Lokal, regional, nationell...

M

Millis89

Är nybörjare på det här med tävlingar, och jag fattar inte riktigt skillnaden mellan lokala, regionala, nationella o elit-tävlingar.
Vem får ställa upp i vilka? Vad är det för skillnad?
Det skulle vara jättegulligt om nån kunde berätta skillnaden på de olika tävlingarna för mej... :p
 
Sv: Lokal, regional, nationell...

På lokala tävlingar går klasserna LD-LB/90-110 hopp och LC-LA dressyr. Här krävs lokal ryttarlicens, men ingen licens på hästen.

Regionala går i klasserna LC-MSVB/100-140 hopp. Ej helt säker om det stämmer på stor häst. Dressyr vet jag inte vilka klasser som går. Men här krävs junior eller senior licens beroende på ålder och licens till hästen.

Nationella går i klasserna (LB?)LA-SVÅR hoppning.

på Elit-tävlingar går ofta mästerskap eller liknande. Till elittävlingar är det vissa kvalregler som gäller, har dom inte i huvudet dock.

Även om det heter lokal får man starta en lokal tävling i norrland även om man bor i skåne, men ofta drar lokala tävlingar ekipage i de närliggande områdena.

Vilka klasser som sen verkligen förekommer är upp till respektive klubb.

Hoppas jag har gett dig lite mer klartecken. Annars är det bara att fråga så ska jag försöka förklara lite närmare/bättre.
 
Sv: Lokal, regional, nationell...

Hej
Är det inte så att man måste gå 5 felfria lätt A innan man får hoppa medelsvår. Så var det iallafall på ponny för 1 år sedan. Har man ändrat reglerna eller år det annorlunda på stor häst.
Jag har ju just gått över till senior.
 
Sv: Lokal, regional, nationell...

jo på ponny måste man antingen ha tagit 10 poäng i LA eller fem flerfria grundomgångar i LA minst innan man får starta MSVB.

På häst tror jag om jag har fattat TR rätt att man får hoppa mellan klasserna hur man vill (de förutsätter att man har lite vett i skallen), men med undantaget att juniorer på stor häst måste ha genomfört minst tre grundomgångar med max 4 fel. Rätta mig om jag har fel på denna punkt (är ponnyryttare egentligen).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 297
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 340
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp