Bukefalos 28 år!

Lös i magen del 2!!!!

Sv: Lös i magen del 2!!!!

Ett tips... Prova Pro Equo. Det är "havrevälling" tillverkat av samma företag som gör ProViva, men Pro Equo är utvecklat för hästar. Jag har provat MÅNGA olika saker o den här är kanon...:banana: Läs mer på www.proequo.se
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Tack! Ska kolla vad det kostar och var det säljs. Eller vet du det?
Där står ju faktist att fil och sånt inte är bra för hästar.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Hej ! Hur går det för er och era hästar ? Har mikrobalansen någon effekt?
I går skulle jag köpa ny ,men dom hade slut på gr*nng*rden .Dom hade någon där från krafft ,så jag frågade honom vad skillnaden på mag/tarm och mikrobalans var.
I mikrobalans så var det tillsatt någon form av patatis ,i mag/tarm var det ngt annat bindande. Han sa att mag/tarm fick man bara ge 4-5 dagar och sedan var man tvungen att göra uppehåll någon dag ,för att sedan ge igen några dagar. Detta har jag aldrig hört förut .
Nu hittade jag mikrobalans i en annan butik ,dock 100kr dyrare .
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Här fungerar det inte alls. Ger både mikrobalans 4 mått om dagen och potatismjöl, fungerade något så när. Nej, jag är glad att det är gräs om någon månad. Sedan ska jag så fort dom blir lösa till hösten åka till Strömsholm lämna dom där så får dom ta alla prover som går att ta. För nu är jag så trött på det här så hälften vore nog.
Mag- tarm balansen fungerar bättre på mina iaf. Tänker inte köpa något mer mikrobalans. Dels är det dyrare och sedan fungerar det inte lika bra.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Förstår dig , om det inte fungerar så varför lägga ut en massa pengar .
Våran klarar av att äta hösilage till lunch utan minsta symtom på magen , så helt klart är det ngt fel med magen .
För med mikrobalansen är han ju helt bra ,inte ens fisig .
När folk frågar om han blivit frisk så svarar jag :med mikrobalans är han frisk .
Lycka till ialla fall och jag gör som du LÄNGTAR TILL GRÄSET
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Ja, nu känns det motigt faktist. Fick hem försäkringspapprerna i dag också. Nu har dom höjt självrisken till 2500 kr också. Det är inte lite när man har två hästar som behöver åka.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Hej!!

tänkte ge ett tips!!!
Min häst har varit lös i magen till och från under ett år, jag provade, fil,proviva,mag-tarm,microbalans....men inget hjälpte!! Jag fick ett tips av en vet om foder jäst, har gett min häst 1 dl om dagen och han har varit kanon fin i magen sedan dess!! det finns på granngården och 10kg kostar under hundringen, foder jäst kan man ge helatiden för att hålla magen i trim!!!
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag gav så mycket som 6 dl per dag förra vintern. Det fungerade inte heller så bra.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Har också provat foderjäst - fungerade inte! Mikrobalansen fungerar inte heller! Nu ger jag min häst fil och mikrobalans, kanske det blir bättre...får vänta någon dag till och se! Längar också:bump:
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Nu har vi flera hästar som fått diaree i stallet , men det kan ju bero på pälsfällningen + att dom äter mycket "skit" som börjat tina frram i hagarna .
Våran håller sig bra fortfarande :)
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Nu är min pärs över.
Efter ett totalt ombyte för min kuse när det gäller foder och stallplats (mindre oroligt i det nya stallet) så har han blivit normal i magen. Har stått där i en månad nu och han har inte varit kass i magen en enda gång. Tack för mig i denna tråd! :love: :bump:
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Här blir inga andra lösa i magen pga vår. Det har inte hänt någon gång på dom åren jag har ägt stallet och har haft många inackorderingar.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Det brukar faktiskt inte förekomma i vårat stall heller ( lösa magar) men denna vinter och vår har inte varit som dom brukar här uppe . Det har varit varmt några dagar och sedan jätte kallt , så en del hästar har inte börjat fälla och vissa börjat smått eller som våran :har i stort sätt fällt klart , skönt för honom att tappa björnpälsen .
Men vi har fått nytt hösilage ,som är mycket blötare än det hästarna är vana med ( det är nog det som är boven , det blir ju ett foderbyte)
Jag är glad att våran inte faller i magen , visst är det tråkigt att andra hästar i stallet blir dåliga , men samtidigt så var det inte ngn som direkt tyckte synd om våran då hans mage inte var Ok, dom tyckte nog mest att det var äckligt med skitig rumpa och ben .
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Ja, det blir ju både foderbyte och blötare hösilage. En del hästar tål ju inte mycket blött hösilage. Jag har slutat med mikrobalansen nu. Har några dagar kvar med potatismjölet. Sedan ska jag ge mat som vanligt och se om det blir värre eller likadant. Blir det likadant så har ju inte några medel hjälpt. Fick tvätta unghästen både i går och i morse. Visst är det äckligt. Men det är nog mer synd om hästarna än om oss. *ler*
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Hejsan!

Jag jobbar i nära kontakt met min vet. för att försöka komma på någon lösning på min hästs diarre. Han sa i morse att året som har gått har varit värre än någonsin vad gäller diarrehästar. Hans teori var att det ev. kunde vara mer bakterier i marken. Vissa hästar provar han nu munkorg på när de är ute i hagen.
Min häst fullkommligt rinner det ur för tillfället. Om någon har samma problem så föreslår jag att ni smörjer in hästen efter tvätt med någon fet salva, barnolja, vaselin etc. så de inte bränner sig.
Det konstiga är att min häst klarar sig bra tex. när vi är och tränar (kan vara borta i ca 4 timmar) utan att en droppe diarre kommer. Jag har provat det mesta som pratats om i denna tråd. Det sista var Pronutrin. Inget fungerar.

Hästen är pigg och glad, rund och fin!!!
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag har ju en fjording som är 12 år. Hon är lös i magen på tredje vintern nu. Min unghäst som är 3 år (halvblod) är andra vintern. Så det är inte bara denna vinter som jag har problem. Men det är inte så att dom smalnar av eller blir glanslösa i pälsen. Dom ser ut att må precis lika bra som alla andra hästar här i stallet. Inte är dom så lösa att det går och rinner hela tiden heller. Dom fiser mest blött och efter att dom bajsat kan det komma lite blött. Det är svårt att förklara.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag känner igen det du beskriver med vätska osv. Jag har ju haft det på min häst i 4 år. Denna höst/vinter/vår har varit värre än någonsin dvs längre perioder, men det kanske inte du har upplevt.

Jag tror inte jag kommer mycket längre med mina utredningar än att jag har en mycket känslig häst och eftersom det verkar vara mycket mer diarrehästar i år (även hästar som normalt inte har diarre) så kan det vara något i marken som gör att hästen reagerar kraftigare. Jag håller ögon och öron öppna efter möjliga utvägar.

Jag dock inte givit upp med potatisfibrer (fungerar säker på samma sätt som potatismjöl) han är inte lika rinnig.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag har också hört att detta är den värsta diareeperioden som varit någonsin, bl a på vissa ridskolor och privatstall. Vårt ensilaget är ganska torrt men kan variera en del (foderbyte för varje bal).

Trots ett antal dagar nu med Fil och Mikrobalans ser jag ingen bättring, man skulle kunna tro att det stått en ko i boxen ibland....så löst är det, men jag ger mig inte - kommer att fortsätta med fil ytterligare ett tag. Tror inte jag kommer att köpa mer Mikrobalans när detta är slut, istället prova med potatismjöl och fil. Munkorg är inget alternativ för mig och min häst eftersom jag inte kan få den servicen med att ta av och på en sådan.

Pälsen och humöret på min häst är toppen - dock är hon lite bukig, men det kan också vara efter vintervilan och kanske försvinner nu när vi tränar lite hårdare.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Det kan hända att det fungerar för min fjording med potatismjöl. Det är ju två veckor nu. Men jag fortsätter ett tag till. Tog bort mikrobalansen. Då blev hon lite bättre. Unghästen får tvättas varje dag ännu.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Ge hästen B-vitaminer garanterat bra resultat
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 987
Senast: AbCdE
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
23
· Visningar
1 408
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Hoarfrost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp