jag skulle nog vilja räkna med att det läggs ganska mycket tid på att byta stolpar, tråd m.m varje år och här vill jag räkna iallafall 1 min per häst per dag för att få ihop tillräckligt med minuter när det väl behövs.

Vi hämtar foder själva samt har visst foder levererat till oss, det betyder ju att viss hantering av personal tillkommer. Här räknar jag med 1 min per häst per dag.

För att inte tappa bort mig så är jag nu uppe i 13 minuter och 30 sekunder per häst = 974.40 kr i månaden i personalkostnad.

En stor kostnad hos oss är el, bara att tända ridhuset kostar nästan 46 kr. Säger man att varje ekipage använder ridhuset 3 gånger i veckan blir det en kostnad för varje häst är det 138 kr/vecka = 552 kr/månad

Nu är jag uppe i en kostnad på 1526 kr/månaden per häst.

Sen tillkommer uppvärmning av sadelkammare och omklädningsrum, elstängsel, värmetunnor på vintern. Har tyvärr inte siffrorna på dessa kostnader framför mig

Där utöver så måste man ju räkna in en viss materialkostnad (tex stängsel och det som hör där till, sopkvastar, knivar etc) slitage (skottkärror som måste bytas ut, dörrar som ska smörjas, slitage på traktorer, fyrhjuling) drivmedel, nytt grus när stallplan behöver fyllas på, stall som ska målas om m.m.

Tömning av gödselstack kostar i våra trakter ca 8 000kr per år Kostnaden är uträknad på volym och kostnaden är därför inte beroende av om man är fler eller mindre hästar i stallet. Då är detta det billigaste sättet att tömma på. Andra sätt är container eller att anställa personal och hyra/köpa maskiner för att för att tömma för egen räkning, men detta är det billigaste lagliga sättet i våra trakter. Hos oss blir det en kostnad på 55.60kr/månad och häst.

Sen fodrar vi vissa månader med hösilage. När man är företagare får man inte köra plasten själv till återvinnings central och man får heller inte bränna. Det man får göra är att frakta detta till en upphämtningsplats och sen betala för att det ska tas om hand om. Har tyvärr inte kostnaden i huvudet.

Eftersom det är ett företag det handlar om så behövs en revisor för att göra bokslutet. Är det mindre än 2 anställda så behövs inte en auktoriserad revisor utan då kan man komma undan med en billigare kostnad. En autoriserad revisor ligger på ca 20-50 tusen vid bokslut, till mindre företag kan man ha tur och hamna på 12-20 tusen.
Räknar jag på minsta möjliga kostnad så hamnar vi på 83 kr/månaden/häst.
Men vem sitter då med kvitton och gör allt förarbete? förmodligen någon som vill ha någon slags ersättning. Tror inte detta handlar om många kr i månaden, för ett så pass litet företag som vi driver så är det kanske bara 1 timme i månaden som läggs på att sortera kvitton och skriva fakturor.

En annan sak som jag tycker är svår är ju om det drivs som ett företag med uthyrning av boxar som enda inriktning, då måste det inkomma en viss vinst. Det vill säga att det måste komma in mer pengar än vad som går ut. Har inte riktlinjerna framför mig, men det finns siffror för vad ett litet företag borde få i vint varje år för att det ska kunna överleva.

I våra trakter (har gjort en egen liten undersökning genom att fråga runt) vill hästägare inte betala mer än 1000 kr för allt det här jag skriver ovan.
Sen tillkommer ju foder och strö.

Är det någon annan som gjort liknande uträkning?

OBS! alla kostnader är räknade exclusive moms
 
Nu räknar jag lite för eget intresse, men då kan man ju dubbla tiden om vi säger att du skulle gå själv, det vill säga ca 1 timme och 20 min utsläpp och 1 timme i foder
(är vatten inräknat i detta? och är detta bara frukost eller även lunch?)

Det vill säga att denna tiden delat på 40 hästar betyder att varje häst får 3,5 min per dag. Vad exakt ingår i hyran?
Rent rimligt sett så måste hagarna ligga precis utanför dörren, frukost och lunch finns precis utanför hage, vatten alltid uppfyllt.
Jag anklagar inte dig, men jag förstår inte hur man som företagare eller personal ska hinna med ev täckesbyten, lindor av, skydd på, laga ev trasiga staket, sopa gångar, hämta foder, ta emot ev foderleveranser, hålla ordning på lokaler och se till att ridmöjligheterna är dugliga på dessa minuter.

tjänstmässigt så in/ut 3 fodringar/dag. fri tillgång på vatten. Extratjänster köper man till dvs täckesbyten som kan bli tidsätande betalar du för per gång eller per månad.

anläggningen sköts i första hand för ridskoleverksamheten som är där. två stallpersonal en anläggningsvårdare.

Börjar man 07 är alla morgonsysslor klara senast 10, då all skötsel av anläggningens egna hästar osv. då finns ca 3 h + lunchrast att sköta övrig anläggningsvård/småfix/tvätt innan insläpp. efter insläpp ytterligare ca 2 h för sådant jobb. Ser inte riktigt problematiken med tidsbrist.
 
Nu räknar jag lite för eget intresse, men då kan man ju dubbla tiden om vi säger att du skulle gå själv, det vill säga ca 1 timme och 20 min utsläpp och 1 timme i foder
(är vatten inräknat i detta? och är detta bara frukost eller även lunch?)

Det vill säga att denna tiden delat på 40 hästar betyder att varje häst får 3,5 min per dag. Vad exakt ingår i hyran?
Rent rimligt sett så måste hagarna ligga precis utanför dörren, frukost och lunch finns precis utanför hage, vatten alltid uppfyllt.
Jag anklagar inte dig, men jag förstår inte hur man som företagare eller personal ska hinna med ev täckesbyten, lindor av, skydd på, laga ev trasiga staket, sopa gångar, hämta foder, ta emot ev foderleveranser, hålla ordning på lokaler och se till att ridmöjligheterna är dugliga på dessa minuter.

*spinner vidare*

Räknar jag på våra tider så läggs 2,5 minut på varje häst att gå ut i hagen med dem, 1,5 minut för lunch foder för varje häst och vatten 1 minut.
Utöver det så sladdas, krattas och sopas ridhus 20 min x 2 varje vecka, detta blir sammanlagt 3+ min om dagen per häst hos oss.
Sopa gången tar exakt 12 minuter per dag en bra dag då hästägarna inte lämnar saker framme i gången. Detta blir 1 minut per häst om dagen.

Jag är nu uppe i en kostnad på 9 minuter per häst per dag och en kostnad på 660 kr i månaden per häst.

Nu kommer det lite svårare, enligt lag så har man rätt till betlada 5 minutersraster per timme. Detta ska ju även det räknas in och då måste vi lägga på ytterligare tid, för oss 3,33 min per dag och häst.

Nästa svåra är, hagarna som ska kontrolleras och hållas i skick (ej matrialkostnad nu) Jag skulle nog vilja räkna med att det läggs ganska mycket tid på att byta stolpar, tråd m.m varje år och här vill jag räkna iallafall 1 min per häst per dag för att få ihop tillräckligt med minuter när det väl behövs.

Vi hämtar foder själva samt har visst foder levererat till oss, det betyder ju att viss hantering av personal tillkommer. Här räknar jag med 1 min per häst per dag.

För att inte tappa bort mig så är jag nu uppe i 13 minuter och 30 sekunder per häst = 974.40 kr i månaden i personalkostnad.

En stor kostnad hos oss är el, bara att tända ridhuset kostar nästan 46 kr. Säger man att varje ekipage använder ridhuset 3 gånger i veckan blir det en kostnad för varje häst är det 138 kr/vecka = 552 kr/månad

Nu är jag uppe i en kostnad på 1526 kr/månaden per häst.

Sen tillkommer uppvärmning av sadelkammare och omklädningsrum, elstängsel, värmetunnor på vintern. Har tyvärr inte siffrorna på dessa kostnader framför mig

Där utöver så måste man ju räkna in en viss materialkostnad (tex stängsel och det som hör där till, sopkvastar, knivar etc) slitage (skottkärror som måste bytas ut, dörrar som ska smörjas, slitage på traktorer, fyrhjuling) drivmedel, nytt grus när stallplan behöver fyllas på, stall som ska målas om m.m.

Tömning av gödselstack kostar i våra trakter ca 8 000kr per år Kostnaden är uträknad på volym och kostnaden är därför inte beroende av om man är fler eller mindre hästar i stallet. Då är detta det billigaste sättet att tömma på. Andra sätt är container eller att anställa personal och hyra/köpa maskiner för att för att tömma för egen räkning, men detta är det billigaste lagliga sättet i våra trakter. Hos oss blir det en kostnad på 55.60kr/månad och häst.

Sen fodrar vi vissa månader med hösilage. När man är företagare får man inte köra plasten själv till återvinnings central och man får heller inte bränna. Det man får göra är att frakta detta till en upphämtningsplats och sen betala för att det ska tas om hand om. Har tyvärr inte kostnaden i huvudet.

Eftersom det är ett företag det handlar om så behövs en revisor för att göra bokslutet. Är det mindre än 2 anställda så behövs inte en auktoriserad revisor utan då kan man komma undan med en billigare kostnad. En autoriserad revisor ligger på ca 20-50 tusen vid bokslut, till mindre företag kan man ha tur och hamna på 12-20 tusen.
Räknar jag på minsta möjliga kostnad så hamnar vi på 83 kr/månaden/häst.
Men vem sitter då med kvitton och gör allt förarbete? förmodligen någon som vill ha någon slags ersättning. Tror inte detta handlar om många kr i månaden, för ett så pass litet företag som vi driver så är det kanske bara 1 timme i månaden som läggs på att sortera kvitton och skriva fakturor.

En annan sak som jag tycker är svår är ju om det drivs som ett företag med uthyrning av boxar som enda inriktning, då måste det inkomma en viss vinst. Det vill säga att det måste komma in mer pengar än vad som går ut. Har inte riktlinjerna framför mig, men det finns siffror för vad ett litet företag borde få i vint varje år för att det ska kunna överleva.

I våra trakter (har gjort en egen liten undersökning genom att fråga runt) vill hästägare inte betala mer än 1000 kr för allt det här jag skriver ovan.
Sen tillkommer ju foder och strö.

Är det någon annan som gjort liknande uträkning?

OBS! alla kostnader är räknade exclusive moms
Har gjort liknande uträkning men lever på att vi på 30 hästar har en anställd med avtalsenlig lön; två på max belopp lönebidrag och en med lön från kommunen (funktionsnedsättning).
Så ser verkligheten ut för många föreningar och det gör att man kan hålla ner priset jämfört med en privat näringsidkare som ofta har svårare att få tag på den typen av personal- och kanske inte vill heller...
Att som privat kunna ha inackorderingsstall och ridhus samt anställd personal bara till detta måste vara kämpigt om man inte har fler ben att stå på.
De jag känner med renodlat inackorderingsstall har inga anställda utan gör jobbet själv och har dessutom andra jobb...Anställa är dyrt!
 
Det finns ju fler arbetsvillkor som är relevanta än lönen, men ska vi tala timlön så runt 130-140 kr/h och 100% ob på helg och röd dag. Med tanke på risk, arbetsmiljö och att det kan vara tungt arbete ser jag det som ganska låg lön ändå.

Jag jobbar som.sjuksköterska inom landstinget , vi har inte ens 100% i ob på julafton.... Efter 3 år på högskola och 10 år i yrket har jag 177 kr i tim i grundlön.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag jobbar som.sjuksköterska inom landstinget , vi har inte ens 100% i ob på julafton.... Efter 3 år på högskola och 10 år i yrket har jag 177 kr i tim i grundlön.
Nej det är nog inte vanligt med 100%ob i jobb där man är schemalagd helgtid... Vet inte vad kommunal säger att hästskötare har i ob men det gäller bara efter tolv lördagar och röda dagar.
 
Nej det är nog inte vanligt med 100%ob i jobb där man är schemalagd helgtid... Vet inte vad kommunal säger att hästskötare har i ob men det gäller bara efter tolv lördagar och röda dagar.
Jobbade med grisar helgen efter midsommar ett år och fick då 100% ob hela helgen, så borde ju vara det samma för de som jobber med häst.
 
Jobbade med grisar helgen efter midsommar ett år och fick då 100% ob hela helgen, så borde ju vara det samma för de som jobber med häst.
Enligt de avtal jag tittat på är ob 35 kr extra per timme och efter 18 på vardagar, efter 12 lördagar och hela söndag och helgdag. Storhelg är inget extra.
 
Det kanske är lite som med restaurangavtalen, det anses 'normalt' att jobba kvällar och helger därför blir ob lågt. De som jobbar natt på hotell har ju ingen ob alls.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 324
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 386
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp