Bukefalos 28 år!

Lös i magen del 2!!!!

ankic

Trådstartare
Lös i magen del.2

Eftersom del1 av tråden är låst ,så skulle jag vilja att vi har en ny som vi kan fortsätta skriva i . Den ( tråden) har betytt så mycket för mig . Man har aldrig kännt att så många bryr sig ,som i tråden .
Hoppas ni fortsätter att skriva då och då
 
Sv: Lös i magen del.2

Troll har inatt varit rejält dålig i magen, diaree igen trots att han nu varit bra i 4 dgr och ätit ProViva i 1 vecka. Men jag fortsätter med ProVivan och hoppas på bättring igen. Man ska aldrig ropa hej...att man aldrig lär sig. :smirk:
 
Ok! Vi fick inte ha vår långa tråd kvar. Men fick öppna en ny. :)
Så jag gör det nu. Tycker att det är väldigt intressant att höra med alla som verkar ha nästan samma fel.
Ringde ang örterna. Dom kommer på måndag. Dom hade inte ens skickat det i dag. Men lovade att göra det. Så vi måste bara fortsätta att uppdatera här så får vi se om inte jag har hittat medlet åt oss kanske alla här.
Hur har det gått för er i dag då?
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

gejsa skrev:
Ok! Vi fick inte ha vår långa tråd kvar. Men fick öppna en ny. :)
Så jag gör det nu. Tycker att det är väldigt intressant att höra med alla som verkar ha nästan samma fel.
Ringde ang örterna. Dom kommer på måndag. Dom hade inte ens skickat det i dag. Men lovade att göra det. Så vi måste bara fortsätta att uppdatera här så får vi se om inte jag har hittat medlet åt oss kanske alla här.
Hur har det gått för er i dag då?
Titta lite längre ner....där hittar du denna tråd; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637660 ;)

//Alice
 
Sv: Lös i magen del.2

Man måste vara beredd på bakslag , och när dom kommer känns det som man vill ge upp .
Nu har det gått ca 3veckor och våran är ännu fin ,så nu är det inte det första jag kollar ( om det runnit eller ej) Det känns skönt att man vågat släppa problemet lite. Men han får fortfarande microbalans ( men är det han behöver så är det bara att ge )
 
Sv: Lös i magen del.2

jag har kört ett par kurer med lacto bakterier på min häst, och det har fungerat bra!:)
 
Sv: Lös i magen del.2

Vad är det för ngt?Var köper man det?Hur länge ger man det?
( Många frågor)
 
Sv: Lös i magen del.2

ankic skrev:
Eftersom del1 av tråden är låst ,så skulle jag vilja att vi har en ny som vi kan fortsätta skriva i . Den ( tråden) har betytt så mycket för mig . Man har aldrig kännt att så många bryr sig ,som i tråden .
Hoppas ni fortsätter att skriva då och då

Vad lustigt! Öppnade du en ny tråd och jag såg inte din. Så jag öppnade ju också en. Vad bra att moderator satte ihop vår då. :)
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Vet du varför man ska ta bort mineralerna då man ger microbalans eller mag/tarm ?
Högen jag mockade ut i går kväll var halvfast , han har inte haft lösare högar på länge , kan komb. mellan microbalansen och mineralerna vara så dålig att det märks så fort ? ( det hade dock inte runnit ngt)
Ska jag ta bort dom ( mineralerna) igen eller vad tror du?
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

det är ett pulver som man ska ge ett mått om dagen i 1-5 dagar. min ridsportbutik hade det, men annars kan man säkert köpa det i en foderbutik eller något.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Har ingen aning om att man ska ta bort mineralerna om man ger microbalans eller mag- tarm balans. Men jag har ju gjort det ändå eftersom dom blir lösa i magen av det mesta. Då måste man ju ta bort allt och ev öka succesivt för att se vad det är som gör att dom blir lösa i magen av. Men som sagt mina har inte fått mineraler på hela vintern. Dom har ju inte blivit riktigt bra heller. Det går några dagar så blir dom lösa en eller två dagar och så bra osv...
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag har också funderat på att börja ge min pålle mineraler igen medans han fortfarande äter filen. Frågan är om det ställer till magen på min igen, din verkar ju ha reagerat lite.

Vilken sorts mineraler får din?
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Idag var Troll bra i magen igen, så jag HOPPAS att det bara var något tillfälligt igårnatt.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Men det är ju ofast så. Att det kommer och går. Ibland bra och ibland dåligt. Man får aldrig vara nöjd vet du. *ler*
 
Sv: Lös i magen del.2

En allmän fråga.

Hur mycket protein får era hästar per dag från sitt foder? Vad har erat grovfoder för proteinvärde? Min häst är lite halv-lös i magen när han äter "hösilaget" (ts typ 83%), det ligger på strax över 70 i protein och jag undrar om det har ett samband.
 
Sv: Lös i magen del.2

Ja, ang det där med högt proteinvärde kan vara ett samband. Du har def ett för högt värde i ditt hö. Vi har 42 smrp. Det är mer normalt. Försök att blanda ut det med halm.
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Jag plockar bort mineralerna igen , högarna i boxen var halvfasta och den som hade jouren sa att han hade fisit mycket på morgonen .
Men varför tål han inte mineralerna ?:confused: :confused:

I mitt fall så är jag säker på att det är dom som spökar , jag satte in dom i går och han är redan sämre i magen efter att ha varit fin flera veckor .
Vad ska man göra ?
 
Sv: Lös i magen del 2!!!!

Min unghäst var lös i magen under hösten, men sen jag för ca 2 månader sedan började ge honom mald linfrökaka tillsammans med kli och lite melass 3ggr i veckan så har han blivit helt stabil i magen. Funkar bra för honom iaf. Han får dessutom alger och det har det inte varit några problem med.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 446
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp