Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

jag har sett så många sk tömkörningar andra har gjort med sina hästar, och dom kan lika gärna longera hästen,,, Det är inte bara o gå ut och tömköra en häst. gått på tömkörningskurs och det är en hel vetskap att tömköra RÄTT..En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?

Jag har lärt mig lite grunder av min tränare, men jag tömkör i prncip som när jag rider. Jag har inga inspänningar utan påverkar henne endast med min kropp, genom tyglarna och eventuellt genom spöet också (som förlängd arm).

¨Såhär brukar vi se ut^^
 
Sv: Longering VS tömskörning

longerar min 3 åring typ 1 ggr/ 14 dag, men bara i grimma och långrep. ska göra det tills hon kan komandorna, skulle viljat arbeta henne löst men då vi inte har staket runt paddocken så blir det lite svårt ;) ska börja tömköra sen när hon blivit van vid att "arbeta" i paddocken.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag longerar en hel del i mitt "NH-arbete" (som egentligen inte är 100% NH utan en blandning av lite allt möjligt :) ). Men då menar jag naturligtvis inte "traditionell" longering, där hästen springer varv på varv med inspänningstyglar på sig, utan jag longerar kanske 5 minuter och då ingår ökningar och minskningar av tempo, halter och backningar, varvbyten m.m.
 
Sv: Longering VS tömskörning

SÅ skulle inte jag longera om jag vore du.

Hästen bar sig inte själv och i princip bara springer runt på en volt. På detta sätt blir det inge direkt arbete och ger ingen posetiv effekt utan snarare tvärtom.


Okej svårt att se från den vinkeln men jag tycker nog det ser ut som hästen bär sig. Ser fritt och trevligt ut. Däremot böjer den inte på nacken :smirk:
Det kan väl finnas andra positiva effekter av longering än att arbeta hästen i form. Man kan t.ex lära den röstkommandon när man longerar den, öva upp ett bättre samspel så att hästen förstår ens kroppspråk bättre, eller lägga in longering då man jobbar med ledarskapsövningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Longering VS tömskörning

Jag longerar en hel del i mitt "NH-arbete" (som egentligen inte är 100% NH utan en blandning av lite allt möjligt :) ). Men då menar jag naturligtvis inte "traditionell" longering, där hästen springer varv på varv med inspänningstyglar på sig, utan jag longerar kanske 5 minuter och då ingår ökningar och minskningar av tempo, halter och backningar, varvbyten m.m.

då jag själv ALDRIG longerar utan tömkör, Och då tömkör jag på språret osv.

Om jag skulle tömköra så skulle jag sätta på ett pessoasystem.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Okej svårt att se från den vinkeln men jag tycker nog det ser ut som hästen bär sig. Ser fritt och trevligt ut. Däremot böjer den inte på nacken :smirk:
Det kan väl finnas andra positiva effekter av longering än att arbeta hästen i form. Man kan t.ex lära den röstkommandon när man longerar den, öva upp ett bättre samspel så att hästen förstår ens kroppspråk bättre, eller lägga in longering då man jobbar med ledarskapsövningar.

Jag är inte personen som letar efter böjning i nacken utan en bakbensaktiviet och ryggverksamhet.
 
Sv: Longering VS tömskörning

SÅ skulle inte jag longera om jag vore du.

Hästen bar sig inte själv och i princip bara springer runt på en volt. På detta sätt blir det inge direkt arbete och ger ingen posetiv effekt utan snarare tvärtom.

Nja, jag kan tyvärr säga att du har fel på den punkten ;) Iof gäller det inte dessa bilder, men jag jobbar väldigt mycket med longering såhär och det har gett väldigt positivt resultat.

Förutom att man kan lära sig sin häst på detta sättet och kommunicera med den med endast små signaler så kan man även bygga upp hästen fysiskt. När man lär sig att påverka sin hästs placering och rörelseriktning med bara små signaler från sin egen kropp, kan man även påverka dess rörelser och dess form.

Jag själv har just börjat jobba med att få Ella att vända som ett stort S genom volten och det har vi lyckats ganska bra med i skritt, och hyffsat bra med i trav än så länge. Sedan har jag även börjat jobba mycket med ställningen och att när jag böjer mig så ska hon också göra det, och att få in det inre bakbenet inunder henne så hon bär sig bra. Och det funkar mycket bättre nu än när vi började med longeringsarbetet.

Har även börjat göra detta löst i hagen t ex, men har än så länge bara testat i skritt :D

Bild
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag skulle aldrig Löslongerar!!!

Det är mkt lättare då at hästen bara springer och går obalanerat.

:crazy: :confused:

Hästen behöver inte ständigt gå i en korrekt form, och hur är det med ditt kroppsspråk om hästen bara springer fastän du inte bett om det? Löslongering är bra på otroligt många sätt om man behärskar det.

Det lyser okunskap om ditt inlägg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

SÅ skulle inte jag longera om jag vore du.

Hästen bar sig inte själv och i princip bara springer runt på en volt. På detta sätt blir det inge direkt arbete och ger ingen posetiv effekt utan snarare tvärtom.

Måste allt vara arbete för att vara positivt?
På Ella_99's bilder ser jag ett fint samspel, en glad uppmärksam och arbetsvillig häst, och ett tydligt bra kroppsspråk från hennes sida. :idea:

Själv tömkör jag mest, men det kan hända att jag longerar, både löst och i lina. Det gör jag mest i grimma, för att träna in kommandon, balans, och självklart förbättra kommunikationen med min häst samt busa och leka lite.

För övrigt håller jag fullständigt med Tana och Ella_99 i diskussionen. Mycket bra inlägg :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

:crazy: :confused:

Hästen behöver inte ständigt gå i en korrekt form, och hur är det med ditt kroppsspråk om hästen bara springer fastän du inte bett om det? Löslongering är bra på otroligt många sätt om man behärskar det.

Det lyser okunskap om ditt inlägg.

Kan ju säga att det är så jag lärt min longera i skolan och jag longerar helt enligt boken
 
Sv: Longering VS tömskörning

Kan ju säga att det är så jag lärt min longera i skolan och jag longerar helt enligt boken

Men världen är så mycket större än en bok. Var inte så trångsynt, det finns inte bara ett sätt som är rätt.

Det finns otaliga böcker om löslongering, longering, kummunikation och kroppsspråk. Man blir inte heller fullärd av att läsa en bok, det finns alltid mer att lära, och innan man uttrycker en så stark åsikt bör man kanske kunna lite mer är så :idea:
 
Sv: Longering VS tömskörning

Men världen är så mycket större än en bok. Var inte så trångsynt, det finns inte bara ett sätt som är rätt.

Det finns otaliga böcker om löslongering, longering, kummunikation och kroppsspråk. Man blir inte heller fullärd av att läsa en bok, det finns alltid mer att lära, och innan man uttrycker en så stark åsikt bör man kanske kunna lite mer är så :idea:

Men då jag lärt mig på ett sådant sätt som att man inte ska löslongera, inte longera utan skydd osv och det är det som jag tycker fungerar.
Det finns ju folk som tycker man är helt knäpp om man tex sätter på ett pessoa system på hästen.

Sen så har jag sett så himla dåliga exempel på löslongering så man blir rädd. Visst har jag sett en massa dåliga ex på inspänd longering oxå men inte lika många.

Smaken är som baken och jag gör som jag lärt mig då jag tycker att det är det som fungerat för mig.

Kan säga att jag använder grymt mkt kroppsspåk och kommunikation när jag longerar då det är det som min häst lyssnar på.

För mig är longering:

Skydd
Lina
INspänning av någon form ( inte mkt)
spö
Kroppsspråk
Kommunikation
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

Jag skulle aldrig longera nuförtiden, tömkör endast. Jag anser att tömkörningen ger större möjlighet till att variera form och arbete, medan longeringen blir enformig och svårt (nästan omöjligt?) att påverka formen. Med tömkörningen har jag direkt kontakt med hästens mun så som när jag rider och kan reglera hästen på ett bättre sätt som jag inte kan göra i longeringen. Tycker longering är onödigt när man lika gärna kan tömköra. Dessutom sliter longering mycket, och jag ser ingen anledning till att låta hästen gå runt runt på en volt om det inte är tillfälligt hos t.ex veterinären osv.

Angående Ellas bilder: Jag tycker löslongerings-bilderna visar ett underbart samspel mellan häst och människa, där en stark kommunikation ligger som grund. Kan man påverka hästen från marken enbart med hjälp av kroppsspråket är jag övertygad om att man kommer lyckas minst lika bra på hästryggen, om inte bättre! Hästen lär sig förstå mig och jag lär mig förstå hästen. Jag anser att kommunikation alltid är grunden i ridning, och då förstår jag inte varför Ellas bildexempel skulle vara något negativt? Visst, hästen arbetar inte optimalt än så länge, men då får man backa några steg och tänka efter vad som leder till att hästen jobbar som bäst, jo kommunikationen!

Förlåt om det blev sluddrigt...
 
Sv: Longering VS tömskörning

en rätt inspänd o lydig häst jobbar i longering.
att ändra på inspänningen är inte särskilt jobbigt. Lägre i början o sen lite högre- som vid ridning.
Ser heller ingen vits att longera en som bara kutar runt o sen blir lat när krutet är bränt.

mina hästar jobbar skitbra vid longering o fattar galopp under samling o kan nästan utföra piruettgalopp. För mig är det en chans att se hur hästen jobbar- omväxling är det oxå.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Börjar med att säga detta: Har inget emot inspänningar förutsatt att de används på ett bra sätt och inte drar ihop hästen utan finns till som stöd för att hästen ska kunna hitta balansen och formen, men inte drar ned den i den.

Men iaf. Varför måste du prompt ha en pessoasele på hästen när du longerar? Är inte så insatt i exakt hur en sådan fungerar, iom att jag bara sett den på bild. Men är det inte nån rem som går bakom bakdelen och sedan nån fram till bettet, eller liknande. För mig låter det som nån manick som alltså kan "fixa ihop" hästen i en bra arbetsform?

Som jag uppfattat pessoaselen (efter de få bilder jag sett) tycker jag inte att den ser varken bekväm eller särskilt smidig ut. Visst kanske den utvecklar bakbensaktiviteten hos hästen och får den att bära sig i en bra arbetsform, men jag tvivlar på att den arbetsformen är ärlig och att hästen är i fullständig balans och är helt lös genom hela kroppen... Som jag tycker det ser ut, ser den mest ut att skapa nån bunden spänd form.

Men som sagt, rätta mig om jag har fel iom att jag inte är ett dugg insatt i hur pessoaselen fungerar öht.

Och sen förstår jag inte varför du har något emot att jag strävar efter precis samma sak som dig men väljer en annan och enligt mig ärligare väg? Jag vill uppnå att min häst bär sig i en fin, balanserad och fri form. Det är mitt mål, och longeringen är en av de viktigaste och mest inverkande jag gör med henne, för att komma framåt mot detta mål. Jag tränar även jättemycket tempoväxlingar rakt, samt öppna osv (löst eller med hängande lina) men longeringen är det där jag kunnat påverka hennes form bäst.

Bilderna på longeringen i lina är från i november så de är väldigt gamla vid det här laget. Eller i själva verket är de från första gången jag över huvud taget provade att försöka påverka henne ordentligt genom longering. :) Ska försöka skaffa nya bilder så fort jag blir frisk och vädret tillåter, så kanske det syns en liten förbättring redan :D

Och sen undrar jag varför en bok alltid måste ha rätt? Säger inte att den inte har det, men fick ett intryck av ditt inlägg om att den boken beskrev det enda rätta sättet att longera på, så därför är jag lite nyfiken^^
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag själv tycker att pessoa systemet är ett sätt som gör att hästen får igång bakbenen och ryggverksamheten. Tycker inte att några andra inspänningar ger någon bra effekt på att få igång bakkärran.

Sen är jag inte imot ditt sätt på någotvis MEN har svårt att förreställa mig en häst som går runt på en volt i en lina jobba i form men bakkärran osv med. Men självklart om man jobbar den på lina med tex med öppnor osv så kan man få igång den.

men det är få som gör det och varför jag är kanske negativ till detta sätt är för jag har sett SÅ många som har löslongerat hästen och hästen har mest sprunigt runt flera varv utan att gå ställd, jobba eller över huvudtaget utan kontroll.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Länkar till en mycket välvisande film med tillhörande beskrivning om du har ljudet på.

http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Jag påstår mig absolut inte att jag uppnått detta med min häst, men jag har börjat jobba på det. Min häst har ingen exteriör eller gångarter som talat för henne men min dröm är ändå att jag ska kunna utveckla henne så att hon rör sig så som denna hästen på filmen. Och jag är övertygad om att det går, med mycket träning främst från min sida :)

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att pessoaselen är den enda av hjälptyglar som sätter igång hästens bakbensaktivitet. Visst självmant kanske, men du kan ju påverka hästen och du gör det också hela tiden bara genom att ta ett steg åt sidan t ex, kan du driva på den eller stanna upp den. Du kan visa den med dina egna rörelser och hållning hur du vill att hästen ska röra sig och ha hjälptyglarna som stöd, som hästen kan söka sig till när den väl är i balans och är lörsgjord :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 434
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 872
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 274
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp