Love Nepal /Love and hope

Jag var skeptisk innan de fick 90-konto. Men efter att de fick det så har jag skänkt en 50-lapp. Jag har även ett fadderbarn genom en kristen organisation. Huvudsaken är att de får hjälp, tycker jag. Har inte tänkt på att de ev. missionerar men det är i såfall knappast värre än att vara utsatt för extrem fattigdom och sexslaveri.
Ja, ja, jag instämmer. Finns inget alternativ så ser jag det också som bättre de blir kristna (och kanske också finner hopp och tröst genom tron) än att de dör som sexslavar.

Jag har faktiskt ingen koll på hjälp till just Nepal i övrigt (borde jag skämmas nu?) men själv har jag sedan många år fadderbarn via Barnfonden. Jag valde just dem för att de är religiöst obundna.

Sen är det för mig en stor skillnad på t ex Svenska kyrkan och Livets Ord.... Fanns det bara kristna organisationer som hjälpte barn så skulle jag välja de mest "profana" - som t ex svenska kyrkan.
 
Man kan ta och hoppa av sina höga hästar ibland och skänka en tacksam tanke till de som kämpar med att hjälpa dem som man själv inte knappt klarar av att tänka på. Och så hjälper man till på det simplaste sätt en välnärd, stark och trygg västerländsk kvinna kan hjälpa en medsyster eller ett litet barn: man swishar.
 
Kan inte du åka ner till barnen på bordellerna och berätta om din oro för hur detas framtid ser ut om de tar emot hjälp av en kristen organisation?
problemet är väl inte att det är en kristen hjälporganisation
problemet är dels att de inte är öppna med att det är en religionsbunden organisation och inte heller hur de använder sig av religionen i hjälparbetet.
Dessutom verkar det finnas tveksamheter i hur de använder de inkomna pengarna. 90-kontot får de för att de håller sig under maxnivån för hur stor andel av pengarna som får gå åt till administration. Men utöver det så finns det ingen som kontrollerar på vilket sätt biståndspengarna kommer de behövande tillgodo.
 
Man kan ta och hoppa av sina höga hästar ibland och skänka en tacksam tanke till de som kämpar med att hjälpa dem som man själv inte knappt klarar av att tänka på. Och så hjälper man till på det simplaste sätt en välnärd, stark och trygg västerländsk kvinna kan hjälpa en medsyster eller ett litet barn: man swishar.
Man kan ju också välja vilka organisationer man skickar sina pengar till, utifrån hur deras verksamhet ser ut! Om man inte sympatiserar med en viss organisation, så väljer man att stötta en annan!!
 
Absolut! Men de måste alla följa den svenska skollagen ändå. Men visst sker "indoktrinering" även här, för oss ALLA i mer eller mindre hög grad. Och jag tycker religionsfriheten (frihet till religion och frihet från religion) är en enormt viktig sak i Sverige. Fria val kan diskuteras, vi blir ju alla i någon mån styrda av våra föräldrar vad gäller värderingar; t ex religion. MEN förutsättningarna här att KUNNA välja annorlunda själv är ändå BETYDLIGT större än förutsättningarna är för ett barnhemsbarn i ett fattigt land vars föräldrar sålt en...

För just mig är det så att jag inte vill välja någon religion åt mina barn (de behöver inte bli icke-troende som mig heller) så vill jag inte riskera stödja en organisation som försöker till exempel starta kristna skolor eller barnhem i Nepal (om det nu skulle vara så). Jag vill däremot väldigt GÄRNA hjälpa en organisation som startar en icke-religiös skola eller barnhem i samma land.

Ta gärna fram uppgift på en sån organisation då, det är ju flera som säger vill stödja, men bara på de vilkoren. En fråga bara: om du inte hittar någon, tänker du då avstå från att hjälpa barnen på bordellerna?
 
Vilka icke religiösa massor av organisationer arbetar med barnen på bordellerna i Nepal? Upplys mig och övriga läsare då man kan läsa i tråden att det finns folk som hindras att hjälpa till om hjälporganisationen är kristen.
Inte nödvändigvis... Helst helt "okristen", helt okej om kristen, men inte bedriver missionsverksamhet, inte gärna alls om det är någon mer sektliknande kristen organisation som står bakom (med värderingar jag inte ställer upp på; t ex rabiata abortmotståndare, tror att homosexualitet beror på synd, förnekar evolutionsteorin osv).
 
Hon är på plats och hon håller på som en galning för att hjälpa till. Hon är religiös och hon använder alla medel hon kan få fram och alla kontakter hon kan dra i och fixar en skola men det är ej ok???? Ska man välja en annan skola till flickorna? Tror du att det finns många att välja på? Eller man kanske kan rädda dem och sen dumpa dem på nån gata?

Kan hon inte agera och göra gott utan att blanda in religion i detta? Dvs hon kan tro på vad hon vill men agera neutralt? Godheten och engagemanget kan väl inte enbart vara knutet till att samtidigt manifestera den kristna tron?
 
Dessutom verkar det finnas tveksamheter i hur de använder de inkomna pengarna. 90-kontot får de för att de håller sig under maxnivån för hur stor andel av pengarna som får gå åt till administration. Men utöver det så finns det ingen som kontrollerar på vilket sätt biståndspengarna kommer de behövande tillgodo.
Jo, Svensk Insamlingskontroll granskar så att alla organisationer med 90-nummer följer avtalen de har. Det innebär att man måste redovisa vart pengarna går. Det innebär också att man måste följa de regler som finns för marknadsföring. Man måste också berätta vart pengarna går och man måste ha genomsyn i ekonomin.

Det sägs ingenting i deras program att de bygger skolor. Det sägs heller ingenting om att de är religiöst bundna. Där bryter de mot marknadsföringsreglerna och genomsynen i organisationen.
 
Man kan ju också välja vilka organisationer man skickar sina pengar till, utifrån hur deras verksamhet ser ut! Om man inte sympatiserar med en viss organisation, så väljer man att stötta en annan!!
Ja men självklart! Men nu var det barnen på bordellerna vi pratade om i just denna tråden. Hittade vi en annan, helt oreligiös, organisation att stödja?
 
Kan hon inte agera och göra gott utan att blanda in religion i detta? Dvs hon kan tro på vad hon vill men agera neutralt? Godheten och engagemanget kan väl inte enbart vara knutet till att samtidigt manifestera den kristna tron?
Du måste fråga henne om det, det är bara hon som kan svara på det...,
 
Du måste fråga henne om det, det är bara hon som kan svara på det...,
Du kanske själv skulle kunna svara på vad du gör för att få bort religiösa skolor i ditt eget land? Jag menar, eftersom det är en sån viktig fråga med ej religiösa skolor när det gäller VEM som ska få det fantastiskt åtråvärda uppdraget att vara där i helvetet och hjälpa dessa stackars barn.
 
Kan inte du åka ner till barnen på bordellerna och berätta om din oro för hur detas framtid ser ut om de tar emot hjälp av en kristen organisation?
Vem var det riktat till?
Om det var till mig tycker jag du skapar en halmdocka nu. Jag är inte orolig för att de tar emot hjälp av en kristen organisation. Jag är
1. Kritisk till att en organisation säger sig vara religiöst obunden om den nu INTE ÄR DET. Om ett delsyfte är att kristna/frälsa/missionera så vill jag veta det. Då kan de få pengar från dem som tycker det är rätt att kristna/frälsa/missionera.
2. Orolig för barn på bordeller OM det skulle vara så att de hamnar i en extremt konservativ eller sektliknande miljö. Jag vill att de ska slippa ifrån bordellerna, men jag tycker inte att det är det BÄSTA alternativet att de blir "tvingade" (en del kanske blir det av egen vilja, andra kanske indoktrineras, några känner sig tvungna) att bekänna sig till en viss religion. OM det nu skulle vara så (märk väl, jag säger inte alls att det är så gällande denna organisation, men det skapar misstankar hos mig när en organisation säger sig vara religiöst obunden OM DEN INTE ÄR DET).
 
Du kanske själv skulle kunna svara på vad du gör för att få bort religiösa skolor i ditt eget land? Jag menar, eftersom det är en sån viktig fråga med ej religiösa skolor när det gäller VEM som ska få det fantastiskt åtråvärda uppdraget att vara där i helvetet och hjälpa dessa stackars barn.
Det är inte religiösa skolor som är problemet i detta. Problemet är att organisationen inte är öppna och ärliga i vad de har för agenda och vad de har för planer. De säger att de räddar barn från prostitution, men de säger ingenting om att de kristnar barnen under tiden.

Det är en grej att hjälpa barn, men det är en grej att hjälpa barn i syfte om att kristna dem. Det är två helt olika grejer. Vad är det egentligen man är ute efter - att sprida sin religion till andra eller att hjälpa barn?

Och att starta kristna skolor som dessa icke-kristna barn ska gå på är ju långt ifrån vad de marknadsför.

Kristna skolor är helt okej till kristna barn. Muslimska skolor är helt okej till muslimska barn. Judiska skolor är helt okej till judiska barn. Men man ska inte tvinga in barn i en religion eftersom det är enda chansen för dem att få en utbildning.
 
Ta gärna fram uppgift på en sån organisation då, det är ju flera som säger vill stödja, men bara på de vilkoren. En fråga bara: om du inte hittar någon, tänker du då avstå från att hjälpa barnen på bordellerna?
Som sagt: jag har valt att lägga pengar till Barnfondens fadderverksamhet. För övrigt tycker jag faktiskt inte jag behöver redogöra för hur jag väljer att ge bistånd.
 
Det är inte religiösa skolor som är problemet i detta. Problemet är att organisationen inte är öppna och ärliga i vad de har för agenda och vad de har för planer. De säger att de räddar barn från prostitution, men de säger ingenting om att de kristnar barnen under tiden.

Det är en grej att hjälpa barn, men det är en grej att hjälpa barn i syfte om att kristna dem. Det är två helt olika grejer. Vad är det egentligen man är ute efter - att sprida sin religion till andra eller att hjälpa barn?

Och att starta kristna skolor som dessa icke-kristna barn ska gå på är ju långt ifrån vad de marknadsför.

Kristna skolor är helt okej till kristna barn. Muslimska skolor är helt okej till muslimska barn. Judiska skolor är helt okej till judiska barn. Men man ska inte tvinga in barn i en religion eftersom det är enda chansen för dem att få en utbildning.
Och vilken skola till barnsexslavar? En utan våldtäkt räcker långt, resten är totalt sekundärt i nuläget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp