Bukefalos 28 år!

Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Hej!

Ursäkta, men bra skött lösdrift är inget för den late. Fördelen är, förutom för hästen (den häst som växt upp på sånt sätt att den är häst;) ) är att man inte är låst av tider.

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Nej speciellt mycket tid sparar då inte jag i alla fall men jag tar mig sovmorgon utan att känna att hästarna vill komma UT, vilket jag alltid kände förut. Och så tror jag de mår bättre av att vara ute mycket samt att kunna gå in när/om de vill och vädret visar sig från sin sämsta sida. Det blir heller inga stressiga intag i skymning, snålblåst och regn från alla håll och kanter då hästarna antingen trängs vid grinden eller absolut inte ska komma för att det regnar på tvärsan
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Vad fint att du har koll på hur precis alla bra lösdrifter sköts av respektive ägare och/eller inhyrda!
 
Sv: Lösdrift eller stall?

för mig finns bara stall. men antagligen för att det är det jag är vand vid.
en bra lösdrift är helt okey, men inget jag personligen skulle använda mig av.
och detta är en helt personlig åsikt och tanke men av någon anledning känns det som att
det här med lösdrift är lite av en modefluga eftersom folka har börjat slänga ut varenda
häst. jag personligen kan bara se en fördel med lösdrifr och det är att hästarna får föra på sig ordentligt. dock har man inte koll på något för övrigt. hästen måste kunna få komma in och bara slappna av, men det är min åsikt. sen verkar det som att människan har blivit så lat idagens samhälle att man inte ens orkar mocka en timme om dagen efter sin egen häst utan bara vill ha det roliga med ridning och det som kretsar närmast hästen, det kan jag tycka är intressant då det
finns så otroligt mycket mer skönt att göra. stå och mocka och filosofera är faktiskt inte helt fel;-) detta låter nog fel i mångas öron, hästen får absolut röra sig och vara ute mer men mycket av lösdriftens fördelar talar för att det främst tilltalar latmaskar. en lösdrift kan vara bra, men mycket av det jobb runt omkring är för jobbigt att utföra. sista biten av detta inlägg är bara en tanke jag har och inte en 100%åsikt.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jobbmässigt så är det ingen skillnad mellan lösdrift och stall för min del. tvärtom.
Den lilla tid det tar att mocka en box gör varken till eller ifrån.
Hästarna ska fodras i lösdrift också. Vi ger inte fri tillgång på hö. vatten och mockning när dom går ute hagen med tillgång till box i stallet. Så nej det är endast hästen som vinner på detta.
Jag ser det tvärtom. Måste vara skönt att hästen i stall med hage bredvid, hästen tas in och det är minimalt jobb om man jämför med vissa lösdrifter. Låter i mina ögon väldigt bekvämt.
Innan vi flyttade upp hästarna och gjorde om till lösdrift där så var det för tråkigt med lösdriften.
Hästarna i hage en bit bort, köra vatten med bil, ingen belysning när man ledde hästen upp och ned till lösdriften, jobbigt att mocka och fodra i mörkret på vintern. Sådan lösdrift är för dom verkligen tappra hästägarna.
Det handlar mer om vad som ingår i hyran än uppstallning.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

för mig finns bara stall. men antagligen för att det är det jag är vand vid.
en bra lösdrift är helt okey, men inget jag personligen skulle använda mig av.
och detta är en helt personlig åsikt och tanke men av någon anledning känns det som att
det här med lösdrift är lite av en modefluga eftersom folka har börjat slänga ut varenda
häst. jag personligen kan bara se en fördel med lösdrifr och det är att hästarna får föra på sig ordentligt. dock har man inte koll på något för övrigt. hästen måste kunna få komma in och bara slappna av, men det är min åsikt. sen verkar det som att människan har blivit så lat idagens samhälle att man inte ens orkar mocka en timme om dagen efter sin egen häst utan bara vill ha det roliga med ridning och det som kretsar närmast hästen, det kan jag tycka är intressant då det
finns så otroligt mycket mer skönt att göra. stå och mocka och filosofera är faktiskt inte helt fel;-) detta låter nog fel i mångas öron, hästen får absolut röra sig och vara ute mer men mycket av lösdriftens fördelar talar för att det främst tilltalar latmaskar. en lösdrift kan vara bra, men mycket av det jobb runt omkring är för jobbigt att utföra. sista biten av detta inlägg är bara en tanke jag har och inte en 100%åsikt.

Jag tycker mig se en hel del missuppfattningar och fördomar här.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag tycker mig se en hel del missuppfattningar och fördomar här.


Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Man har inte koll på om dom äter som dom ska med tanke på att man oftast har fri tillgång till foder t.ex. Man har inte koll på att magarna fungerar ordentligt, dvs att dom häver ur sig m.m
Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.
Och överlag verkar det som att många som har sämre ekonomi använder sig av lösdrift eftersom halm,spån (eller vad man kan tänkas använda) inte går åt i samma utsträckning som då man behöver mocka riktigt ordentligt varje dag. Och nu har det blivit modernt med de här "slow feeding" nät, alltså behöver det inte gå åt mer foder om dagen än om hästen stod inne eftersom hästarna får "tuggbehovet" tillfredsställt då de får med lite ur näten och tuggar mer.O_o
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Tycker det beror på hästen vad som är bäst. Mina skulle inte trivas på lösdrift, och det finns hästar som inte trivs inne.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.

Skulle vara intressant att läsa den faktan...när jag åkte hemifrån i morse låg 10 st av 12 st varav 7 st hingstar, helt utslagna i hagen vilket de brukar göra åtminstone två gånger om dagen, runt en halvtimme åt gången. De går allihop i samma hage.

Man har inte koll på om dom äter som dom ska med tanke på att man oftast har fri tillgång till foder t.ex. Man har inte koll på att magarna fungerar ordentligt, dvs att dom häver ur sig m.m

Jo det kan man om man ser till att betet är anpassat d.v.s naturbete eller om det är vall, begränsa tillgången med att flytta stängsel efter hand. Vintertid gäller det att har rätt värde och grovlek på grovfodret och samtidigt presentera det så att de har att göra. Vi rör oss mycket i hagen och kollar kotinuerligt pink och träck, det sitter i ryggmärgen, kan inte låta bli och titta och analysera så fort en häst gör ifrån sig, oavsett om man är hemma eller inte.:o

Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.

Visst och det gör man på lösdrift också, jag gödslar ut bägge lästallen en till två gånger i veckan. Det får inte ta för mycket av tiden man kan lägga ner på att hålla igång hästarna.

Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.

Jag skulle vilja säga tvärt om, hur många ha är ditt stall på? Mina "stall" är på c:a 5 ha styck. De ska kollas varje vecka, stängsel, växtligheten, farliga föremål som kan dyka upp, röja längs elstängslet m.m.

Och överlag verkar det som att många som har sämre ekonomi använder sig av lösdrift eftersom halm,spån (eller vad man kan tänkas använda) inte går åt i samma utsträckning som då man behöver mocka riktigt ordentligt varje dag.

Möjligen att det blir sämre ekonomi med lösdrift :crazy: Det kostar att hårdgöra ytor runt lästall,utfodringsplatser och in och utsläpp, har tre in och utsläpp i varje hage. Ett antal km stängsel som ska byggas och underhållas, bekämpa hästskräppor :rage:


Och nu har det blivit modernt med de här "slow feeding" nät, alltså behöver det inte gå åt mer foder om dagen än om hästen stod inne eftersom hästarna får "tuggbehovet" tillfredsställt då de får med lite ur näten och tuggar mer.O_o

Det är väl bra? Vi ger i hönät oavsett om de är i hage eller står på box, vilket de nästan aldrig gör. Nästa vinter blir storbalarna också i nät.

Man tar ut alla hästar varje dag från hagen och ger lite fodertillskott samtidigt som man borstar, kratsar hovar och går igenom hästarna så de är okay. Varje dag ska några av hästarna ridas eller markarbetas. Detta sköts av min fru och mig som bägge har heltidsjobb på annat håll också.

Det finns hur mycket som helst att skriva om hur det är att sköta en lösdift men det finns inte plats här :)

Jag kan försäkra dig om att det varken är billigare eller mindra jobb med lösdrift än att stalla in stor del av dygnet. En positiv bieffekt är starka och pigga glada hästar som lär sig att vara häst av andra hästar.;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Inackorderad i lösdrift.

Vi har mock och vatten schema vilket är en gång i veckan ungefär.
Ägare ser till att höet + halm fylls på.
Dom har fri tillgång med slowfeed nät över.
Hästen är ett halvblod som vilar/sover äter och bajsar/kissar som hon ska :p

Angående täcken som någon tog upp, så har jag märkt en skillnad på box och lösdrift.
Nu när hon kanske ska ha sitt täcke i 12 timmar eller mer så krävs det verkligen ett täcke som sitter bra och andas.
Så det inte blir skav osv.
Nu säger jag inte att jag inte är noga i stall, men jag har fått vara extra noga nu.
Vid svett träning vintertid så ull och täcke.
Sen åker jag upp och tar av ull täcket när hon torkat.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Lösdrift:
+ Hästarna behöver aldrig stå stilla när de inte vill
+ Mer naturlig rörelse
+ Friskluft hela tiden
+ Mindre tidskrävande

- Svårt att anpassa fodring efter hästarna
- Allt för stor risk att det blir "hästgarage" för vissa inackorderingar

Stall:
+ Daglig kontakt med hästen minst 2 ggr/dag då man ser hur hästen mår
+ Lättare att anpassa fodring och hålla koll på mängden vatten varje häst dricker nattetid/uppstallad tid
+ Lättare överlag med individuella saker, som att se hur avföringen är om hästen varit lite dålig, om den verkat orolig osv.
+ Om man har varmstall och klippt häst behöver den kanske inte ha täcke 24/7 vintertid
+ Slipper värsta insekts/soltimmar sommartid (beroende på när de är inne)

- Allt för lång tid som hästarna tvingas begränsa rörelse
- Mer tidskrävande

Jag föredrar egentligen lösdrift, men kan tänka mig uppstallad med lång utevistelse också om det passar bättre för just den hästen.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

dock har man inte koll på något för övrigt. hästen måste kunna få komma in och bara slappna av, men det är min åsikt.
Det var det dummaste jag hört. Nåja, nästan iallafall.
Jag har då lika stor koll på mina hästar som om dom skulle stått på stall :cautious:
Dom står/ligger och sover och är fullt avslappnade.

Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Det är inte alls fakta, det är nog bara en fördom från dig faktiskt.
Man har inte koll på om dom äter som dom ska med tanke på att man oftast har fri tillgång till foder t.ex. Man har inte koll på att magarna fungerar ordentligt, dvs att dom häver ur sig m.m
Det är inte så svårt att se skillnad på färsk och gammal skit faktiskt.
Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.
Det där lät lite dumt, som att det är alla hästägares plikt att stå och mocka varje dag? Vi mockar våra hagar men knappast varje dag och hästarna mår då lika bra för det.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.
Vet inte om jag ska skratta eller rulla med ögonen....
o
Du har väldigt mycket fördomar om lösdrift.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Men du får ju ändå inse att man HAR bättre koll på hästen om den står på box. Då kan du se att den tex inte bajsat på hela natten, knappt ätit och inte rört vattenhinken. Har du en flock hästar som går tillsammans ute är det helt omöjligt att veta vem som druckit vatten och ätit hö, och även om du ser skillnad på nytt och gammalt bajs så ser du väl inte skillnad på 10 hästars bajs eller hur??

Det säger sig själv att det är omöjligt att ha samma kontroll på en lösdrift (såvida hästen inte går ensam i en lösdrift..), att hävda något annat är bara dumt! Sen har förstås lösdrift andra fördelar framför uppstallning så som fri rörelse, social kontakt etc men man behöver inte bli fanatisk...
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag säger inte att lösdrift inte ska få finnas, men jag fattar liksom inte tjusningen med det då jag personligen inte skulle klara att bara åka till stallet och inte göra stalltjänst etc. Jag säger inte att alla lösdrifter är dåliga, men 9 av 10 personer jag pratat med har shettisar eller islänningar i nuläget för att de menar på att dessa hästar kan gå ute i regn och rusk och svinkallt väder utan att se röken av ett täcke. Och visst, en islänning t.ex är gjord att klara hårt väder, men att stå i en hage på 1 hektar är inte samma sak som att ha halva island att röra sig på.
Också varit med om att(ofta) att "hö räcker". Liksom jag tycker det hemskt att hästarna ska stå ute om det är 30 minus, inget extra foder utan det är en giva hö om dagen som gäller. Vart tog mineraler och eventuellt kraftfoder vägen? Detta är få av dom anledningar jag har hört och sett vad gällande lösdrift.
Sen är det en annan sak om man har en lösdrift som Rolle beskriver. Har man en sådan lösdrift, och ser till allt mellan himmel och jord har jag inget att säga, men tyvärr är det inte så många som håller sina hästar i en sådan lösdrift. Jag har märkt att visst folk nästan släpper ut dom vind för våg. Tyvärr är det bara en lösdrift jag sett som hålls som du beskriver. Det kan jag tycka är sorgligt!
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Vi mockar aldrig hagarna, hästarna har utrymme nog att naturen kunde sköta det. Vi har fri tillgång på hösilage på rundbal. Vi har rullande schema på att mocka ligghallen denna sommar, alla har en dag i veckan då de mockar ut en kärra i ligghallen (om det behövs) då hästarna använder den för att komma ifrån knotten och därav blir det mer bajs då. Det tar max 1 minut att mocka och slänga skiten på högen bredvid. Det tar längre tid att gå till hallen med kärran än att mocka den.

På den kollektiva lösdriften jag drev hade vi fri tillgång med en fodring per dag, och det tog ca 10-30 minuter beroende på årstid och om man behövde öppna nya balar etc. Slängde höet över staketet på en stenmur. Mockade hallen en gång per år. Aldrig hagarna, det fanns utrymme nog.

När jag hade häst installad var det ca 1 h som gick åt till att mocka och fylla på mat. Den timmen kan jag ägna åt min häst. Plus att jag fick betala för div ut- och insläpp. Helgerna var kollektiva, så där gick 1h till.

Det jag spar är ffa tiden varje dag. Jag behöver inte ens åka ut om jag får förhinder. Sen ska väl tilläggas att jag gillar att mocka, och saknar det mycket. Men eftersom att jag har småbarn och annat just nu som tar upp mycket tid uppskattar jag den timmen mindre per dag.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.

Det händer titt som tätt att jag kliver ut genom dörren på morgonen och hör djupa snarkningar från ligghallen så varför skulle de sova sämre i ligghallen än i ett stall? Så den faktan tar jag med en stor nypa salt.

Sen är det tråkigt att du sett många "dåliga" lösdrifter men jag har sett många dåliga stall men för den skull anser jag inte att traditionell uppstallning är allt igenom dålig

Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner

:meh:

ja visst det finns säkert en del latmaskar som har lösdrift men lata människor finns det överallt inte bara bland lösdriftsfolk ;) det finns även bland traditionellt uppstallade, jag har träffat på flera stycken
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Va??

När min häst gick på lösdrift slapp vi iaf till en början göra höpåsar, men silagebal rullades in 1-2 ggr/vecka- det är inte det minsta lätt och krävde att 2-3 av lösdriftens 4 hästägare var med och hjälpte till.
Vatten behövde fyllas hela vintern, 2 ggr/dag. Lösdrift och hage mockades dagligen- vi hade 1.5 dag/vecka och tog säkert en timme varje gång, om inte mer.

Ställde vi hästen i stallet fick vi såklart städa efter oss där, och vi fick såklart kratta stallplan när vi smutsat ner den.

Lättare med lösdrift?? Nej, det skulle jag inte vilja påstå, snarare tvärt om. Jag hade gärna haft min tjej på lösdrift, men hon trivs inte med andra hästar (dock med en shettis, men det är väl en av få) så hon fixar inte riktigt att gå på lösdrift. Kanske med rätt hästar att det skulle gå, men jag vill inte att hon ska behöva lida för att jag vill ha henne ute, om det nu inte skulle funka.

/Lavinia
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Skönt att höra att det faktiskt finns folk som tar lösdrift på allvar:p Känns faktiskt bättre då man här på tråden sett att det faktiskt finns vettigt folk. Jag tycker ni ska sprida ert sätt att hålla lösdrift lite emot närkehållet. Behövs här verkar det som:D
Hur som, stall ligger mig närmast i vilket fall:grin:
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Har du en flock hästar som går tillsammans ute är det helt omöjligt att veta vem som druckit vatten och ätit hö, och även om du ser skillnad på nytt och gammalt bajs så ser du väl inte skillnad på 10 hästars bajs eller hur??
.

Men nu ska jag ha TVÅ hästar, inte tio!
Jag kommer kontrollera dem, lösdriften och hagen varje dag.
Jag ska ha lösdriften hemma, 30 meter från huset.
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: warg
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Ketrawzc
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 487
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Piglet82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp